automatische nokkenaskettingspanner

Prodigital

Die hard MF'er
16 aug 2005
410
1
Belgie
Ik zat zojuist even wat klein onderhoud te doen, en dacht, waarom niet even die bout van de spanner losdraaien en vastzetten, kan toch geen kwaad. Blijkbaar wel dus, want er komt nu meer geratel van bij de cilinder dan voordien. Ik heb die bout genoeg open gedraaid, maar het rare is dat het moment waarop ik hem weer vast draai verschil maakt: soms ratelt hij erg veel als ik hem weer vast zet, soms bijna niet, maar hoor ik het wel nog wat tijdesn het rijden.
Ik las iets over het veertje van die spanner dat versleten kan zijn en waardoor de automatische spanner z'n werk niet meer doet: heb ik nou pech en is dit bij mij zo ?

edit: oeps, verkeerde forum, kan een mod even verplaatsen :X ?
 
edit: oeps, verkeerde forum, kan een mod even verplaatsen :X ?



Wat een pokkeagenten in dit van spinnen omgeven land. Je kunt nog niet eens een viccie in een banaan stoken, of ze komen al weer aangereden op hun nijlpaard hoor. Sirene's aan... duderudeduderude. Sneller dan van Hooijdonk. :(










Zo, nu zullen ze wel snel hier zijn denk ik :W
 
Wat een pokkeagenten in dit van spinnen omgeven land. Je kunt nog niet eens een viccie in een banaan stoken, of ze komen al weer aangereden op hun nijlpaard hoor. Sirene's aan... duderudeduderude. Sneller dan van Hooijdonk. :(










Zo, nu zullen ze wel snel hier zijn denk ik :W

:^ :Y :P
 
Bij mijn CB350F is het zo: ook een automatische nokkenaskettingspanner.

Maar je moet wel de nokkenas op het juiste 'tijdstip' zetten voordat je die bout los draait en de nokkenas zich dus stelt.
Ik weet niet hoe dit zit bij een CB400N omdat die wat nieuwer is.. maar dat kan iemand anders vast wel vertellen?
 
Ik zat zojuist even wat klein onderhoud te doen, en dacht, waarom niet even die bout van de spanner losdraaien en vastzetten, kan toch geen kwaad. Blijkbaar wel dus, want er komt nu meer geratel van bij de cilinder dan voordien. Ik heb die bout genoeg open gedraaid, maar het rare is dat het moment waarop ik hem weer vast draai verschil maakt: soms ratelt hij erg veel als ik hem weer vast zet, soms bijna niet, maar hoor ik het wel nog wat tijdesn het rijden.
Ik las iets over het veertje van die spanner dat versleten kan zijn en waardoor de automatische spanner z'n werk niet meer doet: heb ik nou pech en is dit bij mij zo ?

edit: oeps, verkeerde forum, kan een mod even verplaatsen :X ?

if it ain't broken, don't try to fix it :N
 
Waah Stork, wrijf het er niet in, ik weet ook wel dat het stom was achteraf, maar in mijn boek staat heel simpeltjes:

Draai de bout los, start de motor en laat hem lopen aan "tickover speed" (dat ie net niet uitvalt denk ik), draai de bout vast en klaar is kees. Niks van startmotor gebruiken of juiste punt ofzo.

Nu ja, net loon gehad dus dan kan die spanner er wel nog af. Zie dat niet meteen op eBay staan, ik ga moeten ori Honda halen (duur maw)?
 
Gewoon ff een andere spanner op laten zetten, kosten: 70,-

Ik heb op mijn vorige motor in ongeveer 40.000km 3 nieuwe spanners gehad en 1 nieuwe nokkenasketting. :X
Gewoon ff 70 euro uitgeven??
Beetje simpel hè. Eerst eens kijken of je de oude gewoon kan maken lijkt mij een stuk logischer...

Ik ben niet bekend met de spannerrs van zulke motoren, maar die moeten toch gewoon te resetten zijn?
 
het is toch zo dat je een van de cilinders op BDP moet zetten en dan pas de bout losdraaien en dan weer op het juiste moment (nM) vast zetten, dat was bij mijn Honda GL wel zo iig, daarom deed ik dat altijd tijdens het kleppenstellen.

Op die manier staat de juiste kan van de nokkenasketting (de kant waar de spanner tegen duwt het strakst denk ik)
 
Gewoon ff 70 euro uitgeven??
Beetje simpel hè. Eerst eens kijken of je de oude gewoon kan maken lijkt mij een stuk logischer...

Ik ben niet bekend met de spannerrs van zulke motoren, maar die moeten toch gewoon te resetten zijn?


Oja ,voor een 15 jarige is €70,- al gauw teveel om uit te geven aan zijn motor. _O-

Dan maar gewoon profesorisch de spanner proberen te maken zodat ie weer binnen no-time kapot is.

Gewoon vernieuwen en niet gaan liggen frotten met spanners die gewoon op zijn. :N

Bij mijn vorige motor was het gewoon normaal dat er om de 12.000km een nieuwe in ging.(Honda kwaaltje)
 
Terug
Bovenaan Onderaan