AVD, hoe streng?

T. De Jong

Rookie
14 apr 2019
9
11
Ik moet aankomende dinsdag afrijden voor mijn AVD. Ik hoor regelmatig van mede-leerlingen dat zij zijn gezakt, en vaak (volgens hun) om kleine foutjes. Het examen lijkt tegenwoordig vrij streng te zijn. Nu ben ik wel benieuwd naar hoe streng het AVD examen nou eigenlijk is. Wat zijn jullie ervaringen?
 
Niet te veel nadenken en doen wat je geleerd is met lessen.

Je mag best wat foutjes maken op je examen, niet over inzitten. Geniet van de rit
 
Vraag het hier. :]

Ik ben destijds voor al mijn examens in 1x geslaagd. Al waren ze bij mijn AVD wel wat aan het muggenziften:

1.
De CBR locatie in mijn woonplaats bevind zich trouwens aan de rand van de stad. Tegen een open weiland aan met daar inderdaad modder, steengruis, gras of stro enzo. Ik reed volgens de examinator over het gruis en moest daar op letten.
Ik vond het wat kinderachtige kritiek destijds. Houd dan je fff-ing locatie schoon.

2.
Ik was aan het bumperkleven volgens de examinator. Niet mijn schuld overigens omdat de trut die voor mij reed in haar roze Kia Picanto met haar smartphone aan het klieren was.
Ik kon er niet omheen omdat ik een afrit moest pakken in opdracht van de examinator.

Maar goed, alsnog geslaagd gelukkig.

Niet zo druk maken en gewoon doen wat je geleerd is en probeer een relaxte rit te rijden en vooral geen maffe capriolen uithalen.
Je instructeur heeft jou zwaarder beoordeeld tijdens je lessen dan de examinator zal doen.

Succes!
 
Voor A2 in een keer geslaagd en een aantal maanden terug voor A wederom. De mensen waarvan ik hoorde dat ik ze gezakt waren, hadden ook wel fouten gemaakt waar extra op gehamerd wordt tijdens het lessen. Kwestie van zenuwen denk ik
 
1x gezakt voor de AVD omdat ik de hele tijd teveel links reed (Als in op je eigen rijstrook bij het passeren van auto's), 2de keer 1x zitten kloten omdat er een politieauto aankwam met sirene en ik zo snel niet aan de kant kon omdat iedereen bumper tot bumper reed. Uiteindelijk aan de kant kunnen gaan maar dat duurde voor mijn gevoel een eeuwigheid. Maar daarna lekker gereden en gewoon geslaagd.

Gewoon lekker rijden zoals je tijdens het lessen doet, jouw instructeur is zeer waarschijnlijk strenger dan de examinator. Na 5 minuten zijn de zenuwen eraf en kun je lekker je eigen ding doen. Goed kijken, en overdreven laten zien dat je je spiegels gebruikt. Ik had daar ook wel een handje van om alleen met mijn ogen te kijken en mijn hoofd niet te draaien.
 
Het is in veel gevallen een zenuwenkwestie inderdaad. Vrijwel iedere instructeur zal jou strenger beoordelen dan een examinator zal doen; vergeet niet, hun slagingspercentage is ook onderdeel van hun reclamemodel. Als ze denken dat je er echt niet klaar voor bent zullen ze je niet laten opgaan voor je examen.

Of ze echt veel strenger controleren durf ik zo niet te zeggen. Ik had bij mijn examen (juli 2018) juist het idee dat de examinator niet overdreven streng was. Bij het wegrijden van het CBR in Utrecht miste ik het straatje van rechts waar ik enkele honderden keren voor gewaarschuwd was door mijn instructeur; je begint dan al met 1-0 achter op mentaal vlak. Maar de rest ging gelukkig goed genoeg om een grote glimlach, een paar kutgrappen, en een stevige handdruk te krijgen.

Het zal in ieder geval ook afhangen van je examinator. Ik had een vrij relaxte vent, er zijn er ook bij die zich bij ieder foutje onkuis in een mier proppen. De algemene tendens (in ieder geval in mijn ervaring/die van mensen in mijn omgeving/het lessers-topic) lijkt te zijn dat er first and foremost gekeken wordt naar hoe je rijdt. Rij je als een automobilist, los je alles op met remmen ipv met gas, rij je niet defensief, en is je kijktechniek niet aanwezig/zichtbaar vanuit de volgauto, ja, dan zul je in de regel wel moeite hebben om te slagen. Maar rij je vlot door, anticipeer je goed, en draai je je hoofd zodat de examinator ziet dat je kijkt, dan zullen ze je ook eerder vergeven als je een keer een putdeksel niet ontwijkt, iets minder vloeiend een bocht pakt, of andere kleine schoonheidsfoutjes maakt. De examinator wil een motorrijder zien, geen automobilist op een motor, zoals mijn instructeur het altijd omschreef.
 
In het echt is het exact "gemiddeld moeilijk", omdat vrijwel iedereen een motorrijbewijs moet kunnen halen. Maar de aard van het beestje is zo'n soort versie van de realiteit:

GEZAKT: Ik deed het goed, maar maakte een minuscuul foutje (ook als je net een lesmotor over het hek hebt gelanceerd)
GESLAAGD: Het was eigenlijk best makkelijk (ook als dit je 15e poging was)
 
Ik was 1e keer gezakt, achteraf deels eigen fout. Invoegen tussen 2 vrachtwagens (wel met 4 vrachtwagens lengte tussenafstand) en had er nog net voorbij gekunt volgens examinator. En een beetje lullige situatie met een groep fietsende scholieren onderweg.

2e keer wel geslaagd, maar toen was ik tot 3x toe m'n examinator kwijt (hij had bijvoorbeeld de afrit bijna gemist, moest over t puntstuk uitvoegen). Dus die rit heeft ie niet heel veel kunnen zien van mij, dus wel iets meer mazzel.

Maar of ze nou echt heel streng zijn? Denk het niet eigenlijk, als je geen gekke dingen doet, je aan de regels houd en goed speigeld worden kleine dingen je wel vergeven. Tenzij het gaat opstapelen natuurlijk.
 
Beste tip die ik kreeg was dat ik gewoon moest gaan rijden en vergeten dat de examinator achter me zat. Als ik te ver uitliep of als zij werden opgehouden zou ik dat wel via de porto horen.
Lekker doorrijden op snelwegen +10 en inhalen wat er in te halen valt, en goed snelheid maken bij het inhalen (+20/30km) zodat je er zo snel mogelijk voorbij bent. Kom je aanrijden bij het stoplicht en springt die op oranje? Doorrijden (tenzij je alle tijd hebt om tot stilstand te komen) ipv van een noodstop maken. Je zou denken dat het goed zou zijn om je remskills te laten zien, maar dit zal je juist tegenwerken (risico dat iemand erachterop klapt) omdat je ook gebruik kan maken van je acceleratie.
 
Laatst bewerkt:
Wat JohnDoe94 zegt! Vooral lekker genieten van de rit, laten zien dat je durft te rijden, onstpanning houding en wees vooral niet bang om een foutje te maken! Succes!
 
20 te hard en tegelijkertijd onnodig links blijven plakken heeft me gewoon mijn Atje opgeleverd 8)7

En dit was dan met een examinator die strikt volgens het boekje werkte.. Het zijn net mensen
 
kijken, kijken, kijken, kijken, en ohja, kijken.
iets harder.

had ik al gezegd dat je moest kijken?
Heb hem in december gehaald, alles in enen, was een zeikerd.
 
20 te hard en tegelijkertijd onnodig links blijven plakken heeft me gewoon mijn Atje opgeleverd 8)7

En dit was dan met een examinator die strikt volgens het boekje werkte.. Het zijn net mensen

Haha ik reed ook 20 te hard en zette voor het eerst een steppie aan de grond... conclusie van de examinator na 30min, rij maar terug naar het CBR. U rijdt vlot, nu kan ik vroeg gaan lunchen, gefeliciteerd :)
 
Toen hij terugliep met mijn instructeur vanuit zijn auto riep die alleen “we zien je binnen wel”, werd compleet genegeerd, eenmaal binnen, nog voordat ik mijn handschoenen uit had was het “resultaat is voldoende, gefeliciteerd” en kreeg ik een hand (dat voelde een beetje vreemd met die handschoen nog aan)

Een voor mij zeer bekende bocht nam ik blijkbaar een beetje hard, daar hadden ze even hun twijfels over in de auto. Toen ik een straat voor het CBR aan het einde van mijn examen toch een plekje moest zoeken om te wachten vanwege een opstopping terwijl ze me voor die tijd alles door lieten gaan werd ik toch even zenuwachtig 🙈
 
Niet te veel over nadenken. Zorg dat je je eigen veiligheid in het hoofd houdt, maar toch vlot probeert door te rijden, dan moet het goed komen.

En kende de tip over de tape van Dutchy748 niet, maar lijkt me een goede. Net als in de auto de achteruitkijkspiegel iets hoger zetten.
 
Probeer tijdens het examen plezier te hebben in het rijden. Ik weet uit ervaring dat dit moeilijker gezegd is dan gedaan, want ik was helaas pas bij de derde poging geslaagd. Eerste twee keer dezelfde, naar mijn mening nogal zeurderige examinator. Ik was veel te veel aan het nadenken en ging ineens dingen anders doen dan dat ik ze normaal in een les zou doen. De derde keer voor m'n gevoel echt lekker gereden, en toen dus wel geslaagd.

Een klein foutje wordt je wel vergeven, maar niet als je datzelfde kleine foutje een aantal keer maakt. Vaak laten ze je dan hetzelfde nog eens doen, zodat je de kans krijgt te laten zien dat het een eenmalig iets was.

In ieder geval heel veel succes!
 
Plak een stuk opvallende tape verticaal achterop je helm. Dat ziet de examinator nog beter dat je je hoofd beweegt/kijkt...
Hier moeten we dat absoluut niet doen. Het antwoord dat ik kreeg was dat men aan je gedrag wel ziet of jij kijkt of niet. Door de stad zijn er genoeg straatjes en plekken, ter controle mocht de beste man twijfelen aan je kijk gedrag.
Het zou hier impliceren dat je op voorhand de beste man niet vertrouwd.
 
Vorige week woensdag voor mn AVD opgegaan in Spijkenisse. Examinator was vrij relaxed (zowel in houding als gedrag). Tijdens het examen geen stop and go hoeven maken, doordat ik moest wachten op de examinator na een wegversmalling zat die er eigenlijk al in. Nadat ik afgestapt was en er wat langer over deed aangezien ik de motor naar de parkeerplek kon lopen aangezien 2 dames gezellig de dagelijkse koetjes en kalfjes stonden te bespreken midden op het pad naar de P kreeg ik een blik van mn instructeur die zei 'Je bent gezakt lul'. Ik had er nog wel vertrouwen in dus achter die twee aan het cbr kantoortje in. Toen verliep het als volgt:
Examinator: 'Zo, móét je over witte pijlen rijden over de weg?'
Ik: 'Nee'
Examinator: 'Waarom deed je dat dan?'
Ik: 'Waarschijnlijk onbewust tijdens het willen opzoeken van het midden van de rijbaan' (het ging ook daadwerkelijk onbewust)
Examinator: 'Ok. Weet je over hoeveel witte pijlen je bent gereden?'
Ik: 'Ik heb geen flauw idee'
Examinator: 'Waarom niet?'
Ik: 'Ja, ik heb de tel niet bijgehouden aangezien ik me er niet echt bewust van was'
Examinator: 'Ok, wil je me dan beloven dat je dat nooit meer doet?'
Ik (Kon mn uitslag inmiddels wel raden): 'Ja natuurlijk!'
Examinator: 'Ok, in dat geval, gefeliciteerd!'

Daarna door een wat onhandig armbeweging sloeg ik z'n naambordje van de tafel terwijl hij de uitslag aan het invoeren was. Krijg ik zn stylus naar me gericht met een plagerige 'Pas op he, ik heb de uitslag nog niet verzonden'.
'Excuus mijnheer!' en heel overdreven dat bordje netjes terug zetten. Die man had wel humor.

Mijn tip is rijd gewoon zoals je ook tijdens een les zou rijden, ben niet bezig met dat examen. Vergelijk het niet met eerdere examens (rijbewijs B, AVB, verzin het maar) en ga niet obsessief naar fouten in je rijden zoeken. Het is super makkelijk gezegd en ik kan je zeggen dat het heel wat moeilijker in praktijk te brengen is. Ik zat op een gegeven moment achter twee wielrenners die naast elkaar wat aan het keuvelen waren. Ik kon er in principe langs maar dat zou krap worden. Aangezien ik zelf ook zo een fiets heb weet ik wat voor idioten er op zo een ding zitten. Ze hadden me allang gehoord maar weigerden achter elkaar te gaan rijden zodat ik kon passeren. Ik besloot er achter te blijven hangen en ookal was dit voor mij een weloverwogen keuze bleef ik toch in mijn hoofd malen over dat dit als twijfelend rijden of een verkeerde keuze opgevat zou kunnen worden.
Uiteindelijk heb ik hier geen opmerkingen over gekregen van de examinator. Ben ik even blij dat mn instructeur niet de examinator was, die was een stuk strenger en gaf me er wel een uitbrander voor. Nadat ik aan hem had uitgelegd waarom had hij wel meer begrip voor m'n keuze.
 
En, om nog even een extra post toe te voegen... :')

Je rijdt motor voor je plezier, het is leuk. Je komt op plekken waar je normaal niet komt..

Dus wees nieuwschierig. Kijk niet alleen strak voor je en alleen strak naar je spiegels, maar kijk ook op wegen waar het kan een beetje om je heen.

Je hebt 40 minuten de tijd om die examinator te overtuigen dat jij veilig kan rijden. Ze willen zien dat jij de voordelen van de motor gebruikt.

Als jij een vrachtwagen moet inhalen, geef je vol gas om uit de dode hoek weg te komen. Het nieuwe rijden zoals je met je auto moest, bij de motor kennen ze dat niet. Bij het stoplicht moet je als eerste weg zijn als je vooraan staat etc

Precies alles dat je met lessen ook doet. Je gaat gewoon een rondje rijden, alleen is het nog niet jouw motor en wordt je gevolgd.

Voor je idee ben je op je oortje na ook helemaal alleen. De examinator volgt je in zijn eigen auto met de instructeur ernaast. De instructeur geeft jou de signalen of je links of rechts moet en geen gehoor is rechtdoor.

Ik heb ze zelf niet gehad, maar je instructeur mag je tijdens je examen een beetje helpen “let op je snelheid” etc
 
Hier moeten we dat absoluut niet doen. Het antwoord dat ik kreeg was dat men aan je gedrag wel ziet of jij kijkt of niet. Door de stad zijn er genoeg straatjes en plekken, ter controle mocht de beste man twijfelen aan je kijk gedrag.
Het zou hier impliceren dat je op voorhand de beste man niet vertrouwd.
Nou vooruit, een fluo gele "46” sticker dan maar?? _O-
 
En, om nog even een extra post toe te voegen... :')

Je rijdt motor voor je plezier, het is leuk. Je komt op plekken waar je normaal niet komt..

Dus wees nieuwschierig. Kijk niet alleen strak voor je en alleen strak naar je spiegels, maar kijk ook op wegen waar het kan een beetje om je heen.

Je hebt 40 minuten de tijd om die examinator te overtuigen dat jij veilig kan rijden. Ze willen zien dat jij de voordelen van de motor gebruikt.

Als jij een vrachtwagen moet inhalen, geef je vol gas om uit de dode hoek weg te komen. Het nieuwe rijden zoals je met je auto moest, bij de motor kennen ze dat niet. Bij het stoplicht moet je als eerste weg zijn als je vooraan staat etc

Precies alles dat je met lessen ook doet. Je gaat gewoon een rondje rijden, alleen is het nog niet jouw motor en wordt je gevolgd.

Voor je idee ben je op je oortje na ook helemaal alleen. De examinator volgt je in zijn eigen auto met de instructeur ernaast. De instructeur geeft jou de signalen of je links of rechts moet en geen gehoor is rechtdoor.

Ik heb ze zelf niet gehad, maar je instructeur mag je tijdens je examen een beetje helpen “let op je snelheid” etc
Ik heb een keer gehoord 'Jordy, je knipperlicht staat nog aan' en dat was het qua hulp. Mn instructeur gaf ook aan dat je hierdoor niet in paniek moet raken. Er is niets aan de hand, dit is natuurlijk anders wanneer de instructeur je dit een keer of 20 moet vertellen
 
Bedankt voor de reacties! Het haalt wel wat stress van mijn schouders, maar de (gezonde) spanning zal ik niet weg kunnen krijgen voor het zover is, dus we hopen op het beste ^^
 
Terug
Bovenaan Onderaan