automatische choke bij warme motor

M+M

Rookie
25 mei 2004
18
0
Landgraaf
Hoi Ieders,

Ik rij een VFR 800 uit 2000 en heb sinds enige tijd last van het volgende probleem
als ik een tijd gereden heb en de temperatuurmeter komt voorbij de 70 graden gaat de choke open en draait de motor stationair op 3000 toeren dit verandert pas als de motor voldoende opgewarmd is en niet weer afgekoeld wordt door de rijwind, als dit laatste gebeurd gaat de motor weer opnieuw stationair hoog in de toeren,...iemand een idee hoe dit zou kunnen komen?
groet M+M

Je schreef mij onderstaand bericht,...het is inderdaad waar de motor heeft een beurt gehad sindsdien is het erger maar voor die beurt had ik het probleem ook wel maar dan alleen in de winter,...nu is het zelfs bij redelijk warm weer nog mogelijk dat het toerental enorm oploopt nadat de rijwind het ding afgekoeld heeft,...waar zat je aan te denken dan?? Sensor van de inlaatlucht,...iemand bij de garage dacht dat het wel eens aan een slangetje v.h. koelsysteem zou kunnen liggen dat verstopt is geraakt,...
ben je pas bij de dealer geweest oid en heeft je motor een beurt gehad?? of is je tank eraf geweest?

Nee willem dat kan ik niet zien maar ik neem het aan omdat het temperatuur afhankelijk is en ik niet zou weten hoe de motor anders zo hoog in de toeren kan gaan en las hij dan even stil gestaan heeft en de boel is goed opgewarmd de motor stationair gewoon om en nabij de duizend toeren draaid,...vanwaar die vraag waar zat jij aan te denken dan?
Weet je zeker dat de choke opengaat, kun je dat ergens aan zien dan?

Ik dacht aan de vaak toegepaste rubber-achtige passtukken tussen carb en inlaat op het blok; als dat onzuiver aansluitend gemonteerd is of, erger, stiekem een klein haarscheurtje heeft opgelopen dan willen er best wel verschijnselen optreden die lijken op wat je beschrijft, vaak ook temperatuur-gevoelig.

Ik dacht aan de vaak toegepaste rubber-achtige passtukken tussen carb en inlaat op het blok; als dat onzuiver aansluitend gemonteerd is of, erger, stiekem een klein haarscheurtje heeft opgelopen dan willen er best wel verschijnselen optreden die lijken op wat je beschrijft, vaak ook temperatuur-gevoelig.
valse lucht ja, maar dat doet ie dan ook als ie helemaal koud is.........

Is in ieder geval waard om te onderzoeken maar ik geloof niet dat er zo ver gedemonteerd is.

dit kun je controleren door een spuitbus met bv. remreiniger of silicone spray op de rubbers te spuiten. Gaat de motor anders lopen dan daarvoor is er een lekje aanwezig in of bij de inlaatrubbers.

Terug
Bovenaan Onderaan