Automatisch kettingsmeersysteem met Arduino

rklemans

MF'er
7 sep 2013
80
23
Hoogland
Hallo,

Ik ben aan het broeden op een automatisch kettingsmeersysteem.
Het idee is nu:
12V oliepompje.
Olie reservoir.
Arduino nano om een timer te maken. Om de zoveel tijd, zoveel seconden motor aan.
Om dit in te stellen een Bluetooth module en dit te regelen op je telefoon.
Nu zou het mooi zijn als de arduino weet of je rijdt. Bij stilstand geen olie.

Is het mogelijk om dit rijd signaal af te tappen van je motor? bijvoorbeeld bij de ECU of kilometerteller of toerenteller?
Heeft iemand anders nog geniale invallen? Ik weet er is van alles te koop, maar dat is niet de lol.

Anders zit ik te denken aan een accelerometer als signaalgever.

Ik heb een Yamaha MT 09
 
Nee, nu haal je twee zaken door elkaar:
1) De Pro-Oiler is goed. Vergelijk het met een drukloos system, en een 10 bar systeem. De Pro-Oiler zit ertussen met 0.8 bar max.
2) De opbrengst van de pro oiler hangt af van viscoiteit en temperatuur

Dus als je de pro-oiler hebt ingeregeld op een olie, en seizoen, en dingen veranderen, dan heeft dat een invloed op de pro-oiler instellingen. Het is koude olie (minder dan 30c) die naar de ketting gaat

Edit: ga ervan uit dat je geen idiote hoeveelheden olie op de ketting gooit. Makkelijk te zien op velg en koffers
Hoe moet ik die vergelijken en op welke punten zijn ze vergelijkbaar? Is er überhaupt een 10 bar systeem voor motorfietsen?

Als die opbrengst dan zo afhankelijk is, waarom je ik dan 2 jaar lang niets hoeven te verstellen terwijl de ketting niet droog werd en de koffer en band niet nat? Of is het effect van de temperatuur op oude olie stiekem te klein om rekening mee te houden?

Sorry als ik agressief overkom, ik leer graag en dacht goed te begrijpen hoe een pro oiler werkt maar a.d.h.v. jouw verhaal is mijn kennis misschien minder dan ik dacht.
 
De 10 bar was een voorbeeldje. Als je dat niet begrijpt.. Met 10bar spuit je olie door de ketting in de omgeving. Ik zeg alleen maar dat verschillende olie's, en temperaturen invloed hebben op de opbrengst van een electromagnetische pomp.

Even daarvan afgezien, het hele principe van een ketting olie systeem is dat vuil wordt afgevoerd met de olie. Met andere woorden er wordt vervuilde olie afgegooid. Je mag zelf centrifugale krachten opzoeken, maar deze zijn veel hoger op het voorste tandwiel dan achter. Dus alle troep druipt eruit onder het voorste tandwiel. Of zou zo moeten zijn met een 'goed' systeem. Dus even terug naar mijn post #50
 
ja het heeft effect op de hoeveelheid olie die gepompt wordt maar die is stiekem erg klein. het is niet een pompje dat continu draait maar een pompje dat af en toe start. en elektromotoren hebben de nijging als het zwaarder gaat gewoon wat meer stroom te gebruiken. en oude motorolie is geen ouderwetse single grade olie die veel in viscositeit verloopt door temperatuur maar een multigrade die dat veel minder doet. al met al valt het verschil tussen zomer en winter dus heel erg mee. en dan wordt de druppel 10 procent kleiner in de winter dan nog is er een compensatie systeem. die zelfde olie die dikker is en moeilijker te pompen slingert door de lagere temperatuur nu moeilijker van de ketting af.
 
De 10 bar was een voorbeeldje. Als je dat niet begrijpt.. Met 10bar spuit je olie door de ketting in de omgeving. Ik zeg alleen maar dat verschillende olie's, en temperaturen invloed hebben op de opbrengst van een electromagnetische pomp.

Even daarvan afgezien, het hele principe van een ketting olie systeem is dat vuil wordt afgevoerd met de olie. Met andere woorden er wordt vervuilde olie afgegooid. Je mag zelf centrifugale krachten opzoeken, maar deze zijn veel hoger op het voorste tandwiel dan achter. Dus alle troep druipt eruit onder het voorste tandwiel. Of zou zo moeten zijn met een 'goed' systeem. Dus even terug naar mijn post #50
De 10 bar in mijn post was een verwijzing naar jouw voorbeeld. Als ik 6 bar had gezegd, was het dan wel zo duidelijk geweest.

Als de troep bij het voorste kettingwiel terecht komt ligt dat aan de montage. Als je zorgt dat de drupjes op de ketting terecht komen voor hij om het achterste kettingwiel heen slingert is dat veel minder.
 
Wat is volgens jullie, ervaren gebruikers, de beste plaats om het slangetje van een smeersysteem te plaatsen ? Ik zie verschillende plaatjes, de ene heeft het slangetje pal bovenop de ketting en vrijwel aan de bovenkant van het kettingwiel , de ander op het kettingwiel aan de zijkant, soms zijn er ook twee nozzles, en het schijnt allemaal mogelijk te zijn. Wat is nu de meest geschikte plaats ? De eerste, gewoon loodrecht door de kettingbeschermer naar beneden en dan ca 0,5 cm boven de ketting , is wel de gemakkelijkste, anders zie ik plaatsjes met stukjes koperdraad die de nozzle vasthouden achter het kettingwiel, weer andere aan de onderkant en zijkant van het kettingwiel ? Jullie expert-advies wordt op prijs gesteld !
 
is sterk afhankelijk van de motorfiets en de wensen van de eigenaar. ketting wiel is in principe beter omdat je smeert aan de kant waar de meeste wrijving plaats vind (tussen ketting en kettingwiel). maar soms is dat geen praktische optie of vind de eigenaar het gewoon niet mooi. en dan is verstoppen in de kettingbeschermer een optie. je hoeft dan niks te boren in of bevestigen aan dragende delen. ook hoef je dan nooit af te stellen als je de ketting stelt of vervangt. en dan moet je misschien iets meer olie gebruiken om de slechtere positie te compenseren daar ga je niet dood van.
 
Het druppeltje olie wat je op je tandwiel laat vallen, moet door het ronddraaien van je tandwiel naar buiten op je ketting komen. Daarom is het wenselijk om deze onder aan je achtertandwiel te laten vallen. Bovenop je ketting heeft niet heel veel zin. Aan twee kanten van het tandwiel smeren is het aller beste, maar niet altijd mogelijk
 
Het druppeltje olie wat je op je tandwiel laat vallen, moet door het ronddraaien van je tandwiel naar buiten op je ketting komen. Daarom is het wenselijk om deze onder aan je achtertandwiel te laten vallen. Bovenop je ketting heeft niet heel veel zin. Aan twee kanten van het tandwiel smeren is het aller beste, maar niet altijd mogelijk

+1
Wil niet blijven doorzeuren over de (nederlandse) Pro-Oiler, maar In mijn opinie staat er veel objectieve informatie op de website.. Voor mij:

- druppels laten vallen op een snel draaiende ketting lijkt me een vrij groot spat verlies te hebben. En de druppels worden niet uitgesmeerd
- druppels tegen het kettingwiel worden wel uitgesmeerd in een super dunne laag. Maar die dunne laag wordt afgevoerd naar de binnenkant van de binnenste schakels, en smeert dus eigenlijk alleen de rollers. Een o of x ring ketting krijgt dan nauwelijks of geen olie op de ringen. Een beetje olie helpt tegen uitdrogen van de buitenkant van de ringen, en helpt het vuil af te voeren dat anders een schuurpapiertje wordt voor de ringen. En dan vooral aan de binnenkant van de ketting, want dat vuil wordt er door g-krachten ingedrukt

Je kunt ook gewoon voelen en zien waar smering nodig zou zijn. Met een vingertopje moet je de rollers makkelijk kunnen draaien. En de vervuiling van de o-ringen kun je zien.
Ik haal de wielen eruit om banden te laten vervangen, en in de tussentijd gaat de ketting door een dieselbadje met zachte kwast, laat de diesel uitdrogen, en dan door een oliebad. Ook niet makkelijk, maar met het wiel eruit valt het goed mee, en de beste resultaten. Ik leg een pvc piip door de duo voetsteunen, ketting erover zodat deze verticaal uit het diesel en olie badje komt. Dan gewoon stukje voor stukje doen, door de vericale ketting loopt het overtollige weer terug, en geen rotzooi. Dan veeg ik de ketting af met een doekje, omdar er nog teveel olie op zit. Ik kan alles netjes verkrijgen en afvoeren via een garage bedrijf..

En mijn pro-oiler doet wat het moet doen op de bijna de laagste stand. Is fijn voor vakanties, waar je duizenden km's doet
 
Terug
Bovenaan Onderaan