AVB met een SS

Sander_R

MF veteraan
15 dec 2009
5.034
0
Zoo kom ik weer met mijn stomme vragen ;)

Ik had laats een gesprek met mijn instructeur over de avb oefeningen, aangezien ik een gsxr heb vroeg ik me af of de oefeningen ook te doen zijn met een SS.

Hij gaf zelf aan dat er waarschijnlijk een aantal oefeningen zijn die niet gaat lukken, zoals bv: langzame slalom en halve draai/8
Hij dacht ook dat het niet zou lukken met een sjoppert.
Nou ben ik net eens internet gaan afzoeken naar filmpjes, en inderdaad vind ik gek genoeg geen enkel filmpje van een SS die de AVB oefeningen doet.

Mijn vraag aan jullie ervaren motormuizen: Is het mogelijk om alle AVB oefeningen te doen met een SS, en hebben jullie eventueel een filmpje.
 
Het kan, maar je wel een beetje kunnen sturen :)

patser ;)
 
Ik heb het zelf met mijn vorige motor (CBR600f uit '99) wel eens geprobeerd op het terrein in Zwolle waar die examens worden afgelegd. Maar het is wel lastig, stukken lastiger dan met mijn lesmotor (CB400)! Daar zit een veel breder stuur op, waardoor je een grotere hefboom hebt met je stuur, je kan hem dan veel makkelijker / sneller 'plat' krijgen.
Met mijn huidige motor (Fazer600 '00) zou het ook een stuk makkelijkere moeten zijn.

Ik denk dat het wel kan, maar (bijna) niet als je net / nog geen rijbewijs hebt!
 
Ik ben voor de lol na mijn rijles nog wel eens naar het oefenterrein geweest. Heb een FZR600 en hoewel het makkelijker ging op de ER-5 van de rijschool (oa gewicht) was het met de FZR (voor mij!!)prima te doen. Wat je wel merkt is dat de korte bochtjes veel moeilijker gaan, dit komt vooral omdat je stuur véél sneller tegen je tank aanzit. Hierdoor kan je bij het afschuinen niet zo'n kleine draaicirkel krijgen als de ER-5. Ook omdat je rechtop zit wilt het allemaal wat makkelijker gaan.

Dit heb ik btw alleen naar rechts, dat komt omdat ik het stuurgewichtje gebruik als een hulpmiddel om soepeler/gedoseerder gas te geven
 
Laatst bewerkt:
Zoo kom ik weer met mijn stomme vragen ;)

Ik had laats een gesprek met mijn instructeur over de avb oefeningen, aangezien ik een gsxr heb vroeg ik me af of de oefeningen ook te doen zijn met een SS.

Hij gaf zelf aan dat er waarschijnlijk een aantal oefeningen zijn die niet gaat lukken, zoals bv: langzame slalom en halve draai/8
Hij dacht ook dat het niet zou lukken met een sjoppert.
Nou ben ik net eens internet gaan afzoeken naar filmpjes, en inderdaad vind ik gek genoeg geen enkel filmpje van een SS die de AVB oefeningen doet.

Mijn vraag aan jullie ervaren motormuizen: Is het mogelijk om alle AVB oefeningen te doen met een SS, en hebben jullie eventueel een filmpje.


Ik weet bijna zeker dat het wel kan,

Ik heb zelf een VFR, tis wel geen supersport maar hij kan die bijzondere verrichtingen wel kijk maar naar de Japanse politie en mn rij instructeur deed het ook vrolijk voor :)
 
Oke maar een VFR is toch nog net iets anders als een r6/gsxr/rr,
en ik geloof ook wel dat het kan.. alleen heb ik het nog niet gezien, is er hier iemand met een SS die kan bevestigen dat het lukt :? :X

ik durf het eigenlijk ook niet te oefenen met me fiets :p heb nu dan wel mijn rbw gehaald ( maar nog niet opgehaald ;) )
fiets kostte me eigenlijk iets te veel spaarcentjes om het gewoon te gaan proberen en hem misschien wel op een zij te gooien... Heb met AVB genoeg mensen die motor op zijn kant zien leggen :P
 
Een beetje stunter kan ook wel een langzame slalom denk ik hoor :)
En die rijden toch nog vrij vaak SS'jes al dan niet met intacte kuipen of superbike stuur.
 
Oke maar een VFR is toch nog net iets anders als een r6/gsxr/rr,
en ik geloof ook wel dat het kan.. alleen heb ik het nog niet gezien, is er hier iemand met een SS die kan bevestigen dat het lukt :? :X

ik durf het eigenlijk ook niet te oefenen met me fiets :p heb nu dan wel mijn rbw gehaald ( maar nog niet opgehaald ;) )
fiets kostte me eigenlijk iets te veel spaarcentjes om het gewoon te gaan proberen en hem misschien wel op een zij te gooien... Heb met AVB genoeg mensen die motor op zijn kant zien leggen :P

Kwa stuur uitslag zal het toch ongeveer wel t zelfde zijn of niet?

Maar inderdaad ik heb mijn mooie les fiets ook even laten rusten op de grond dus ik ben ook wat voorzichtig met de halve draai hoewel die naar links me bijna lukt :)
 
Met mn oude r6 ging het wel, was veul moeilijker dan met de les CB500

met de tlr zal het mij waarsch nooit lukken :') ( achtje )
 
Met mn oude r6 ging het wel, was veul moeilijker dan met de les CB500

met de tlr zal het mij waarsch nooit lukken :') ( achtje )
Dat zit waarschijnlijk tussen je oren hoor.....
Mijn leraar deed dezelfde oefeningen op z'n goldwing! :o
Met je eigen motor ben je waarschijnlijk "te voorzichtig"
 
Ik doe af en toe de CBR oefeningen gewoon voor de lol aan het begin van het seizoen, om het motorgevoel weer wat op te peppen.
full

Ik rij op een R1200GSA, maar ook op de K1200 GT die ik er voor had ging het prima. OP de R1200R van mijn vriendin is het ook geen probleem. Die oefeningen zijn op elke motor te doen, het is een alleen een kwestie van kijken en dan doet de motor wat het baasje wil.
 
In het geval van omvallen, kan je beter omvallen met een lesmotor, dan met je eigen SS!
 
Dat gaat allemaal prima ;) Doen ze bij VRO1 ook hoor.... :] halve draai en langzame slalom dan..
 
Laatst bewerkt:
Die langzame slalom is niet zo langzaam als de AVB langzame slalom... Of ik ben er retegoed in geworden :D
 
Ik moest het doen op een EL250, das een choppert. Daar wordt je pas vrolijk van met zo'n voorvork. Dan nog liever een supersport. B|
 
heb het wel eens met een ss over gedaan.
-remproeven = makkelijker
-uitwijken + afremmen=makkelijker

rest is wat lastiger plus het feit dat ik liever met de lesmotor de kans maakte om te flikkeren dan met mijn eigen motor ;)

SS heeft ws een grotere draaicirkel dan de standaard lesmotoren
 
Zoals hierboven gezegd moet het eigenlijk gewoon kunnen...maar moeilijk zal het zeker zijn.

Met m'n R1 ga ik het in ieder geval niet proberen :N




Maar waarom zou je het eigenlijk willen?
Die bijzondere verrichtingen zijn bedoeld zodat je controle kunt houden over je motor. Maar ik ben zolang ik m'n rijbewijs heb nog nooit een situatie tegen gekomen waar ik een achtje, of korte slalom (oid) moest doen :?
 
Laatst bewerkt:
Kort afdraaien is met clip-ons gewoon veel lastiger, omdat je vaak, met volledige stuuruitslag, klem komt tussen je jank en het handvat. Een K1200GT, Goldwing, etc, hebben allemaal een hoger stuur wat niet direct je polsen tegen de tank aandrukt met volledige stuuruitslag. Ook reageert een SS doorgaans wat heftiger op het gas wat druk geven op je rechter clip-on lastiger maakt.

Maar, zoals al gezegd, er zijn vast mensen die het kunnen, met VEEL motorgevoel. Ik zou het met m'n eigen SS niet doen in ieder geval :)
 
Zoals hierboven gezegd moet het eigenlijk gewoon kunnen...maar moeilijk zal het zeker zijn.

Met m'n R1 ga ik het in ieder geval niet proberen :N




Maar waarom zou je het eigenlijk willen?
Die bijzondere verrichtingen zijn bedoeld zodat je controle kunt houden over je motor. Maar ik ben zolang ik m'n rijbewijs heb nog nooit een situatie tegen gekomen waar ik een achtje, of korte slalom (oid) moest doen :?

ik vond het AVB juist een erg goed examen, je leert je motor echt goed kennen en ook vaak met A op zak wel naar oefenterrein terug gegaan en die oefeningen weer oefenen en vooral noodstopjes, eigenlijk het eerste wat je direct met je eerste motor moet doen...AVB zelf opnieuw oefenen.
 
Zoals hierboven gezegd moet het eigenlijk gewoon kunnen...maar moeilijk zal het zeker zijn.

Met m'n R1 ga ik het in ieder geval niet proberen :N




Maar waarom zou je het eigenlijk willen?
Die bijzondere verrichtingen zijn bedoeld zodat je controle kunt houden over je motor. Maar ik ben zolang ik m'n rijbewijs heb nog nooit een situatie tegen gekomen waar ik een achtje, of korte slalom (oid) moest doen :?
als ik zie hoeveel kneuzen de laatste meter naar het stoplicht lopend afleggen, of niet in staat zijn om te keren zonder een voet aan de grond te zetten, denk ik dat AVB hard nodig is. Als je de motor niet alleen gebruikt om snelweg te rijden kom je vanzelf op doodlopende dijkjes en straatjes waarbij het toch wel heel handig is dat je fatsoenlijk een straatje kan keren.
Als je wat ervaring hebt kan je de oefeningetjes ook met een SS.
Een R1200GS is een oneerlijk voorbeeld, daarmee zijn de AVB oefeningetjes makkelijker als op een CB500.
 
Terug
Bovenaan Onderaan