AVB bij regen; tips?

Ikzelf had ook AVB in de regen. Ik heb er niet veel van gemerkt. Natuurlijk moet je wel ietsjes rustiger aanleggen met het remmen bij bv een noodstop, maar qua bochtjes, achtjes etc. heb ik er weinig last van gehad.

Ik wens je in ieder geval veel succes met het behalen van je AVB, en natuurlijk je AVD ;)
wat bedoel je met aanleggen ?
 
Heb je nog nooit gereden met regen tijdens je lessen?

Ik heb mijn AVB en AVD gedaan toen het letterlijk met bakken uit de hemel kwam. Zelfs in de auto heb ik het nog nooit zo erg meegemaakt. Enige verschil vond ik tijdens de rem proeven, hij gleed nogal door toen ik vol in de ankers moest. Voor de rest vond ik het niet bijzonder.
 
Heb je nog nooit gereden met regen tijdens je lessen?

Ik heb mijn AVB en AVD gedaan toen het letterlijk met bakken uit de hemel kwam. Zelfs in de auto heb ik het nog nooit zo erg meegemaakt. Enige verschil vond ik tijdens de rem proeven, hij gleed nogal door toen ik vol in de ankers moest. Voor de rest vond ik het niet bijzonder.

Ik vond het vooral bijzonder hoe coulant de examinator was. Ik reed mijn uitwijk echt veel te zacht aan (net 45km/u denk ik? iets rustiger nog zelfs misschien). Ik wilde al terug naar het begin rijden maar hij wuifde me zo door naar de volgende oefening. To be fair, er lagen echt grote en diepe plassen op dat terrein.
 
Heb je nog nooit gereden met regen tijdens je lessen?

Ik heb mijn AVB en AVD gedaan toen het letterlijk met bakken uit de hemel kwam. Zelfs in de auto heb ik het nog nooit zo erg meegemaakt. Enige verschil vond ik tijdens de rem proeven, hij gleed nogal door toen ik vol in de ankers moest. Voor de rest vond ik het niet bijzonder.
deden ze er niet moeilijk over toen je door gleed?
en hoe ging het uitwijken
 
Nee, ze zagen al dat de ABS optimaal gebruikt werkt :P het terrein was ook op gladde betonblokken, dus dan is het wel normaal. En uitwijken gaat prima hoor met nat weer. Persoonlijk ga ik het pas merken als ik boven de 100km/u zit. En met bochten ben ik wat voorzichtiger omdat nat weer de troep uit het asfalt omhoog laat komen.
 
Alleen nat asfalt is niet echt een probleem. Het is meer icm olie, slik, pekel etc. dat het extra glad maakt.
 
wat bedoelt hij met aanleggen

Remmen, de mate waarop je de remdruk opbouwt. Denk ik. Zoals Benjamin stelt is de user die de opmerking maakte voor het laatst gezien in 2013 dus zeker weten doen we het niet.

Misschien verouderd, topic maar gezien het je bezig houd: mijn AVB examen was in de winter met sneeuw, toen een paar keer afgelast maar op een gegeven moment kon het weer (wel nog natte sneeuw). Gewoon alle oefeningen doen zoals je hebt geofend. 8'tje etc heb je zat grip met die snelheden, en zo schuin ga je nu ook weer niet. Bij remproef op bedacht zijn, beter iets onvoldoende halen dan je zelf onderuit remmen. Al zal tegenwoordig elke lesmotor wel ABS hebben denk ik. Ik deed mijn AVB op een ER-5 zonder ABS, dus gewoon voorzichtiger dan normaal de noodstop geremd. Tja die had ik onvoldoende, maar je zelf onderuit remmen is gewoon zakken. De rest halen, dus je haalt het AVB alsnog. Gewoon strategisch plannen.
 
wat bedoelt hij met aanleggen
Rustig remdruk opbouwen zodat het gewicht naar voren schuift en er meer druk/gewicht op de voorband staat (meer grip), met ABS niet meer zo'n issue want je voorwiel blokkeert toch niet meer zo snel.

Weet niet hoe je tegenwoordig met lessen moet remmen, gewoon in de ABS remmen? Ik heb nog gelest op een CB500, beetje stoppies maken enzo (noodstop vond ik leuk :9).
 
Rustig remdruk opbouwen zodat het gewicht naar voren schuift en er meer druk/gewicht op de voorband staat (meer grip), met ABS niet meer zo'n issue want je voorwiel blokkeert toch niet meer zo snel.

Weet niet hoe je tegenwoordig met lessen moet remmen, gewoon in de ABS remmen? Ik heb nog gelest op een CB500, beetje stoppies maken enzo (noodstop vond ik leuk :9).
Tegenwoordig wordt het nog steeds zo geleerd(eerst rustig opbouwen, daarna stevig doorremmen). Alleen nu mag bij de noodstop inderdaad de ABS ingrijpen. (Als je precies op het randje zit zodat ABS net niet ingrijpt heb je volgens mij wel een kortere remweg..?)
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Tegenwoordig wordt het nog steeds zo geleerd(eerst rustig opbouwen, daarna stevig doorremmen). Alleen nu mag bij de noodstop inderdaad de ABS ingrijpen. (Als je precies op het randje zit zodat ABS net niet ingrijpt heb je volgens mij wel een kortere remweg..?)
Je hebt de kortste remweg als je voorwiel net niet blokkeert. Zonder ABS betekent dat een zwevend achterwiel (a la MotoGP), met een echte noodstop praktisch onhaalbaar (je remt dan meestal toch net te hard of te zacht). Motor met een (goed) ABS systeem rem je sneller als je je ABS aan het werk zet, maar wel eerst druk opbouwen zodat je voorband grip heeft en niet gelijk in de ABS slaat (wat ook lastig is met een echte noodstop :9).
 
Ik heb op CBF500's of CB500F's gelest, mét abs.

Inderdaad, je moet rustig opbouwen. In één keer BAM je remhendel naar het stuur vond mijn instructeur neit goed, het ABS zal dan direct ingrijpen, nog voordat het gewicht z'n kans heeft gehad om zich naar voren te verplaatsen, en je voorvering het heeft opgevangen. Op dat moment heb je aanzienlijk minder remkracht, dan wanneer je het goed doet. Uiteindelijk komt dat gewicht wel op het voorwiel terecht, maar 't is geen geweldige strategie.

Als je de remkracht geleidelijk maar vlot opbouwt, geef je het voorwiel de kans om het gewicht op te vangen, en dat extra gewicht vertaalt zich in veel meer grip, dus veel meer remkracht.

Het grote verschil is dat als je eenmaal de remming hebt ingezet op een ABS motor, dat je veilig harder door kan knijpen tot de ABS begint in te grijpen. Dat mag ook gewoon. Op een motor zonder ABS kan je niet proberen harder te gaan knijpen, omdat uiteindelijk je achterwiel de lucht in gaat of je voorwiel blokkeert.
 
En toch zul je dat moeten doen. 0,5 tot 1 seconde is genoeg om het gewicht op het voorwiel te laten belanden. Gewoon keihard knijpen zonder te denken is iets wat je jezelf moet afleren, want dan gaat het dus fout. Probeer maar uit. In één keer hard knijpen = voorwiel slipt. In 1 seconde remdruk opbouwen = gewicht naarvoren en voorwiel is op droge weg bijna onmogelijk om te laten blokkeren.
 
En toch zul je dat moeten doen. 0,5 tot 1 seconde is genoeg om het gewicht op het voorwiel te laten belanden. Gewoon keihard knijpen zonder te denken is iets wat je jezelf moet afleren, want dan gaat het dus fout. Probeer maar uit. In één keer hard knijpen = voorwiel slipt. In 1 seconde remdruk opbouwen = gewicht naarvoren en voorwiel is op droge weg bijna onmogelijk om te laten blokkeren.

Instructie doorgestuurd naar Johann Zarco.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
En toch zul je dat moeten doen. 0,5 tot 1 seconde is genoeg om het gewicht op het voorwiel te laten belanden. Gewoon keihard knijpen zonder te denken is iets wat je jezelf moet afleren, want dan gaat het dus fout. Probeer maar uit. In één keer hard knijpen = voorwiel slipt. In 1 seconde remdruk opbouwen = gewicht naarvoren en voorwiel is op droge weg bijna onmogelijk om te laten blokkeren.
Probleem met een noodstop (of beter gezegd paniekstop) is dat je geen tijd hebt om na te denken, je grijpt gewoon naar de remhendel omdat je ineens moet vertragen. Je kunt zelfs in de MotoGP rijden en je onderuit remmen uit schrik (zoals Zarco gisteren :Y)

Heb ook wel is bijna tegen een auto gezeten omdat ik niet op zat te letten en ineens m'n voorganger heel dicht bij zag komen, m'n eerste reactie was gewoon remhendel hard in knijpen ondanks dat ik beter weet.
 
Ik vond het vooral bijzonder hoe coulant de examinator was. Ik reed mijn uitwijk echt veel te zacht aan (net 45km/u denk ik? iets rustiger nog zelfs misschien). Ik wilde al terug naar het begin rijden maar hij wuifde me zo door naar de volgende oefening. To be fair, er lagen echt grote en diepe plassen op dat terrein.
Bij mij is het al weer jaren geleden, maar dat vond ik ook. Het stelde echt niet heel veel voor. Met bijna 60km/u vol de ABS in was achteraf uitermate slordig, maar gewoon een vinkje. En door.
 
Mijn AVB examinator was best streng. Snelheid van uitwijk had ik op de teller zeker 50, maar moest over want moest sneller. Eerlijk is eerlijk liet ook wel iets eerder mijn gas los. Gelukkig toen wel gewoon in 1x gehaald.
 
Probleem met een noodstop (of beter gezegd paniekstop) is dat je geen tijd hebt om na te denken, je grijpt gewoon naar de remhendel omdat je ineens moet vertragen. Je kunt zelfs in de MotoGP rijden en je onderuit remmen uit schrik (zoals Zarco gisteren :Y)

Heb ook wel is bijna tegen een auto gezeten omdat ik niet op zat te letten en ineens m'n voorganger heel dicht bij zag komen, m'n eerste reactie was gewoon remhendel hard in knijpen ondanks dat ik beter weet.
Ja, direct hard knijpen is je reflex. Maar het doel van de rijlessen, is om voor zover dat realistisch mogelijk is, je leren remmen zonder die reflex de overhand te laten nemen. Mijn instructeur vond het in ieder geval onvoldoende om de motor maar zo snel mogelijk tot in de ABS te knijpen.
 
Ja, direct hard knijpen is je reflex. Maar het doel van de rijlessen, is om voor zover dat realistisch mogelijk is, je leren remmen zonder die reflex de overhand te laten nemen. Mijn instructeur vond het in ieder geval onvoldoende om de motor maar zo snel mogelijk tot in de ABS te knijpen.

Dit soort gevaarlijke onzin kunnen jullie beter voor je houden.
 
Dat zal ik doen, als je met een goede uitleg komt waarom het beter is om de motor *niet* eerst z'n gewicht op het voorwiel te laten belanden. Mijn info komt van de professionals.
 
Terug
Bovenaan Onderaan