AVB bij regen; tips?

PPvG

Rookie
6 mei 2009
6
0
Enschede
Beste MF'ers,

Ik lees nou al een tijdje met veel plezier hier en daar topics op motor-forum, dus het werd tijd dat ik zelf eens een topic startte! Ik heb een vraag voor u allen motor-goeroes met rijbewijzen. :}

Morgenmiddag (of is het 'vanmiddag'?) mag ik opkomen voor mijn examen AVB. Na vijf rijlessen bij stralend weer heb ik de oefeningen aardig onder de knie. Zul je net zien dat er voor morgen regen voorspeld wordt... Zijn er nog dingen die ik anders moet doen tijdens het examen AVB als het regent, of kan ik gewoon hetzelfde rijden als zonder regen?

Ook algemene tips voor het examen AVB en voor het rijden in regen zijn natuurlijk welkom, hoewel daarover ook veel in andere topics te vinden is. Ik heb gezocht, maar heb niets kunnen vinden over de combinatie regen en AVB.
 
niet teveel van de regen aantrekken en gewoon doen wat je geleerd is, bij het remmen wel een beetje meer oppassen, maar zelfs bij nat weer/wegdek kun je erg stevig remmen, als je maar goed aanlegt!
 
Beste MF'ers,

Ik lees nou al een tijdje met veel plezier hier en daar topics op motor-forum, dus het werd tijd dat ik zelf eens een topic startte! Ik heb een vraag voor u allen motor-goeroes met rijbewijzen. :}

Morgenmiddag (of is het 'vanmiddag'?) mag ik opkomen voor mijn examen AVB. Na vijf rijlessen bij stralend weer heb ik de oefeningen aardig onder de knie. Zul je net zien dat er voor morgen regen voorspeld wordt... Zijn er nog dingen die ik anders moet doen tijdens het examen AVB als het regent, of kan ik gewoon hetzelfde rijden als zonder regen?

Ook algemene tips voor het examen AVB en voor het rijden in regen zijn natuurlijk welkom, hoewel daarover ook veel in andere topics te vinden is. Ik heb gezocht, maar heb niets kunnen vinden over de combinatie regen en AVB.

Ikzelf had ook AVB in de regen. Ik heb er niet veel van gemerkt. Natuurlijk moet je wel ietsjes rustiger aanleggen met het remmen bij bv een noodstop, maar qua bochtjes, achtjes etc. heb ik er weinig last van gehad.

Ik wens je in ieder geval veel succes met het behalen van je AVB, en natuurlijk je AVD ;)
 
AVB is?
Gewoon rijden,niet te hoog in de toeren,strepen op de weg vermijden,banden goed warm rijden/houden.
Grip in de regen is bij normaal rijden goed
 
Bij de bochtjes enz niet aandenken, je gaat echt niet zover dat je niet genoeg grip hebt bij regen voor die oefeningen. Als je de noodstop zonder abs moet doen. iets voorzichtiger remmen inderdaad.
 
Ik herken de situatie: ook afgereden bij regen....!

Let idd op de witte strepen en vooral zebra's! Ik moest ook bochtje maken op krap terrein in A'dam: let dan op mos!!! (ik ging bijna op mijn plaat doordat ik de bocht terug na de noodstop te ruim nam....)
full
 
Holy moley, wat een reacties in 10 minuutjes tijd! Bedankt voor de geruststellende woorden allemaal. Ik heb er weer alle vertrouwen in! Lesmotor is trouwens een Honda CB500, dus geen ABS. Maar voorzichtig remmen zal niet zo'n probleem zijn. ;)

Even lekker uitslapen, half dagje werken en dan ga ik er voor. :]
 
Holy moley, wat een reacties in 10 minuutjes tijd! Bedankt voor de geruststellende woorden allemaal. Ik heb er weer alle vertrouwen in! Lesmotor is trouwens een Honda CB500, dus geen ABS. Maar voorzichtig remmen zal niet zo'n probleem zijn. ;)

Even lekker uitslapen, half dagje werken en dan ga ik er voor. :]

Rem ook niet te voorzichtig tijdens de noodstop. Gewoon rustig aanleggen en dan doorknijpen, zoals je geleerd hebt. Zoals al gezegd, in de regen moet je iets rustiger aan doen, maar je kan nog steeds vlot stilstaan. Gelukkig maar, anders zouden wij niet veilig in de regen kunnen rijden. 8-)
 
niet teveel van de regen aantrekken en gewoon doen wat je geleerd is, bij het remmen wel een beetje meer oppassen, maar zelfs bij nat weer/wegdek kun je erg stevig remmen, als je maar goed aanlegt!

:^

Beetje oppassen met aanremmen, voor de rest doen wat je altijd doet!
Nooit gelest met nat weer ?? :?

Succes!
 
Zo veel mogelijk gas geven. :+
Nee, onzin, je kan gewoon rijden zoals je altijd hebt geoefend voor het AVB. :]
Dat ding heeft genoeg grip, en het lijkt mij niet dat jij (net zoals ik) als beginnend bestuurder bij het 8je gelijk al een knee down kan doen? _O-

Ik heb mijn avb gehaald toen het vroor en het ijzel op de weg lag, en ik heb het ook gewoon gehaald! ;)
Niet al te veel nadenken, en in je zelf vertrouwen! :)
 
Laatst bewerkt:
't heeft de afgelopen tijd ook nauwelijks geregend, dus zo gek is het niet dat TS geen regen heeft gezien tijdens de lessen.

Voor wat betreft de AVB, ben ik het geheel eens met bovenstaande reacties. Heb zelf AVB en examen gedaan in de regen. Alleen wat voorzichtiger rijden.
 
idd gewoon beetje rustiger remmen, en vooral bij nat weer opletten bij die witte strepen,pijlen e.d. die zijn spiegelglad.verder flinke portie zelfvertrouwen en er 200% voor gaan, dan komt het vast goed!

Succes! :W
 
Bij de bochtjes enz niet aandenken, je gaat echt niet zover dat je niet genoeg grip hebt bij regen voor die oefeningen. Als je de noodstop zonder abs moet doen. iets voorzichtiger remmen inderdaad.

Ja, met de noodstop netjes aanleggen.

Niet zoals ik je voorrem tegen je stuur aantrekken... :X
 
Beste MF'ers,

Ik lees nou al een tijdje met veel plezier hier en daar topics op motor-forum, dus het werd tijd dat ik zelf eens een topic startte! Ik heb een vraag voor u allen motor-goeroes met rijbewijzen. :}

Morgenmiddag (of is het 'vanmiddag'?) mag ik opkomen voor mijn examen AVB. Na vijf rijlessen bij stralend weer heb ik de oefeningen aardig onder de knie. Zul je net zien dat er voor morgen regen voorspeld wordt... Zijn er nog dingen die ik anders moet doen tijdens het examen AVB als het regent, of kan ik gewoon hetzelfde rijden als zonder regen?

Ook algemene tips voor het examen AVB en voor het rijden in regen zijn natuurlijk welkom, hoewel daarover ook veel in andere topics te vinden is. Ik heb gezocht, maar heb niets kunnen vinden over de combinatie regen en AVB.
Heb je nog niet eerder les gehad met regen? Bijzonder hoor, in Nederland.

Maar zoals hierboven staat: Maak je vooral niet al te druk. Regen is inderdaad wat gladder etc, maar pas je snelheid daar iets op aan. Dus iets rustiger rijden. Ook de examinator zal hierop letten.

Overigens zie ik in de weerberichten voor zowel morgenmiddag als vanmiddag opklaringen, dus misschien maak je je sowieso druk om niets.

Succes in ieder geval :) !!!
 
Laatst bewerkt:
idd gewoon beetje rustiger remmen, en vooral bij nat weer opletten bij die witte strepen,pijlen e.d. die zijn spiegelglad.verder flinke portie zelfvertrouwen en er 200% voor gaan, dan komt het vast goed!

Succes! :W
:^ en let inderdaad op de witte strepen!!!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan