Autos op water (tenminste....)

Nightbat®

MF veteraan
29 feb 2004
15.876
11.052
Delft
Ondanks een LTS motorvoertuigen diploma, weet ik nog steeds niet -en vraag ik het me nog
steeds af hoe er in godsnaam zoveel water uit die uitlaten kan spuiten de laatste tijd
Lengen de pomphouders hun benzine soms aan?

Wat mij dan vooral zorgen baat, zeker met het huidige weer in de ochtend kom ik halve ijsbanen tegen bij de stoplichten
 
Hey jongens hij heeft het over autos hey.

maar zodra hij met zijn motor op het asfalt ligt is dit onderwerp wel motor gerelateerd -O-
lucht die je aanzuigt in je verbrandingskamer is niet geheel water vrij, en dat is dus het water wat je uit de uitlaat ziet komen
 
maar zodra hij met zijn motor op het asfalt ligt is dit onderwerp wel motor gerelateerd -O-
lucht die je aanzuigt in je verbrandingskamer is niet geheel water vrij, en dat is dus het water wat je uit de uitlaat ziet komen

Ik was eigenlijk de taal nsb'er aan het uithangen :P
 
....Misschien niet duidelijk genoeg, maar water is gewoon een uitlaatgas, dat bij koud weer in de uitlaat condenseert.
Klopt; 's morgens staan die auto's met koude motor en koude uitlaat voor het stoplicht, waterdamp slaat neer in die koude uitlaat en als het lang genoeg duurt ontstaan er plasjes water onderin de dempers. Zodra het groen wordt geven de automobilisten gas en het water wordt er uit geblazen; dat is wat jij ziet.

Als de uitlaat eenmaal warm is condenseert waterdamp niet of minder in de uitlaat zodat zich er geen water meer in verzamelt.
 
Laatst bewerkt:
Misschien niet duidelijk genoeg, maar water is gewoon een uitlaatgas, dat bij koud weer in de uitlaat condenseert.

Precies, water is een eindproduct van de verbranding van benzine , diesel, lpg etc.
Het andere eindproduct is CO2 waar zoveel over wordt gesproken.

Als de uitlaat nog koud is dan condenseert dat water en bij sommige uitlaten loopt er dat dan uit.

1 liter benzine levert ruwweg ruim 2 kg C02 op (ca. 1 m3) en ca. 1 kg water, dat is 1 liter water als het gecondenseert is.
 
Ik meng mijn benzine ook aan met water, lekker goedkoop. :Y

:^ niet boven de 40% water uitkomen hè! dan loopt het vermogen terug!


:+






serieuze noot:

bij een een diesel gaat het rendement wel omhoog als je een beetje water bij inspuit. (of mengen met de brandstof). Dit onder andere door het lager houden van de bedrijfstemp. e.d. Tijd geleden iets over gelezen in tech. weekblad. bij het zoeken naar een dergelijke site (bijv. Automotive - Platform voor de aftermarket - Automotive Werkplaats) stuitte ik op dit: http://www.wistudat.info/m1.html

nog nooit van gehoord...... :?
 
:^ niet boven de 40% water uitkomen hè! dan loopt het vermogen terug!


:+






serieuze noot:

bij een een diesel gaat het rendement wel omhoog als je een beetje water bij inspuit. (of mengen met de brandstof). Dit onder andere door het lager houden van de bedrijfstemp. e.d. Tijd geleden iets over gelezen in tech. weekblad. bij het zoeken naar een dergelijke site (bijv. Automotive - Platform voor de aftermarket - Automotive Werkplaats) stuitte ik op dit: http://www.wistudat.info/m1.html

nog nooit van gehoord...... :?



Water (stoom) werkt op veel reacties als een katalysator, de verbranding gaat dan veel beter. Helaas kan je het niet bij benzine enz. mengen.
 
Tja, dat er condens in zo'n uitlaat zit snap ik, bij mij komt 's ochtends ook de damp eruit
Maar dat ik er een volle colafles mee kan vullen als ze wegrijden, lijkt mij een beetje achterlijk

Vanochtend ook nog een ijsspoor van meters lang gevolgd/ontweken
 
Terug
Bovenaan Onderaan