AVD examen en klemrijden door examinator

Examinator rijdt inderdaad in een aparte auto voor motor-examens (in Nijmegen een Volvo en een Ford, beide met een flink aantal pk's). Ik weet nog dat ik voor een stoplicht stond waar we lang moesten wachten. Er stak een mooie volwassen dame over (wat was die term hiervoor nou ook alweer?) en ik zag zowel de examinator en instructeur lekker naar haar staren. Dus op het moment dat mevr. mij aankijkt groet ik haar even (waarom? Geen flauw idee..).
Hoor ik via de portofoon: 'focus jij je nou maar op de weg'. :')
 
Examinator rijdt inderdaad in een aparte auto voor motor-examens (in Nijmegen een Volvo en een Ford, beide met een flink aantal pk's). Ik weet nog dat ik voor een stoplicht stond waar we lang moesten wachten. Er stak een mooie volwassen dame over (wat was die term hiervoor nou ook alweer?) en ik zag zowel de examinator en instructeur lekker naar haar staren. Dus op het moment dat mevr. mij aankijkt groet ik haar even (waarom? Geen flauw idee..).
Hoor ik via de portofoon: 'focus jij je nou maar op de weg'. :')
milf! :+
 
geen zorgen over maken, gewoon lekker lessen en rijden.
Jij bestuurt de motor, dus jij moet de controle daarover hebben en "communiceren" met de andere weggebruikers. Dit communiceren is o.a. je positie op de weg.
Laat jezelf zien en laat ook zien dat je het kan!

succes
 
Nee, Maar omdat het dicht bij oegstgeest ligt is het grote kans dat de Willem de Zwijgerlaan die er wordt bedoeld in leiden ligt. logica!!

Ah, op die manier. Nou, volgens jouw ''logica'' kan mijn woonhuis dus in een stuk wat dorpen bij mij in de buurt staan. Handig.
 
Bovendien als jou instructeur jou de juiste manier leert van pijlen pakken kan het niet eens gebeuren. Door de lus van de pijl of bij een pijl rechtdoor rechts daarnaast kan er geen auto tussen/langs.

Euh, bij een pijl rechtdoor is het altijd LINKS van die pijl.
 
Het was een straatje of twee verderop, Bijna alles is eenrichting en vrij onoverzichtelijk daar. Het was dus nabij Mauritslaan in Oegstgeest. Het gemene van die buurt is dus dat als je er nog nooit geweest bent en je staat in een 1 of 2 richting weg je positie net even anders is. Het was een y splitsing. Ik zal het nog een navragen.

Had ik geweten dat het zoveel commotie op zou leveren...
Willem de Zwijgerlaan, Oegstgeest, 2341EG
 
Laatst bewerkt:
Wat zei de instructeur? Welkom? :+

Nou, als je met de auto aan de rechterzijde door een andere auto wordt gepasseerd op dezelfde rijstrook heb je echt teveel gezopen?!

En dat je je eigen plekkie moet claimen op de weg is omdat
A) Veel automobilisten denken van "Het is maar een motor" en
B) Je moet er zelf donders goed rekening mee houden dat je op een motor zit en dat jij zelf je eigen bumper bent.
C) Het is gewoon zoals het hoort, we rijden niet allemaal continue op een rotonde in Frankrijk.

Z) Volg gewoon je lessen verder en luister naar je instructeur, het is niet dat die hele dagen lulkoek verkoopt.


mijn instructeur he,
(en hij zal wel meelezen)

liet mij mijn 2e les van trappen rijden...
en verkocht heel wat lulkoek...

maar die beste man heeft ervoor gezorgd dat ik wel kon motorijden...
Door wat te filteren haal je wel het nuttige eruit ;-)

Ode aan jou rijlesmaninstructeurmans...
 
Ode aan jou rijlesmaninstructeurmans...

Mijn rijlesinstructeurmansedude was een figuur die je qua uiterlijk zo in Maaskantje zou kunnen laten wonen, bijzonder relaxed maar ontzettend duidelijk als het nodig was.
Mja, was in de vorige eeuw hé (Heb trouwens afgereden in Leiden en was toen in de spits de examinator en intructeur kwijtgeraakt op de A4)

Kan me nog herinneren dat na het examen de instructeur zei "Zo, nou heb jij je rijbewijs dus rij jij de motor maar naar de garage en dan kan ik iemand anders les gaan geven.
Niet op je achterwiel, geen donuts maken en direct naar huis of in ieder geval dat de motor vanavond weer in 1 geheel in de garage staat zodat iemand anders hem dan weer kan gebruiken voor zijn les. Ennûh....Gooi de sleutels maar in mijn brievenbus."


En weg was die.....................dat waren nog eens tijden :')
 
Vandaag mijn rijles gehad. De rit nabesproken met mijn rij instructeur. Deze vertelde dat er een CBR examinator is in een fiatje 500 die er een soort sport van maakt om, als je teveel rechts hield bij een splitsing, graag zijn auto ernaast zet met de jolige mededeling dat je dat gat niet had moeten laten vallen. Daarna op het CBR kregen deze examenkandidaten de mededeling dat ze gezakt waren. Het viel voor ergens in Oegstgeest, ter hoogte van de
Willem de zwijgerlaan in de buurt omliggende kleine straatjes.

Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt? Ik vind dit wel een beetje iemand in de val lokken en van een laag niveau, of zie ik dat te naïef in?

Graag uw leerzame reacties.

Ik ben de 1e keer gezakt bij deze heer in z'n witte fiat 500..inderdaad CBR Leiden.
En weet je..echt een schappelijke vent ondanks dat ik zakte.
Of hij was gewoon relaxed toen ik hem had, of het is een beetje broodje aap.
Ik maakte echt een stomme fout en hij gaf me uitgebreid de kans om het nogmaals te doen. Ik verklootte daar zelf m'n examen..
 
Als het zo is dan is dat niet echt normaal in mijn ogen, maar als je positie idd niet in orde is zit de kans er dik in dat een asociale weggebruiker hetzelfde zal doen. Dus het enige wat je er tegen kan doen is zorgen dat je positie op de weg altijd goed is, als motorrijder moet je goed voor jezelf zorgen ;)
 
het werkt goed hoor^^ beter dat je instructeur dat tijdens een les doet dan een willekeurige koekblikker.

daarbij zie je meteen wat de consequentie is van verkeerde positie op de weg, dat blijft zoals je hier merkt vaak beter hangen dan een praatje.

PS: ook in het noorden (leeuwarden) doen ze dit, alleen niet met een fiatje^^
 
Wees blij met die Fiat 500. Mijn instructeur reed een Toyota Tundra. Zit je daar gezellig op je lesfiets met zijn spiegel vlak naast jouw helm. En die man heel sacastisch: Ik hoop dat je door hebt dat ik jou nu niet kan zien.
 
Hier in Pijnacker hebben we ook een Willem de Zwijgerlaan, maar dan weer geen Fiat 500s. Die zijn voor instructrices in de grote stad.
Mijn instructeur had er een handje van om elke keer in je dode hoek te gaan rijden (met de motor). Daar ga je ook wel lekker alert van spiegelen.
 
gewoon lomp in het midden rijden, heb je er ook geen problemen mee :)

Hoop voor je dat er een zonnetje schijnt, die van mij was toen aan het genieten van de zon in z'n cabriolet i.p.v. mij het leven zuur te maken :P
 
Wees blij met die Fiat 500. Mijn instructeur reed een Toyota Tundra. Zit je daar gezellig op je lesfiets met zijn spiegel vlak naast jouw helm. En die man heel sacastisch: Ik hoop dat je door hebt dat ik jou nu niet kan zien.

Ik heb volgens mij nooit les gehad met een auto achter me, dus dat was erg wennen met het examen.

Bij mij haalde de examinator ook bij het eerste de beste kruispunt dat geintje uit. Daarna dirigeerde hij me naar de parkeerplaats waar de BV's gedaan zouden worden. Daar maakte ik voor mijn gevoel zo'n puinhoop van dat ik al zeker wist dat ik gezakt was. Zeker in combinatie met die eerste fout.

Ik was dus volkomen verbaasd dat de man na de BV's zei, "rij maar door." Daardoor heb ik eigenlijk de rest van de rit heel ontspannen gereden, met het idee van "het wordt toch niks meer". En aan het einde vertelde hij me dat ik geslaagd was *D

Dat was trouwens examen oude stijl, waarbij zowel de BV's als het rijden in het verkeer gecombineerd waren.
 
In leiden ging de examinator 2 keer rechts van mijn vriendin staan, die links stond voorgesorteerd. Zij gaf gewoon een dotgas toen de weg vrij was onder het mom van "ik was eerst". Dat was precies wat hij ook wou zien. Hij zei ook, normaal laat je toch ook niet een auto ff voor, dus hij wou gewoon zien dat je een beetje ballen hebt, en met het examen je niet van de weg laat drukken. Overigens gaf die examinator dat vooraf ook aan, en dat je overal gewoon de max snelheid rijdt als het kan, dus niet onnodig treuzelen.
Verder hebben instructeurs natuurlijk altijd sterke verhalen ;)
 
Laatst bewerkt:
Wat deed je fout?

Hij blijkt dus echt te bestaan, dat fiatje...


Yes bestaat echt..Is een nieuw model fiat 500..modern autotoowtje dat best mee kan komen.
Wat ik fout deed..te truttig rijden en bij het stoplicht bij omkeren onder de a44 door te dicht op m'n voorganger gaan staan..
Mocht omkeren en het stuk terug rijden. Door Oegstgeest heen met wat straatjes en toen op de snelweg het laatste stukje terug liet ik wederom geen voordeel van de motor zien.
Te gedwee tussen het verkeer rechts blijven rijden. Ik voelde op een gegeven moment al hoe laat het was.
Stond na 20 min weer bij CBR...enkel als je dan weet dat je lekker gereden hebt voelt het dan goed om weer het terrein op te rijden.
Nogmaals..schappelijke vent. Maar dat was maar een moment opname.
Herexamen viel het kwartje wel..gas erop op een veilige manier. Kan het, inhalen !
 
Euh, bij een pijl rechtdoor is het altijd LINKS van die pijl.

Niet wat ik geleerd heb.
Ik heb geleerd dat je de situatie altijd moet inschatten, en hier geen vaste regel voor is.
Als bijvoorbeeld de baan naast je een grote vrachtwagen staat, moet je juist rechts van de pijl blijven.
Je zit dan niet zo snel meer in de dode hoek van een vrachtwagen.

De instructeur vroeg vaker bij het voorsorteren om mijn motivatie voor mijn positie op de weg. Ik moest dan motiveren waarom ik iets anders deed dan hij zou verwachten.
Gelukkig zei hij bijna altijd "dat is een goede motivatie".

Daarentegen zei hij ook vaker "verkeersregels zijn een richtlijn. Als je denk dat een regel je verkeersveiligheid in het gedrang brengt, kan je er van afwijken".

Met inhalen bijvoorbeeld, is mij aangeleerd dat met ongeveer tien kilometer harder te doen dat het voertuig wat je inhaalt.
Stel een auto rijd 115km/h, moest ik inhalen met minimaal 125km/h op de klok.
 
Terug
Bovenaan Onderaan