AVD - fijn verhaal

EnigmA-X

MF'er
25 mei 2011
62
0
Vanmiddag was het tijd voor mijn 1e keer AVD. Vooraf nog even gereden, de gebruikelijke BRAVOK doorgenomen, etc, etc.

Na de ogentest en BRAVOK op de motor gestapt en de rit begonnen. Ik was een beetje gespannen, weleens mooier gereden, maar het ging allemaal redelijk vlot. Op de snelweg lekker ruim 130km/h gereden en zo nu en dan de volgauto een eindje op achterstand gezet. Alles goed zou je denken... maar nee.

Eenmaal terug ging de examinator mij teleurstellen. Nogal onverwacht, wat ook te zien was in de ogen van mijn instructeur.

Maak kennis met de Herselseweg, nabij Lierop. Hier reed een verdwaalde tractor, zo'n dikke vette die 65km/h gaat. Ik naderde hem van achter met ~85km/h. In eerste instantie begaf ik mij naar de linkerkant van mijn rijstrook, zodat ik tegemoetkomend verkeer kon zien, dat was er, dus ik ging rustig terug naar het midden van mijn rijbaan en liet de snelheid iets terugzakken. Afstand tot tractor nog zeker 400 - 500m.

Na het tegemoetkomend verkeer voorbij was, nog een keer aan de linkerkant gluren terwijl ik nog wat inliep op de tractor, toen zag ik ongeveer dit beeld:

avd20121115.jpg


Voor de duidelijkheid: ik reed natuurlijk op de rechter weghelft (daar waar Google niet reed), zo'n beetje tegen de as van de weg. Pijl geeft rijrichting aan, het kruis waar de grote tractor nog steeds met 65km/h reed.

Ter illustratie, de afstand tot de bocht is nu nog ca. 300m.

Mijn examinator was stellig van mening dat ik hier "initiatief" had moeten nemen. Ik weerlegde dat, door te zeggen dat ik dat deed, maar besloot om niet in te halen met oog op de bocht en het niet kunnen zien van tegemoetkomend verkeer.

Hij vond toch dat ik in had moeten halen en liet me er op zakken.

Ter illustratie, tijdens mijn rit heb ik diverse malen ruim initiatief genomen bij verkeerspleinen, afslaan, etc. Ook initiatieven waarbij de volgauto nog maar net kon invoegen.

Hij droeg verder aan dat ik in sommige 30km/h zones ongeveer 25 reed, terwijl ik op een totaal ander stuk (ook 30km/h zone) 40km/h reed. Ik begreep waarover hij het had en gaf aan dat de situatie anders was (veel zijstraten van rechts versus overzichtelijke situatie zonder zijstraten).

Desalniettemin: gezakt. Balen.

Ik leg me erbij neer, maar ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden. Daarnaast is het misschien waardevol om dit (inclusief de reacties) te delen met iedereen die nog moet voor het AVD.
 
Laatst bewerkt:
Erg balen voor je! Volgende keer beter joh ;)

Ik had het zelf ook niet gedaan. Zeker niet op mijn eigen examen, toen ik bijna zat te trillen van de zenuwen. Ik vind zelf dat jij de beste optie hebt gekozen, maar je bent nu eenmaal afhankelijk van een examinator. Die heeft naar mijn mening de verkeerde beslissing genomen, op basis van wat jij hierboven hebt geschreven.

Mijn examinator was juist heel erg soft en al gauw tevreden. Volgende keer beter, maar ik snap dat dit extra zuur is..
 
Laatst bewerkt:
Ligt aan de situatie ja, als het inderdaad zo'n groot ding was, waardoor je dus 0 overzicht had, zou ik ook niet ingehaald hebben.
 
Het bekende rijexamen dilemma. Elke examinator heeft zijn eigen stokpaardjes en speerpunten.
De ene examinator houd van terughoudend rijden dat ander van aktie en aanpakken.
 
Tsja op dat stuk weg lijkt het me niet geheel onlogisch om even te wachten met de tractor in te halen.. Gezien die bocht al vrij snel nadert en ik niet zou kunnen zien of er net die ene vrachtwagen aan komt..

Maar 40 in 30 zone heb ik persoonlijk iets van hm. in deze zones heb je meestal zo ontzettend weinig speling dat je niet sneller hoeft te rijden dan die 30..

Bovendien flitsen ze ontzettend vaak in 30 km/h zones (ze staan veelvuldig in de straat waar ik dagelijks doorheen rij) dus voor jezelf zou ik er rekening mee houden voor later haha. 10km/h te hard is volgens mij al iets van 100 eurotjes..


Maare! Zijn woord is heilig, en daar kan je helemaal niets aan veranderen jammer genoeg.
 
Als dit je enige fout was (in de ogen van de examinator), is het idd nogal kl*te, maar helaas ben je bij een praktijkexamen overgeleverd aan de grillen van een examinator.

Volgende x meer geluk met je examinator.
 
Ik zou daar zelf ook niet ingehaald hebben denk ik. Zeker niet met die zijstraatjes.
En in mijn ervaring is een tractor erg onvoorspelbaar, die kunnen zo maar afslaan. ( ingang van een akker bvb)
 
Ik snap niet dat je er 400-500 meter achter gaat hangen 40 a 50 meter is ver genoeg erachter.
Een keer kijken,weg vrij,hok open en er voorbij :)

Iki kan uiteraard makkelijk lullen :') ,ik heb mijn rijbewijs al jaren,maar dit soort acties doe je 10tallen malen,als je bv in de eifel of dolomieten rijdt,denk je er niet eens meer bij na.

Volgende keer beter :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik zou daar zelf ook niet ingehaald hebben denk ik. Zeker niet met die zijstraatjes.
En in mijn ervaring is een tractor erg onvoorspelbaar, die kunnen zo maar afslaan. ( ingang van een akker bvb)


:^

Bij ons in de buurt hebben ze een aantal jaren geleden nog iemand naar het kerkhof kunnen brengen, die een trekker inhaalde bij een uitrit. Die trekker sloeg inderdaad plotseling af. -O- Dus trekker inhalen bij een uitrit of zijweg is een no go voor mij.
 
Tja Ts, balen, waarschijnlijk kreeg de examinator toch niet het gevoel dat je al met al een zekere indruk maakte ?
 
Ach, ik kreeg na één van mijn vier AVD examens de vraag waarom ik die vrachtwagen niet had ingehaald.. over een puntstuk met aansluitend doorgetrokken streep en in een flauwe bocht naar rechts, dus geen zicht op tegenliggers.
"Met de auto had je dat vast wél gedaan."

Nou, nee dus.

Maar ja, CBR examinatoren hebben nou eenmaal het laatste woord.
 
Tja Ts, balen, waarschijnlijk kreeg de examinator toch niet het gevoel dat je al met al een zekere indruk maakte ?


:^

En dat is vaak ook het geval. Vele lessers denken dat ze op 1 punt zakken, terwijl algemene indruk al niet zo best is.
Ik heb met een paar andere lessers samen in de auto gelest. 1 meisje reed zo vreselijk onzeker. Ze maakte geen fouten, en toch zat je niet lekker bij haar in de auto.
Ik had het idee als ze bvb ineens een noodstop zou moeten maken dat ze de handen voor het gezicht zou slaan en gillen. :P
 
De ene examinator is aardig en de ander niet. Bij mijn eerste examen reed ik te onzeker.... het regende en mn achterwiel glipte weg bij het stoplicht. En het dan maar raar vinden als je gewoon rustig aan verder rijdt... was verder niks raars gebeurd.

Ik had netals jou ook niet ingehaald omdat er een bocht aankomt.
Volgende keer beter moet je maar denken :)
 
Ik geloof er niks van , je zal wel geslingerd of getwijfeld hebben .
Examinatoren hebben altijd gelijk omdat het kan.

Ohja en welkom bij de club die het overnieuw moest doen . ;)
 
Wat kan je er van zeggen, ik rij al weer even, het examen ligt al weer een jaar of 20 achter me. Wat ik me er wel van herinner is dat ik toen alles snel en hard vond gaan en dat ook die oefeningen (die je moest doen voor je de weg op ging toentertijd) best lastig vond.
Later realiseer je dat het er toen allemaal erg knullig moet hebben uitgezien.
Die oefeningen deed ik naderhand met twee vingers in mijn neus en de snelheid ligt vele malen hoger...
Ik denk dus met MGG dat je een wat te aarzelend/onzeker beeld hebt neergezet.
Sterkte bij de herkansing!
 
Tsja, ik zou ook niet inhalen in die situatie, al helemaal niet op m'n examen. Maargoed, dit is helaas het risico bij rijexamens, er komt ook een klein beetje geluk bij kijken. Gauw de volgende inplannen en niet meer over nadenken.
 
Ik had het idee als ze bvb ineens een noodstop zou moeten maken dat ze de handen voor het gezicht zou slaan en gillen. :P
Ah, zoals Pim bij De allerslechtste chauffeur van Nederland ja... En dan terloops de presentator even overrijden :+

Edit:


Is het vaak inderdaad. Het is niet één ding, op een motor moet je gewoon assertief zijn, en dat is niet alleen overal 5km/u harder rijden maar laat je juist in dit soort situaties zien. Een beetje motorrijder laat zich geen halve kilometer de wil opleggen door een tractor :P
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ook ingehaald hebben.

Ik denk dat je nu erg twijfelachtig overkwam omdat je eigenlijk wel liet merken er aan voorbij te willen.
(beetje links hangen)

30 km p uur zones gewoon 35 rijden en absoluut geen 40.
25 is gewoon inderdaad weer te langzaam.

Daarmee laat je dan weer merken dat je totaal niet weet hoe hard je er mag.

Ach, zo had ik op mijn examen dat ik hem door trok naar de 80 waar het 60 was. Had het ook niet in de gaten dat het er geen 80 was (waarbij ik achteraf nog steeds twijfel of het er echt wel 60 was), maar oke.. ik hoorde door mijn oortje dat ik het rustiger aan moest doen en dat het er geen 80 was.
Ik keek in me spiegeltje en ik zag de volgauto wel erg klein worden hahaha. Maar goed, gauw terug naar de 60 en heb daar later ook niets over gehoord, want we gingen terug naar de CBR locatie en hij zei: gefeliciteerd. Dat was alles.
 
Laatst bewerkt:
Het bekende rijexamen dilemma. Elke examinator heeft zijn eigen stokpaardjes en speerpunten.
De ene examinator houd van terughoudend rijden, de ander van actie en aanpakken.

Dat klopt.
Er moet alleen bij allemaal een bepaalde structuur inzitten, rechtlijnigheid en geen tegenstrijdigheden.
Het is niet rechtlijnig om de as vd weg op te zoeken voor overzicht en vervolgens jezelf dat overzicht weer te ontnemen door terug naar het midden te gaan.
40 in een 30 zone is te snel, elders 25 rijden te langzaam.

@TS, welkom bij de club. ;)
 
Volgens mij moet je voornamelijk zeker en zelfverzekerd overkomen en dit moet je denk ik ook gewoon laten zien dat je je op je gemak voelt. Als je al een halve kilometer achter een tractor zit is dat niet echt verstandig want dat is gewoon te veel volgafstand. En te langzaam rijden is slecht zegt mijn instructeur.Want er word vanuit gegaan dat motors altijd vlot wegtrekken en altijd sneller rijden dan toegestaan 30km ongeveer 35-38 en 50km ongeveer 55-58
 
Ik geloof er niks van , je zal wel geslingerd of getwijfeld hebben .
Examinatoren hebben altijd gelijk omdat het kan.

Ohja en welkom bij de club die het overnieuw moest doen . ;)

Dat zal best maar de enige reden dat ik gezakt was omdat ik onzeker was, zonder verdere uitleg. 2e keer was trouwens wel gewoon prima. Moest alleen in Rotterdam afrijden terwijl ik daar nog nooit gelest had :+

Dusja zoveel mogelijk zelfverzekerd overkomen helpt wel denk ik :Y
 
Laatst bewerkt:
Als je al een halve kilometer achter een tractor zit is dat niet echt verstandig want dat is gewoon te veel volgafstand.

Ik zag dat hierboven ook al eens terugkomen. Die tractor reed 65km/h en die reed daar al even. Ik was met 80-85km/h dichterbij aan het komen.

Ik zat dus niet een halve kilometer achter een tractor aan te rijden, toen ik hem voor het eerst in beeld kreeg (lees: überhaupt kon zien), zat hij 400-500m voor me.

Het is niet rechtlijnig om de as vd weg op te zoeken voor overzicht en vervolgens jezelf dat overzicht weer te ontnemen door terug naar het midden te gaan.

Wat is de andere optie? Er kwamen na mijn eerste kijk-actie een stuk of 4 tegenliggers aan. Zou jij vlak langs de as van de weg blijven rijden terwijl die tegenliggers met 80-100km/h voorbij komen flitsen? (serieuze vraag!)
 
Dat zal best maar de enige reden dat ik gezakt was omdat ik onzeker was, zonder verdere uitleg. 2e keer was trouwens wel gewoon prima. Moest alleen in Rotterdam afrijden terwijl ik daar nog nooit gelest had :+

Dusja zoveel mogelijk zelfverzekerd overkomen helpt wel denk ik :Y


Het komt wel goed , die examinator zal van Griekse afkomst zijn geweest . ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan