Automodus

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.260
112.223
Rèswèk
Zojuist zag ik op TeeVee een spotje voorbij komen voor een app die Automodus heet...

Het zal iets zijn wat je telefoon blokkeert als je op weg bent, best actueel, omdat ze tegenwoordig ook op de motor al zitten te Fakebooken en Whatsappen...
Ik hoef dat Appje niet omdat ik onder het rijden van dat ding afblijf. En op de motor zit-ie in mijn binnenzak. De X-Grip ligt al een half jaar klaar maar ik kan nog geen reden vinden anders dan dat mijn zoon een prachtig beugeltje heeft gemaakt om het ding te monteren. Dat Appje, okee helemaal best, maar wie neemt wie nou in de maling?

Je kan met je klauwen van dat ding afblijven of niet, als je je telefoon met een appje afsluit s er toch alleen maar een handeling méér nodig om toch aan je verslaving toe te kunnen geven? Het is, lijkt mij, stoppen met roken, je sigaretten in een schatkist douwen en de sleutel in je achterzak doen...
 
Als ik op de motor rij hoor ik dat ding toch niet , heb 'm wel altijd bij me
 
Ik gebruik 'm als gps. Aan't stoplicht blijf ik er vanaf, de enigste keren dat ik er aankom is om 'm vast te klikken en los te maken als ik geparkeerd ben.
 
Mijn aaifoon gaat automatisch op stil/niet storen zodra ik rij, scheelt weer een aparte app. Ook al kijk ik onderweg niet op mijn telefoon, het is gewoon storend om pingetjes van appjes te horen, of getril in je binnenzak tijdens het rijden.
 
Eigenlijk triestig dat mensen een app nodig hebben om van hun gsm te blijven tijdens het rijden. Respect voor jezelf en anderen zou al genoeg moeten zijn.
Maar goed, als het sommigen helpt is het beter dat ze dit gebruiken dan helemaal niets.

Bij mij steekt hij gewoon in de rugzak of binnenzak en ik ben sowieso al goed in staat om telefoontjes gewoon te negeren :p
 
Ik ben zwak. Ik gebruik hem niet op de motor (dan staat hij op stil en in binnenzak/bagagevak) maar in de auto en zeker in de vrachtwagen (op de CC 82kmh, navi, automaat) heb ik hem te vaak vast.

Dit gaat me een keer een bak geld kosten en ik weet dat het fout is. Maar wel met je eens dat die app zinloos is.
 
Op de motor is het m’n walkman, in de auto is het een gps. Op de motor neem ik geen gesprekken aan. Niemand belt me trouwens wanneer ik op de motor rijd, privé nummer. In de auto is het een bedrijfsnummer dat doorgeschakeld is naar m’n privenummer.
In de auto zit een karkit.
Er kan trouwens een heleboel gebeuren voordat ik me laat afleiden. Ben haast autistisch bezig tijdens het rijden. Ik kan niet voor een ander spreken maar als je weet dat je concentratie net zo standvast is als een vlinder in een orkaan dan zou je maar beter je rijbewijs inleveren en het openbaar vervoer nemen.
 
Ik zie de functie navigatie voorbij komen.
Merk bij mezelf dat ik op de TomTom toch wel te vaak loop te prutsen.
Dat ze daar geen blokkering voor hebben...
 
Precies wat je zegt! Iets met een schatkist en een sleutel in handbereik. Ik vraag me dan ook af hoeveel mensen dit soort appjes downloaden en echt gebruiken. Maar, blijkbaar is er wel markt voor gezien het grote aanbod. Als het nou ook nog eens zou werken.... Maar daar heb ik toch wel grote twijfels bij.

Zelf gebruik ik mijn privé foon voor muziek onderweg. Bij woon-werk staat daarnaast ook waze aan om me te waarschuwen wanneer er iets op de route is gebeurd of langs de weg staat. Telefoon zit dan gewoon in m'n jaszak. Alleen als ik navigatie nodig heb komt ie op het stuur. En ja, wanneer ik dan in een vreemde stad ben wil ik bij het stoplicht weleens de kaart uitzoomen of de route door scrollen om te weten wat er gaat komen.

Werk foon zit in m'n rugzak. Als het belangrijk is bel ik wel terug wanneer ik op m'n bestemming ben aangekomen.
 
Ik zie de functie navigatie voorbij komen.
Merk bij mezelf dat ik op de TomTom toch wel te vaak loop te prutsen.
Dat ze daar geen blokkering voor hebben...
Best vreemd inderdaad, terwijl het makkelijk zou moeten kunnen. Bijvoorbeeld een automatische touchscreen blokkade bij een snelheid hoger dan 10 km/u.
 
Ik ben zwak. Ik gebruik hem niet op de motor (dan staat hij op stil en in binnenzak/bagagevak) maar in de auto en zeker in de vrachtwagen (op de CC 82kmh, navi, automaat) heb ik hem te vaak vast.

Dit gaat me een keer een bak geld kosten en ik weet dat het fout is. Maar wel met je eens dat die app zinloos is.

Idem hier. Verschil is wellicht dat wanneer je een kantoorbaan hebt, je alleen van huis naar kantoor onderweg bent. In de vrachtwagen is de cabine ons kantoor en zouden chauffeurs letterlijk de hele dag van hun smartphone af moeten blijven. En dan te weten dat het gros van de smartphone gebruikers tientallen zoniet honderdtallen keren hun telefoon pakt per dag. Buiten dat probeert je telefoon onwijs hard om je aandacht te trekken met geluiden, trillen en/of ledjes die knipperen.

Absoluut geen goedpraten, maar dat is waarom IK het wel lastig vind om de smartphone te laten liggen tijdens het rijden en waarom ik ook al een paar keer een bekeuring heb mogen ontvangen.
 
Idem hier. Verschil is wellicht dat wanneer je een kantoorbaan hebt, je alleen van huis naar kantoor onderweg bent. In de vrachtwagen is de cabine ons kantoor en zouden chauffeurs letterlijk de hele dag van hun smartphone af moeten blijven. En dan te weten dat het gros van de smartphone gebruikers tientallen zoniet honderdtallen keren hun telefoon pakt per dag. Buiten dat probeert je telefoon onwijs hard om je aandacht te trekken met geluiden, trillen en/of ledjes die knipperen.

Absoluut geen goedpraten, maar dat is waarom IK het wel lastig vind om de smartphone te laten liggen tijdens het rijden en waarom ik ook al een paar keer een bekeuring heb mogen ontvangen.
Ik heb een kantoorbaan en zie dat telefoon steeds vastpakken vooral bij de jongere collega's.
Tijdens de pauze en tijdens het kakken heb je tijd zat om bij te lezen en wat duimpjes te plaatsen. Tijdens het uitvoeren van je taken steeds heen en weer switchen is echt niet goed te praten. En vervolgens heb je niks te doen tijdens het kakken. :X

Probeer anders eens een boek of krant te lezen tijdens het rijden, als je je zo verveelt. :P
Maar ik snap best dat er een verslavende werking vanuit gaat. Ik zit hier ook te typen op m'n telefoon terwijl ik ook genoeg andere dingen kan doen. :X
 
Ik heb een kantoorbaan en zie dat telefoon steeds vastpakken vooral bij de jongere collega's.
Tijdens de pauze en tijdens het kakken heb je tijd zat om bij te lezen en wat duimpjes te plaatsen. Tijdens het uitvoeren van je taken steeds heen en weer switchen is echt niet goed te praten. En vervolgens heb je niks te doen tijdens het kakken. :X

Probeer anders eens een boek of krant te lezen tijdens het rijden, als je je zo verveelt. :P
Maar ik snap best dat er een verslavende werking vanuit gaat. Ik zit hier ook te typen op m'n telefoon terwijl ik ook genoeg andere dingen kan doen. :X

Vroeger toen er nog geen smartphones waren en je gewoon na 24u een nieuwe schijf in de tachograaf deed, met of zonder nachtrust erop, heb ik ook wel eens boeken gelezen 's nachts op de autoroute. Meer omdat ik dan wel wat moe was na 15+ rijuren buiten de eventuele laad/los praktijken en daar bleef ik wakker bij gek genoeg.

-O- |(

Niet trots op, wel gebeurd.
 
Nou weet ik niet of lekker M.-F.fen direct een verslaving aan dat snijplankie is
 
Ik heb alle Baantjers als luisterboeken... Als je 'smorgens bij licht en kraakhelder na een weekend uitslapen instap sta ik bij de Andel al gapend aan de kant :)
 
Ik heb een kantoorbaan en zie dat telefoon steeds vastpakken vooral bij de jongere collega's.
Tijdens de pauze en tijdens het kakken heb je tijd zat om bij te lezen en wat duimpjes te plaatsen. Tijdens het uitvoeren van je taken steeds heen en weer switchen is echt niet goed te praten. En vervolgens heb je niks te doen tijdens het kakken. :X

Probeer anders eens een boek of krant te lezen tijdens het rijden, als je je zo verveelt. :P
Maar ik snap best dat er een verslavende werking vanuit gaat. Ik zit hier ook te typen op m'n telefoon terwijl ik ook genoeg andere dingen kan doen. :X
Of gewoon een klarinet bespelen tijdens het rijden, zoals ik vorige week gezien heb.
Dan ben je tenminste met iets cultureels bezig.

Android en Ios hebben beide een automodus standaard in de instellingen staan, het nut van die App is nogal overbodig.

De reden waarom TomTom of een andere bedrijf die een GPS maakt er standaard geen functie in steekt die de invoer blokkeert is omdat mensen dan gewoon een ander merk kopen die het wel toelaat.


Volvo wil zijn voertuigen begrenzen op 180, nog een reden voor mij om een Volvo te vermijden. (Ook al begrenzen de meeste Duitsers hun wagen op 250, maar dat is al redelijker en kan je bij Mercedes niet de tractie controle volledig uitzetten zonder speciale handelingen uit te voeren)
 
Het enige nut van alle apps iz informatie verzamelen om te verkopen... en het presenteren van reclame.

De makers van apps gaan met deze gegevens bedenken hoe ze een app kunnen ontwikkelen die ze zo veel mogelijk opbrengt "download nu de gratis app" ja, ja..
Ik heb 0,75 pagina Apps op mijn Android. Daarvan zijn er al de meeste die bij hardware horen die ik in huis heb, toon, klik aanklik uit, gopro, Owon..

Een klant van ons maakt gebruik van zorg apps, moest ik er eens een installeren op een foon van een medewerker. Ik denk dat die 8 of 9 pagina's vol had staan met "Download de gratis app!!!!!!!!!" |( |(
 
Laatst bewerkt:
Ik heb alle Baantjers als luisterboeken... Als je 'smorgens bij licht en kraakhelder na een weekend uitslapen instap sta ik bij de Andel al gapend aan de kant :)

In het weekend moet ik juist vroeg op vaak -O- Ofwel omdat ik vind dat om een uur of 10 wel richting Nijmegen mag op zaterdag en op zondag stieflief om 08:30-09:00 aan de slaapkamerdeur klopt, dan wel omdat ik moet werken en zondag dat meestal al om een uur of 10 beginnen is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan