Automatische decompressie vermoorden

Hoe elimineer ik het autokleplichtcrappergedoe

  • Andere nokkenas

    Stemmen: 2 11,8%
  • Nokkenas bewerken

    Stemmen: 5 29,4%
  • Tuimelaar bewerken

    Stemmen: 1 5,9%
  • Elemenere? Lekker laten zitten

    Stemmen: 9 52,9%

  • Totaal aantal stemmers
    17

Martijntje

MF veteraan
28 feb 2003
7.813
3
NL
Dus...wil van die automatische kleplichter af...irritante zooi..schiet er niets mee op. Niet dat mn blok al in elkaar zit, maar heb het bij steven gezien...en het suckt gewoon zwaar anus.

Martijn heeft de volgende drie opties bedacht:

- Andere nokkenas (hotcam :9~ )
- Mechanisme van huidige nokkenas afhalen
- Uitlaatkleptuimelaar bewerken

Optie 1, andere nokkenas...wil ik heeeeeel graag...leukere power enz enz enz...hoef geen moeite te doen...maar zit nog op school...en 160 euro boven op de rest van mn kosten is lame. Valt in principe dus af (zit op mn 18e sowieso met 25kw..dus moet nu iets minderen met het opvoeren O-) )

Optie 2, mechanisme van nokkenas afhalen. Het is te doen...Het mechanisme zit op de nokkenas geperst. Het zou er dan vanaf geperst moeten worden en het oliegaatje wat eronder zit dicht gemaakt moeten worden.
Probleem: Martijn kan em er zelf niet afpersen. Wil wel proberen van mn oude nokkenas af te beunen, om te proberen..en het dan bij mn 'nieuwe' nokkenas doen maar toch, ken niemand die het wel kan (Tegen normaal bedrag...paar euro :) )
Dit is de netste oplossing denk ik maar niet zelf uit te voeren.

Laatste oplossing: kleptuimelaar aanpassen.
Het mechanisme nokt tegen de tuimelaar aan. Hiervoor zit een soort eh..gezwelletje op de uitlaattuimelaar. Als ik dat gezwelletje van de tuimelaar afslijp (netjes) dan kan het nokje nokken wat ie wil...maar als er niets zit...merkt martijn er ook niets van.
Ik denk dat dit voor mij de beste oplossing is. Het is imho alleen wel link om te doen...(maar is van nokkenas afpersen ook)...Het lijkt extreem...maar het valt wel mee denk ik.
Enige is dan het idee dat je iets nutteloos in je blok hebt zitten :+ ...

Wat denken jullie dat het beste is om te doen?
Optie 1 valt eigenlijk sowieso af...komt later wel.
Kga liever niet aan mn nokkenas beunen, oliegaatje moet ook dichtgemaakt worden en stel dát het los schiet (spijkertje met loctite ofzo)...denkt martijn dat het funest zal zijn voor zijn cilinderhoofd. De meeste olie zal dan door het vrije gaatje wegstromen en aangezien de kop toch al zo gevoelig is voor de smering...afgezien van de schade die een los stukje metaal kan aanrichten in het blok.

Als ik van de kleptuimelaar iets afslijp, kan het hooguit zijn dat ik de hele tuimelaar verneuk. Wat kost een nieuwe tuimelaar...eurootje of 30-40?..zoiets? en ik heb misschien nog een goede liggen..
Tuimelaar zal naar mijn inziens niet zwakker worden...

edit...polletje erbij gedaan...

en laten zitten vind ik geen oplossing..want het suckt zoooooooo erg...
en ik heb er geen zin in om een uur te staan kicken terwijl et in 2kickjes kan...en ik heb er geen zin in dat ik keihard sta te kicken..en dat het mechanisme opeens weigert (verslijt ook he..) en ik een megablessure heb aan mijn toch al niet gespierde beentje.


editje 2:
Hier op deze site staat hoe ik de decompressor moet verwijderen...

http://www.justxr.com/info/camshaft_88on.html



 
Laatst bewerkt:
nokkenas met mechanisme...

full
 
Wat is het probleem van die automatische kleppenlichter? Blijft ie hangen waardoor je klep een beetje opent wanneer het niet moet?
 
Wat is het probleem van die automatische kleppenlichter? Blijft ie hangen waardoor je klep een beetje opent wanneer het niet moet?

het probleem is...dat het gewoon klote is om te starten met dat ding.
je kickt niet op het goede moment...ik weet dat de lichter juist daarvoor gemaakt is..dat je in elke stand kunt kicken...maar als mn XR maar een beetje gevoelig is...dan start ie gewoon niet...moet je 10 keer kicken. ennnnnnn ik moet denk ik al aardig wat kracht zetten om te kicken...en die dingen verslijten na verloop van tijd...waardoor ze het soms niet doen..en dan sta je lekker met je volle 60kg te kicken...en dan opeens heeft ie wél compressie..en dan lig je eraf..

het suckt gewoon...punt.
 
heb je wel een handbediende kleppenlichter dan ?
Anders krijg je hem niet meer door de compressie.
 
Ik snap je probleem gewoon ff niet? je moet gewoon je kickstart ff naar onder doen totdat je de compressie voelt, dan je decompressiehendeltje in en héél ff iets verder duwen met je kickstarter. En dan kickstarter naar boven en één harde kick geven en hij is aan. Daar hoef je geen 10x voor te kicken als hij goed is afgesteld. En als je eens valt met crossen en hij valt je uit.. tjah dan kom je toch super veel aan 't kicken dus laat lekker zitten die auto-decompressor!
 
Was laatst bij zo'n XR manu achtig iemand :} en die liet mij zien dat gezwel weghalen het meest makkelijk en rendabel is. Ik zelf haal de volgende keer dat me blok los gaat dat gare ding er af met de slijptol of pers. Denk dat ik hem openslijp, wegbreek en dan de rolletjes er uit haal, en gaatje dan dicht maak.
 
vind ik opzich ook geen probleem bij mij...maar denk dat je wel secuur te werk moet gaan bij de nokkenas.
En op die link die ik erbij heb gezet staat dat ze er een busje omheen hebben geperst...
 
verwijder de boel gewoon(afpersen),maak de gaatjes dicht en GAAZZZZ.Je motor zal iets vlugger in toeren gaan door het gewicht dat weggelaten is ...
Vergeet het veertje ed niet uit de kop te halen!
 
manu....afpersen kan ik dus niet zelf...wil wel proberen te slijpen ofzo..heel voorzichtig (zal eerst testen op mn oude nokkenas..die is toch afgeschreven)...

edit...ben btw 17 B|

maarja..als ik daardoor minder ben ofzo...ligt het denk ik niet aan deze kant.

edit 2:

hmmm heb ff mn nokkenas erbij gepakt...zou het mss met een poelietrekker lukken?

en dan pers ik vlsg mij ook de houder van het distributietandwiel eraf...die moet dan ook weer op de goede manier terug..en ik zie vlgs mij geen merktekens..

edit 3...ow..zie een bredere spiebaan :X


 
Laatst bewerkt:
top....bedankt manu ...zie dat ook nog als goede optie (heb zelf niet eens zo'n grote goede bankschroef :( ...maar vriend wel)...

waarom heeft die gast zn koppeling rechts...op het blok..zegmaar..

en demonteerbaar subframe?...wtf is dat voor model :?

ehm...wat voor buis gebruikt die gast...zie net dat mn nokjes ongeveer even ver uitsteken als het mechanisme...dus luistert best nauw...
 
Laatst bewerkt:
manu....afpersen kan ik dus niet zelf...wil wel proberen te slijpen ofzo..heel voorzichtig (zal eerst testen op mn oude nokkenas..die is toch afgeschreven)...

edit...ben btw 17 B|

maarja..als ik daardoor minder ben ofzo...ligt het denk ik niet aan deze kant.


Nee hoor, absoluut niet zelfs.

Je hebt alleen de neiging om een hoop "populair"taalgebruik in je tekst te zetten en ik vind dat persoonlijk erg vervelend lezen.

Misschien reageerde ik erg bot, daarvoor mijn excuses

Succes met je motor
 
Mijn advies blijft: zoek gewoon een metaal bewerkingsbedrijf die dit voor je wil doen. Het is je nokkenas, dat wil je gewoon niet verkloten door het zelf te doen. Dat ding draait met een noodgang in je kop en heeft een erg belangrijke taak in het laten lopen van jouw motortje. Dat ding heeft ook nog eens een glijlager, dus dat wil je gewoon niet verkloten.

Mijne is toen afgeperst bij Jan Smit, maar goed, dat ligt niet echt in de buurt voor jou, tenzij Steven weer eens zo aardig voor je zou willen zijn *D
Maar kan ook best wat bij jou in de buurt zitten. Succes en rustig aan...

Oja, K. O. je zeikt, maar daar kwam je zelf gelukkig ook al achter :P
 
niet om dom over te komen ofzo hoor, maar ik snap nog steeds niet precies waarom je er zoo graag vanaf wil??
Ok.. ik ga me XR aantrappen, ik trap 2 keer al springend op dat ding, ik spring een 3e keer.... K** automatische werkt weer niet... BAM stond die kickstarter opeens stil door de compressie. AUW mijn voetje doet zeer, en zonder die automatische had ik hem de 2e kick al gestart ipv. dat ik 4/5 keer moet springen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan