Autos op water (tenminste....)

Om H2 om te zetten in water heb je enkel een fuel cell nodig ... en het levert nog gratis electriciteit ook
Er zijn verschillende manieren om waterstof in water om te zetten. De meest eenvoudige manier is om het te 'verbranden': bij aanwezigheid van zuurstof ontbrandt de waterstof en krijg je water. Hiervoor heb je een vonk nodig.

Met een brandstofcel (waterstofcel) werkt het geheel door middel van redoxreacties. Je hebt dan een anode en een kathode en wisselt daarmee elektronen uit via een omweg (gesloten stroomkring). De H+-ionen gaan door een H+ permeabel membraan naar de zuurstofkant.

Dit is in feite het omgekeerde wat je doet bij de elektrolyse van water (waar je door elektrische energie water splitst in zuurstof en waterstof).
 
Dat zou ik je weleens willen zien doen _O- Je bent waarschijnlijk wel een van de weinigen hier die met molletjes kan rekenen ;)

500 mol water :W

Zo moeilijk is dat niet, het molletjes rekenen, het moet gewoon een keer uitgelegd worden.

In de loop der jaren wel wat waterstof gemaakt, met vink en zuur. Maar of ik de kiko haal betwijfel ik.
Knalt aardig. Maar ik heb nog iets beters. Bij de Brainiacs (de nepprofessor) wilde ze het niet zeggen. Zogenaamd geheim omdat het gevaarlijk is.

Gewoon Jodiumkristallen ( 1 gram ) met amoniak (onder het aanrecht in het kastje) mengen in een vijzel.
De natte zwarte slurry die je dan krijgt doet helemaal niets. Maar als je de zwarte slurry op een krant een dagje laat drogen dan moet je eens opletten. Moet wel kurkdroog zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zo moeilijk is dat niet, het molletjes rekenen, het moet gewoon een keer uitgelegd worden.

In de loop der jaren wel wat waterstof gemaakt, met vink en zuur. Maar of ik de kiko haal betwijfel ik.
Knalt aardig. Maar ik heb nog iets beters. Bij de Brainiacs (de nepprofessor) wilde ze het niet zeggen. Zogenaamd geheim omdat het gevaarlijk is.

Gewoon Jodiumkristallen ( 1 gram ) met amoniak (onder het aanrecht in het kastje) mengen in een vijzel.
De natte zwarte slurry die je dan krijgt doet helemaal niets. Maar als je de zwarte slurry op een krant een dagje laat drogen dan moet je eens opletten. Moet wel kurkdroog zijn.

jodiumkristallen? waar haal je dat vandaan?
 
Ja, ik weet het, ik ben knap. Ik kan zelfs van 1kg waterstof 9 liter water maken. ;)

Dat lijkt me is onmogelijk!!!!






(tenzij je een tovenaar bent die uit het niets zuurstof kan maken, of als je kernfusie zo onder controle hebt dat je zuurstof van waterstof kan maken, en naar een planeet /satelliet gaat met véél minder zwaartekracht.)


[me=xxtreme] heeft om water van kg waterstof te maken ook nog een flinke hoeveelheid (8kg) zuurstof nodig[/me]
 
Laatst bewerkt:
Offtopic.

Jodiumkristallen bij de apotheek, 2 gram is zat. Amoniak bij de buurtsuper.
Overmaat pakweg 50cc amoniak over de J2 kristallen en met vijzel even fijnwrijven.
Op een koffiefilterje afgieten en laten drogen.

Van puur waterstof alleen kan ik inderdaad geen water maken, ik moet er zuurstof aan toevoegen.
Niet bij stilgestaan, beetje op gegokt dat dat duidelijk was.
Maarja, wie zegt nu mijn motor loopt op benzine en zuurstof.
 
Offtopic.

Jodiumkristallen bij de apotheek, 2 gram is zat. Amoniak bij de buurtsuper.
Overmaat pakweg 50cc amoniak over de J2 kristallen en met vijzel even fijnwrijven.
Op een koffiefilterje afgieten en laten drogen.
*D
Van puur waterstof alleen kan ik inderdaad geen water maken, ik moet er zuurstof aan toevoegen.
Niet bij stilgestaan, beetje op gegokt dat dat duidelijk was.
Maarja, wie zegt nu mijn motor loopt op benzine en zuurstof.

;)
 
Atheneum met Latijn en/of Grieks is ook gewoon VWO hoor ;) Ik heb zelf de eerste 3 jaar Latijn en Grieks gehad, maar ik vond er geen klote aan: ik ben meer iemand van de exacte vakken :)

Na ja, bij mij op school heette dat gymnasium aangezien wij een zelfstandig gymnasium waren maar feitelijk maakt het geen ruk uit. :) Alsof je later nog iets met die vakken doet, laat staan geld ermee verdienen....

Ok, elkaar verkeer geinterpreteerd. Nu weer vriendjes *O*
 

Dat lijkt me is onmogelijk!!!!






(tenzij je een tovenaar bent die uit het niets zuurstof kan maken, of als je kernfusie zo onder controle hebt dat je zuurstof van waterstof kan maken, en naar een planeet /satelliet gaat met véél minder zwaartekracht.)


[me=xxtreme] heeft om water van kg waterstof te maken ook nog een flinke hoeveelheid (8kg) zuurstof nodig[/me]

leuke wending van dit topic :Y
 
Er zijn verschillende manieren om waterstof in water om te zetten.

assik me goed herrinner heb ik 21 jaar terug nog wat scheikunde gestudeerd op de universiteit als biotechnologie student ... er zijn inderdaad meerdere manieren.
De snelste manier om H2 om te zetten in water is: **BOEM**
De fuel cell methode dat nog gratis elektriek levert was ietwat sarcastisch :+ :W
 
Laatst bewerkt:
Atheneum met Latijn en/of Grieks is ook gewoon VWO hoor ;) Ik heb zelf de eerste 3 jaar Latijn en Grieks gehad, maar ik vond er geen klote aan: ik ben meer iemand van de exacte vakken :)

Mijn eerste reactie 'uit de hoogte' (sarcasme..., goh, hebben we het daar niet eerder over gehad? :9 ) was vanwege je opmerking: het leek net alsof je slim wilde doen met de formule van Einstein (energie = massa) terwijl het er eigenlijk vrij weinig mee te maken heeft (dan zou de massa van de reactieproducten juist minder moeten zijn, maar de hoeveelheid energie die vrijkomt is in verhouding erg klein --> weinig massa omgezet in energie).Ik heb er wel een idee van hoor :+ Eén vorm van ontsteking (vonk, hitte oid) en waterstof (=knalgas) ontploft. Helemaal als je bij de elektrolyse de waterstof en zuurstof niet in aparte kolommen hebt opgevangen: dan zit het precies in de goede verhoudingen bij elkaar en is het extra gevaarlijk.

Wanneer je 1 kilo H2 in een keer ontsteekt krijg je een gigantische knal (daar zou defensie nog jaloers van worden :X ), maar wanneer het geleidelijk gebeurt kan het geen kwaad (waterstofcel).

Tering... :? Gaat het hier nog steeds over motorrijden? Heb dan geen VWO gedaan, maar ben de draad wel kwijt...
Doe gewoon benzine in de tank, en gas erop (of is het dan benzine erop? ;) )
 
Tering... :? Gaat het hier nog steeds over motorrijden? Heb dan geen VWO gedaan, maar ben de draad wel kwijt...
Doe gewoon benzine in de tank, en gas erop (of is het dan benzine erop? ;) )

En zeggen dat je bij een motorfiets eigenlijk geen "gas/benzine geeft" met je gashendel, maar LUCHT !!!!!!

[me="Wullebolle"]houdt van topic wendingen[/me]
 
Laatst bewerkt:
Gashendel opent luchtschuiven in je inlaattraject.
Meer lucht aangezogen dankzij onderdruk vanwege je pistons die omlaag gaan, zorgt ervoor dat die -dank u wel meneer Venturi- dan op zijn/haar beurt benzine aanzuigt.
Je geeft dus LUCHT en geen gas met het gashendel
Al is lucht natuurlijk ook een gas :+ :?

zou dit nu echt anders werken met injectie dan met klassieke carburateurs?
 
Gashendel opent luchtschuiven in je inlaattraject.
Meer lucht aangezogen dankzij onderdruk vanwege je pistons die omlaag gaan, zorgt ervoor dat die -dank u wel meneer Venturi- dan op zijn/haar beurt benzine aanzuigt.
Je geeft dus LUCHT en geen gas met het gashendel
Al is lucht natuurlijk ook een gas :+ :?

zou dit nu echt anders werken met injectie dan met klassieke carburateurs?

je geeft de motor een gasmengsel met je gashendel.

carburateur heet niet voor niks een vergasser :)
 
Gashendel opent luchtschuiven in je inlaattraject.
Meer lucht aangezogen dankzij onderdruk vanwege je pistons die omlaag gaan, zorgt ervoor dat die -dank u wel meneer Venturi- dan op zijn/haar beurt benzine aanzuigt.
Je geeft dus LUCHT en geen gas met het gashendel
Al is lucht natuurlijk ook een gas :+ :?

zou dit nu echt anders werken met injectie dan met klassieke carburateurs?

nou..... ik bedoelde het anders.......

Fart-Magnet-C11751564.jpeg
 
zag net bij rtl autowereld dat honda de eerste auto op waterstofcel in amerika heeft gelanceer, dus dat die daar echt rijdt!!!!! *O*

nu maar te hopen dat die ontwikkeling zich snel doorzet net als auto'sop perslucht.
ben de overheid en de gare arabieren allebei zat, zijn beiden struikrovers :(
 
zag net bij rtl autowereld dat honda de eerste auto op waterstofcel in amerika heeft gelanceer, dus dat die daar echt rijdt!!!!! *O*

nu maar te hopen dat die ontwikkeling zich snel doorzet net als auto'sop perslucht.
ben de overheid en de gare arabieren allebei zat, zijn beiden struikrovers :(

De auto op perslucht is kansloos.
Het rendement heb ik globaal doorgerekend en dat is belachelijk laag.
Aanvankleijk dacht ik, mooi, goed idee, totdat de zaken op een rijtje stonden.

Denk jij van de overheid af te zijn als je op perslucht gaat rijden.
Als ze willen persen ze je uit als een tube tandpasta, of je nu op benzine, diesel, lucht , water of helemaal niets rijdt, dat maakt niets uit.
 
assik me goed herrinner heb ik 21 jaar terug nog wat scheikunde gestudeerd op de universiteit als biotechnologie student ... er zijn inderdaad meerdere manieren.
De snelste manier om H2 om te zetten in water is: **BOEM**
De fuel cell methode dat nog gratis elektriek levert was ietwat sarcastisch :+ :W
Goh, wat is dit toch weer een sarcastisch topic geworden _O-

De auto op perslucht is kansloos.
Het rendement heb ik globaal doorgerekend en dat is belachelijk laag.
Aanvankleijk dacht ik, mooi, goed idee, totdat de zaken op een rijtje stonden.
Maar heb je met je vergelijking met bijvoorbeeld de waterstofcel wel rekening gehouden met het feit dat het ook nog energie kost om waterstof te krijgen en onder druk te brengen? Daar zit dus ook weer een rendement wat ook niet erg hoog ligt (ook weer vermogensverlies in de kabels vanaf de elektriciteitscentrale). Uiteraard kost het ook energie om lucht samen te persen, maar van waterstof wordt het vaak 'vergeten'.

zag net bij rtl autowereld dat honda de eerste auto op waterstofcel in amerika heeft gelanceer, dus dat die daar echt rijdt!!!!!
Eigenlijk ben ik hier wel op tegen: mensen kopen zo'n auto om het idee te hebben dat ze bewust met het milieu om gaan (en gaan dan vaak ook weer meer rijden), maar eigenlijk is het de grootste onzin die er bestaat:

Om waterstof te produceren uit water heb je elektrische energie nodig. Die elektrische energie wordt nu nog opgewekt door heerlijk vervuilende kolencentrales en gascentrales . Je hebt dan sowieso al een lager rendement vanwege vermogensverlies in de elektriciteitskabels (daarom zullen ze een waterstofproducerende centrale zo dicht mogelijk bij een energiecentrale bouwen) en je gaat van elektrische energie naar chemische energie (energie 'opgeslagen' in de vorm van waterstof), waar ook een aanzienlijke hoeveelheid energie verloren gaat. Dan heb je weer de elektromotor en waterstofcel in de auto, waar je weer van chemische energie naar elektrische energie gaat en er wéér energie verloren gaat. Maar daar denkt de automobilist niet aan.

Dan kun je naar mijn mening gewoon direct benzine oid in je koekblik gooien (en wil je milieubewust bezig zijn: koop dan een zuinige auto en pas je rijgedrag aan).
 
Laatst bewerkt:
De auto op perslucht is kansloos.
Het rendement heb ik globaal doorgerekend en dat is belachelijk laag.
Aanvankleijk dacht ik, mooi, goed idee, totdat de zaken op een rijtje stonden.

Denk jij van de overheid af te zijn als je op perslucht gaat rijden.
Als ze willen persen ze je uit als een tube tandpasta, of je nu op benzine, diesel, lucht , water of helemaal niets rijdt, dat maakt niets uit.

zo is dat, als je al een auto hebt uitgevonden die op water rijd kun je dat beter voor jezelf houden en er lekker op/in rond blijven rijden.
 
Als je puur de prestaties rekent onder optimale omstandigheden dan zal perslucht of waterstof een lager rendement hebben dan een conventionele aandrijving; maar de omstandigheden zijn niet altijd optimaal, bepaald niet....

Wat vergeten wordt is dat deze voertuigen bedoeld zijn voor druk stadsverkeer zoals in de overvolle steden van India waar nu miljoenen tweetakt Tuk-Tuks zich stinkend en walmend proberen een weg te banen door de opstoppingen. Niet voor niets is de Indiase fabrikant Tata er in vergevorderd stadium mee bezig.

Voor die omstandigheden is perslucht weldegelijk een oplossing door het ontbreken van stinkende uitlaatgassen en lawaai. Verder hoeft de motor (omgekeerde compressor) van een persluchtauto niet te draaien als het voertuig stilstaat, hij gebruikt dan dus geen energie, geeft geen lawaai en geen vervuiling.

De aanmaak van perslucht is heel eenvoudig en het voordeel weegt ruimschoots op tegen het verlies door die extra omzetting.
Bovendien, het rendement van een elektriciteitscentrale is veel hoger dan dat van de beste automotor. Alle apparatuur die nodig is voor schone verbrandingsgassen hoef je met een persluchtauto ook niet mee te sjouwen.

Bedenk ook eens wat er allemaal overbodig wordt aan een auto als je de verbrandingsmotor kunt thuislaten; een benzinemotor is immers verre van perfect voor toepassing in een voertuig al hebben we aardig leren leven met de onvolkomenheden.
 
Laatst bewerkt:
Voor stadsverkeer zou de persluchtauto wel in aanmerking kunnen komen. Maar dat wordt dan een auto of bus van de overheid want wie wil zo'n ding.
Er kleven nogal wat nadelen aan eendergelijke auto, beperkte aktieradius, lage snelheid, en het feit dat je met hogedrukcylinders rondrijdt. Als die barsten tijdens een ongeluk is dat desastreus voor de hele omgeving. Je moet rekenen op 300 bardruk in een tank.
Voor perslucht moet ook nog de hele distributie nog aangelegd worden.
Wel is is persluchtmotor ideaal voor filerijden, je kan hem gewoon uitzetten.

Rendement centrale 55-60 % ruwweg. ( Kerncentrale ca. 25%.)
Omzetten lucht naar perslucht ca. 60-70%. (soms maar 15%)
Luchtmotor in de richting van 75% .

Samen is dat onder ideale omstandigheden, 30%.
Een dieselmotor haalt 40%.
 
Laatst bewerkt:
Perslucht lijkt me inderdaad niet een van de beste oplossingen. Het zou in feite alleen voor stadsgebruik handig zijn, maar dan vraag ik me af of ze niet beter een aandrijving met een elektromotor kunnen gebruiken. Dan is het alsnog het verplaatsen van het probleem (uitstoot van schadelijke gassen bij de centrale ipv in de stad).

Maar die 'schone' manieren van autorijden raken momenteel kant nog wal: alleen wanneer de energie die gebruikt wordt voor het vormen van waterstof/perslucht/noem-maar-op op een duurzame manier verkregen is (windenergie, zonne-energie, waterkrachtenergie etc) dan is het pas schoon en duurzaam.
 
Perslucht lijkt me inderdaad niet een van de beste oplossingen. Het zou in feite alleen voor stadsgebruik handig zijn, maar dan vraag ik me af of ze niet beter een aandrijving met een elektromotor kunnen gebruiken. Dan is het alsnog het verplaatsen van het probleem (uitstoot van schadelijke gassen bij de centrale ipv in de stad).

Maar die 'schone' manieren van autorijden raken momenteel kant nog wal: alleen wanneer de energie die gebruikt wordt voor het vormen van waterstof/perslucht/noem-maar-op op een duurzame manier verkregen is (windenergie, zonne-energie, waterkrachtenergie etc) dan is het pas schoon en duurzaam.

En als 'men' dan iets gevonden heeft, dan zegt de overheid/Kabinet Bakellende:"Da's mooi, doe nu de belasting en alles betalen. Subsidie :? Nee daar doen we ff niet aan"
 
...
Samen is dat onder ideale omstandigheden, 30%.
Een dieselmotor haalt 40%.

Stel dat deze aannames kloppen dan het volgende:

De diesel haalt die 40% alleen onder optimale omstandigheden, dus als ie met het optimale toerental het optimale koppel mag leveren.

Maar ga nu eens een ritje maken in de stad; koud starten, optrekken, afremmen, stilstaan (veelal met draaiende motor), optrekken, schakelen, even rijden en weer afremmen....
Dan kom je niet in de buurt van die 40% terwijl de persluchtmotor daar veel minder last van heeft; die trekt bij elk toerental vanaf nul als een stoommachine -zonder te schakelen- en hij kan zelfs energie terugwinnen uit het afremmen.

Daarbij komt dat de persluchtmotor niet stationair hoeft draaien, die hoef je ook niet starten... Hij kan zo langzaam draaien als je wilt, heeft feitelijk geen koppeling of versnellingsbak nodig net zo min als een koelsysteem, uitlaat en meer van die dingen waar we niet eens meer bij nadenken.

Ik ben heel benieuwd naar deze ontwikkeling; jammer dat het zo lang heeft moeten duren...
 
Laatst bewerkt:
Als ik chinees eet heb ik de dag erna ook perslucht!!!!

:+



maar als je nou gelijk windenergy omzet naar perslucht, dus zonder eerst om te zetten naar electriciteit. dus gelijk een compressor in de gondel.

misschien dan een hoger rendement???
 
Terug
Bovenaan Onderaan