automobilisten vs motorrijders

TL-Rev

MF veteraan
5 jun 2003
1.616
14
Zwijndrecht
Misschien een loze actie, maar moest het FF kwijt na 4 "bijnaatjes" vandaag:

verstuurd aan: webredactie@3vo.nl <webredactie@3vo.nl>; info@3vo.nl <info@3vo.nl>; voorlichting@klpd.politie.nl <voorlichting@klpd.politie.nl>; voorzitter@mag-nl.org <voorzitter@mag-nl.org>; info@mag-nl.org <info@mag-nl.org>; info@knmv.nl <info@knmv.nl>; belangenbehartiging@anwb.nl <belangenbehartiging@anwb.nl>; autoinfo@anwb.nl <autoinfo@anwb.nl>; motorinfo@anwb.nl <motorinfo@anwb.nl>; informatiecentrum@cend.minvenw.nl <informatiecentrum@cend.minvenw.nl>

Geachte dames/heren,

Het volgende baart mij ernstige zorgen. Door de huidige verkeersintensiteit en de gehaastheid van de gemiddelde bestuurder (en ja, ook ik ben weleens gehaast en draag en persone bij aan de verkeersintensiteit...), overkomt het mij steeds vaker dat ik als motorrijder "over het hoofd" wordt gezien. Wonderbaarlijk genoeg heb ik hier in mijn (zeer grote en harde) auto geen last van. Dit gegeven staat uiteraard niet op zichzelf. Alle motorrijders hebben hier last van.

Vanwaar dan deze mail, vraagt u zich misschien af. Het gegeven is immers bekend en wordt onderkend. Zo nu en dan wordt hier ook (door verschillende van uw instanties) actie op ondernomen middels voorlichting via diverse media. Ik zal een en ander graag toelichten.

Iedere dag wordt ik bijna van mini-rotondes afgereden, door automobilisten die de voorrangsregels aan hun laars lappen en hun auto "er nog even voor gooien". Ik kan u verzekeren: remmen op een tweewieler op een mini-rotonde onder een zekere hellinshoek is niet prettig, evenals het gas dichtdraaien onder dezelfde omstandigheden. Invoegen en ritsen is ook zeer problematisch: je wordt als motorrijder gewoonweg van de weg afgedrukt. Je gaat als motorrijder immers toch wel aan de kant uit lijfsbehoud. Daarnaast natuurlijk het filerijden en het vooraan gaan staan bij een verkeerslicht (natuurlijk binnen het voorsorteervak en geheel volgens de regels zoals tijdens een poll d.d. 22 maart 2004 weergegeven op www.verkeershandhaving.nl van het Openbaar Ministerie, zie de uitslagen onderaan deze mail). Veel automobilisten "pikken het niet" wanneer je als motorrijder een file voorbij rijdt of vooraan gaat staan bij het verkeerslicht. Er worden levensgevaarlijke capriolen uitgehaald om het de motorrijder onmogelijk te maken volgens de op schrift gestelde afspraken files voorbij te rijden. Is dit jaloezie, ik stilstaan dus hij/zij ook? Ik zaag toch ook het dak niet van alle auto's af die ik tegenkom in de regen?

Een en ander kan verschillende dingen impliceren:
1) De motorrijder is zich van bovenstaande zaken bewust en kiest er desondanks voor om toch motor te rijden en de risico's voor lief te nemen.
2) Een groep automobilisten is niet (goed) op de hoogte van geldende verkeersregels en afspraken.
3) Een groep automobilisten ziet moedwillig motorrijders over het hoofd, omdat deze toch wel uitwijken of stoppen.
4) Een groep automobilisten kan zich niet verplaatsen in de mogelijkheden en onmogelijkheden van een ander voertuig dan datgene wat zijzelf besturen.

Hypothese 1 klopt in mijn geval: ik rijd het liefst het hele jaar door op de motor, hoewel ik de mogelijkheden heb om me in een auto te verplaatsen. Toch zou ik het fijn vinden wanneer, naast mezelf, ook overige weggebruikers de risico's van het motorrijden zoveel mogelijk willen beperken.

Hypothese 2 kan wat mij betreft vastgesteld worden als zijnde een feit: iedere gelegenheid die ik krijg om een automobilist die mij zojuist (bijna) ondersteboven heeft gereden, te wijzen op regelgeving m.b.t. motorrijders in het verkeer grijp ik aan (alleen vandaag al vier keer). Verbale agressie en ontkenning van hetgeen ik duidelijk probeer te maken vallen mij meestal ten deel. Fysieke agressie gelukkig nog niet, waarbij meespeelt dat ik aardig uit de kluiten gewassen ben en diverse Dan-gradaties in mijn bezit heb.

Hypothese 3 is gelukkig zeldzaam, maar het daarin gestelde komt wel voor.

Hypothese 4 kan ook vastgesteld worden als zijnde een feit: de opmerking dat het asociaal van mij is dat ik gasgeef in een bocht in plaats van te remmen vergeet ik nooit meer. Degene die mij hiervan beschuldigde heeft nog nooit van wegcontact, bochtensnelheid, gasbeheersing, lijn kiezen en houden, middelpuntvliedende krachten en hellingshoek gehoord.

Het in 2 en 4 gestelde geeft een discrepantie aan in.....jawel: voorlichting. Kennelijk zijn alle door uw instanties gehouden voorlichtingscampagnes aan dovemansoren besteed, of ze sorteren om bepaalde redenen niet het gewenste effect.

Ik zou u dan ook dringend in gezamenlijkheid willen verzoeken om bovenstaande in acht te nemen en hier adequate actie op te ondernemen. Ik zou willen zeggen voordat er ongelukken gebeuren, maar daar is het al te laat voor. Daarnaast is deelnemen aan het hedendaagse drukke verkeer inherent aan het risico om betrokken te raken bij een ongeval. Maar laten we dit risico alstublieft zoveel mogelijk beperken. In deze sta ik zeker niet alleen en ik ben bereid om dit op uw aanvraag ook aan te tonen.

Met vriendelijke groet en hoogachting,

R.B.W. Laats.

Uitslag poll verkeershandhaving.nl:

Stemresultaten 2004

De vraag van deze week (12):
Mogen motorrijders ‘voorkruipen’ bij het verkeerslicht?

Het goede antwoord is:
A. Motorrijders mogen een rij stilstaande of langzaam rijdende auto’s passeren, mits het snelheidsverschil niet meer is dan 10 km/uur. Dat geldt in de file, maar ook voor het verkeerslicht.

Totaal aantal antwoorden: 612 op 22 maart 2004

A. Ja, dat mag
56.37% (345 maal geantwoord)

B. Nee, ze mogen alleen voorkruipen in de file
18.95% (116 maal geantwoord)

C. Nee, dat mag niet
24.67% (151 maal geantwoord)

Een goed onderbouwd mailtje, dat gebeurt weinig richting deze instanties! Maar ik vrees dat er niets mee gedaan zal worden. Dat de voorlichting ernstig tekort schiet mag wel duidelijk zijn. Met name het voorbeeld op de rotondes komt heel bekend voor.
Als je hier nog een officiele reactie op krijgt, wil je hem dan ook hier neerzetten, ik ben benieuwd of er wat op ondernomen wordt.

In ieder geval hulde voor het inititatief!

Groeten,

Peter.

No probs...post het dan zeker. Mochten ze om een handtekeningenlijst o.i.d. gaan koeren hoop ik op een hoop bijval! Als ik dan niet vastzit, want het gebeurt echt binnenkort dat ik er een uit de auto trek en een fokkin'spanking geef! :(

mailtje naar 3VO? Je had beter een speach kunnen houden in een bejaardentehuis...

toch goed dat je wat probeerd :P

No probs...post het dan zeker. Mochten ze om een handtekeningenlijst o.i.d. gaan koeren hoop ik op een hoop bijval! Als ik dan niet vastzit, want het gebeurt echt binnenkort dat ik er een uit de auto trek en een fokkin'spanking geef! :(
Kan me je reaktie goed voorstellen. Ik zal je eerlijk zeggen dat ik dit jaar nog weinig gereden heb,vanwege al die dingen die je in je brief hebt aangekaart.
Vorige jaren was ik ook steeds vreselijk kwaad na weer zo'n akkefietje, gebeurde weleens dat ik zo iemand achternaging en heb geconfronteerd met mijn woede.
Maar ik bemerk dit jaar dat ik er moedeloos van wordt en dat mijn plezier in motorrijden gigantisch wordt verknald. Er zullen nu een heleboel roepen van, Ben jij Gek?? Door blijven rijden! Maar af en toe ben ik weer blij dat ik heelhuids thuis ben en verkeer ik in de stemming om mijn motor maar te verkopen B|

Sta iig geval achter je aktie en ben benieuwd of je er nog wat mee bereikt :}

Tja; Vandaag een opgefokt petje in een Seat Ibiza met foute accesoires die me flink aan het opfokken was omdat ie met me wilde racen, een dame (not!) in een Volvo S80 van haar vent die bij een versmalling waar ik eerder was de tent dicht reed en ook nog claxonneerde met een arrogante smile op haar bek, zou je denken dat alle automobilisten hetzelfde zijn. Maarrr, daarna kwam ik uit een smalle straat en de auto die daar in wilde wachtte totdat ik eruit was ipv mij in de berm te drukken, om vervolgens bij een stoplicht te zien dat een voor linksaf voorgesorteerde auto zichtbaar een beetje opschuift om mij erlangs te laten zodat ik rechtdoor kon.
Die krijgen van mij een duim voor HET voorbeeld van elkaar de ruimte geven ipv het recht van de sterkste toe te passen.

Mark, (die in de auto de motorrijder ook de ruimte laat).

Ik snap het niet. Om de haverklap lees ik dit soort verhalen op het forum maar ik heb zelden ergens last van. Mensen die voorpiepen op rotondes? Wel in het koekblik, maar zelden op de motor. Mensen die je in de weg rijden in de file of voor het stoplicht? Echt een zeldzaamheid bij mij. Ander gedoe? Bijna nooit. Alleen te dicht achter me rijden komt regelmatig voor, maar een paar keer nadrukkelijk in je spiegels kijken is meestal voldoende om ze wakker te laten worden.

En voordat je nu denkt dat ik een heel nette jongen ben: met name in druk verkeer rij ik aardig idioot. Veel rechts inhalen en over in- en uitvoegstroken, tussen de auto's door wanneer ze 100 km/h rijden, in de stad files voorbijrijden over de linkerbaan terwijl van de andere kant verkeer komt en zo nog wat. Ik verbaas me steeds weer dat er bijna nooit iemand toetert, met zn lichten seint of van schrik aan zn stuur rukt als ik opeens voorbijkom.

Misschien denken ze allemaal: aan de kant want die is gek. Dus misschien moeten jullie eens wat wilder gaan rijden })

Nou moet ik zeggen dat ik nog niet zo veel km's gemaakt hebt (5 weken en 800 mijl ongeveer), maar ik heb nog geen enkele last gehad van auto's, althans niet motor-specifieke problemen. De meeste km's heb ik in de spits afgelegd, dus ben genoeg auto's tegengekomen. Snelweg km's heb ik nauwelijks gemaakt (misschien 75 tot 100 mijl) dus misschien dat het daaraan ligt.

En nu ga ik mij op glad ijs begeven denk ik. Ik heb tot nu toe meer "last" gehad van medemotorrijders. Jochies die laten zien dat een ss sneller door een bocht kunnen dan mijn choppy en dit dus laten zien binnen de bebouwde kom (2x gebeurd), en nee ik rij niet als een mietje.

Dus voordat we onszelf heiliger als de paus gaan verklaren, lijkt het me verstandig om ook de hand in eigen boezem te steken.

Ik ben dan wel een motorrijder, maar heb geen zin om onnodig in een slachtofferrol gedrukt te worden.

Misschien dat ik na de komende 1000 mijl deze post alsnog kom wijzigen. :)

Mensen die voorpiepen op rotondes? Wel in het koekblik, maar zelden op de motor.

Dat "voorschieten" op een rotonde gebeurd vooral als je harder rijdt dan verwacht. Harder dan een gemiddelde automobilist dus, en dat wordt verkeerd ingeschat. Begrijpelijk, maar wel vervelend als jij 'm eerst rechtop moet gooien om vol in de ankers te gaan.

Misschien denken ze allemaal: aan de kant want die is gek. Dus misschien moeten jullie eens wat wilder gaan rijden })

Je lijkt mijn man wel :+

Knallen met die hap, je moet je voorrang afdwingen. Ik ga voor niemand aan de kant....En idd, hij treft die mongolen minder vaak dan mij. :?
Schijnbaar zijn er mensen die "ongeluk" aan trekken. :X

Nou moet ik zeggen dat ik nog niet zo veel km's gemaakt hebt (5 weken en 800 mijl ongeveer), maar ik heb nog geen enkele last gehad van auto's, althans niet motor-specifieke problemen. De meeste km's heb ik in de spits afgelegd, dus ben genoeg auto's tegengekomen. Snelweg km's heb ik nauwelijks gemaakt (misschien 75 tot 100 mijl) dus misschien dat het daaraan ligt.

En nu ga ik mij op glad ijs begeven denk ik. Ik heb tot nu toe meer "last" gehad van medemotorrijders. Jochies die laten zien dat een ss sneller door een bocht kunnen dan mijn choppy en dit dus laten zien binnen de bebouwde kom (2x gebeurd), en nee ik rij niet als een mietje.

Dus voordat we onszelf heiliger als de paus gaan verklaren, lijkt het me verstandig om ook de hand in eigen boezem te steken.

Ik ben dan wel een motorrijder, maar heb geen zin om onnodig in een slachtofferrol gedrukt te worden.

Misschien dat ik na de komende 1000 mijl deze post alsnog kom wijzigen. :)

Het gaat mij er voornamelijk om dat automobilisten zich niet in motorrijders kunnen/willen verplaatsen (vice versa vaak wel, omdat veel motorrijders uit ervaring WEL weten wat een koekblik kan), ergo, niet weten wat de mogelijkheden/onmogelijkheden van een motorfiets zijn EN daarnaast vrijwel onbekend zijn met de huidige regelgeving m.b.t. (motorfiets en..) verkeer (de gemiddelde theoriekennis is ongeveer 10 jaar oud).

Moeten we dan eerst de hand in eigen boezem steken? Omdat mensen zichzelf niet informeren en op de hoogte blijven van veranderende regelgeving? Omdat mensen niet verder kijken dan hun eigen vier wielen? Daar gaat het in mijn mail om, niet om vermeende excessen door (vaak sportieve) motorrijders. Jij haalt er een heel ander probleem bij....

...en ik vind een wheelietje, stoppie of kneedown ook errug leuk...als het kan....

Dat "voorschieten" op een rotonde gebeurd vooral als je harder rijdt dan verwacht. Harder dan een gemiddelde automobilist dus, en dat wordt verkeerd ingeschat. Begrijpelijk, maar wel vervelend als jij 'm eerst rechtop moet gooien om vol in de ankers te gaan.
Dat is precies waar ik even aan dacht toen ik het intikte, maar op mij is het iig niet van toepassing. Als ik met mijn koekblik hard een rotonde overga, breekt ie waarschijnlijk in tweeën :X

Je lijkt mijn man wel :+

Knallen met die hap, je moet je voorrang afdwingen. Ik ga voor niemand aan de kant....En idd, hij treft die mongolen minder vaak dan mij. :?
Schijnbaar zijn er mensen die "ongeluk" aan trekken. :X
Misschien zijn er mensen die ongeluk aantrekken. Misschien zijn dat wel mensen die hun plaats op de weg niet opeisen. Het valt mij op dat verhalen van motorrijders die vaak voor de voeten gereden worden, meestal van mensen komen die erg voorzichtig rijden. Voorrang afdwingen is niet eens het goede woord, maar als jij 30 rijdt op een 50-weg en je draait nog je gas dicht als er een auto aankomt, is het niet gek dat ze voorgaan. Dat zouden ze bij een auto die op dezelfde manier rijdt namelijk ook doen

Het gaat mij er voornamelijk om dat automobilisten zich niet in motorrijders kunnen/willen verplaatsen (vice versa vaak wel, omdat veel motorrijders uit ervaring WEL weten wat een koekblik kan), ergo, niet weten wat de mogelijkheden/onmogelijkheden van een motorfiets zijn EN daarnaast vrijwel onbekend zijn met de huidige regelgeving m.b.t. (motorfiets en..) verkeer (de gemiddelde theoriekennis is ongeveer 10 jaar oud).

Moeten we dan eerst de hand in eigen boezem steken? Omdat mensen zichzelf niet informeren en op de hoogte blijven van veranderende regelgeving? Omdat mensen niet verder kijken dan hun eigen vier wielen? Daar gaat het in mijn mail om, niet om vermeende excessen door (vaak sportieve) motorrijders. Jij haalt er een heel ander probleem bij....

...en ik vind een wheelietje, stoppie of kneedown ook errug leuk...als het kan....

Nee okay, maar ik zie mezelf niet (wil ik ook niet) als die arme kleine motorrijder tussen al die grote boze koekblikken.

Em het is het aard van het beestje, het is heel erg moeilijk om mensen zich serieus te laten verplaatsen in een ander zonder dat ze de ervaring hebben.

Dit speelt ook tussen vrachtwagens en auto's
fietser en vrachtwagens
scooters en fietsers
fietser en auto's
etc. etc.

Zolang niet iedereen ervaring heeft met met alle vervoersmiddelen, gaat het nooit maar dan ook nooit goedkomen. En aangezien je mensen niet kan dwingen om op/in een motor/scooter/vrachtwagen/etc te stappen, is het een utopie om te denken dat mensen voldoende rekening met elkaar gaan houden. Dit is dus in 90% van de gevallen geen onwil, maar onwetendheid. En voor de overige 10% die andere mensen moedwillig dwarszitten is maar 1 mogelijkheid voor; van de weg af halen.

Nee okay, maar ik zie mezelf niet (wil ik ook niet) als die arme kleine motorrijder tussen al die grote boze koekblikken.

Em het is het aard van het beestje, het is heel erg moeilijk om mensen zich serieus te laten verplaatsen in een ander zonder dat ze de ervaring hebben.

Dit speelt ook tussen vrachtwagens en auto's
fietser en vrachtwagens
scooters en fietsers
fietser en auto's
etc. etc.

Zolang niet iedereen ervaring heeft met met alle vervoersmiddelen, gaat het nooit maar dan ook nooit goedkomen. En aangezien je mensen niet kan dwingen om op/in een motor/scooter/vrachtwagen/etc te stappen, is het een utopie om te denken dat mensen voldoende rekening met elkaar gaan houden. Dit is dus in 90% van de gevallen geen onwil, maar onwetendheid. En voor de overige 10% die andere mensen moedwillig dwarszitten is maar 1 mogelijkheid voor; van de weg af halen.
Helemaal waar. Ik zit ook op een fietsforum, daar wordt heel wat afgescholden op auto's, motoren, scooterrijders enz. Maar ze beseffen niet dat wielrenners misschien wel de vreemdste categorie weggebruikers zijn |(

Ik heb in het begin van mijn koekblikkercarrière relatief veel in bestelbusjes gereden. Ik ben nu blij dat ik toen die ervaring heb mogen opdoen. Ik weet nu hoe het is om op je spiegels aangewezen te zijn.

Al tijdens de eerste motorles heb ik ervaren hoe zo'n ding stuurt en dat je niet zo makkelijk in een bocht kan corrigeren (iig niet zoals met een auto). Ik had het wel gehoord en gelezen, maar zelf ervaren is toch anders. Hopelijk ben ik hierdoor ook een betere automobilist geworden (hoewel de meningen hierover sterk uiteen lopen :P ).

En wat het je bewustzijn van motorrijders betreft: daar wordt totaal geen aandacht aan besteed. Verkeersdiploma lagere school... ik kan me niks van motorrijders herinneren. Autotheorie.... had van mij een stukje bij gemogen over motorrijden.

Ik vind trouwens dat er sowieso weinig onderling begrip is. Verder zijn er ook veel weggebruikers gezegend met een groot gebrek aan verkeersinzicht, die dus niet gehinderd door enige kennis lekker hun gang gaan (zo kwam ik laatst nog twee mutsen in een auto tegen die boos werden op mij omdat ik niet met mijn auto voor ze aan de kant ging. Terwijl zij toch echt tegen het eenrichtingsverkeer inreden....)

ik vind het een goed stukkie tekst, en ik hoop dat er wat mee gedaan gaat worden, maar ik ben bang.....

en dat van die rotonde is idd wel een heel bekend voorbeeld :(

Ook een bekende, deze kom ik op weg naar mijn werk iedere dag tegen:
full

Bijna allemaal denken ze dat dit bord niet geldt als er een motor aan de andere kant aankomt, en dat ze zelf voorrang hebben.(al moet ik zeggen dat als ik met de auto aankom, ze het ook niet weten). Als ik dan doorrij vanaf de andere kant, kijken ze me aan alsof het vreselijk asociaal is wat ik doe) :? :?

leuk hoor zo`n brief, maar volgens mij zijn we allemaal weggebruikers, en rijden de meeste mensen meer in hun auto dan op de motor, en `s winters ben ik ook al verschillende keren gesneden door auto`s met kickstart stickers, ducati-petjes, en weet ik wat voor motorrijdersatributen.

Ik heb er ook vreemd weinig last van.

Misschien komt het omdat ik slechts twee keer per week van en naar m'n werk rij en de meeste andere weggebruikers ook vaker op de weg zitten en zich niet meteen hoeven te bewijzen. In het weekend heb ik niet echt meer de behoefte om de brommer te starten om een stuk te gaan rijden.

(of het komt omdat ik zelf niet klein ben (groot ook weer niet, slechts 1,86) en een all-road rij, in spiegeltjes is dat wat aanweziger dan een lage motor).

Nu maar hopen dat ik het niet ga aantrekken na deze posting.

Terug
Bovenaan Onderaan