automobilisten in NL mogen 125cc motoren/motorscooters binnenkort?

Vreemd voorstel van de Bovag / Rai om alleen theorie te laten vervallen voor bezitters B-rijbewijs. A1 klasse volledig vrijgeven lijkt me een beter plan.
Maar dat gaat in betuttelland Nederland niet gebeuren, motorfietsen zijn immers eng en gevaarlijk volgens de bezorgde moedertjes in de 2e en 1e slaapkamer.

En in hun onwetendheid denken ze dat 125cc's hele enge en gevaarlijke snelheidsmonsters zijn.

Voorstel in de huidige vorm slaat dus helemaal nergens op.

Overigens zal een rijbewijs B-bezitter die ook op 2 wielen wil rijden en iets meer wil dan alleen op een opgevoerde brommer rijden voor de A2/A categorie gaan afhankelijk van zijn leeftijd als die er dan toch lessen en examen voor moet doen.

Ben dus voor vrijgeven, was vroegah altijd blij dat ik op vakantie 125cc's kon huren met mijn B-rijbewijs.
Yamaha DT (2-takt) was mijn favoriet, een stuk vlotter dan die Honda 4-takten.
Had ook al snel door dat je zelfs met de DT een rijdende slalom pilon was op de Franse N-wegen en zeker heuvel op.

(locals gingen wel sneller op hun DT's, maar die hadden opvoersetjes)

Jammer automobilisten, dat wordt de scooter van je vrouw/dochter lenen of toch lessen voor het echte spul.
 
Laatst bewerkt:
Totdat motorrijders niet meer oververtegenwoordigd zijn in de ongevallen statistieken valt het met de betutteling toch wel mee?
 
Totdat motorrijders niet meer oververtegenwoordigd zijn in de ongevallen statistieken valt het met de betutteling toch wel mee?

Als er dan toch betutteld moet worden pleit ik voor een rijbewijs voor elektrische fietsen en scootmobielen.
Vermoed dat deze best vaak voorkomen in ongevalsstatistieken.
 
Lijkt me prima voorstel.
Ten eerste in heel de wereld rijdt men met dat soort kleine motortjes rond zonder de hele les-santenkraam zoals in NL, kijk maar eens in Azië en dus zelfs het overgrote deel van Europa. Ik vraag me al langer af waarom we die dingen niet in NL hebben. Als je ze nog elektrisch maakt, is het een stuk relaxter in alle binnensteden.

Ten tweede komen er meer "motorrijders" dus wordt er meer rekening mee gehouden, wat ook alleen maar prima is.

En ja op de snelweg is het niet prettig met zo'n ding. Dan pas je de wet toch aan dat ze niet op snelwegen mogen. Op al die 60 en 80 weggetjes kan je prima uit de voeten met zoiets.
 
Overigens is A1 een hele vreemde categorie.
Max 125cc en 11kw.
Om 11kw uit een 4-takt 125cc te halen moet de fabrikant best wel toeren uithalen.
Meeste luchtgekoelde blokken komen dan ook niet verder dan 8kw.
Max 250cc /11kw was beter geweest.

Vermoed dat de specs zijn opgesteld op basis van 2-takt.

Is momenteel meer een speelgoedcategorie (Honda MSX) dan een serieuze vervoersoplossing.
Leuk voor stadsverkeer of achterop de camper, voor woonwerk verkeer heb je echt wel wat beters nodig.

A2 (35kw) is wel een hele verbetering dan de 25kw regeling die er voorheen was.
 
Laatst bewerkt:
Denk er zelf ook over om wat lichters te gaan rijden.
Transalp is toe aan nieuwe bandjes en een onderhoudsbeurt.
Aangezien die zijn 17e leeftijdsjaar ingegaan is wordt het toch wel tijd voor wat anders.

A1 gaat het zeker niet worden, A2 kan een kanshebber worden:

Ben al afgeschaald van Africa-twin / Yamaha Teneree 700 / Honda CB500X

In deze rare corona tijden toch een beetje poen in voorraad houden en op wat nieuws gaan rijden.
 
