dwaal
MF veteraan
Zoals een aantal van jullie weten, ik heb een poosje geleden het span van Kitty en Uli overgenomen met het idee om de machine weer rijdend te maken.
Na een korte onderhandeling werden er munten uitgewisseld en papieren ingevuld en mocht het span uit de schuur gereden worden - om daarna verwoedde pogingen te doen de motor te laten lopen. Helaas - geen succes, zelfs de opgetrommelde ANWB kon niets voor ons betekenen.
Transport geregeld, de motor geparkeerd op de hoek van de straat bij ons thuis en daarna.... stilte. Geen tijd, geen energie, veel te veel werk etc. Tot ik een paar maanden geleden met een paar vrienden zat te borrelen en we onszelf een uitdaging stelden - het span moest dan toch maar aan de praat gebracht worden. Restauratie! Maarten en Rob kwamen langs, en we kwamen er achter dat er best wel wat water in de cylinders was gelopen in de tussentijd, dus het motorblok kon worden afgeschreven - net als de lpg installatie. De carburateurs kregen een ultrasone reiniging en een rijdende donor motor werd aangekocht.
Toen begon de grote challenge - welke onderdelen gebruik je van welke motor, en hoe pas je dat allemaal in elkaar... Een paar weekenden achter elkaar stevig doorwerken met veel gevloek en getier over onwillige onderdelen, maar uiteindelijk was er een motor met zijspan rijdbaar. Toen nog wat los prutswerk met lampjes en claxon en andere electrieke duiveltjes, en Bachus (zoals het span is gedoopt) rijdt weer als een zonnetje.
Volgende stappen is het vervangen van alle lampen door ledverlichting, om daarmee het broodnodige vermogen te sparen voor andere leuke electrische toevoegingen, waar ik misschien later verslag ga doen. In ieder geval voeg ik bij deze post wat plaatjes bij.
Bachus, je geliefde span heeft een nieuw baasje, en rijdt weer. Je mag vanaf je wolk altijd plaatsnemen - achterop, of in het bakje. Ik zal goed voor haar zorgen.
Na een korte onderhandeling werden er munten uitgewisseld en papieren ingevuld en mocht het span uit de schuur gereden worden - om daarna verwoedde pogingen te doen de motor te laten lopen. Helaas - geen succes, zelfs de opgetrommelde ANWB kon niets voor ons betekenen.
Transport geregeld, de motor geparkeerd op de hoek van de straat bij ons thuis en daarna.... stilte. Geen tijd, geen energie, veel te veel werk etc. Tot ik een paar maanden geleden met een paar vrienden zat te borrelen en we onszelf een uitdaging stelden - het span moest dan toch maar aan de praat gebracht worden. Restauratie! Maarten en Rob kwamen langs, en we kwamen er achter dat er best wel wat water in de cylinders was gelopen in de tussentijd, dus het motorblok kon worden afgeschreven - net als de lpg installatie. De carburateurs kregen een ultrasone reiniging en een rijdende donor motor werd aangekocht.
Toen begon de grote challenge - welke onderdelen gebruik je van welke motor, en hoe pas je dat allemaal in elkaar... Een paar weekenden achter elkaar stevig doorwerken met veel gevloek en getier over onwillige onderdelen, maar uiteindelijk was er een motor met zijspan rijdbaar. Toen nog wat los prutswerk met lampjes en claxon en andere electrieke duiveltjes, en Bachus (zoals het span is gedoopt) rijdt weer als een zonnetje.
Volgende stappen is het vervangen van alle lampen door ledverlichting, om daarmee het broodnodige vermogen te sparen voor andere leuke electrische toevoegingen, waar ik misschien later verslag ga doen. In ieder geval voeg ik bij deze post wat plaatjes bij.
Bachus, je geliefde span heeft een nieuw baasje, en rijdt weer. Je mag vanaf je wolk altijd plaatsnemen - achterop, of in het bakje. Ik zal goed voor haar zorgen.