Auto's, motoren, remmerij en banden

Bleddyn

MF veteraan
1 mei 2006
3.178
0
Apeldoorn
Oke na een licht meningsverschil met een vriend van me v/d week werd ik nou wel nieuwsgierig om iemand mij ongelijk kan geven O-)
Zoals in vele alom bekende filmpjes te zien is, komt een auto bij noodstop sneller tot stilstand dan een motor. Dit natuurlijk vanwege de 4 raakvlakken ipv 2.

Grappig alleen dat dit altijd gebeurt in programma's als Top Gear, Fifth gear (oid?) waarbij ze met de meest exotische lambo's op het circuit racen.
De vergelijking lambo/ferrari vs. R1 vind ik dan enigszins een beetje raar.

Een lambo kom je (over het algemeen) niet zoveel in het straatbeeld tegen. Een R1 relatief gezien wel.
Een lambo is een sportauto, een R1 een sportmotor.

Hier trek ik voor het gemak de conclusie uit dat de motor en de remmerij hiervan op afgestemd zijn. (dikke vette schijven, aardige blokken etc).
Stel dat een Opel Astra even vaak te zien is op de weg als een R1, is het dan heel raar dat ik denk dat dat de R1 veel sneller stilstaat?


Immers, een Opel Vectra is een personenwagen met een remmerij, niet ontworpen voor het circuit. Een R1 heeft dat wel. In verhouding zou een R1 dan veel harder in de ankers kunnen, en dus sneller stilstaan.

Of ligt het toch echt aan de banden? Immers, met een vectra kun je je wielen blokkeren, maar met een R1 ook. Dus dan zou de vectra vanwege 4 banden toch sneller stil staan.

Maar is het dan niet raar dat de remmerij van een lambo 10 malen sterker is dan een vectra? Als ze toch even snel stil staan? (mits ze dezelfde banden hebben?)



Dus eigenlijk na dit rotverhaal de hoofdvraag: Wat is nou echt de bepalende factor voor het zo snel mogelijk tot stilstand komen van een voertuig?
Want als het de banden zouden zijn, dan zou een golfje uit '92 net zo snel stil moeten kunnen staan als een lambo. Toch hoor ik altijd anders.... (even de breedte van de banden daargelaten)
 
Laatst bewerkt:
Zijn al meerdere topics over geweest.

Een auto remt beter dan een motor bij vergelijkbaar.

Maar een R1 zal er wel een panda uitremmen, wellicht gelijk met een nieuwe golf, en slechter dan een italiaans raspaard als de lamborghini of ferrari.
 
Laatst bewerkt:
Zijn al meerdere topics over geweest.

Een auto remt beter dan een motor bij vergelijkbaar.

Maar een R1 zal er wel een panda uitremmen, wellicht gelijk met een nieuwe golf, en slechter dan een italiaans raspaard als de lamborghini of ferrari.

:^

Zoals je zelf al zei, een lambo is absoluut niet vergelijkbaar met een R1 (zit ook een aanzienelijk prijsverschil in :+)
 
Oké, dus als je de banden van een lambo onder een panda zou schroeven (en de wielkasten iets uitbouwen :+ ) zou ie in principe dus even snel stilstaan als de lambo??
 
Natuurkundig

F = M * A

Om zo snel mogelijk te stoppen moet de A zo groot mogelijk worden. (tegengesteld aan de rijrichting maar das even detail)

Een ferrari is wat zwaarder dan een R1 dus de M is veel groter. Een Ferrari zal bij de zelfde remvertraging (dus dezelfde A) veel meer F (force/kracht) nodig hebben om te remmen.

Hard remmen doe je dus door heel veel F te leveren. Het is dus totaal afhankelijk van hoe de remsystemen zijn gebouwd.

Daarbovenop heeft een ferrari 4 wielen en een R1 maar 2 dus een ferrari kan veel meer F hebben voordat hij slipt.

Moment dat hij slipt zou ik niet mee willen rekenen omdat als een motor slipt, hij nagenoeg altijd op zn kant gaat en metaal van bv het stuurgewicht op het asfalt heeft een hele andere weerstand dan de wielen slippend.
 
Waar je je eigen druk om kan maken.
Als je, zowel in de auto als op de motor, maar op tijd stil staat voor die auto midden op het kruispunt. Daar gaat het om.
Wat kan het je verder dan schelen welke remmen beter zijn :P

het komt er eigenlijk op neer dat ik geen zin heb om erover na te denken, zolang ik er maar op tijd mee stil kan staan zijn ze voor mij goed genoeg
 
Duurdere auto's hebben betere/grotere remschijven. Dat helpt bij het hard remmen het is dus niet puur de banden die het verschil maken. Ook uiteraard het gewicht van het voertuig speelt mee... hoe zwaarder hoe meer remkracht je nodig hebt... zolang de banden grip hebben natuurlijk.

Banden hebben overigens m.n. heel veel effect bij nat weer. Heb van de week een 'verkeersveiligeheidscursus' gedaan en mocht daarbij diverse noodstops maken. Zowel op droog als op nat wegdek. En op nat wegdek had een A3 bijna 2 x zoveel ruimte nodig als ik met m'n Laguna. Beide op heel recente banden. En dat bij 50 km / u.

Het is trouwens niet zo dat een Golf een kortere remweg heeft dan een Panda omdat hij duurder is. De panda is lichter en zou daardoor best sneller stil kunnen staan.

De supersportwagens hebben over het algemeen omdat ze ook heel hard kunnen wel betere remmen.
 
Oké, dus als je de banden van een lambo onder een panda zou schroeven (en de wielkasten iets uitbouwen :+ ) zou ie in principe dus even snel stilstaan als de lambo??

Uhm... nee.

ik snap niet goed wat de banden er mee te maken hebben, het ding dat het meeste remt zijn de remmen namelijk. Vandaar dat ze ook remmen heten.
 
Als je geen goede banden hebt sta je ook niet snel stil.

DE reden waarom er vroeger op motoren kleine remschijven (/1 schijfje) werden gebruikt ipv zoals nu 2 x 330mm schijven of iets, was vanwege de banden!
Als je voorband de grip niet kan bieden die je er wel van verwacht, lig je gauw op je smoel met hard remmen ;)
 
Ik vind het vooral mooi dat je de 1100KG gewichtsverschil niet eens zelf bedacht hebt!!

Weet je wat een oceanliner kost? Moet die zeker binnen 10m stil staan als ie een paar mijl per uur vaart ;)...

Enne een vliegtuig he, dat heeft echt veel banden en is ook heel duur. Je ziet ze toch redelijk veel in de lucht en dus staan ze in de lucht ook vrij snel stil!
 
Laatst bewerkt:


ik wel
je kan wel mega goeie remmen hebben maar je kunt niet harder remmen tot de banden grip verliezen en daarom zijn de banden dus heel belangrijk.hoe langer ze grip houden hoe beter je kunt remmen en hoe meer nut goeie remmen hebben.

een auto zal op den duur altijd blokkeren bij een te hoge belasting.

een motor heeft zo veel grip dat ie niet aan blokkeeren toe komt en zelfs achter omhoog komt al vorens het punt dat de band wil blokkeeren berijkt is.

bij een motor kan de remweg alleen maar verkort worden door het zwaarte punt lager te leggen of wat naar achteren te leggen om maar de achterkant aan de grond te houden.

en natuurlijk een goeie afstelling van de voor veering,demping en bandenspanning.

dit is gebasseerd op een motorrijder die goed kan remmen of ABS heeft. :]
 
wheels.jpg


Remt dit niet harder als een R1? Met een véél lager onafgeveerd gewicht.
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat een lambo remschijven heeft die in een hele andere orde zijn dan een r1.

zoals je zegt een r1 is veel op de weg te zien, het is dus echt een consumenten product met de remmen die daarbij horen. Dat heb je minder bij een lambo.

makkelijker, kijk naar de remschijven van een r1. Zijn die keramisch of zijn ze gewoon van metaal.
 
vergeet niet de veren en dempers. De afstelling hiervan is erg belangrijk bij hard remmen.
Combinatie van grip, goed materiaal( minder snel fading en gasvorming onder je blokken) en wegligging.
Daarnaast moet de persoon op de motor ook nog kunnen echt remmen.
 
ik denk dat een lambo remschijven heeft die in een hele andere orde zijn dan een r1.

zoals je zegt een r1 is veel op de weg te zien, het is dus echt een consumenten product met de remmen die daarbij horen. Dat heb je minder bij een lambo.

makkelijker, kijk naar de remschijven van een r1. Zijn die keramisch of zijn ze gewoon van metaal.

van staal net als de gp motoren die in de regen racen.

koolstof of keramische remschijven heb je niets aan op de weg omdat je de remmen op de openbare weg niet op temperatuur krijgt waardoor ze niet goed remmen en daarom rijden ze met de gp ook stalen remschijven met regenweer omdat ze koolstof of keramische schijven dan ook niet op temperatuur krijgen en staalen wel.dus heeft niets met consumenten product te maken.
 
van staal net als de gp motoren die in de regen racen.

koolstof of keramische remschijven heb je niets aan op de weg omdat je de remmen op de openbare weg niet op temperatuur krijgt waardoor ze niet goed remmen en daarom rijden ze met de gp ook stalen remschijven met regenweer omdat ze koolstof of keramische schijven dan ook niet op temperatuur krijgen en staalen wel.dus heeft niets met consumenten product te maken.

keramische schijven voor straatgebruik zijn er inmiddels wel. Kijk maar bij porsche.. de reden dat je ze niet ziet is de prijs. Setje keramische schijven voor een 911 kosten een slordige 27000 euro.
 
vergeet niet de veren en dempers. De afstelling hiervan is erg belangrijk bij hard remmen.
Combinatie van grip, goed materiaal( minder snel fading en gasvorming onder je blokken) en wegligging.
Daarnaast moet de persoon op de motor ook nog kunnen echt remmen.

Mee eens, het word hier alleen op banden/remmen gegooid maar als je banden het contact met de weg verliezen...

Neem bijv. die Amerikaanse auto's, gigantisch brede banden maar met een starre achteras...
 
Terug
Bovenaan Onderaan