B&S Skelter voor de kleine

MeanYellowBoy

MF veteraan
23 mrt 2015
1.578
797
Vechtdal
Het past misschien niet helemaal direct bij een motorfietsen forum, maar gelukkig zitten we hier op het motor-forum en zoals de crew al eens aangaf, project is project
Nu wil het geval dat ik eind van dit jaar voor het eerst de titel vader mag gaan dragen als alles goed gaat en dat is rete spannend en man ik weet van gekkigheid niet wat ik moet doen om mezelf af te leiden van dat ik volwassen moet gaan worden.

En toen viel mijn oog op de grasmaaier die al jaar en dag stil staat omdat de robot het beter kan. En op die grasmaaier ligt een motorblokje van Briggs & Stratton. Tja en omdat ik vroeger zelf veel op de skelter te vinden was en dus mijn nageslacht dat hoe dan ook leuk moet vinden, leek het me een goed idee dat blokkie eens op een skelter te knutselen voor wat meer oliedruk en wat minder bloeddruk in de aandrijflijn.

Heeft iemand dat al eens eerder onder de tengels gehad, tips, trucs? Oh, en wie heeft er een skelter teab?
 
Het past misschien niet helemaal direct bij een motorfietsen forum, maar gelukkig zitten we hier op het motor-forum en zoals de crew al eens aangaf, project is project
Ja, waarom staat mijn trapfiets dan verdomme in offtopic? :(

Zonder gekheid: leuk idee, is de motor trouwens wel makkelijk op verschillende toerentallen te laten draaien? Grasmaaier van mn pa doet voornamelijk 1 toerental namelijk.
 
Zelf geen ervaring mee. Maar voor wat ik begrijp hebben grasmaaier motoren geen koppeling. Die heb je wel nodig anders klap je meteen weg zodra je de motor start.

Misschien dat je een vergelijkbaar systeem als scooters hebben kunt maken. Met vario schijven oid?
 
Ik heb geen koppeling inderdaad, moet ik iets op gaan bedenken. Banden van de grond af?
Wat betreft toerental, ik kan gas geven waarbij hij dan sneller rond gaat draaien.
 
Is het geen probleem dat de grasmaaiermotortjes een verticale krukas hebben?
Of die van jou misschien niet?
 
Eerlijk is eerlijk, hij draait de messen rond en ik neem aan dat ik hem een kwartslag kan draaien en de as van de skelter kan laten aandrijven dmv een ketting oid. Beetje knutselen. Of denk ik heel dom?
 
Als je van knutselen houdt?

Beter zoek je een motortje van een kooimaaier, dan heb je een mooie uitgaande as met een poelie
 
Het gaat niet lukken zonder haakse overbrenging op wat voor manier dan ook. Als je de motor op z'n kant legt loopt de motor vast.
 
Een blok van een scooter zou een veel beter basis zijn. Meteen de aandrijving in de goede richting, vario overbrenging, centrifugaal koppeling, goedkoop,...
 
:? :? Lekker onderbouwd ook, zeg dan niks, wil je niet heel dom lijken
Ik denk dat hiermee in deze context wel duidelijk antwoord op de vraag gegeven wordt. Zoals hij het denkt te doen gaat het niet.

Want nee, een blok kun je niet zomaar 90 graden draaien. Olie wordt niet meer opgevangen en rondgepompt. Want die olie zit daar dan niet meer.
ALS TS is getrouwd met dit blok: laatste stukje van een cardan as van een motor hergebruiken en daar een adaptertje voor maken?
 
Meestal zit er helemaal geen olie pomp in maar een eenvoudig spatsmeer systeem.
Een extra plaatje aan de krukas dat olie rondslingert in het carter.
 
Hoi.

Fotootje van dat maaiertje/motortje zou wel handig zijn, kijken wat er mogelijk is.

Mijn zitmaaier heeft een verticale krukas met een poelie eronder, v-snaar naar de bak.
Koppeling is een voetbediende spanrol op die snaar.
Met een beetje geluk kan een v-snaar een haakse overbrenging maken, anders plan 'B'.

Groeten, Paul.
 
Blok van een Cita?
Die zijn 25cc dacht ik?
Anders een blok van Puch Maxi.
Citta blokken zijn ook 49cc net als de Puch blokken. De Puch blokken gebruiken een ketting dus dat is wel makkelijk om ergens in te bouwen.
De Citta blokken gebruiken een v snaar dus dan moet je nog een heel span mechanisme verzinnen.
 
Denkt niemand er aan dat een carburateur iets van een werkstand heeft?
Maar die kun je makkelijker draaien als de hele olie doorstroom in het blok. Op de puch en citta blokken zitten geen flenzen maar een ronde klem dus die kan je zonder iets aan te passen draaien.
 
Maar die kun je makkelijker draaien als de hele olie doorstroom in het blok. Op de puch en citta blokken zitten geen flenzen maar een ronde klem dus die kan je zonder iets aan te passen draaien.
Neejoh, op die grasmaaiert
Buiten dat is het op een Puch en Citta blok ook een aandachtspuntje :Y
 
Een vriend van mij heeft een lange tijd geleden ook een kleine trike gebouwd met een B&S blok. Maar daar zat een verticale uitgaande as op waar een centrifugaal koppeling op zat.
 
Hoi.

Werkstand van zo'n carb is niks meer dan een gouvernor die het tt constant houd bij belasting.

Groeten, Paul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan