B of A1 rijbewijs?

thooomas

Rookie
5 jul 2022
1
0
Ik ben nu 16 en zit een beetje te twijfelen tussen een auto of een motor voor over een jaar. Mijn voorkeur gaat uit naar een motor. Maar ik ben bang dat als ik eerst A1 haal en daarna A2 of iets later gelijk A dat dat gewoon irritant wordt met veel lessen en uiteindelijk veel geld gaat kosten, terwijl een auto rijbewijs is er maar 1 dus dat zal dan sneller gaan.

Is het dus beter om een A1 rijbewijs te halen of eerst B en met 24 pas een motor rijbewijs?
 
Wat beter is hangt toch van jouw wensen of eisen af? Wil je snel leren motorrijden dan is dat in stappen best prima. Moet t zo min mogelijk kosten, dan zou ik wachten tot je 24 bent. of anders tot je 22 bent en dan voor a2 op.

Sta je elke dag in de file naar je werk straks, is een motor, helemaal een a1 motor, heel veel zuiniger en sneller dan een auto :)
 
Met 16,5 lekker gaan lessen voor 2ToDrive. Dan kan je op je 18e nog voor A1 gaan. Persoonlijk zou ik wachten tot 20 en dan A2 en later A. Als je meer geduld dan ik heb dan kan je idd tot 21 wachten voor A code 80.

De 2 jaar dat ik A1 heb gereden zijn me slecht bevallen. Eerste week is leuk. Daarna valt het alleen maar tegen. Geen vermogen, kut wegligging. Acceleren uit bochten kan niet. Kortom; het rijd niet als een motor. En een opgevoerde schakelbrommer haalt je nog in.

Daarin tegen is A2 zat om je 2-3 jaar te vermaken!
 
Zelf heb ik m’n rijbewijzen wel op alfabetische volgorde gehaald, maar in 1992 mocht je op je 18e tenminste wel gelijk op een wat zwaardere motor rijden. B heb ik pas een paar jaar later gehaald.
Nadeel dat ik later in de auto reed alsof het een motor was, de instructeur zat af en toe met kromme tenen naast me in de lesauto.
Een auto was later wel handig om voor werk te gebruiken, maar het blijft een vervoermiddel, een motor is ook een vervoermiddel maar het is tenminste ook leuk om op zo’n ding onderweg te zijn.
 
dan kan je een hoop verkeersinzicht opbouwen terwijl je veilig beschermd zit in blik met gordels en airbags.
Helaas werkt het andersom. Het verkeersinzicht neemt de eerste maanden toe maar daarna neemt het alleen maar af doordat je volledig in de kreukelzones, airbags, gordelspanners en andere kussentjes zit. Mensen gaan pas beter autorijden als ze een motorrijbewijs hebben. Desondanks zal ik niemand aanraden A1 te gaan halen. Dat is alleen leuk als je nooit op een autoweg komt.
 
Even een zijpaadje. Wat ben ik blij dat ik oud ben en oude stijl rijbewijs heb. Vond het knap van mezelf dat ik 25 KW begreep toen dat er kwam, maar wat ik nu allemaal lees aan codes en leeftijden :? Is het voor de veiligheid of een ingewikkeld verdienmodel?
 
Eerst B, dan kan je zien wat voor debielen er op de weg zitten. Dan weet je alvast wat je kan verwachten. Daarna zou ik op je 21 voor A code 80 gaan, zodat je A2 kan rijden en daarna automatisch vol vermogen. Kan je echt niet wachten, dan kan je altijd nog eerst voor je A1 gaan. Maar persoonlijk vind ik 125cc in het hedendaagse verkeer ondermaats. In de stad is het meer dan goed, maar daarbuiten kom je al snel vermogen tekort. Helemaal met de nieuwe Euro5-motoren die allemaal flink geknepen zijn vanwege die prachtige regels uit Brussel.

A1 hoort 4-takt 250cc te zijn zonder restrictie op vermogen. De oudere 4-cilinders met 250cc hadden iets van 40-45pk (ok, de nieuwe ZX25-RR ook, maar die krijg je hier toch niet) en het nieuwe grut is allemaal max 34-35 pk oid + 2x zoveel koppel als een 125cc'er. Daarmee kom je tenminste veiliger door het verkeer. Maar goed, dat is weer voer voor een ander topic en dit heb ik ook al vaker gezegd.
 
Even een zijpaadje. Wat ben ik blij dat ik oud ben en oude stijl rijbewijs heb. Vond het knap van mezelf dat ik 25 KW begreep toen dat er kwam, maar wat ik nu allemaal lees aan codes en leeftijden :? Is het voor de veiligheid of een ingewikkeld verdienmodel?

Zo, jou heb ik hier ook lang niet gezien! :o
 
Als voor je A rijbewijs gaat moet je eerst je theorie halen anders mag je de weg niet op.
Ik zou zeggen eerst B.
Dat gezegd heb ik eerst de A gehaald daarna de B gedaan maar toen was nog niet zo ingewikkeld als nu.
 
Ik zou in dit geval beginnen met B, dan mag je ook op een <50 cc en een auto is (meestal) eerder beschikbaar/te leen dan een a1 motor.
Dan op je 20-ste voor een A2 gaan (of hoe het ook heet)
 
Ligt erg aan wat je wilt gaan doen met je rijbewijs.
Mijn dochter had op haar 18e het A1 rijbewijs en een leuke Honda CBR125R. Prima fietsje om naar school te rijden (Delft - Rotterdam, A13 en stukkie binnendoor). Ook tourtochten zijn geen probleem, gisteren heerlijk met z'n 2en naar Antwerpen en weer terug. Ze vindt het geweldig, ik zie haar met de week beter rijden / anticiperen dus denk dat het echt wel bijdraagt aan verkeersinzicht. Maar het belangrijkste: ze vind het gewoon leuk om te rijden. En ja, ze kan niet wachten tot ze zwaarder kan / mag.
Dus de vraag: waar ga je een eventueel A1 rijbewijs voor gebruiken?
 
Ik denk dat ik 'JK' hier eerst als naam had. BertV heb ik hier al enige tijd niet meer gezien.
Dat zegt al meer dan Monomuis.

Volgens mij is hij toen op mijn motor terug gereden met zijn vriendin uit de Ardennen of Eiffel toen hij een lekke band had. Ik ben toen achterop een Burgman gegaan 🙈 🤣
 
Dat zegt al meer dan Monomuis.

Volgens mij is hij toen op mijn motor terug gereden met zijn vriendin uit de Ardennen of Eiffel toen hij een lekke band had. Ik ben toen achterop een Burgman gegaan 🙈 🤣

Gezellig achterop de motorscooter. :) @BertV komt hier nog wel eens zie ik. Laatste keer was in mei van dit jaar.
 
B zou de logische keuze zijn. Maar met een A1 kun je ongetwijfeld ook plezier hebben en je doet er zeker ervaring mee op. Je hebt per definitie een voorsprong op iemand die met 22 of 24 pas begint te rijden.

Welke keuze is dan juist? De keuze waar jij je het beste bij voelt :).
 
Ik ga voor A...
Zodat je alvast went aan alle mafklappers die ingeblikt zitten en jou zien als een vervelende mug op de weg:+:+...

Voordat je 22 of 24 bent, hebben die TL-buizen daar in dat Torentje van Den Haag wel weer wat anders verzonnen om het nog moeilijker
te maken voor je.
Want ja wel, dat doen ze allemaal voor jou veiligheid hé.
Máár, je mag wel op je 18e rijbewijs B halen en een oude M3 aanschaffen
(of je het als 18 jarige verzekerd krijg is een ander verhaal).
 
Motorrijden is voor mij altijd leuke hobby geweest. Maar autorijden vond ik altijd functioneler, effectiever en handiger. Heb ook geen hekel aan autorijden. Daarom ervoor gezorgd dat ik eerst autorijbewijs had, meteen daarna voor het motorrijbewijs gegaan. Was iets van 19 of 20 toen ik ze beide had.
 
Ik ga voor A...
Zodat je alvast went aan alle mafklappers die ingeblikt zitten en jou zien als een vervelende mug op de weg:+:+...

Voordat je 22 of 24 bent, hebben die TL-buizen daar in dat Torentje van Den Haag wel weer wat anders verzonnen om het nog moeilijker
te maken voor je.
Want ja wel, dat doen ze allemaal voor jou veiligheid hé.
Máár, je mag wel op je 18e rijbewijs B halen en een oude M3 aanschaffen
(of je het als 18 jarige verzekerd krijg is een ander verhaal).

Die regeltjes komen gewoon uit Europa hoor, in dat torentje in Den Haag luisteren ze er graag naar.
A1 is onzin, A2 is helemaal niet verkeerd om mee te beginnen, ook niet als je ouder bent. Leer eerst maar rijden, daarna kan je knallen.
Dat A1 onzin is zie je al met elektrische motoren. Met een benzinemotor heb je 15 pk en +/- 10 Nm koppel tot je beschikking. Ben je zo rijk dat je elektrisch kan kopen, dan mag je rijden op elektrisch spul met het koppel van een 750-1000cc'er en dat kan ook zo richting 40-48 pk (omdat dat piekvermogen is en niet nominaal). A1 is in NL ook te langzaam. In de stad kom je mee, daarbuiten ben je het haasje. Helemaal met een euro5-blokje een auto inhalen gaat toch echt wel minder vlot dan met een euro3-blok bijv. Maar goed, alles voor een beter milieu.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan