B&S Skelter voor de kleine

Een vriend van mij heeft een lange tijd geleden ook een kleine trike gebouwd met een B&S blok. Maar daar zat een verticale uitgaande as op waar een centrifugaal koppeling op zat.

Dat is waarschijnlijk een blok uit een kooimaaier, die zijn zeer geschikt voor op een skelter.
Deze hebben standaard een centrifugaal koppeling.

IMG_20180527_082905421.jpg
 
(heel)Lang geleden ben ik hier ook mee bezig geweest, teveel gedoe met zo'n BS blokje. Komt n maat van me en zegt dat ie net zoiets gefabriekt had, accu en een ruitewissermotortje van een auto erop gezet, dat ding ging zeg!!.
En ook helemaal in deze tijdsgeest 😉
 
Het past misschien niet helemaal direct bij een motorfietsen forum, maar gelukkig zitten we hier op het motor-forum en zoals de crew al eens aangaf, project is project
Nu wil het geval dat ik eind van dit jaar voor het eerst de titel vader mag gaan dragen als alles goed gaat en dat is rete spannend en man ik weet van gekkigheid niet wat ik moet doen om mezelf af te leiden van dat ik volwassen moet gaan worden.

En toen viel mijn oog op de grasmaaier die al jaar en dag stil staat omdat de robot het beter kan. En op die grasmaaier ligt een motorblokje van Briggs & Stratton. Tja en omdat ik vroeger zelf veel op de skelter te vinden was en dus mijn nageslacht dat hoe dan ook leuk moet vinden, leek het me een goed idee dat blokkie eens op een skelter te knutselen voor wat meer oliedruk en wat minder bloeddruk in de aandrijflijn.

Heeft iemand dat al eens eerder onder de tengels gehad, tips, trucs? Oh, en wie heeft er een skelter teab?
Van harte dat je papa wordt
Heb van zoonlief nog een skelter staan, voor dit doel doneer ik hem met plezier (als hij klaar is, mag zoonlief dan een klein rondje?)
Weet alleen niet of hij sterk genoeg is (geen mammoet)
Bij interesse, foto kan later wel
 
startmotor is niet echt gemaakt om langdurig te draaien, nul koeling voorzien.
Dat klopt maar ik heb al een paar keer een aardig stuk gereden met een volledige auto (lege tank) op de startmotor in de tweede versnelling. Een Mazda 323 haalde bijna 20 kilometer per uur en ik heb er zeker een kilometer mee gereden. Als hij dat goed volhoud gaat een lichte skelter ook heel lang goed hoor.
 
Een goede rem is ook wel belangrijk, maar idd eerst de aandrijving natuurlijk 😁.
Vader worden is het gaafste wat er is, voordat de kleine zelfstandig kan gaan rijden ben je een paar jaar verder, moge dat duidelijk zijn. Ikzelf wil binnenkort ook een skelter aanpassen voor de zoon. De startmotor optie vind ik een goed idee. Geen herrie en geen gezeik als de kleine de buurt onveilig maakt. Ik volg deze dus even 👍
 
Ik heb nog wel een zitmaaier te koop staan met 13 hp blok, heb je zelfs een 5 bak met diff, achteruit en stuur inrichting en je kunt er zelfs mee maaien ;)

Dan kun je hem altijd nog verzagen, verlagen en aanpassen naar meer skelter idee ;)

Zitmaaier werkt trouwens simpelweg door een lange riem te spannen op veerkracht. Riem is dus meteen de koppelingsplaat ;)

db
 
Allereerst proficiat aan de aanstaande papa's.
Ik heb dit samen met mijn zoon gedaan, hij was denk ik 12 toen we begonnen, vier jaar geleden nu. Dus jullie beginnen wel goed op tijd.
Hij had een kooimaaier van de buurvrouw gekregen, met centrifugaal koppeling en imitatie B&S met horizontale krukas.
We hebben van de oude trapas een tussenas gemaakt omdat anders het toerental niet uitkwam.
Ontzettend gaaf project om te bouwen, als je zelf geen circuit hebt zou ik inderdaad electrisch overwegen.
IMG_20201017_183155_8 Skelter.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat ik een tijdje geleden een B&S blokje met horizontale krukas verkocht heb aan een andere hobbyist. Ik had hem graag voor dit project gedoneerd.

In een heel ver verleden (mijn jeugd) hebben we met een paar vrienden een Kettler skelter voorzien van een brommer blokje, een Peugeot automaat. Het blokje was eigenlijk op de plaats van de trapas geplaatst zodat we met de normale kettingoverbrenging konden blijven werken met weinig aanpassingen.

Zo'n Kettler heeft natuurlijk geen differentieel op de achteras, maar eigenlijk een vrijlopend wiel en een aangedreven wiel. Dat betekend dat in rechter bochten het aangedreven wiel soms los komt, met een spannend weggedrag tot gevolg. Maar het grootste probleem was de achteras zelf: Deze was niet sterk genoeg, en die brak dus bij zo'n 150Km/h af (gevoelssnelheid ;))
Als rem hadden we het standaard handremmetje (twee staafjes tegen de achterwielen). En van een plankje hadden we een gaspedaaltje gefabriekt. Toch wel veel lol mee gehad. Het grootste probleem was om aan geld voor benzine te komen. Sommige dingen veranderen nooit.

De positie van het motorblokje (tussen je benen!) was best spannend. Met je linkerbeen wat losjes tikte je soms even de uitlaat aan. Lange broek aan, dus!

Het eerder aangehaalde advies om een brommerblokje of zo te nemen is zo gek nog niet. Met een automaatje ben je ook meteen van het koppelingsprobleem af. Puch of Tomos blokjes zijn toch nog wel te vinden. Voor de veiligheid lijkt de plaats van het blokje achter de zitting beter dan tussen de benen.
 
Laatst bewerkt:
Ja, ken ik al heel erg lang, maar denk dat ik het motorblok er onder vandaan sloop. Misschien gooi ik er ooit een paar tientjes tegenaan, maar nu even niet. Prio 0.

Komplete minibikes deden begin 2004 zo'n €100, kost mij nu zo'n €70 aan onderdelen.
 
Laatst bewerkt:
Het past misschien niet helemaal direct bij een motorfietsen forum, maar gelukkig zitten we hier op het motor-forum en zoals de crew al eens aangaf, project is project
Nu wil het geval dat ik eind van dit jaar voor het eerst de titel vader mag gaan dragen als alles goed gaat en dat is rete spannend en man ik weet van gekkigheid niet wat ik moet doen om mezelf af te leiden van dat ik volwassen moet gaan worden.

En toen viel mijn oog op de grasmaaier die al jaar en dag stil staat omdat de robot het beter kan. En op die grasmaaier ligt een motorblokje van Briggs & Stratton. Tja en omdat ik vroeger zelf veel op de skelter te vinden was en dus mijn nageslacht dat hoe dan ook leuk moet vinden, leek het me een goed idee dat blokkie eens op een skelter te knutselen voor wat meer oliedruk en wat minder bloeddruk in de aandrijflijn.

Heeft iemand dat al eens eerder onder de tengels gehad, tips, trucs? Oh, en wie heeft er een skelter teab?
Ik heb een buggy gebouwd voor de kinders met een motor van een agregaat (10pk) en dat gaat eigenlijk (veel) te hard.
Ding is nog niet helemaal klaar, maar 5pk is denk ik meer dan genoeg.
Als je hem zelf gaat bouwen, zorg er voor dat de vooras een paar graden caster heeft, dat geeft een veel stabieler sturen/rijden.

Ik heb er vering in gebouwd, en dat is toch wel fijn, en dat werkt (tot mijn verbazing) erg goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan