AVD (her)examen

Srah1998

MF'er
4 nov 2021
157
52
Hallo allemaal,

Zaterdag is het dan weer zover ik mag weer op voor m'n AVD.Het begon in mei toen ik op het idee kwam om eens een poging te wagen om mijn motor theorie te halen.
Nadat ik een theorieboek had uitgelezen en een paar online oefenexamens verder. Ging ik vervolgens naar CBR : IK WAS GESLAAGD VOOR MN THEORIE!
Vervolgens begon ik met lessen en na 6 lessen was het tijd voor m'n AVB : Foutloos gedaan en Geslaagd!

Eind september had ik mijn AVD examen om 09:10 op een maandag. Examinator was een leuke man die hier en daar wat grapjes maakte zoals : als je een vrouw ziet mag je best wel een keer reffen ( hard gas geven) 🏍️. Verder was hij heel duidelijk hij zei ook, laat zien dat je een motorrijder bent accelereer snel. Nadat ik hem had uitgelegd welke onderdelen op de motor wat doen stapte ik op de motor en hij in de auto. Examenrit ging voor mijn gevoel Prima! geen cruciale fouten hooguit slordigheid foutjes................... Althans dat dacht ik.

Na een rit van 35 minuten waren we weer terug bij CBR. Toen ik van de motor afstapte en naar de auto van de examinator keek, zag ik dat hij nogal lang aan het praten was met mijn rijsinstructeur. Ze kende elkaar al van andere examens dat was van te voren verteld. met die informatie dacht ik ook dat ze lekker aan het kletsen waren.
Niet dus...........


1e punt
Vervolgens stapte ze uit, de examinator kwam naar me toe en zei het volgende :
Wij waren in de auto aan het kletsen over allerlei dingen hoor dus niet aan het roddelen over jou. Maar zie het als positief:) maar joh helaas moet ik je teleurstellen je bent GEZAKT......... Ik schrok er heel erg van en kon wel janken op dat moment het kwam zo onverwachts. Vervolgens kwam de uitleg waarom ik gezakt was. Ik reed op een 2-baans snelweg op de linkerbaan en was twee vrachtwagens aan het inhalen. Terwijl ik dit aan het doen was kwam er een afslag aan, de vrachtwagens schoven op naar rechts ( dus het waren even 3 banen.) Omdat de vrachtwagens dit deden had ik zoiets van waarom zou ik dan nog links blijven en ik schoof dus op naar rechts. Volgens de examinator deed ik dit op een gevaarlijke punt ( ik denk dat hij dode hoek bedoelde) de vrachtwagens hadden mij niet kunnen zien. Ik ben van mening dat die vrachtwagens de afslag moesten hebben en dus never nooit terug zouden komen op de 2 baans snelweg.......

2e punt was :
ik had een afslag met 2 rijstroken en aan het einde van de weg kwamen stoplichten ( 2 banen rechtdoor 1 baan naar rechts) Tijdens de afslag reed ik op de meest linker rijstrook. De examinator vertelde ongeveer 300 meter van te voren dat ik dus naar rechts moest aan het einde van de weg. ik moest dus 2 banen opschuiven terwijl het vol zat met vrachtwagens. Ik zag geen mogelijkheid om even flink gas te geven omdat ik een hele lange rij van vrachtwagens zag. ook zat er nog een aardige bocht in de afslag waar je niet al te hard voorbij kan. Dus zocht ik ruimte tussen 2 vrachtwagens en plaatste ik mezelf netjes daar tussenin ( Oke misschien niet de 3 seconde regel maar ik reed ondertussen ook 70 a 80 km per uur)
De examinator was hier ook van mening dat ik gewoon flink gas had kunnen geven en vervolgens 2 banen had kunnen opschuiven.
Ook miste hij het stukje echte motorrijder........
Verder zei m'n examinator als je hier de volgende keer op let dan slaag je 1000% want je rijdt gewoon goed op die 2 punten na

Maar goed zaterdag is het dan weer zover! Ik mag weer op voor 'm'n AVD examen. Hebben jullie nog tips? ik hoop in ieder geval dat er op zaterdag minder vrachtverkeer is :).
 
Laatst bewerkt:
Destijds heb ik mijn AVD examen de eerste keer gehaald, maar volgens mij scheelde het niet veel.

Ik heb de hele rit netjes gereden, dat durf ik best zo te stellen. Lekker doorgereden, goed gekeken etc. (op een x moment accelereerde ik zelfs al naar 80, kwam later pas het bordje einde bebouwde kom - oeps). Tot op de snelweg. De examinator meldde me dat ik de volgende afrit moest nemen. Er reed een rits vrachtwagens, ik bleef er maar achter rijden. Ik wist niet hoever de afslag nog was en de zenuwen maakten dat ik die domme beslissing maakte (afrit was nog best ver weg en dit had ik kunnen weten omdat er nog geen borden stonden). Wel geslaagd, met de mededeling dat ik dat vooral nooit meer zo moest doen. Achter een vrachtwagen plakken is niet handig. Je rijd langzamer dan de rest van het verkeer en je ontneemt jezelf een hoop zicht naar voren, waardoor je jezelf nog kwetsbaarder maakt. Beter een afslag missen dan onnodig achter een vrachtwagen hangen.

Zo ook jezelf tussen twee vrachtwagens inproppen. Die chauffeur moet heel wat kilo's tot stilstand brengen, hij ziet je mogelijk heel slecht als je er kort op zit en je ontneemt jezelf zicht.

Moraal van het verhaal: verkeersveiligheid > de route volgen (maar best anticipeer je zodat je allebei kunt doen ;)).

Succes!
 
@LazyR thanks voor de tip! Hier heb ik zeker wat aan. En ik ga er gewoon voor😁

En inderdaad wat je zegt ik zal liever een afslag missen dan achter een rij vrachtwagens aansluiten
 
Ik heb deze week mijn AVD examen gehad en geslaagd en kan me wel wat voorstellen bij de feedback die de examinator gegeven heeft.
Het komt me ook bekend voor met wat mijn instructeur me leerde. Als motor ben je kwetsbaar en moet je ervoor zorgen dat anderen je goed zien.
Rondom een vrachtwagen ben je niet goed zichtbaar dus moet je ervoor zorgen dat je daar zo min mogelijk bent.

Bij inhalen bijvoorbeeld wat extra gas geven om de tijd dat je naast een vrachtwagen zit te minimaliseren.
De vrachtwagens welke uitvoegen kunnen zich bedenken en het stuur weer naar links gooien. Tegen de tijd dat ze je zien is het mogelijk al te laat en het toetertje van de motor horen ze waarschijnlijk ook niet. In dit geval wellicht wat extra gas en pas naar rechts als je voorbij de uitvoegstrook ben.

Suc6!
 
@misjel Thanks!

Van harte gefeliciteerd!
Ja ik snap dat ik extra gas moet geven als ik aan het inhalen ben. maar ik vind het moeilijk op de snelweg om in te schatten hoe hard ik nou te hard kan rijden. mijn lesmotor heeft een analoog snelheidsmeter dus is dit natuurlijk minder precies.

Zou het erg zijn als je even 120 rijd om een aantal vrachtwagens in te halen ipv 100? nood breekt wet natuurlijk. Maar hoe kijkt de examinator hier tegen aan?
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel te hard je mag rijden weet ik ook niet exact.. en als dat al nodig is zal het maar heel even zijn...
Het belangrijkste is mi dat je zo kort mogelijk in een kwetsbare positie begeeft en als je daar even 120 voor moet rijden dan moet dat maar.

Ik zou dat ook even voorleggen aan je instructeur die kan je er hopelijk een professioneler advies in geven :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan