Automotive Engineering Minor/Stage

En uiteindelijk zul je als beginnend engineer aan 1 of enkele specifieke onderdelen rekenen/werken. Het maakt niet zoveel uit of dat deel component zijn weg vind in een motorfiets, auto of vrachtwagen. De dynamica wetten blijven hetzelfde en het is even leuk om uit te pluizen wat het beste is.

Nog een tip voor TS: In Belfeld (Venlo) zit Jeckyl and Hide. Die ontwikkelen en produceren uitlaten. Zijn ook stevig aan de weg aan het timmeren.
Huisvesting voor een paar maanden is in deze regio niet zo'n probleem. Dus kamertje moet te vinden zijn.
Niet alleen als beginnend engineer. Als engineer zul je altijd maar aan een klein deel van een voertuig werken. Als 1 iemand een hele auto/motor/vrachtwagen moet doen, komt het ding nooit af.
 
Wat chill dat er zoveel antwoorden komen, iig bedankt voor die antwoorden. Ik kan er vooral uit opmaken dat er niet erg veel zit wat betreft motor engineering in Nederland, in principe vind ik het ook prima om naar het buitenland te gaan alleen voor zover ik nu weet heeft school dat liever niet gezien corona. Tegen de tijd dat ik ga stage lopen of iets zal het (misschien) wel wat normaler zijn weer maar goed je weet het nooit.
Ik zie de meeste bedrijven langskomen die ik al wel ken, vooral inderdaad vrachtwagen/auto bedrijven zoals VDL, DAF en dan Donkervoort (welke nog steeds in NL ook zitten trouwens, heeft een klasgenoot van me afgelopen half jaar stage gelopen). Maar was vooral benieuwd of er ook dit soort bedrijven zijn voor motoren, welke dan ook een HBO stage kunnen geven.
Ben zelf vooral aan het zoeken naar een bedrijf waar ik aan de slag kan gaan met lightweight construction, CAD tekenen waarbij je ook een FEM analyse kan maken. Hierin ben ik mij tijdens het huidige project (Formula Student) ook op aan het richten.
Maar dingen zoals voertuigdynamica en aerodynamica met CAD tekenen vind ik ook erg interessant. Ben zelf vooral automotive gaan studeren omdat ik vanuit mn MBO Mechatronica door wilde studeren en het leuk vond om techniek met motoren te combineren. Maar er is niet zoiets als Motormotive 🙃😂 dus vandaar automotive. Verder ga ik er inderdaad vanuit dat je aan een klein deel van een voertuig werkt aangezien het geheel doen praktisch onmogelijk is.
Het liefst zou ik custom motoren willen bouwen, maar ik denk dat dat voor een stage misschien niet op niveau genoeg is. Maar ik wil zeker wel bij voertuigen blijven, maar bijvoorbeeld verbrandingsmotoren tunen zou ik me wat minder mee bezig willen houden aangezien ik daar niet al te best in ben, elektro aan voertuigen dan weer wel.
 
Carver zit in Leeuwarden, doen nu voornamelijk assemblage van componenten maar zijn ook met nieuwe ontwikkelingen bezig. Werken met Solid-Works. Veel FEM.

Geen motorfiets maar wel heel veel FEM en CAD en de allernieuwste technieken vind je bij Diverto. Technologische hoogstandjes op landbouw gebied.
Ploeger ook trouwens.
 
Carver zit in Leeuwarden, doen nu voornamelijk assemblage van componenten maar zijn ook met nieuwe ontwikkelingen bezig. Werken met Solid-Works. Veel FEM.
Tenzij Carver is verhuisd in het afgelopen jaar dacht ik dat ze in 's Gravendeel zitten. Hier zou ik in eerste instantie stage gaan lopen afgelopen half jaar alleen door corona konden ze de ondersteuning niet bieden die nodig is bij een stage helaas.
 
Klopt ten dele. Carver en Peec-Power engineering zitten van oorsprong in Gravendeel maar de productie loopt in Leeuwarden. Steeds meer engineering gaat ook die kant op.

Ik heb bij PEEC, bij Carver, bij TNO Automotive, bij Diverto en voor PAL-V en Uboat-works gewerkt.

Edit: en voor VDL en vele anderen. Er gebeurt best veel in NL op het gebied van engineering, we worden binnen Europa ook erg gewaardeerd om ons buiten de box kunnen denken.
 
Tenzij Carver is verhuisd in het afgelopen jaar dacht ik dat ze in 's Gravendeel zitten. Hier zou ik in eerste instantie stage gaan lopen afgelopen half jaar alleen door corona konden ze de ondersteuning niet bieden die nodig is bij een stage helaas.
Carver zit al een tijdje niet meer in s'Gravendeel. Jaar of 3 geleden zijn ze verhuist, waar naar toe weet ik niet, maar als iemand zegt Leeuwarden zou dat kunnen kloppen. Ik werk bij het bedrijf dat naast Carver zat, vandaar dat ik dat weet.
 
Ben zelf vooral aan het zoeken naar een bedrijf waar ik aan de slag kan gaan met lightweight construction, CAD tekenen waarbij je ook een FEM analyse kan maken.
Je benoemt hier verschillende zaken. Let goed op welke kant je op wil. Voorbeeld:
Een constructeur ontwerpt en is vaak functioneel verantwoordelijk voor dat ontwerp...... een CAD tekenaar "tekent alleen maar". Wezenlijk verschil.

Lightweight en FEM: dan kun je aluminium gieterijen benaderen of kunststof spuitgieters. En wat te denken van engineering bureau's en product ontwikkel bedrijven.
 
Wat chill dat er zoveel antwoorden komen, iig bedankt voor die antwoorden. Ik kan er vooral uit opmaken dat er niet erg veel zit wat betreft motor engineering in Nederland, in principe vind ik het ook prima om naar het buitenland te gaan alleen voor zover ik nu weet heeft school dat liever niet gezien corona. Tegen de tijd dat ik ga stage lopen of iets zal het (misschien) wel wat normaler zijn weer maar goed je weet het nooit.
Ik zie de meeste bedrijven langskomen die ik al wel ken, vooral inderdaad vrachtwagen/auto bedrijven zoals VDL, DAF en dan Donkervoort (welke nog steeds in NL ook zitten trouwens, heeft een klasgenoot van me afgelopen half jaar stage gelopen). Maar was vooral benieuwd of er ook dit soort bedrijven zijn voor motoren, welke dan ook een HBO stage kunnen geven.
Ben zelf vooral aan het zoeken naar een bedrijf waar ik aan de slag kan gaan met lightweight construction, CAD tekenen waarbij je ook een FEM analyse kan maken. Hierin ben ik mij tijdens het huidige project (Formula Student) ook op aan het richten.
Maar dingen zoals voertuigdynamica en aerodynamica met CAD tekenen vind ik ook erg interessant. Ben zelf vooral automotive gaan studeren omdat ik vanuit mn MBO Mechatronica door wilde studeren en het leuk vond om techniek met motoren te combineren. Maar er is niet zoiets als Motormotive 🙃😂 dus vandaar automotive. Verder ga ik er inderdaad vanuit dat je aan een klein deel van een voertuig werkt aangezien het geheel doen praktisch onmogelijk is.
Het liefst zou ik custom motoren willen bouwen, maar ik denk dat dat voor een stage misschien niet op niveau genoeg is. Maar ik wil zeker wel bij voertuigen blijven, maar bijvoorbeeld verbrandingsmotoren tunen zou ik me wat minder mee bezig willen houden aangezien ik daar niet al te best in ben, elektro aan voertuigen dan weer wel.
Misschien is Bakker Framebouw een optie?
 
Burton in Zutphen (nwe innovaties met 2cv blok en nog veel en veel meer).
En iets als Vintage Voltage dan? (Zie Discovery channel).
Al gebeld met HAN Automotive (Hogeschool) Arnhem (de oude HTS Autotechniek Apeldoorn voor de lezers die de jaren 80 top vinden!!) voor ideeën en adressen?

BTW: slim dat je hier jouw vraag stelt. Top!
 
Nog een tip: automotive campus helmond aanschrijven en brainport Eindhoven...
Heb je een linkedin account ? Gebruik die. Gooi daar je casus voor....
 
Nog een tip: automotive campus helmond aanschrijven en brainport Eindhoven...
Heb je een linkedin account ? Gebruik die. Gooi daar je casus voor....
Automotive campus ga je niet ver mee komen. Dat is vooral het deel wat de hele handel faciliteert.

Neemt niet weg dat daar nu als een malle gebouwd wordt en ook veel leuke bedrijven bij komen. Ik heb zelf afgestudeerd bij Benteler, tegenwoordig overgenomen door Altran. Die doen ook veel met staal zegmaar. Maar het kan wel eens helpen om gewoon met google maps eens rond te kijken wat er zit.

Welke me nu te binnen schiet: inmotion maken iets wat misschien wel bij je aansluit?

Mocht het zijn dat je op de automotive campus stage gaat lopen en een kamer zoekt, laat het even weten. Ik heb nog een half huis over haha.
 
Je benoemt hier verschillende zaken. Let goed op welke kant je op wil. Voorbeeld:
Een constructeur ontwerpt en is vaak functioneel verantwoordelijk voor dat ontwerp...... een CAD tekenaar "tekent alleen maar". Wezenlijk verschil.

Lightweight en FEM: dan kun je aluminium gieterijen benaderen of kunststof spuitgieters. En wat te denken van engineering bureau's en product ontwikkel bedrijven.
Naja bij ons op de opleiding worden we wel wat anders geleerd moet ik zeggen. Wanneer je iets in CAD tekent moet het eigenlijk ook goed genoeg zijn om te produceren en moeten we het ontwerp onderbouwen met bijvoorbeeld een FEM analyse om te laten zien dat de oude versie vs nieuwe versie beter is bijvoorbeeld. Is niet altijd het geval dat dit moet maar we worden er wel wat meer naar gevormd.


Automotive campus ga je niet ver mee komen. Dat is vooral het deel wat de hele handel faciliteert.

Neemt niet weg dat daar nu als een malle gebouwd wordt en ook veel leuke bedrijven bij komen. Ik heb zelf afgestudeerd bij Benteler, tegenwoordig overgenomen door Altran. Die doen ook veel met staal zegmaar. Maar het kan wel eens helpen om gewoon met google maps eens rond te kijken wat er zit.

Welke me nu te binnen schiet: inmotion maken iets wat misschien wel bij je aansluit?

Mocht het zijn dat je op de automotive campus stage gaat lopen en een kamer zoekt, laat het even weten. Ik heb nog een half huis over haha.
Bedankt voor de tip! Inmotion ziet er erg gelikt uit! Mocht ik richting de automotive campus gaan hoor je wel van me hahaha in ieder geval super bedankt voor het aanbod!
 
Naja bij ons op de opleiding worden we wel wat anders geleerd moet ik zeggen. Wanneer je iets in CAD tekent moet het eigenlijk ook goed genoeg zijn om te produceren en moeten we het ontwerp onderbouwen met bijvoorbeeld een FEM analyse om te laten zien dat de oude versie vs nieuwe versie beter is bijvoorbeeld. Is niet altijd het geval dat dit moet maar we worden er wel wat meer naar gevormd.
Ik begrijp dat de opleiding alle facetten meeneemt om haar studenten aan alles te laten "proeven".
In de maakindustrie komt het echter veel voor dat construeren en CAD tekenen gesplitst wordt. Vooral als de complexiteit hoog is.
Dus kaart dat aan zodra je ergens een intake gesprek krijgt voor stage. Zou zonde zijn als jij de verwachting hebt dat je gaat construeren (zelf nadenken over het ontwerp en dat grofweg uitwerken) terwijl de stageplek je gaat inzetten voor CAD werk (uitwerken en detailleren wat de constructeur bedacht heeft).
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels is het al weer even verder en ben ik weer wat ervaringen rijker! Ik heb een hele mooie motorsport stage gevonden in Valencia via een docent van mij die het bedrijf al 10 jaar kent. En ik ga aan de slag met een Matlab/Simulink simulatie van het voertuig. Heb er heel erg veel zin in en nogmaals bedankt voor alle tips! In principe mag van mij wel een slotje op het topic tenzij mensen er nog iets over kwijt willen
 
Mooie kans en met de buitenland ervaring erbij erg tof om te doen. Dat geeft een extra dimensie aan je opleiding en je ontwikkeling.
Veel succes! Wat ga je precies doen?
 
Zeker! Ik ga een simulatie bouwen waarmee ze ronde tijden kunnen gaan voorspellen aan de hand van de ingegeven parameters. Verder mag ik denk ik (vanwege vertrouwelijkheid) niet te veel over de opdracht kwijt.
 
Ik zou het ook erg leuk vinden wat meer te lezen over hoe het allemaal uitpakt voor je. Ik ben in ieder geval blij dat je een leuke plek hebt gevonden voor je stage plek. 👍
 
Hahaha okee zeker! Zal ik doen, op dot moment is het vooral kijken naar een plek om te huren flatje ofso en de opdracht gaan uitschrijven.
Ik twijfel nog of ik daar misschien een motor huur of wellicht een van mn eigen daarheen verplaats.
Het bedrijf zit in ieder geval aan het Ricardo Tormo circuit dus dat is erg tof! En het bedrijf heet trouwens Bottpower
 
Valencia! Erg leuke stad! Ik heb er zelf ook 4 maanden voor stage (marketing) gezeten en had een kamer in een appartement gehuurd.
Ik heb daar echt een super toffe tijd gehad! Heel veel plezier daar!
 
Terug
Bovenaan Onderaan