Autonoom ABS remsysteem

GL5

MF'er
4 jun 2020
181
44
Graag zou ik willen weten wie hier op het forum kennis heeft mbt
Autonoom (simpele) werkende ABS.

Een ABS waar bij het liefst de computer op de pomp zit en niet
verder communiceert met de hoofdunit.
Die naast het standaard conventionele remsysteem nog als aanvulling
de pomp, twee sensoren (ringen) en een 12V aansluiting heeft.

Waarschijnlijk zullen dit evt. alleen de oudere motoren hebben omdat
vele moderne motoren de ABS hebben uitgebreid met ESP en andere
bocht stabilisatie handigheidjes waarbij de hoofd unit ook een rol
speelt.

Bij voorbaat dank
 
is nooit echt een ding geweest. de eerste ABS units waren niet echt subtiel met ingrijpen dus niemand had echt zin om dat soort apparaten in te bouwen in een al ontwikkelde motor, en die units zijn ook redelijk lomp in de afmetingen dus de meeste motor hadden er geen ruimte voor om het ergens weg te werken zonder een grote redesign. met uitzondering van grote grote toermotoren (ruimte beperkingen) was voor het begin van de nieuwe eeuw eigenlijk geen ABS verkrijgbaar op motorfietsen. de meeste fabrikanten gingen het pas leveren en ontwikkelen toen de overheid het verplicht ging stellen en tegen die tijd was het volledig geïntegreerd in het ontwerp van de motor samen met gedeelde sensoren en integratie in de boordelektronica. als je iets gaat vinden dan zal je het moeten zoeken in een unit van een oude toermotor maar ik denk dat je daar gerust met een grote boog omheen kan lopen vanwege het gedrag van die dingen en het formaat (denk aan een extra accu) en die waren meestal ook al redelijk geïntegreerd in het ontwerp van de motor.
 
Yep doet me denken aan de eerste rit op een cb550, na een paar seconden hard knijpen je afvragen, wanneer hij begint te remmen. Tegelijkertijd zie je de kruising rap dichterbij komen. :X
 
Steeds betere grotere en meer schijven, dank ABS dus geen probleem meer.
Beetje hetzelfde als de opkomst van de airbag.
Carrosserien werden steeds harder, totdat ze te hard bleken en de boel weer zachter moest
worden (Volvo 240 naar 740, Saab 99 naar 900).
Met de komst van de airbag kon de boel weer harder worden (Volvo 850 naar V70).

Op Ali ben ik al wat setjes tegen gekomen, maar daar zullen de voordelen niet tegen de nadelen
op kunnen.

Ben benieuwd wanneer er ABS op fietsen komt ;)
Vooral mbt de pedelecs.
 
dat hebben ze al geprobeerd was geen suc6. was meer een remkrachtbegrenzer (die verkocht werd als ABS werking) door de buiten kabel te delen en er een veer in te plaatsen zodat de buitenkabel korter werd als je te hard in de remmen kneep waardoor de remkracht begrenst wordt tot de kracht van de veer. gaf een erg sponsig gevoel tijdens het remmen zeker in een noodstop situatie.
 
Graag zou ik willen weten wie hier op het forum kennis heeft mbt
Autonoom (simpele) werkende ABS.

Een ABS waar bij het liefst de computer op de pomp zit en niet
verder communiceert met de hoofdunit.
Die naast het standaard conventionele remsysteem nog als aanvulling
de pomp, twee sensoren (ringen) en een 12V aansluiting heeft.

Waarschijnlijk zullen dit evt. alleen de oudere motoren hebben omdat
vele moderne motoren de ABS hebben uitgebreid met ESP en andere
bocht stabilisatie handigheidjes waarbij de hoofd unit ook een rol
speelt.

Bij voorbaat dank
Laat me raden, je wilt ABS op een (oudere) motor bouwen die dat origineel niet heeft?
 
Steeds betere grotere en meer schijven, dank ABS dus geen probleem meer.
Beetje hetzelfde als de opkomst van de airbag.
Carrosserien werden steeds harder, totdat ze te hard bleken en de boel weer zachter moest
worden (Volvo 240 naar 740, Saab 99 naar 900).
Met de komst van de airbag kon de boel weer harder worden (Volvo 850 naar V70).

Op Ali ben ik al wat setjes tegen gekomen, maar daar zullen de voordelen niet tegen de nadelen
op kunnen.

Ben benieuwd wanneer er ABS op fietsen komt ;)
Vooral mbt de pedelecs.
Is er al.
Stromer st5
 
Steeds betere grotere en meer schijven, dank ABS dus geen probleem meer.
Beetje hetzelfde als de opkomst van de airbag.
Carrosserien werden steeds harder, totdat ze te hard bleken en de boel weer zachter moest
worden (Volvo 240 naar 740, Saab 99 naar 900).
Met de komst van de airbag kon de boel weer harder worden (Volvo 850 naar V70).

Op Ali ben ik al wat setjes tegen gekomen, maar daar zullen de voordelen niet tegen de nadelen
op kunnen.

Ben benieuwd wanneer er ABS op fietsen komt ;)
Vooral mbt de pedelecs.
Bosch heeft met succes een ABS module voor e-bikes en Speedpedelecs op de markt gebracht.
 
Laat me raden, je wilt ABS op een (oudere) motor bouwen die dat origineel niet heeft?

Nou ja, uhhhhh,... mmmmm, die gedachte kwam wel in mij op.
Gelukkig is met gedachtes niets mis.
Mijn voiture heeft het niet, maar is wel met ABS geleverd geweest.
Ik heb ook proef gereden met een en zonder een, vond met in dat
geval niet echt prettig. Maar daar speelt dan ook 20 jaar onderhoud mee etc.
Ali heeft mooi spul, maar ondanks dat ik daar heel goed spul heb gekocht,
vind ik dit (nog) een stapje te ver gaan;


Het zet je wel aan het denken. Ik zou het dan alleen op het voorwiel
willen hebben. Maar dat is dan weer persoonlijk.
Immers is dit geen vervanging voor de huidige systemen.
Maar veel kwaad kan het systeem denk ik ook niet.
Immers treed het alleen in werking als ik al een remfout aan het maken ben.

Natuurlijk is er ook een budget optie ;-)


Let even op de stand van de remslang en de kwaliteit van de remvloeistof ,
helemaal top .... :?

Misschien dat ik het eens ga proberen puur als test, wie weet valt het wel mee.
(De 'echte' ABS dan).
Misschien rop ik het er wel weer gillend van af.

Het systeem van Bosch op de fiets ziet er ook goed uit.
Zou ik op een Pedelec ook zeker wel iets vinden.
Voor de motorfiets zit je dan met de vloeistof verplaatsing.
Wie weet gaat Bosch ooit nog een grotere versie leveren?

Die Stromer's zien er ook goed uit.
Daar mag de overheid de btw wel minimaal afhalen.
Doen ze echt eens iets voor het milieu.
Ideaal woon-werk verkeer spul.
 
Maar veel kwaad kan het systeem denk ik ook niet.
Immers treed het alleen in werking als ik al een remfout aan het maken ben.
Dat is de vraag. Het ene systeem grijpt misschien in zoals je zegt, om slip te beperken.

M’n zwager zegt echter dat het abs op zijn motor hem ervan weerhoudt maximaal te kunnen remmen. Dat systeem is misschien meer gericht op het voorkomen van slip?
 
Dat is de vraag. Het ene systeem grijpt misschien in zoals je zegt, om slip te beperken.

M’n zwager zegt echter dat het abs op zijn motor hem ervan weerhoudt maximaal te kunnen remmen. Dat systeem is misschien meer gericht op het voorkomen van slip?
Uit een vergelijkend onderzoek door het Duitse blad Motorrad kwam naar voren dat de ABS systemen van Honda er vooral op gericht zijn dat een doorsnee rijder niet in de problemen komt tijdens een noodstop.
En bereiken daarmee een iets lagere vertraging dan bijvoorbeeld BMW.
Welk systeem dan dus het betere is???
Dát welk een comfortabele en beheersbare noodstop biedt?
Of dat welk de maximale vertraging kan leveren,
vooropgesteld dat de berijder over de vereiste vaardigheden beschikt en de onderbroek schoon kan houden?

:/
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Het is altijd een afweging maken, ook mbt de kennis die een bedrijf heeft.
Het ene merk is er vroeger bij dan het andere.
Waarschijnlijk zullen veel systemen steeds dichter bij elkaar komen te liggen.

Filmpje;


De originele link is er niet meer, maar geloof dat deze bedoelt wordt;
Voordelen ABS


An insurance industry group has opened a debate on whether lawmakes should make anti-lock brakes mandatory for new motorcycles.

The Insurance Institute for Highway Safety is appealing to the National Highway Traffic Safety Administration to make ABS standard on all new motorcycles in the United States. The IIHS, a non-profit organization funded by the insurance industry, collected data from 2003 to 2008 and claims motorcycles with ABS are 37% less likely to be in involved in fatal crashes. A similar study by the Highway Loss Data Institute, an affiliate of the IIHS, examined insurance claims, and found ABS-equipped motorcycles have 22% fewer claims for crash damage per insured vehicle year (i.e. one vehicle over 12 months, two over 6 months, etc.) compared to motorcycles without ABS.

According to Adrian Lund, president of the IIHS, the two studies present �compelling evidence that antilocks reduce fatal crash risk and lower insurance losses.�

�The best motorcycle crash is one that never happens,� says Lund. �Traveling on two wheels instead of four is always riskier, but our new research shows that antilock brake technology can make motorcycle riding a much safer way to get around.�

The American Motorcyclists Association issued a response, saying that while it supports the increased availability of ABS, it does not support making it mandatory.


Met zulke voordelen zou je het wel verplicht willen stellen.
Immers wordt het goedkoper voor de fabrikant om betere systemen te ontwikkelen.
Maar het kunnen in en uitschakelen zou een goede aanvulling zijn.

Honda stukje;
ABS

De laatste jaren zijn er grote stappen gezet.
Om je oude motor daarom maar meteen weg te doen is ook weer zo wat.
Dan blijft de vraag, zo laten of misschien een aanvulling met een ABS systeem.
Of zonder ABS beter blijven opletten en de grens niet meer zo opzoeken.
Het verschil zit ook in de rijder. Immers de ene heeft 51cc en de ander 2500cc.
Voor de een is 100 km/h voldoende, de ander gaat de baan op en zoekt de 300km/h op.
 
Het is altijd een afweging maken, ook mbt de kennis die een bedrijf heeft.
Het ene merk is er vroeger bij dan het andere.
Waarschijnlijk zullen veel systemen steeds dichter bij elkaar komen te liggen.

Filmpje;


De originele link is er niet meer, maar geloof dat deze bedoelt wordt;
Voordelen ABS


An insurance industry group has opened a debate on whether lawmakes should make anti-lock brakes mandatory for new motorcycles.

The Insurance Institute for Highway Safety is appealing to the National Highway Traffic Safety Administration to make ABS standard on all new motorcycles in the United States. The IIHS, a non-profit organization funded by the insurance industry, collected data from 2003 to 2008 and claims motorcycles with ABS are 37% less likely to be in involved in fatal crashes. A similar study by the Highway Loss Data Institute, an affiliate of the IIHS, examined insurance claims, and found ABS-equipped motorcycles have 22% fewer claims for crash damage per insured vehicle year (i.e. one vehicle over 12 months, two over 6 months, etc.) compared to motorcycles without ABS.

According to Adrian Lund, president of the IIHS, the two studies present �compelling evidence that antilocks reduce fatal crash risk and lower insurance losses.�

�The best motorcycle crash is one that never happens,� says Lund. �Traveling on two wheels instead of four is always riskier, but our new research shows that antilock brake technology can make motorcycle riding a much safer way to get around.�

The American Motorcyclists Association issued a response, saying that while it supports the increased availability of ABS, it does not support making it mandatory.


Met zulke voordelen zou je het wel verplicht willen stellen.
Immers wordt het goedkoper voor de fabrikant om betere systemen te ontwikkelen.
Maar het kunnen in en uitschakelen zou een goede aanvulling zijn.

Honda stukje;
ABS

De laatste jaren zijn er grote stappen gezet.
Om je oude motor daarom maar meteen weg te doen is ook weer zo wat.
Dan blijft de vraag, zo laten of misschien een aanvulling met een ABS systeem.
Of zonder ABS beter blijven opletten en de grens niet meer zo opzoeken.
Het verschil zit ook in de rijder. Immers de ene heeft 51cc en de ander 2500cc.
Voor de een is 100 km/h voldoende, de ander gaat de baan op en zoekt de 300km/h op.

Met 300km/u hoef je je denk ik niet zo heel druk te maken over je ABS en evt blokkerende wielen.
 
Ging voor de grap even kijken. Kost nieuw met een beetje opties 12000 euro _O-. Leg er een paar honderd erbij en je hebt een Zero motorfiets.
Maar als daar de accu's leeg van zijn kun je nog gaan fietsen 8-)

Met 300km/h lijkt mij een soort ESP nog wel handig. Misschien nog een paar gyroscoopjes erbij :]
 
Of zonder ABS beter blijven opletten en de grens niet meer zo opzoeken.
Lijkt me niet relevant voor straatgebruik.

Vind wel interessant perspectief op dit gesprek tevens. Er is voldoende data te vinden om te weten dat het een zinvolle aanvulling is en dat die verplichting voor ABS op nieuwe motoren een goed idee is. De enige tegenargumenten vind ik te overwegen voor circuit gebruik. Echter merkte ik bijvoorbeeld ook destijds op mijn MT-10 dat mijn ABS unit dusdanig invasive was dat dat serieus invloed had op mijn stopafstand. Daar ligt inderdaad duidelijk een verschil per systeem, wat niet inzichtelijk is.
 
  • Leuk
Waarderingen: GL5
2e Topic , maar wel exact de zelfde vraag van de OP .

Zo dan ,even OMA wegsturen ,
Ben aan het spitten over ABS en dan het liefst over een ABS UNIT die je UIT kan zetten ! !

Nou ik heb een Bedrijf gevonden die ABS achteraf kan inbouwen.

Home Aftermarket motor ABS - ABS voor jouw motor

Ik ga volgende week een bezoek brengen en hoop daar een afspraak te maken voor mijn Brommert uit 2000
Verslag , zal ik later in de week posten .
 
Terug
Bovenaan Onderaan