AVB met een SS

als ik zie hoeveel kneuzen de laatste meter naar het stoplicht lopend afleggen, of niet in staat zijn om te keren zonder een voet aan de grond te zetten, denk ik dat AVB hard nodig is. Als je de motor niet alleen gebruikt om snelweg te rijden kom je vanzelf op doodlopende dijkjes en straatjes waarbij het toch wel heel handig is dat je fatsoenlijk een straatje kan keren.
Als je wat ervaring hebt kan je de oefeningetjes ook met een SS.
Een R1200GS is een oneerlijk voorbeeld, daarmee zijn de AVB oefeningetjes makkelijker als op een CB500.

dat valt dan nog mee.

maar stel dat je op je nieuwe SS stapt en een mongool voor je voegt opeens links in waardoor je een soort van noodstop moet maken.

dan is het toch lekker als je uit ervaring weet hoe je op je eigen motor (ss) een noodstop moet maken en je je niet finaal onderuit remt.

bij mijn rijlessen kon ik al een stoppie maken op mijn cb500, instructeur vond het prachtig.
en met mijn eerste motor was het eerste wat ik kon een perfecte stoppie precies voor de streep :P
dat was altijd fun om die achterkant flink omhoog te laten komen O-)
 
heb het wel eens met een ss over gedaan.
-remproeven = makkelijker
-uitwijken + afremmen=makkelijker

rest is wat lastiger plus het feit dat ik liever met de lesmotor de kans maakte om te flikkeren dan met mijn eigen motor ;)

SS heeft ws een grotere draaicirkel dan de standaard lesmotoren

Daar doelde ik dus op :Y en vroeg me dus af of het wel binnen de mogelijkheid van de fiets valt om een halve draai te doen..
De rijder even buiten schot gelaten ;) :+
 
Ik heb met mijn ZXR400 ook AVB les gereden. Remoefeningen (zonder ABS), snelle slalom en uitwijkoefening waren geen enkel probleem. De halve draai en de langzame slalom waren vrij lastig. Alleen het achtje lukte niet. AVD vond ik zelfs makkelijker op mijn eigen motor dan op mijn lesmotor (ER6 ABS).

Ik heb een paar keer gelest op mijn eigen motor, maar afgereden met de lesmotor. Ik ging voor 25kw en volgens het RDW moet je afrijden op een motor die officieel 25kw is, mijn zxr is alleen 25kw op uitdraai.
 
als ik zie hoeveel kneuzen de laatste meter naar het stoplicht lopend afleggen, of niet in staat zijn om te keren zonder een voet aan de grond te zetten, denk ik dat AVB hard nodig is. Als je de motor niet alleen gebruikt om snelweg te rijden kom je vanzelf op doodlopende dijkjes en straatjes waarbij het toch wel heel handig is dat je fatsoenlijk een straatje kan keren.
Als je wat ervaring hebt kan je de oefeningetjes ook met een SS.
Een R1200GS is een oneerlijk voorbeeld, daarmee zijn de AVB oefeningetjes makkelijker als op een CB500.


Preciesiestop is voor mij echt geen probleem.
Noodstop oefen ik ieder begin van het seizoen.

Maar ik doelde eigenlijk op het precies sturen (achtjes, straatje keren, korte slalom). Ik gebruik het werkelijk nooit. Het enige wat in de buurt komt is een krap bochtje.

Maar als ik bijvoorbeeld in een straat wil keren, dan loop ik 'm wel achteruit ;)
 
De AVB oefeningen zijn niet direct bedoeld om te leren precies te sturen. Ze zijn vooral bedoeld om je te leren dat de motor daarheen gaat waar je naartoe kijkt. Best wel belangrijk, in de bergen als je krappe weggetjes rijdt met veel haarspeld/u-bochten dat je niet naast de weg eindigt :). Maar het gaat vooral om te leren kijken dus!
 
De AVB oefeningen zijn niet direct bedoeld om te leren precies te sturen. Ze zijn vooral bedoeld om je te leren dat de motor daarheen gaat waar je naartoe kijkt. Best wel belangrijk, in de bergen als je krappe weggetjes rijdt met veel haarspeld/u-bochten dat je niet naast de weg eindigt :). Maar het gaat vooral om te leren kijken dus!

inderdaad!!!!!
 
Mijn instructeur deed nog weleens de oefeningen voor op de Intruder 1400 van de rijschool. Hij zat dan met in z'n ene hand het microfoontje om ons wat uit te leggen en met de andere hand reed hij dan om en om de tassen van die intruder aan de grond tijdens het achtje.

Later had hij een CBR600, ook daarmee zal hij die oefeningen voorgedaan hebben.

Ik heb zelf nog weleens meegedaan aan een behedigheidsdag van een motorclub. Slalomparcours uitgezet, met nog extra rondjes en meer spelletjes op de motor. Op een gegeven moment zo'n parcours met een dienblad met gevulde bekertjes in 1 hand. De groep die het meeste water in de emmer aan het eind van het parcours kreeg won. Ook koekhappen op de motor. Gewoon leuk om een en ander eens te doen. Leer je je motor spelenderwijs te beheersen. Er was daar toen een man met een Pan die dat net zo makkelijk deed als ik met mn Div. Dus ik zei dat tegen iemand, die daarop reageerde dat hij het eerder met z'n Goldwing allemaal net zo makkelijk deed.

Al met al gewoon een kwestie van doen zoals het je geleerd is, ongeacht welke motor. Jij bepaalt wat die motor gaat doen. En met pilonnen heb je altijd nog de mogelijkheid om rechtdoor te gaan als blijkt dat je het verkeerd ingeschat had. Dat is bij keren tussen auto's wat listiger...
 
...................

......En met pilonnen heb je altijd nog de mogelijkheid om rechtdoor te gaan als blijkt dat je het verkeerd ingeschat had. Dat is bij keren tussen auto's wat listiger...

en dat is de reden dat ik , en ik denk met mij de meeste, ook niet straatje zou keren, maar gewoon voeten aan de grond en steken... Bang om de motor zonderv albeugels neer te liggen omdat het toch net niet ging of als je hem net niet haalt geen andere optie te hebben dan de stoeprand/auto/muur te raken.

Enige wat ik nog regelmatig doe zijn noodstops (50, 100 en 120kmh) als ik een mooi stukje asfalt heb en niemand achter mij krappe bochtjes en stapvoets rijden/manouvreren kom ik vaak genoeg tegen in het echt.
 
Ik denk dat een supersport inderdaad een wat grotere draaicirkel heeft en is nerveuzer op het gas , en dat maakt avb een stuk lastiger. Zeker als je onervaren bent.
Met mijn eigen motor kan ik heel strak keren, maar ik denk dat ik het ook niet zou kunnen/durven met een SS.

Overigens zie ik maar weinig mensen echt mooi een straatje keren hoor. ;)

Meestal wordt er toch een voet aan de grond gezet, of er wordt afgestapt.
 
Preciesiestop is voor mij echt geen probleem.
Noodstop oefen ik ieder begin van het seizoen.

Maar ik doelde eigenlijk op het precies sturen (achtjes, straatje keren, korte slalom). Ik gebruik het werkelijk nooit. Het enige wat in de buurt komt is een krap bochtje.

Maar als ik bijvoorbeeld in een straat wil keren, dan loop ik 'm wel achteruit ;)


Doe maar eens een weekje alpen zonder navigatie....dan leer je het wel. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan