Autorijbewijs kwijt en binnenkort motorrijbewijs halen

eigenaar

Die hard MF'er
15 apr 2008
910
1
Enschede
Ik ben vorige week mijn (auto) rijbewijs kwijtgeraakt tijdens motorlessen (zat in mijn broekzak zonder rits, dom dom). Ik heb natuurlijk aangifte gedaan bij de politie en papieren meegekregen voor bij het gemeentehuis. Daarnaast heb ik als alles voorspoedig verloopt eind deze maand mijn motorrijbewijs.

Mijn vraag is nu, moet ik in de tussentijd naar het gemeentehuis voor een nieuw rijbewijs, of kan ik wachten tot ik mijn motorrijbewijs gehaald heb en het dan in 1 keer doen? Ik ga in de tussentijd geen auto rijden.
 
Even heel erg officieel:
Als je lest moet je volgens mij OF je rijbewijs B hebben of je theoriecertificaat A
Zoiets.
Vraag even na hoe het nu exact zit bij je rijschijlhouder.

In ieder geval moet je een geldig identificatiebewijs hebben voor je examens.
 
Officeel moet je je rijbewijs bij je hebben tenzij je een theorie certificaat bij je hebt.

het rijbewijs geld naamlijk als id tijdens het rijdentijdens je rijexamen moet je theorie bij je hebben en een id bewijs.
 
Eehr... als het goed is heeft TS zowel zijn avb als theoriecertificaat. Dus hoeft ie voor zijn avd naast deze stukken enkel zijn paspoort mee te nemen.
 
Denk dat de TS bedoelt of de gemeente het voor elkaar gaat krijgen om in 1 keer EN het rijbewijs te vervangen EN een nieuwe stempel toe te voegen.
Typetje paarse krokodil ;)

Grote kans natuurlijk dat dat mis gaan, maar het zou goed moeten kunnen gaan..
 
Mijn vraag is nu, moet ik in de tussentijd naar het gemeentehuis voor een nieuw rijbewijs, of kan ik wachten tot ik mijn motorrijbewijs gehaald heb en het dan in 1 keer doen? Ik ga in de tussentijd geen auto rijden.
Zou ik niet doen, best zonde van het geld.
Op de examendag zelf kun je je paspoort tonen.

Succes met je examen!
 
Ik ben vorige week mijn (auto) rijbewijs kwijtgeraakt tijdens motorlessen (zat in mijn broekzak zonder rits, dom dom). Ik heb natuurlijk aangifte gedaan bij de politie en papieren meegekregen voor bij het gemeentehuis. Daarnaast heb ik als alles voorspoedig verloopt eind deze maand mijn motorrijbewijs.

Mijn vraag is nu, moet ik in de tussentijd naar het gemeentehuis voor een nieuw rijbewijs, of kan ik wachten tot ik mijn motorrijbewijs gehaald heb en het dan in 1 keer doen? Ik ga in de tussentijd geen auto rijden.
nee gewoon je politie aangifte laten zien bij het examen. en je paspoort uiteraard. pas nadat je het gehaalt opnieuw je rbw aanvragen, anders kost het je 2x geld en je moet nog voordat je je rbw gaat ophalen er 1tje opnieuw aanvragen.

Suc6 ermee!
 
Maar formeel mag je niet rijden zonder het rijbewijs op zak (met rits :)). Dus als er intussen bij een controle enz, dan kan je dus geen rijbewijs tonen en krijg je wellicht een boete.
Maar ja hoe groot is de kans?
Ik zou het er op wagen denk ik.
 
Maar formeel mag je niet rijden zonder het rijbewijs op zak (met rits :)). Dus als er intussen bij een controle enz, dan kan je dus geen rijbewijs tonen en krijg je wellicht een boete.
Maar ja hoe groot is de kans?
Ik zou het er op wagen denk ik.
als jij het politie ding bij je hebt, dat je hem kwijtgeraakt bent, mag je wel rijden.. mits je je kan legitimeren, en je dat politie ding bij je hebt..
 
Daarnaast heb je voor lessen alleen je id nodig dus maakt dit allemaal geen ruk uit. Gewoon je rijbewijs ophalen als je je A gehaald hebt, aangifte meenemen omdat ze niet je oude rijbewijs kunnen innemen bij ophalen van je nieuwe.
 
Als je nog wilt autorijden in de tussentijd zou ik even nieuwe halen....helaas kost dat extra.
Mocht je de auto in de tussentijd laten staan gewoon even wachten.
Maar wat al gezegd is, zeg wel HEEL duidelijk dat je ook een extra catergorie wilt.
 
Over het rijden zonder rijbewijs... dit komt van de website van het ministerie van Verkeer en Waterstaat:

Aanvragen nieuw rijbewijs
Een nieuw rijbewijs aanvragen omdat het rijbewijs verloren of gestolen is, kan bij de gemeente waar u staat ingeschreven.

Als er sprake is van diefstal, moet u eerst aangifte doen bij de politie voordat u een nieuw rijbewijs kunt aanvragen. Daar wordt een proces verbaal opgemaakt. Met dit proces verbaal en een ondertekende verklaring waarin staat wat er is gebeurd, kunt u een nieuw rijbewijs aanvragen bij de gemeente. Sommige gemeenten willen ook bij vermissing een proces verbaal zien. Bij de aanvraag heeft u ook een pasfoto en een geldig paspoort of identiteitskaart nodig. De gemeente neemt uw aanvraag in behandeling en als alles in orde is, krijgt u een nieuw rijbewijs. Tot die tijd mag u niet autorijden, dit mag alleen met een geldig rijbewijs. Het nieuwe rijbewijs krijgt dezelfde geldigheidsduur als het vermiste/gestolen rijbewijs.

Het mag volgens mij dus niet, ook niet met verklaring dat 'ie verloren is. Rijden zonder rijbewijs is een misdrijf. Zal in de praktijk wel afhangen van de agent of 'ie het gedoogt.

Maarre meer on-topic, AVD examen doen als je AVB en theorie A hebt mag natuurlijk als je maar je paspoort of ID-kaart kan laten zien. En ik zou even bellen naar jouw eigen gemeentehuis! Kun je een categorie-uitbreiding tegelijkertijd aanvragen met een vervanging i.v.m. vermissing? Leuke hersenkraker voor ze! Gaan ze je vast over terugbellen :)
 
Voor het CBR en het gemeentehuis maakt het niets uit. Mijn rijbewijs was zo ongeldig als wat tijdens mijn examens (De sticker over de foto overleeft drie keer wassen niet ;)).

Zorg er wel voor dat je een geldig legitimatiebewijs bij je hebt tijdens het behalen van al je examens! Hoe het met aangehouden worden zit met je proces verbaal op zak weet ik niet, dat zal de politie je toch wel verteld hebben?
 
Laatst bewerkt:
nee gewoon je politie aangifte laten zien bij het examen. en je paspoort uiteraard. pas nadat je het gehaalt opnieuw je rbw aanvragen, anders kost het je 2x geld en je moet nog voordat je je rbw gaat ophalen er 1tje opnieuw aanvragen.

Suc6 ermee!


en dat klopt als een bus,
tegenwoordig kost alles geld dus waarom 70 euro uit geven als je het met 35 ook kan halen ;]
 
Theorie heb ik inderdaad al gehaald en heb ik sinds ik mijn rijbewijs verloren ben ook op zak tijdens lessen. In mijn portemonnee zat ook mijn ID kaart, gelukkig heb ik sinds kort ook een paspoort, dus ik kan me nog identificeren. Mijn AVB examen heb ik morgen en ik hoop hem dan ook te halen :). Mijn AVD is nog niet ingepland, maar zou volgens mij instructeur waarschijnlijk eind deze maand of begin volgende maand zijn. Ik zal mijn gemeentehuis zo eens bellen om na te vragen of ik vermissing en motorrijbewijs tegelijk kan regelen.

In mijn portemonnee zat zoals gezegd ook mijn ID kaart, maar omdat ik nu een paspoort heb hoef ik eigelijk geen nieuwe ID kaart. Ik heb hem natuurlijk wel als vermist opgegeven bij het politiebureau, maar moet ik daar nu ook een nieuwe voor nemen? Ik vraag het zo ook nog even na bij het gemeentehuis.
 
Laatst bewerkt:
Je hoeft niet perse een nieuwe id aan te vragen (bedenk ook dat er nog een boete bedrag op komt omdat je andere weg is).
Ik heb express een ID en een paspoort door een diefstal jaren geleden.
Hierbij hebben ze mijn paspoort gejat en zat ik zonder officieel ID middel....leuk, aangifte doen bij politie en gemeentehuis werd ineens een stuk vervelender....
Overigens, ik had toen nog geen rijbewijs, maar ook dan geldt het, want volgens mij is rijbewijs nog steeds geen officieel ID middel, al word het wel vaak geaccepteerd.
 
Volgens Postbus 51 is een nederlands rijbewijs voor een Nederlander in Nederland wel een geldig identificatiebewijs.

Ik neem aan dat ik die boete voor verlies van ID kaart sowieso krijg, klopt dat?
 
Laatst bewerkt:
Volgens Postbus 51 is een nederlands rijbewijs voor een Nederlander in Nederland wel een geldig identificatiebewijs.

Ik neem aan dat ik die boete voor verlies van ID kaart sowieso krijg, klopt dat?
Heb 't zelf een keer gehad. was toen 58 gulden vermissingskosten
 
Ik neem aan dat ik die boete voor verlies van ID kaart sowieso krijg, klopt dat?
Klopt, heb ik ook bij de hand gehad. ID kaart gestolen in Spanje, daar aangifte gedaan, hier nog eens en op Stadhuis een paspoortaangevraagd (ik moest naar USA dus had ik paspoort nodig) Niks gezegd over gestolen ID kaart. De beste paarse krokodil kijkt in zijn computer en ja hoor: U heeft nog een ID kaart die verlopen is, moet u inleveren. Is gestolen meneer. Jammer dan, eerst boete betalen. Maar ik wil helemaal geen nieuwe ID kaart, maar een paspoort. Niks mee te maken, gewoon inleveren die ouwe en gestolen?: boete. Zo gaat dat.
Ik ben bang dat dit ook zo gaat met je verloren rijbewijs. Ouwe inleveren, ben je kwijt, jammer, boete.
 
beetje offtopic,
maar een rijbewijs is goed voor identificatie, een paspoort/id kaart is een legitimatie.
Met dat laatste toon je aan, dat je nederlands staatsburger bent, vandaar dat je over de grens mag met je idkaart / paspoort, en dat mag niet met je rijbewijs :)
 
Ja dus:

Legitimatiebewijs - Wikipedia

Een legitimatiebewijs is een document waarmee je kunt aantonen dat je ergens terecht aanspraak op maakt. Het meest voorkomende legitimatiebewijs is het identiteitsbewijs.

Een legitimatiebewijs bevat vaak een foto en de naam van de eigenaar. Maar soms bevat het ook de geboortedatum, het geslacht en de lengte. Het kan verder speciale persoonlijke kenmerken, zoals het Burgerservicenummer, een vingerafdruk of een chip met irisscan bevatten.

In Vlaanderen wordt een legitimatiebewijs ook wel een eenzelvigheidsbewijs genoemd.

Een legitimatiebewijs is breder dan een identificatie, hoewel identificatie het vaakst gebruikt wordt ter legitimatie.
 
als jij het politie ding bij je hebt, dat je hem kwijtgeraakt bent, mag je wel rijden.. mits je je kan legitimeren, en je dat politie ding bij je hebt..

Officieel niet, je kan bij een controle puur volgens de letter van de wet een bekeuring krijgen voor het niet kunnen tonen van je rijbewijs. Ook als je een kopie van de aangfite bij je hebt.

Ik mag aannemen dat de kans dat je zo'n dienstklopper tegenkomt ongeveer nihil is, maar officieel mag je niet rijden.



Over het rijden zonder rijbewijs... dit komt van de website van het ministerie van Verkeer en Waterstaat:Het mag volgens mij dus niet, ook niet met verklaring dat 'ie verloren is.
Rijden zonder rijbewijs is een misdrijf.
Zal in de praktijk wel afhangen van de agent of 'ie het gedoogt.



Je rijdt dan niet zonder rijbewijs.
Rijden zonder rijbewijs houdt in dat je niet beschikt over de rijvaardigheid.
Dat doe je wel.

Je rijdt en je kunt " niet op eerste vordering je rijvaardigheidsbewijs" laten zien.







En rijden zonder rijbewijs is geen misdrijf maar een overtreding.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zeg ik dat ook :)
Of wou jij langs de douane/kmar :] met je rijbewijs ;)
:N. daar heb je een europees identiteitsbewijs voor nodig. Een rijbewijs is geen europees identiteitsbewijs.

Er zijn meer documenten die wel als legitimatie, maar niet als identificatie dienen. Dus je zegt het eigenlijk omgekeerd ;).

Legitimatie heb je nodig voor het doen van bepaalde handelstransacties, zoals het overschrijven van een auto, bankzaken, etc. Daarvoor zijn meer documenten toegestaan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan