Automatische decompressie vermoorden

Hoe elimineer ik het autokleplichtcrappergedoe

  • Andere nokkenas

    Stemmen: 2 11,8%
  • Nokkenas bewerken

    Stemmen: 5 29,4%
  • Tuimelaar bewerken

    Stemmen: 1 5,9%
  • Elemenere? Lekker laten zitten

    Stemmen: 9 52,9%

  • Totaal aantal stemmers
    17
Ok.. ik ga me XR aantrappen, ik trap 2 keer al springend op dat ding, ik spring een 3e keer.... K** automatische werkt weer niet... BAM stond die kickstarter opeens stil door de compressie. AUW mijn voetje doet zeer, en zonder die automatische had ik hem de 2e kick al gestart ipv. dat ik 4/5 keer moet springen...

Met mijn ex blok :?

Ligt dan toch aan de persoon. 1 keer trappen is voldoende en heel soms 2x
 
valt me toch tegen van honda, maarja, het blijft een xt rip-off ;)
 
KO...no hard feelings :) ...vraag me alleen af wat je dan bedoelt...welke woorden enzo...maar begrijp precies wat je bedoelt...ik erger me bijvoorbeeld aan de hele tijd -uh achter aan een woord...of van die breezah taal...dus begrijp wel dat je je aan bepaalde dingen van mij ergert... Edit...mn tekst nagelezen...en het is voornamelijk "ff" "idd" "btw" enz enz enz...bedoel je dat?
Ik probeer er iig niet populair mee over te komen ofzo..tis puur uit gemak of gewenning.

Goed...denk dat ik idd maar ff die nokkenas bewerk...en jordi..zo hard draait ie ook weer niet...hooguit 3500 toeren...

ik zal als ik terug ben van vakantie eens kijken in hoeverre ik zelf een soort pers kan bouwen...en dan probeer ik het eerst op mn oude nokkenas.
 
martijn, 3500toeren per minuut. enig idee hoeveel rondjes die dan draait per seconde? en dat valt wel mee? maarjah...

en idd, als je het zelf gaat doen is het idd verstandig eerst op je oude nokkenas te proberen :)
 
3500 toeren, das dus 7000 v/d kruk-as....beetje scheur plannen? :+
 
hooguit zeg ik toch ;)

en barry...3500 toeren per minuut...vind ik best meevallen hoor...balansas draait even hard als de krukas en das dus 2x zo snel als de nokkenas...maargoed...loze discussie..want er moet sowieso niets kapot.
 
Tja, wonderbaarlijk dat die 400'tjes zoveel moderner zijn. Maar goed, ze kwamen in wat is het, '96 ofzo en toen waren ze qua design wat verder he.
 
hmm...het heeft wel even door mn hoofd geschoten...kleine boring ... maar heb niet aan een 400 gedacht :) ...

toch leuk om ook es te zien zo...ziet er idd stukken moderner uit...heel jammer dat ze de 600 nooit geupdate hebben....afgezien van de 650
 
Ok.. ik ga me XR aantrappen, ik trap 2 keer al springend op dat ding, ik spring een 3e keer.... K** automatische werkt weer niet... BAM stond die kickstarter opeens stil door de compressie. AUW mijn voetje doet zeer, en zonder die automatische had ik hem de 2e kick al gestart ipv. dat ik 4/5 keer moet springen...

ik denk dat het het mechanisme dan verkeerd begrijpt,
je kickt 2 tot 3 maal zachtjes en dan voel je die compressie,
laat je kick weer naar boven komen
dan kun je ofwel da hendeltje gebruiken ofwel je schrap zetten en erdoor proberen te stampen

als ik onmiddelijk begin te stampen gelijk een zot dan zit ik ook plotseling tegen die compressie hoor

maar soms moet ik idd wel 10keer 'duwen' (nie wild stampen) tegen dat ik de compressie voel, even geduld dus.

ik heb nu ook wel mn decompressie eraf laten halen, maar gewoon omdat ik hem niet gebruik en het was ook de oorzaak van een vreselijk getik.

greetz
 
het is gewoon kut als je 10x moet kicken voor je compressie voelt...loos systeem dus...eraf is handiger.
 
ik heb er geen last van, heb altijd binnen 1 of 2 slagen het compressie-punt gevonden.
maar dat maakt niet uit, als jij er van af wil moet je dat zeker doen.
succes met je project
 
jij hebt een 650...(hoop dat je die bedoelt)...daar is het systeem nog niet half versleten.

iig...steven zn xr kreeg ik niet aangetrapt, mijn xr ook niet (ok die was ook helemaal rot)...en jordi zn xr kreeg ik in 1 kick gestart...en jordi had geen automatische kleplichter meer...

zegt genoeg :) ..
 
goed even een update..

vliegwieltrekker (à 5 euro :X ) gehaald bij een vriend van me...hopend dat ie de boel zou overleven.

Trekker achter mn tandwielvasthouding gehangen en voorzichtig strakker gedraaid, paar tikjes op de poten van de trekker, aandraaien, tikken enz.
Na een tijdje was dat ding eraf.

Toen viel ook meteen de automatische kleplichter eruit. dacht dat dat ding ook geperst zat maargoed.

Martijn helemaal blij (betreft hier trouwens mijn oude versleten nokkenas om even te 'proberen')...

Toen et volgende probleem. Er zaten 2 oliegaatjes in de nokkenas. Eentje moest er zeker weten dicht (van de site www.justxr.com) andere werd niets over gezegd, maar ik heb maar besloten dat ie ook dicht moest (dient voor het nokje, kan niet anders).

Ik afvragen hoe ie dichtmoest.
Paar opties:

- iets passends erin loctiten
- dicht laten lassen (tig)
- bus laten draaien en erop persen

nou..aangezien ik echt te lui ben om ergens naar toe te gaan om iets te LATEN doen (lassen, bus draaien) en wat geld kost wilde ik voor optie 1 gaan.

Gevaarlijke optie, loctite kan loslaten, ding ploept eruit, veroorzaakt schade én mn tuimelaars krijgen geen olie meer.
Link dus.
Schroefdraad tappen en schroefje erin loctiten? Nee...tap te groot enz enz enz.

Toen maar naar een andere vriend gegaan met een homemade freesbank, boortje erin gezet (ding kan op 100e mm nauwkeurig boren :} i love microspul) de twee gaten opgeboord naar 3mm en er gewoon een popnagel ingejensd.

Toen nokken afgeplakt (gaatjes) en gekeken, geen lekkage.
Voor de zekerheid bij mn goede nokkenas nog afwerken met loctite (zit het nog beter vast en is het helemaal dicht).

Dus, succesvol de decompressie vermoord. Nu nog bij mn goede nokkenas doen.
En dan weer een slimme manier vinden om dat tandwielvasthouding er weer op te krijgen.
Martijn denkt aan heet stoken en erop jensen en soort van persen..hameren whatever, met voorzichtigheid natuurlijk.

Bijkomend voordeel is dat ik weer een oliegebruiker minder heb, en die olie(druk) dus naar mn kleptuimelaars gaat. Leuk!
het ziet er nog redelijk uit ook
heb wat foto's...even resizen.

full

 
gisteren ook gedaan bij mn "goede" nokkenas.

Wat me opviel was dat er maar 1 oliegaatje inzat.
Net zoals op justxr gezegd werd.

Er zat wel een kuiltje waar het gaatje 'hoorde' te zitten...maargoed..
deze nokkenas is minder ingesleten dan die verrotte onder de automatische kleplichter.
Zit een mooie popnagel in, en nu lagerloctite.

Heb filmpje en foto's...zal er hier wat neerzetten.

Owja, hebben ontdekt dat het heel hard spul is..die as...boortje kapotgedraaid (bot ...maja..toch niet mijn spul :X )...


DSC02578.JPG

Foto van de nokkenas met decomp eraf geperst.
Gaatje is nu nog 'standaard'....kuiltje rechts is geen gaatje bij deze as.

DSC02581.JPG

homemade freesbank :}

DSC02582.JPG

as in de freesbank

DSC02583.JPG


DSC02584.JPG

Veiligheid boven alles...

DSC02585.JPG

in actie..

DSC02596.JPG

even onder de kraan houden...om te kijken of het écht geen gaatje was.

DSC02598.JPG

en het gaatje van 3mm...
 
wat een hoop werk!!! ik ontvet de boel gewoon goed en vul die gaatjes voorzichtig met epoxy metaal.5 min werk O-) Ik let wel op dat ik het oliekanaal in de nokkenas niet versmal door "doorgelopen" epoxy,zodat de olieflow niet wordt verhinderd.Denk dat je dat best ook eens bekijkt.Oja die epoxy komt niet los ook niet na jaren misbruik })
 
als je bekijkt hoe smal de olieleiding naar de kop is, verwacht ik niet al te veel problemen met die popnagel, maar ik zal er idd nog eens naar kijken...had er ook al aan gedacht...
 
blok gaat binnenkort weer in elkaar...zit nog met een probleem...

iemand een ideetje hoe ik dat kraagje weer op mn nokkenas ga krijgen?...dat ding waar het tandwiel opgeschroefd wordt...

heb het geprobeerd met mn oude nokkenas, beetje heetgestookt, maar moest nog hameren ...nietgoed dus...en ik heb em nog verkeerdom gezet ook |( ...

maar iemand een idee?...persen wordt ook lastig...
 
je moet niet je as, maar de kraag warm stoken, dan lukt t vast.
gewoon ff 10 minuten in de oven op 200 graden zodat ie door en door gelijkmatig warm is, dit voorkomt trouwens ook kromtrekken tov het warmstoken met een brander oid, suc 6 (zou t ook wel eerst ff proberen met de oude, als je die er nog af krijgt)
 
je moet niet je as, maar de kraag warm stoken, dan lukt t vast.
gewoon ff 10 minuten in de oven op 200 graden zodat ie door en door gelijkmatig warm is, dit voorkomt trouwens ook kromtrekken tov het warmstoken met een brander oid, suc 6 (zou t ook wel eerst ff proberen met de oude, als je die er nog af krijgt)

had idd de as niet warmgestookt hoor :) dat snapte ik ook nog wel.
Had de oude met een verafbranderr flink heetgestookt.

Maar het maakt ook niet meer uit, ging vandaag langs een motorzaak om olie te halen, en ik heb voor de zekerheid mn nokkenas maar meegenomen, en toevallig hadden ze een pers staan.
Ze hebben hem dus gratis voor me geperst :} enige jammere was dat ie de as van de werkbank af liet lazeren |(

en dan de opmerking maken van..ja..die dingen gaan nog wel eens stuk he...heb pas nog 2 nieuwe besteld..
maargoed...rijden dus wel meer xrretjes rond hier blijkbaar...das dan weer leuk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan