Bachus Rides Again

dwaal

MF veteraan
20 mei 2003
4.833
138
Nieuwendijk
Zoals een aantal van jullie weten, ik heb een poosje geleden het span van Kitty en Uli overgenomen met het idee om de machine weer rijdend te maken.
Na een korte onderhandeling werden er munten uitgewisseld en papieren ingevuld en mocht het span uit de schuur gereden worden - om daarna verwoedde pogingen te doen de motor te laten lopen. Helaas - geen succes, zelfs de opgetrommelde ANWB kon niets voor ons betekenen.

Transport geregeld, de motor geparkeerd op de hoek van de straat bij ons thuis en daarna.... stilte. Geen tijd, geen energie, veel te veel werk etc. Tot ik een paar maanden geleden met een paar vrienden zat te borrelen en we onszelf een uitdaging stelden - het span moest dan toch maar aan de praat gebracht worden. Restauratie! Maarten en Rob kwamen langs, en we kwamen er achter dat er best wel wat water in de cylinders was gelopen in de tussentijd, dus het motorblok kon worden afgeschreven - net als de lpg installatie. De carburateurs kregen een ultrasone reiniging en een rijdende donor motor werd aangekocht.

Toen begon de grote challenge - welke onderdelen gebruik je van welke motor, en hoe pas je dat allemaal in elkaar... Een paar weekenden achter elkaar stevig doorwerken met veel gevloek en getier over onwillige onderdelen, maar uiteindelijk was er een motor met zijspan rijdbaar. Toen nog wat los prutswerk met lampjes en claxon en andere electrieke duiveltjes, en Bachus (zoals het span is gedoopt) rijdt weer als een zonnetje.

Volgende stappen is het vervangen van alle lampen door ledverlichting, om daarmee het broodnodige vermogen te sparen voor andere leuke electrische toevoegingen, waar ik misschien later verslag ga doen. In ieder geval voeg ik bij deze post wat plaatjes bij.

Bachus, je geliefde span heeft een nieuw baasje, en rijdt weer. Je mag vanaf je wolk altijd plaatsnemen - achterop, of in het bakje. Ik zal goed voor haar zorgen.

bachus_l.jpegbachus_a.jpegbachus_b.jpegbachus_k.jpegbachus_i.jpegbachus_h.jpegbachus_g.jpegbachus_f.jpegbachus_e.jpegbachus_d.jpegbachus_c.jpeg
 
ik ken het span nog van wat vroegere OBT's. Ik kan me ook nog herinneren dat het wel eens een duwtje nodig had bij het starten ;)

Leuk dat íe een nieuw leven krijgt. Goed bezig @dwaal (en anderen) :t:t
 
Het span heeft geen duwtjes meer nodig - het blok heeft een hart operatie gehad en is weer als nieuw. Net als alle bedrading die opnieuw getrokken is - meteen ook de claxon (luchthoorn) gefixed. Als ik nu de knop indruk komt de wijkagent een kijkje nemen welk schip er de straat is ingevaren. Er komen deze week allemaal led-lichtjes in, zodat dat niet meer zoveel vermogen vreet van de accu. Die overgebleven electriciteit kan ik dan gaan gebruiken om allerlei leuke gizmo's aan het span toe te voegen.

Ik hoefde aan de ride niets te veranderen. De naloop en sporing waren fantastisch en feilloos afgesteld. Het span rijdt als een droom!
 
Laatst bewerkt:
Nice! Dat span heeft hier (toen ik ook nog een wing had) ooit eens op mijn oprit gestaan. De veelbesproken indiaan blijft ook hoop ik?
 
Tof!! Mijn vingerafdrukken staan waarschijnlijk ook nog wel ergens achterop het span :+
 
Alle lampjes van de onderbrug moeten opnieuw gesoldeerd worden - volkomen gecorrodeerd :)

Leuk pruts klusje voor een zondagmiddag

lampjes.jpeg
 
In een heel ver verleden wilde Bachus van de Indiaan af en het span rood schilderen. Met Indiaan is beter.
Goed te zien dat het span weer rijdt. Goed werk, dwaal 👍
 
Bachus terug, Dwaal terug, het zijn vreemde tijden.
We hebben ooit met half MF dat span weer rijdend gemaakt. Ander blok er in, nieuwe riemen en schokbrekers. En een enorm pak werk in de elektra gestoken. Het was een drama en we hebben ook niet alle lampjes en dingetjes gemaakt. Daar helpt inderdaad alleen een nieuwe draadboom tegen.
 
Iedere M-F zijspanner behoord deze te kennen.
Geweldig dat het span weer zo overeind geholpen word :t

Ooit waren we met veel zijspan M-Fers bij elkaar om van een Kawa 550GT en veel, veel onderdelen mijn zijspan te maken.
Uiteraard stond er aan het eind van de dag een zijspan waarop ik dan weer 60 km naar huis kon gaan rijden, alleen had ik nog nooit op een zijspan gereden.
Uli nam geen genoegen met mijn opmerking "ach, zijspan rijden, hoe moeilijk kan t zijn, ik merk het straks wel"
Ik moest en zou een lesje zijspan rijden krijgen, op een afgelegen stukje industriegebied in Harderwijk.

En zo ging Uli in z'n eigen bak en maakte ik m'n eerste zijspan kilometers ooit in dit span.

Eerst achterop bij the man himself om te voelen wat een span doet
full


en daarna het echte rijden zelf ervaren:

full


en samen met soortgenoten op de BBQende baasjes aan t wachten

full
 
Ik kan me nog herinneren dat we er een paar jaar terug met een groepje aan de gang zijn gegaan om hem weer in elkaar te zetten, en netjes op de weg te krijgen.
Dus eigenlijk is dit ondertussen zeker een derde leven. *O*
Maar het is fijn dat hij bij jou terecht is gekomen en dat hij weer rijdend is. :Y
 
Iedere M-F zijspanner behoord deze te kennen.
Geweldig dat het span weer zo overeind geholpen word :t

Ooit waren we met veel zijspan M-Fers bij elkaar om van een Kawa 550GT en veel, veel onderdelen mijn zijspan te maken.
Uiteraard stond er aan het eind van de dag een zijspan waarop ik dan weer 60 km naar huis kon gaan rijden, alleen had ik nog nooit op een zijspan gereden.
Uli nam geen genoegen met mijn opmerking "ach, zijspan rijden, hoe moeilijk kan t zijn, ik merk het straks wel"
Ik moest en zou een lesje zijspan rijden krijgen, op een afgelegen stukje industriegebied in Harderwijk.

En zo ging Uli in z'n eigen bak en maakte ik m'n eerste zijspan kilometers ooit in dit span.

Eerst achterop bij the man himself om te voelen wat een span doet
full


en daarna het echte rijden zelf ervaren:

full


en samen met soortgenoten op de BBQende baasjes aan t wachten

full
Dat guzzi span daar in het midden komt me ook ergens bekend voor. 🤔
 
Leuk, al die mensen met herinnering aan Uli en het span. Btw; voor de slechte geheugens onder ons... Er staan een cowboy op de voorkant, niet een indiaan....
 
Terug
Bovenaan Onderaan