Lijkt me prima voorstel.
Ten eerste in heel de wereld rijdt men met dat soort kleine motortjes rond zonder de hele les-santenkraam zoals in NL, kijk maar eens in Azië en dus zelfs het overgrote deel van Europa. Ik vraag me al langer af waarom we die dingen niet in NL hebben. Als je ze nog elektrisch maakt, is het een stuk relaxter in alle binnensteden.

Ten tweede komen er meer "motorrijders" dus wordt er meer rekening mee gehouden, wat ook alleen maar prima is.

En ja op de snelweg is het niet prettig met zo'n ding. Dan pas je de wet toch aan dat ze niet op snelwegen mogen. Op al die 60 en 80 weggetjes kan je prima uit de voeten met zoiets.
In Duitsland is/was dat al. Maximaal 80km/u geloof ik.

11kW (krap aan meestal) is niet veel sneller dan een opgevoerde bromfiets. Heb er persoonlijk dus ook geen problemen mee als A1 het nieuwe AM wordt..
En A2 aub gewoon vanaf 18 jaar, vindt het zo ontzettend lullig dat je pas vanaf je 20ste op een normale motor mag.
 
Laatst bewerkt:
Denk er zelf ook over om wat lichters te gaan rijden.
Transalp is toe aan nieuwe bandjes en een onderhoudsbeurt.
Aangezien die zijn 17e leeftijdsjaar ingegaan is wordt het toch wel tijd voor wat anders.

A1 gaat het zeker niet worden, A2 kan een kanshebber worden:

Ben al afgeschaald van Africa-twin / Yamaha Teneree 700 / Honda CB500X

In deze rare corona tijden toch een beetje poen in voorraad houden en op wat nieuws gaan rijden.
Hier al weer half jaartje een A2 motor onder de kont. Zwaarste wat ik heb gehad was een fj1200. Nu genoeg aan 300 cc.
 
Veel automobilisten rijden nu al tegen de 11kW tweewieler.
Zo ook een maatje van mij. Een auto is te duur in de vaste lasten en een motorrijbewijs kost ook een klein fortuin.

Rijdt een ontgrensde brommer die met zijn lompe lijf er op tegen de 80 loopt. Wel met alle beperkingen van de brommer en vaak op de fietspaden hier op t platteland.
Zou die jongen met 4 rijlesjes op een 11kW mogen stappen weet je wel zeker dat hij op de weg rijdt, heeft hij een klein beetje onderricht gehad en zijn de remmerij, vering etc wel zeker weten ingericht voor die snelheden.

Dit soort gevallen zijn er best veel. Die overtreden nu dagelijks de wet met hun opgevoerde brommers die vaak tegen de 10kW hebben.
De 11kW op B rijbewijs is niet perfect natuurlijk, maar je lost er wel een nog minder perfecte situatie mee op.

Daarbuiten is het wel goed voor het 1 Europa idee. Dat de rijbewijzen niet eens overeen komen blijft stupide in zo'n grensenloos continent.
 
Dit soort gevallen zijn er best veel. Die overtreden nu dagelijks de wet met hun opgevoerde brommers die vaak tegen de 10kW hebben.
De 11kW op B rijbewijs is niet perfect natuurlijk, maar je lost er wel een nog minder perfecte situatie mee op.

Klassieke NL logica: Dingen verbieden maar omdat mensen de regels overtreden maar regels gaan maken die het toestaan.
 
A1 met B-rijbewijs kan best OK zijn, maar theorie is toch eigenlijk wel aan te raden. Sowieso omdat je dingen gaat vergeten of je DENKT dat je het goed hebt, maar niet goed hebt. Ik zie het liefste gewoon elke 10 jaar opnieuw theorie of MINSTENS een folder met nieuwe regels sinds je de laatste keer je rijbewijs hebt gehaald. Nu haal je je papiertje (of pasje, tegenwoordig) en veel plezier de komende 70 jaar! Wat mij betreft gewoon A1 weg voor alle motorrijders, direct met 18 beginnen met A2 (code 80, dus na 2 jaar automatisch omgezet naar volledig A). Ook als je 55 jaar oud bent en je motorrijbewijs gaat halen, gewoon eerst 2 jaar A2. Dan leer je rijden en die krengen lopen binnendoor al gruwelijk snel. pas op de snelweg gaat het langzamer en eigenlijk ben je daar ook nog steeds sneller dan 90% van het verkeer. Eerst leren rijden en dan pas wat zwaarders kopen. Ik denk zelfs dat er heel veel motorrijders een dikke 1000cc+ hebben en eigenlijk niet eens meer er uit halen dan wat een A2 motor doet qua vermogen en koppel. Simpelweg omdat ze niet durven of kunnen/mogen. Met mijn 155cc motorscooter kan ik soms binnendoor nog het snot voor de ogen rijden bij andere motorrijders. Meeste winst zit dan in bochten en rotondes, rechtuit kunnen ze mij voorbij als ze durven. :P

Automobilisten die ook op de motor zitten, zullen motorrijders beter zien. Ook zullen ze wellicht beter leren rijden. Maar als je ook lessen moet nemen zoals in Duitsland, dan kan je net zo goed je volledige rijbewijs gaan halen. 125cc is leuk in de stad, daarbuiten kan het ook nog... snelweg alleen op een vloeistofgekoelde 125cc. Tegenwind? Dan ga je net over de 100. Windje mee? Dan kan het ergens tussen de 115-140 km/u liggen, op de teller.

Het enige wat een puntje kan zijn, is verzekeringen. Door mogelijk meer ongevallen kan de premie omhoog gaan. Je zou dan eigenlijk een aparte verzekering moeten hebben voor automobilist-motorrijders. Maar goed, koppel dus lekker A1 aan de auto's, A2 voor de echte mannen en vrouwen. Bestaande A1 dan direct over naar A2, want de jongens en meiden die nu A1 rijden, zijn ook de echte motorrijders/motorrijdsters. Die nemen weinig vermogen voor lief. Heb respect voor ze, want A1 is echt minder leuk dan 25kW destijds.

Moet wel lachen, nog nooit zo veel bezoekers gehad op mijn website als gister, toen het bericht in de media kwam. Bezoekersaantal 300% hoger dan normaal in het motorseizoen. Als ik nu ook live kijk, zie ik dat de mensen in de 11kW lijst aan het spitten zijn naar motoren die wellicht interessant kunnen zijn. :+
 
Automobilisten zomaar A1 geven lijkt mij geen goed idee.

Ik gok dat 95% niet eens weet dat witte pijlen of zebrapaden glad zijn, laat staan dat ze beseffen dat ze veel kwetsbaarder zijn. Wat extra theorie/bewustwording lijkt mij toch geen luxe.
 
Automobilisten zomaar A1 geven lijkt mij geen goed idee.

Ik gok dat 95% niet eens weet dat witte pijlen of zebrapaden glad zijn, laat staan dat ze beseffen dat ze veel kwetsbaarder zijn. Wat extra theorie/bewustwording lijkt mij toch geen luxe.


Komen ze vanzelf achter _O-
 
Het positieve eraan lijkt mij dat er meer motorrijders komen op de weg en automobilisten er gewend aan zullen raken, dus minder kans om over het hoofd gezien worden.

Wel lijkt het me goed dat tenminste iets van een les of theorie examen verplicht wordt gesteld.
 
Automobilisten zomaar A1 geven lijkt mij geen goed idee.

Ik gok dat 95% niet eens weet dat witte pijlen of zebrapaden glad zijn, laat staan dat ze beseffen dat ze veel kwetsbaarder zijn. Wat extra theorie/bewustwording lijkt mij toch geen luxe.
Volgens het plan moeten ze nog wel praktijkexamen doen. Als ze die nou alleen afnemen als het regent zien we gelijk of ze echt willen _O-
 
Vanmorgen een stelling in de krant waar je voor kon stemmen, wel of geen lichte motor op autorijbewijs.
Maar ruim 60 procent is er tegen. Ben benieuwd wat de uiteindelijke uitkomst is.

Ik ben er wel voor, mits er een stukje opleiding aan verbonden wordt, omdat motorrijden een heel andere discipline is dan blikbesturen en je moet wel even de basis beheersen voor je opstapt.

Ik las ook ergens dat er relatief veel ongelukken gebeuren met de driewielers waar je geen motorrijbewijs voor nodig hebt.
 
Rijk worden niet maar het is omzet die ze missen en ook de praktijk lessen.

Genoeg mensen die dan denken waarom lessen als ik zo ook lekker mag rijden op een motor moet zijn MP3
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan