AVD, hoe streng?

Ik heb een keer gehoord 'Jordy, je knipperlicht staat nog aan' en dat was het qua hulp. Mn instructeur gaf ook aan dat je hierdoor niet in paniek moet raken. Er is niets aan de hand, dit is natuurlijk anders wanneer de instructeur je dit een keer of 20 moet vertellen

Ik hoorde vrij subtiel van mijn juf na de laatste kruising voor het examen centrum: Die kerels zijn ook allemaal hetzelfde, een keer een mooi blond vrouwtje op de fiets die ze keurig voorrang geven en ze zijn gelijk vergeten om het knipperlicht uit te doen. :]

Was gewoon een lekker wijf, examinator vond dat namelijk ook.
 
Degene die zakken door naar eigen zeggen '' kleine foutjes'' dat hoor je altijd.

Als je zakt heb je gewoon niet Goed gereden punt.

Rij gewoon een lekkere rit, vergeet die auto achter je zorg dat je goed kijkt en gedraag je als een motorrijder op de weg.

Dus 2 banen voor het stoplicht en links leeg, lekker daar gaan staan.

Zorg dat je de juiste plaats op de weg kiest, en probeer je techniek goed toe te passen ( bijv gebruik achterrem bij langzaam rijden etc etc).

En beweeg je lekker vlot door het verkeer zoals een echte motorrijder dat willen ze graag zien.

Maar vooral, geniet ervan man je gaat dat papiertje ff scoren!!!!

Succes en veel plezier!!
 
Ach, mijn slechtste rit ooit was mijn AVD examen. Het was koud en ik kwam maar niet lekker te zitten of in mijn ritme. Na 300 meter had ik zoiets van, zullen we terug gaan, dit wordt niks. Toch doorgereden en . We komen terug bij het CBR en de examinator vraagt of ik het goed vond gaan. Zonder te twijfelen zeg ik nee. De man vraagt wat ik niet goed vond gaan en ik zeg dat ik alles slecht vond gaan wegens bovenstaande redenen. Zegt die man, tenzij je heel graag wilt laten zien dat je het beter kan ben je geslaagd. Zo heel erg graag wou ik dat niet....
 
1.
De CBR locatie in mijn woonplaats bevind zich trouwens aan de rand van de stad. Tegen een open weiland aan met daar inderdaad modder, steengruis, gras of stro enzo. Ik reed volgens de examinator over het gruis en moest daar op letten.
Ik vond het wat kinderachtige kritiek destijds. Houd dan je fff-ing locatie schoon.
Als het op de openbare weg ligt, niet het probleem van CBR.
 
Mijn AVD examen ging best aardig totdat ik (hoe stom ook van mezelf) achter een vrachtwagen invoegde (bij Nootdorp) op de A12 naar Zoetermeer. Op het moment dat ik achter de vrachtwagen zat besefte ik ineens mijn fout, ik had gas moeten geven en ruim voor de vrachtwagen moeten invoegen... Wel snel op de middelste baan waar ik bleef hangen achter een autootje die maar niet opschoot (100 ipv 120 toegestaan). Wilde de auto inhalen maar om met 100 ineens tussen auto's douwen die 120 a 130 rijden (als sommigen al niet sneller reden) was ook geen goed plan. Dus goed spiegel kijken, schouder kijken, spiegel kijken, schouder kijken en dan leeg plekje, beetje accelereren en hupsakee de 3e baan op richting Zoetermeer.

Goed, aangekomen bij het CBR kantoor zegt de examinator dat ik best vrij goed reed door Pijnacker en Nootdorp (gelukkig kende ik de wegen daar goed omdat mijn rij-instructeur bewust de examenroutes liet rijden). Ergens in Nootdorp maakte ik (naar mijn mening) een fout en dacht dat ik gezakt was, zegt de examinator dat ie niks vreemds of raars had gezien en dat ik zeer netjes en goed reed, mijn ruimte goed pakte, goed de zijstraten inkeek, op 1 kruispunt kwam auto van rechts en daar stopte ik netjes voor (met complimenten van de examinator omdat ik dat tijdig opmerkte, dezelfde week was er iemand op hetzelfde kruispunt voor een auto door getuft die daar voorrang had dus gezakt). Alleen achter de vrachtwagen invoegen... Tsjahhh...daar zat ie beetje mee. Netjes en rustig uitgelegd dat ik me er bewust van was van die fout op het moment dat ik achter de vrachtwagen zat en waarom het fout was. Beetje heen en weer discussiëren en inderdaad ook zoiets van, omdat je toch goed en netjes reed en ondanks de fout die je zelf toegeeft en jezelf bewust van was vertrouw ik er toch op dat je je gaat gedragen op de weg! Dus geslaagd!

Ik hoorde van te voren al van iemand die voor mij moest afrijden (zelfde rijschool) dat het voor hem de 2e keer was bij dezelfde examinator en dat is was gezakt vanwege niet goed kijken. Later hoorde ik van mijn rij-instructeur dat ze in de auto mijn fout bespraken en dat de examinator al zei dat mijn kijkgedrag zeer goed was op de snelweg om van baan te wisselen, positie op de weg was goed, kijken goed en op juiste moment goed accelereren om de beschikbare ruimte te pakken. Alleen achter de vrachtwagen invoegen was niet zo'n goed plan. Als mijn kijkgedrag niet goed was, was ik zekers gezakt. Maar van die andere leerling vernam ik dus dat de examinator zeer streng let op kijkgedrag en dat ie daar ook om bekend staat.
 
Ze hanteren bij CBR toch volledige willekeur wie wel/niet slaagt. Dus gewoon relax je ding doen. Uiteindelijk krijgt iedereen z'n rijbewijs. Kijk maar op de weg...
 
Niet geheel, de knapperds zien ze graag nog een keer terug.

Gelukkig ben ik voor A en B in één keer geslaagd.

:+
 
Met mijn auto rijexamen 6 of 7 jaar terug spookgereden. Toch geslaagd.
Met mijn motorexamen de examinator kwijtgeraakt en verdwaald, 20 minuten nadat de examinator al terug was kwam ik eindelijk bij het CBR aan. Toch geslaagd.
Kon erger :X
 
Met mijn auto rijexamen 6 of 7 jaar terug spookgereden. Toch geslaagd.
Met mijn motorexamen de examinator kwijtgeraakt en verdwaald, 20 minuten nadat de examinator al terug was kwam ik eindelijk bij het CBR aan. Toch geslaagd.
Kon erger :X
Hoe krijg je dat voor elkaar.
Omgekocht 🤔
 
Bedankt voor de reacties! Het haalt wel wat stress van mijn schouders, maar de (gezonde) spanning zal ik niet weg kunnen krijgen voor het zover is, dus we hopen op het beste ^^
Komt vast goed. Als je bij die hele rit kunt lachen, heb je in elk geval een leuke rit gehad!
 
Morgen is het zover. Bedankt voor alle feedback, we gaan proberen er iets moois van te maken!
 
Hoe krijg je dat voor elkaar.
Omgekocht 🤔

Welnee, als ik daar allemaal geld voor had _O- Wel een half uur op de examinator ingepraat over archeologie, en dat werkte want aan het eind zei hij iets in de trend van 'ach, een archeoloog zal het niet zo bont maken in het verkeer'... (hehehe... }) ) Hielp denk ik ook dat hij normaal taxi's examineerde. Nu ik erover nadenk, ik kwam tijdens dat examen ook nog verkeerd uit bij de oprit van de snelweg, bij de bocht na de stoplichten kwam ik uit op de vluchtstrook ipv de rijstrook, moest daar dus stoppen tot alle auto's achter mij voorbij waren, om vervolgens vanaf de vluchtstrook de snelweg op te rijden. Hij vond dat ik het goed had opgelost. O-)

Met het motorexamen reed ik natuurlijk wel goed. Volgens de examinator maakte het niet uit dat ik op weg naar Leeuwarden in Parijs aankom, zolang ik maar aankom. Lijkt een beetje op mijn leven :X

Maar goed, het kan dus allemaal best meevallen.
 
Laatst bewerkt:
Nu ik erover nadenk, ik kwam tijdens dat examen ook nog verkeerd uit bij de oprit van de snelweg, bij de bocht na de stoplichten kwam ik uit op de vluchtstrook ipv de rijstrook, moest daar dus stoppen tot alle auto's achter mij voorbij waren, om vervolgens vanaf de vluchtstrook de snelweg op te rijden. Hij vond dat ik het goed had opgelost. O-)
Denk dat dat de belangrijkste clue is om te slagen, als je wat fout doet, hoe los je het op. Laat je zien dat je bewust bent dat je een fout hebt gemaakt en je laat bewust zien dat je het op een correcte en beheerste en kalme manier oplost, dan geeft dat natuurlijk vertrouwen naar de examinator. Zou je in jouw geval in de stress knallen en je auto/motor ineens voor aanstormende verkeer werpen zonder goed na te denken.....GEZAKT! Je hebt het goed en correct aangepakt, dat geeft de juiste vertrouwen en dan zal een coulante examinator heus wel wat van zeggen maar zal ook zeggen dat iedereen na het halen van het rijbewijs ook nog steeds fouten maakt maar dat het enorm uitmaakt hoe je het corrigeert.
 
Geslaagd! Het laatste uurtje rijles voor het examen ging bagger, dus de zenuwen liepen wel erg op. Toch, ondanks dat de examinator een behoorlijk pittige route had uitgekozen (heel veel snelweg, ringweg, lastige kruispunten, terwijl het heel druk was), ging het examen vlekkeloos en heel relaxed. De examinator had achteraf ook niks aan te merken. Nu wachten op het pasje, en de weg op!
 
Goed gedaan jochie!!! *O**O**O*


Mijn laatste (en 1e) rijles gaf ik geen voorrang en reed door rood. Was wel in 1982....
Bij het examen bestond nog geen "oortje in de helm" en de man van het CBR was een invaller van buiten Utrecht. "Kies zelf maar waar je heen rijdt" _O-
 
Goed gedaan jochie!!! *O**O**O*


Mijn laatste (en 1e) rijles gaf ik geen voorrang en reed door rood. Was wel in 1982....
Bij het examen bestond nog geen "oortje in de helm" en de man van het CBR was een invaller van buiten Utrecht. "Kies zelf maar waar je heen rijdt" _O-
LOL :D hoe ging dat dan vroeger eigenlijk? :D nooit over nagedacht eigenlijk maar oortjes e.d. zijn er niet altijd geweest natuurlijk?

@T. De Jong Van harte gefeliciteerd!! Lekker rijden straks, veel veilige km;s gewenst :)
 
LOL :D hoe ging dat dan vroeger eigenlijk? :D nooit over nagedacht eigenlijk maar oortjes e.d. zijn er niet altijd geweest natuurlijk?

@T. De Jong Van harte gefeliciteerd!! Lekker rijden straks, veel veilige km;s gewenst :)


Om te beginnen ging je naar de politie, gaf 5 gulden en 2 pasfoto's af. Met je proefrijbewijs en een L plaatje achterop mocht je binnen de gemeentegrens rondrijden. 150cc of 1,000cc, mocht je zelf weten. Als ik mij goed herinner waren er een beperkt aantal theorie vraagformulieren en heb ik die uit mijn hoofd geleerd ipv het boek.
Examen zou normaliter zijn dat de examinator je zei "rij daar en daar heen en stop dan"voor een nieuw set instructies. Maar die van mij was niet bekend in Utrecht.
De avond voor mijn examen hield mijn CB250 uit '69 er mee op; ik heb toen maar op de CX500 van mijn broer afgereden.....


t. de Jong: je hebt succesvol geleerd hoe je je rijbewijs haalt..... de komende jaren ga je leren motorrijden...... Blijf alert en blijf oefenen ok? :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan