Automodus

Ik zie de functie navigatie voorbij komen.
Merk bij mezelf dat ik op de TomTom toch wel te vaak loop te prutsen.
Dat ze daar geen blokkering voor hebben...
De Garmin heeft dat wel, tenminste dat je alles basis dingen op het navigatie scherm kan gebruiken maar niet met instellingen kan prutsen. Alleen mocht je dus wel van het navigatie scherm weg willen tijdens het rijden (bijv verkeerde knop aangetikt) krijg je een pop-up of je beperkte modus wilt uitschakelen die je dan vervolgens weer moet weg tikken om het ding weer te gebruiken. 🤦‍♂️Beter was gewoon geen pop-up scherm en alles buiten beperkte modus niet toegankelijk te maken.
Je zou zo maar geneigd zijn met de Bluetooth instellingen lopen te kloten en bijna van het asfalt af rijden. 😂
 
Ik zie de functie navigatie voorbij komen.
Merk bij mezelf dat ik op de TomTom toch wel te vaak loop te prutsen.
Dat ze daar geen blokkering voor hebben...

Bij het opstarten beloof je (door op OK, of Akkoord of zoiets te klikken) dat je het ding niet tijdens het rijden zult bedienen :+

Een jaar of wat geleden heb ik eens een proefrit gemaakt in een auto waarbij zo ongeveer alles via het display in de middenconsole moest worden bediend/ingesteld, tot aan temperatuur aan toe. Ik snap niet dat zoiets een typegoedkeuring krijgt. Dat soort basale en tegelijk essentiële dingen (want dat is klimaat in de auto voor mij), moet gewoon blind met een slinger aan een draai- of schuifknop aan te passen zijn. Bij deze auto zat je eerst door een menuutje te worstelen om de temp aan te passen. Hele slechte ontwikkeling.
Tegen dat soort afleiding helpt geen appje op je telefoon :/
 
Idem hier. Verschil is wellicht dat wanneer je een kantoorbaan hebt, je alleen van huis naar kantoor onderweg bent. In de vrachtwagen is de cabine ons kantoor en zouden chauffeurs letterlijk de hele dag van hun smartphone af moeten blijven. En dan te weten dat het gros van de smartphone gebruikers tientallen zoniet honderdtallen keren hun telefoon pakt per dag. Buiten dat probeert je telefoon onwijs hard om je aandacht te trekken met geluiden, trillen en/of ledjes die knipperen.

Absoluut geen goedpraten, maar dat is waarom IK het wel lastig vind om de smartphone te laten liggen tijdens het rijden en waarom ik ook al een paar keer een bekeuring heb mogen ontvangen.

Ik heb wel àlle geluiden en meldingen uit dus dat probleem heb ik minder.
 
Als je een of andere automatische tekstcorrectie op je telefoon hebt is appen trouwens prima te doen met de telefoon op het stuur. Alleen met dikke winterhandschoenen lukt het niet.
 
De reden waarom TomTom of een andere bedrijf die een GPS maakt er standaard geen functie in steekt die de invoer blokkeert is omdat mensen dan gewoon een ander merk kopen die het wel toelaat.

Garmin doet dat bij sommige apparaten wel. Mijn Zumo 350 is standaard geblokkeerd voor bedienen tijdens het rijden, maar dat kun je wel uitschakelen. En bij het aanzetten (na geheel uitschakelen en niet alleen standby) komt er ook een melding dat het gevaarlijk is het apparaat te bedienen tijdens het rijden.
 
lui die in de auto (of op de fiets/motor) met hun mobieltje zitten te klieren zouden standrechtelijk geexecuteerd moeten worden....
Een paar van die executies op FB en andere sociale media plaatsen en dan is het snel over.....
 
Daar kijk ik niet, dus...
 
lui die in de auto (of op de fiets/motor) met hun mobieltje zitten te klieren zouden standrechtelijk geexecuteerd moeten worden....
Een paar van die executies op FB en andere sociale media plaatsen en dan is het snel over.....

Doen we hetzelfde met mensen die op dezelfde rijstrook met vmax+30 in moeten halen omdat ze geen tijd hebben om zich aan de snelheid te houden.
 
Doen we hetzelfde met mensen die op dezelfde rijstrook met vmax+30 in moeten halen omdat ze geen tijd hebben om zich aan de snelheid te houden.

haast hebben omdat men druk is met zinnige zaken lijkt me van een heel ander kaliber als tijdens het rijden facebook berichtjes liken omdat 1 van je vriendjes een foto heeft geplaatst van hoe die zit te schijten ofzo......
ik zal nooit een hardrijder veroordelen.....ik maak eerder ruimte zodat ie er langs kan.....*O*
 
haast hebben omdat men druk is met zinnige zaken lijkt me van een heel ander kaliber als tijdens het rijden facebook berichtjes liken omdat 1 van je vriendjes een foto heeft geplaatst van hoe die zit te schijten ofzo......
ik zal nooit een hardrijder veroordelen.....ik maak eerder ruimte zodat ie er langs kan.....*O*

Maar iemand die zich op een andere manier niet aan de wet houdt, veroordeel je blijkbaar wel net zo makkelijk? Jij vindt het prima dat mensen die hun telefoon bedienen of überhaupt vasthouden, want dat is allebei net zo strafbaar, standrechtelijk geëxecuteerd worden, mensen die zich graag aan de snelheid houden mensen zoals jij, ouders kinderlokkers en voor je het weet is het land uitgemoord.

Kill all the reds, kill all the blacks, and when there's war between the sexes there will be no people left

Misschien niet letterlijk, maar wel zoiets
 
Het is een feit dat hardrijders goed opletten in het verkeer.
Ook beter inzicht hebben..
Zelf rij ik al ruim 30 jaar te snel en schadevrij dus ja ik vind dat appende verkeers deelnemers snoeihard aangepakt moeten worden..
 
Ik rij al vanaf de 90'er jaren schadevrij met telefoon aan mijn oor, sms'end, toen mocht dat nog, later werd het verboden en zijn we overgestapt op appen en navigatie, maar nog steeds zonder ongevallen. Dus als het voor jou de maatstaf is, graag dan ook alleen de appende bestuurders die ongelukken veroorzaken afknallen 👍
 
Het is een feit dat hardrijders goed opletten in het verkeer.
Ook beter inzicht hebben..
Zelf rij ik al ruim 30 jaar te snel en schadevrij dus ja ik vind dat appende verkeers deelnemers snoeihard aangepakt moeten worden..
Dat is je reinste BS.
Misschien let je goed op, maar je reactietijd blijft dezelfde als je gewoon oplet (en aangezien je prat gaat op je 30 jaar rijervaring vermoed ik dat het zelfvertrouwen/ego groot genoeg is om relaxed hard te rijden en dus eigenlijk niet meer zo op te letten).

Bovendien is je afgelegde afstand tijdens je handelingen (bijv. gas lossen en voet verplaatsen van pedaal) veel groter en je remafstand ook. Ook je snelheid is niet aangepast aan het overige verkeer dus snel uitwijken (wat sowieso ook al minder gaat vanwege de krachten uitgeoefend op je voertuig) naar een andere laan zal minder veilig gebeuren.

Daarbij krijg je bij hogere snelheden een vernauwd zicht (tunnelvisie), dus vergeet dat beter inzicht maar. Kan ook sowieso niet. Je hersenen gaan niet sneller de informatie verwerken omdat je auto meer snelheid ontwikkelt. In tegendeel, je hersenen gaan info veel vlugger verwerpen omdat ze ook veel meer data te verwerken krijgen.

Dat jij van jezelf vind dat je goed rijdt is eigen interpretatie en het tegengestelde van wat de wetenschap ons leert (fysica en psyche). Het aantal keer dat een andere op zijn rem is gaan staan vanwege u dat zie je niet, dus dat je 30 jaar schadevrij rijdt, wil eigenlijk geen bal zeggen. Dat is zo'n excuus in de zin van 'roken is niet ongezond want ik heb een oom die 90 jaar is geworden en dat was een kettingroker'.

Ik had op m'n vorig werk een collega die nooit nuchter achter het stuur van zijn heftruck zat. Die heeft ook nooit accidenten gehad in die jaren dat ik er werkte, maar dat was omdat we ons uit de voeten maakte als we die zagen afkomen. (en voor de rest reed die eigenlijk veel met een leeg pallet heen en weer). Dat hij nooit geen accidenten heeft gehad, wil in uw manier van denken zeggen dat het ok is om dronken achter het stuur te kruipen.

Niet aangepaste snelheid blijft een van de belangrijkste oorzaken van dodelijke ongevallen. Dat jij tussen de mazen van het net blijft glippen is dan ook meer geluk dan kunde. En zeker geen vrijbrief voor uw gedrag. En het is dan ook hypocriet om appende verkeersdeelnemers te veroordelen. Uit voorgaande posten blijken er ook mensen te zijn die dit al tientallen jaren doen, zelfs achter het stuur van een tientonner (in mijn ogen totaal gewetenloos als je dat doet: besef toch eens wat de mogelijke impact van je daden zijn. Hoeveel accidenten moeten er nog gebeuren voor we onze mentaliteit willen bijstellen?) Zulke mensen zouden volgens uw logica het bewijs moeten vormen dat het wel ok is om te doen. Niet dus.


BTW: ik heb er geen problemen mee als iemand 160 rijdt op een verlaten autosnelweg of appt, maar zodra er een bepaalde drukte ontstaat, moet je je gewoon aan de wet houden.
 
Mag je een telefoon bedienen als die in de houder zit (die vast gemonteerd zit aan het dashboard)?

Ik gebruik mijn bluetooth oortje om spraak naar tekst om te zetten en daarvoor hoef ik alleen maar op het microfoontje in de app te klikken (terwijl de telefoon in de houder op het dashboard zit).
Valt dit onder legaal appen tijdens het rijden?
 
Mag je een telefoon bedienen als die in de houder zit (die vast gemonteerd zit aan het dashboard)?

Ik gebruik mijn bluetooth oortje om spraak naar tekst om te zetten en daarvoor hoef ik alleen maar op het microfoontje in de app te klikken (terwijl de telefoon in de houder op het dashboard zit).
Valt dit onder legaal appen tijdens het rijden?

Zolang de telefoon in een houder zit, is het inderdaad toegestaan om de telefoon te bedienen.
 
Laatst bewerkt:
BTW: ik heb er geen problemen mee als iemand 160 rijdt op een verlaten autosnelweg of appt, maar zodra er een bepaalde drukte ontstaat, moet je je gewoon aan de wet houden.

en wie bepaald wanneer het druk is dan?......
Mooi verhaal allemaal alleen jammer dat je anderen veroordeeld omdat je zelf onzeker bent op de weg...
Het probleem zit hem erin dat met de huidige kruip snelheden mensen afgeleid worden en andere dingen gaan lopen doen (lees; appen ed)
als ze dan overrompeld worden door iemand die vlot doorrijd krijg je een reactie zoals die van jou....
een ieder moet zich dus maar aanpassen aan het slakke tempo van de appende weggebruiker is wat je eigenlijk zegt.....
tsss.....das pas asociaal...
 
Mag je een telefoon bedienen als die in de houder zit (die vast gemonteerd zit aan het dashboard)?

Ik gebruik mijn bluetooth oortje om spraak naar tekst om te zetten en daarvoor hoef ik alleen maar op het microfoontje in de app te klikken (terwijl de telefoon in de houder op het dashboard zit).
Valt dit onder legaal appen tijdens het rijden?
Niet overal, voor zover ik gehoord heb mag je in Frankrijk bijvoorbeeld niet eens oortjes in hebben laat staan je navi/telefoon gebruiken in de houder. :?
 
is wat je eigenlijk zegt.....
Voor die conclusie moet je behoorlijk selectief lezen zeg.

Wat jij eigenlijk zegt is 'Mijn manier is goed, de rest is stom'. En in het verlengde 'iedereen die ik stom vind moet eigenlijk dood'.

Ook selectief, al is de jouwe denk ik een stukje verder opgerekt met wat er echt staat. :+
 
Niet overal, voor zover ik gehoord heb mag je in Frankrijk bijvoorbeeld niet eens oortjes in hebben laat staan je navi/telefoon gebruiken in de houder. :?
Tsja, je kunt maar een 'gevaarlijke' groep tegelijk hebben. Anders wordt het een zooitje. O-)

In Frankrijk met wijntjes op achter het stuur. In Duitsland in standje Schumacher achter het stuur. En in NL al make-uppend, etend, append, kletsend achter het stuur. Die verbruiken allemaal extra marges mbt veiligheid. Dus dat combineert niet zo lekker. Af en toe eentje kan de rest wel compenseren. })
 
en wie bepaald wanneer het druk is dan?......
Mooi verhaal allemaal alleen jammer dat je anderen veroordeeld omdat je zelf onzeker bent op de weg...
Het probleem zit hem erin dat met de huidige kruip snelheden mensen afgeleid worden en andere dingen gaan lopen doen (lees; appen ed)
als ze dan overrompeld worden door iemand die vlot doorrijd krijg je een reactie zoals die van jou....
een ieder moet zich dus maar aanpassen aan het slakke tempo van de appende weggebruiker is wat je eigenlijk zegt.....
tsss.....das pas asociaal...
Kijk, dat superioriteitsgevoel van de snelle chauffeurs duikt weer op.
wie bepaalt wanneer het druk is dan?
Als je dat niet kan bepalen, blijf je best van de baan af. Zodra je weet dat er kans is dat mensen ook naar uw vak gaan moeten uitwijken, zou je moeten weten dat je de limiet van drukte al hebt bereikt.

En ik heb het niet over vlot rijden. Ik rij ook vlot en ben helemaal niet onzeker. Maar ik hou me wel gewoon aan de snelheden en ben me ervan bewust dat een fout maken grote gevolgen kan hebben. Dus ik pas me aan aan de drukte.
Vlot rijden =/= snel rijden. Genoeg chauffeurs gehad die heel de tijd in m'n gat duwen omdat ze over de snelheid willen, maar dan moeten lossen als er bochten komen omdat ze de bocht niet vlot durven nemen. Of bij een versmalling de breedte van hun auto niet kennen.

een ieder moet zich dus maar aanpassen aan het slakke tempo van de appende weggebruiker is wat je eigenlijk zegt

waar haal je dat? Ik zeg letterlijk dat ik tegen de appende weggebruiker ben. En ik haat het ook wanneer iemand aan 100km/h op het middenvak tuft terwijl hij eigenlijk naar rechts kan. Maar die houdt zich op dat moment ook niet aan de wet.
En dat is net m'n punt: hou u gewoon allemaal aan de wet en het aantal files en ongevallen zou al een stuk dalen.

Te snel rijden maakt het verkeer gevaarlijker vanwege de vaste wetten van fysica (langere remweg, hogere impact bij eventuele crash, verminderde manoeuvreerbaarheid) en onze gelimiteerde capaciteit om te reageren en info te verwerken.
Appen maakt het gevaarlijk vanwege geen concentratie meer, met wisselende snelheden en slalommen tot gevolg.

Dus stop maar met u superieur te voelen t.o.v. andere weggebruikers. Je bent geen schumacher, noch superman, maar een gewone doorsneemens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan