Back 2 brikken ?

joeltje

MF veteraan
5 dec 2001
2.368
0
Vught
Heren en Dames Brikkers,

Kort vraagje, gezien de verkoop van de XR omdat ik een huis heb gekocht, maar ik motorrijden niet kan laten, een kort vraagje;

Waar moet ik allemaal extra op letten bij een BMW R-serie. Zit te kijken naar een R80 RT, maar heb ook een aantaal R100 RT's gezien. Wat zijn nou de plussen en minnen van zo'n fietsie?

Kweet dat ze betrouwbaar zijn (kijk maar naar Ralphie, die doet er al z'n hele M-F carriere mee :+ ) Maar wat zijn nou de min punten, of terwijl, waar moet ik op letten? Ik las al iets van af brekende kleppen enzo, en dan breekt het zweet me al uit nml. ;)
 
Laatst bewerkt:
Heren en Dames Brikkers,

Kort vraagje, gezien de verkoop van de XR omdat ik een huis heb gekocht, maar ik motorrijden niet kan laten, een kort vraagje;

Waar moet ik allemaal extra op letten bij een BMW R-serie. Zit te kijken naar een R80 RT, maar heb ook een aantaal R100 RT's gezien. Wat zijn nou de plussen en minnen van zo'n fietsie?

Kweet dat ze betrouwbaar zijn (kijk maar naar Ralphie, die doet er al z'n hele M-F carriere mee :+ ) Maar wat zijn nou de min punten, of terwijl, waar moet ik op letten? Ik las al iets van af brekende kleppen enzo, en dan breekt het zweet me al uit nml. ;)
ten 1ste 'welkom terug!' ;)


Ik heb pas nog gelezen dat de 100 serie weinig bied boven de 80 serie, maar wel een stuk logger is. Werd zijspan-sleurder genoemd & te log bevonden. Uiteraard zou ik zelf gaan testrijden om zeker te zijn, maar 't is maar vast weer wat voorkennis.

De r-beemer van Ralf rijdt in ieder geval behoorlijk lekker. :] Vanwege smalle tankje & laag zwaartepunt, lijkt ie vrij slank en merk je nauwelijk hoe zwaar 't bakbeest eigenlijk is.
 
Valt best mee hoor met die kleppen. De mijne zijn nog nooit gebroken (de rest wel :+ ). Ik kan wel even een overzicht opzoeken van welke modellen er wel last van hadden en welke niet. Is trouwens ook een kwestie van onderhoud en hoe je er mee omgaat natuurlijk.

Koppeling is rond de 100.000 km wel een keer op, cardanoverbrenging moet goed gesmeerd zijn dan kan die ook 150.000 mee, rammelende kleppen zijn normaal, evenals schakelpoken met veel speling en trillen rond de 4000 toeren.

Verder rijdt zo'n ouwe boxer prima, onderhoud is heel goed zelf te doen.

Let bij testrit op de gewone dingen als de algehele staat van onderhoud, en bedenk dat het geen XR of ZZR is :+ . Kijk of de eigenaar rekeningen van onderhoud etc. kan overleggen.


Maar als het om de centen is kun je beter een CB'tje kopen, nog goeiekoper. Of de GTR1000 van mijn buurman, ook goeiekoop. :)
 
ten 1ste 'welkom terug!' ;)


Ik heb pas nog gelezen dat de 100 serie weinig bied boven de 80 serie, maar wel een stuk logger is. Werd zijspan-sleurder genoemd & te log bevonden. Uiteraard zou ik zelf gaan testrijden om zeker te zijn, maar 't is maar vast weer wat voorkennis.
De R100 heeft uiteraard meer PK's, dat is volgens mij het enige verschil, maar heb er zelf nooit op gereden.

De r-beemer van Ralf rijdt in ieder geval behoorlijk lekker. :] Vanwege smalle tankje & laag zwaartepunt, lijkt ie vrij slank en merk je nauwelijk hoe zwaar 't bakbeest eigenlijk is.
8-)

smalle tank :?

bakbeest :?

B|

:P

Oh ja remmen doen ze ook niet echt geweldig (de oudere modellen dan, die met Brembo-klauwen ens chijf achter zijn al iets beter)

& ook welkom terug 8-)
 
[knip]

Maar als het om de centen is kun je beter een CB'tje kopen, nog goeiekoper. Of de GTR1000 van mijn buurman, ook goeiekoop. :)

Goeje info :} Ik was al weer ff terug, maar niet als brikker.. Hoewel, un XR... :+

Hoezo als het om de centen is te doen? Qua onderhoud? Ik heb een mooie op het oog, voor een redelijk bedrag, dat past wel, het rijden geloof ik wel (ik bedoel, heb op van alles gezeten, en het boeit me gewoon niet, als ik maar twee wielen en meer dan 50cc heb) Rammelen deed de XR ook, niet remmen was voor de ZZR, veel benzine deed de magna, en roken en stilvallen was voor de CB400N :X

Duszzz....

Maar waar let ik nou dus op? Kleppen mogen een beetje tikken, de pook mag speling hebben, en hij hoeft niet te remmen? that's it?

btw Ralph, krijg je commissie O-) CB is idd ook gaaf, maar ik heb nog nooit een boxer gehad, tijd voor iets nieuws dus..


[edit]

hoe is het eigenlijk met de OBT? Worden die nog gereden? De eerste weet ik nog wel nml... En als ik een nieuw brik heb, kom ik ook weer eens kijken 8-)

full


[\edit]

 
Laatst bewerkt:
1
CB is idd ook gaaf, maar ik heb nog nooit een boxer gehad, tijd voor iets nieuws dus..

2
hoe is het eigenlijk met de OBT? Worden die nog gereden? De eerste weet ik nog wel nml... En als ik een nieuw brik heb, kom ik ook weer eens kijken 8-)
1
k100 iets voor je? 8-)

2
wat dacht je van obt9 alweer? *D (november te friesland...)



[me]Op die foto zit ik trouwens achterop de cx500. M'n brikkie stond toen bij de boer in de schuur. B| [/me]
 
Ja, OBT'en doen we nog, zoek even naar OBT9 inmidels, wordt ergens in Friesland :) .

Waar nog meer op letten? Rammelende kleppen dus, koppeling mag ook iets lawaai maken. Let even op de staat van de vering, de mijne was behoorlijk gaar.

Oh ja framenr. en bloknr. moeten gelijk zijn, anders is er een keer een ander blok in gekomen. Ook niet erg trouwens :P . RVS uitlaten (Keihan, staat achterop de demper gestanst) zijn erg fijn want onderhoudsvrij. De originele uitlaten rotten weg en piepkes zijn schreeuwend duur :o .

Verder kijken of alles soepel loopt (gas enzo, koppeling is vrij zwaar maar went wel), of de koude start lekker is (met choke). Choke moet er vrij snel afkunnen.

Als ie op de jiffy staat mag ie bij en vlak na het starten roken uit de linker cilinder (is olie die erin loopt tijdens stilstand, vormt mooie witgrijze wolken bij starten). Blok moet lekdicht zijn, beetje zweten rondom de cilindervoet mag maar hoeft uiteraard niet.

Bekabeling netjes verwerkt vanaf de koplamp naar onder de tank, daar kan ie nog wel eens dubbel zitten (bij mij tenminste, heb ik nu omgelegd).

Bij testrit: trek het gas eens flink open (warm blok), moet ie gewoon lekker in toeren klimmen en niet hoesten/rochelen etc.

Oudere grote boxers (R100/R80 begin jaren 80) hebben gietwielen die slecht kunnen zijn, zijn toen allemaal onder garantie vervangen, is meestal aan de hand van serienummer op het wiel wel na te gaan, misschien weet de huidige eigenaar het wel. Ik meen ergens gelezen te hebben dat dat inruilen nog steeds zou kunnen maar dat lijkt me wel erg sterk. Spaakwielen zijn geen probleem.

Check het rijgedrag, moet gewoon rechtdoor rijden met handen los, niet slingeren en weet ik wat. Naar links trekken bij gas geven in neutraal is normaal (krukas in lengterichting), evenals het optillen van de kont als je wegrijdt (cardaneffect).

Bij RT's en RS'en moet je ook even op de kuip letten (barsten en scheuren).

Als de prijs goed is kun je je er eigenlijk niet aan verkopen. Kijk ook eens op marktplaats bij A. Veerman uit Almere, heeft vaak leuke aanbiedingen. En als je van het XR-gevoel wilt blijven genieten: koop een GS 8-) .

Zo, nog meer weten? :P
 
Er zit wel verschil in het rijden met de R80 en R100: de R100 heeft nog meer dat koppelrijden,vandaar ook dat ze bij uitstek geschikt is voor zijspanrijden.
Ze is ook wat logger,dat zul je snel merken.
De R80 is een prima beestje,met kuipwerk of zonder en bovenmodale snelheden zijn goed vol te houden (zowel voor rijder als brommert).
Zwakke punten:

zoals al eerder geopperd willen de kleppen wel eens breken en ikzelf heb een versleten prise-as meegemaakt (schijnt zowel op de R80 alsook op de R100 voor te komen).
Let op zweterij en algemene staat.
Cardan is probleemloos mits olie tijdig wordt ververst.
Veel plezier met de zoektocht.


P.S.voor het geld hoef je het niet te laten,bovendien zijn 'ze' aardig waardevast.
 
me happy!!!!

Thanks voor de goede tips, Ik laat wel ff weten hoe de eerste bezichtiging is gelopen 8-)

kannie w88 tot ik op zo'n beest kruip...
 
1
k100 iets voor je? 8-)

2
wat dacht je van obt9 alweer? *D (november te friesland...)



[me]Op die foto zit ik trouwens achterop de cx500. M'n brikkie stond toen bij de boer in de schuur. B| [/me]

k100 is wel wat, maar die zijn nog duur ;(

wanneer is obt 9 :? in Friesland :o das wel ver weg!!
 
Koop toch een Laverda 750 van een jaartje of 35 oud...die overleeft al die jappen en duitse brikken moeiteloos voor veeeeeeeel minder kosten :P :+


ja komt u maar :X :X :X
 
Koop toch een Laverda 750 van een jaartje of 35 oud...die overleeft al die jappen en duitse brikken moeiteloos voor veeeeeeeel minder kosten :P :+


ja komt u maar :X :X :X


wahahahahahaha, maak me gééék!!!
















bedankt HP nu heb ik waarschijnlijk de hele avond buikpijn van het lachen.
 
Koop toch een Laverda 750 van een jaartje of 35 oud...die overleeft al die jappen en duitse brikken moeiteloos voor veeeeeeeel minder kosten :P :+


ja komt u maar :X :X :X
[inkop-modus]
Oh, je bedoeld die Laverda met dat 'gejatte' jappen blok?
[/inkop-modus]
 
[inkop-modus]
Oh, je bedoeld die Laverda met dat 'gejatte' jappen blok?
[/inkop-modus]
Nee dat was de 650 uit 67 en dan ook nog is alleen de cillinderlook overgenomen O-)
Kwaliteit materiaal is puur Laverda :9

oerdegelijk traktorenijzer :X :X :+
 
Joeltje Joeltje :}

Leuk dat je er weer ben...

Verder niks nuttigs te melden :P
 
Joeltje Joeltje :}

Leuk dat je er weer ben...

Verder niks nuttigs te melden :P

ook dat was ik nog niet vergeten :+ LCB en nuttige teksten O-)

Fijn te zien dat een aantal me nog kent 8-) hopelijk kan ik zaterdag ff een fiets gaan uitzoeken... weet iemand er wellicht nog een te staan?
 
Koop toch een Laverda 750 van een jaartje of 35 oud...die overleeft al die jappen en duitse brikken moeiteloos voor veeeeeeeel minder kosten :P :+

Werkelijk??!

Mmmm,effe checken:

Aanschaf XS 750: €100,-
Betrouwbaar rijdend maken: €400,- (incluis electronische ontsteking,sportzadel,neue báánd'n,clip-ons,megafoontje,RDW-herkeuring,kentekenplaat,carbu's en prullaria)
Leeftijd: 28 jaar (okee,da's nog geen 35..) :P
Onderhoud: likkie vet en wat olie v.t.t.t.
Onderdelenpositie: net zo scheize als een Lav,misschien iets beter
Gaaterweleenswatkapot?: de Lav (en andere oudere Italianen) staat bekent om z'n hééérlijke elektriek,maar dat geldt ook voor de XS (lees: oudere Jappen).

Ik noem dit een 1:1 gelijkspel Ron...
 
Ik vrees dat dit hem worden gaat... tweede eigenaar (aantoonbaar :? ) nog geen 50 tkm gelopen 8-)

full


kewl war?
 
Ah,dus toch een 1000cc-tje!
Ziet er netjes uit,houwe zo!
Veel plezier ermee (wat mottie trouwens opbrengen,een euri of 3500-4000?)
 
zoiets inderdaad.. Eerst maar eens in het eggie kijken, want 81-er met nog geen 50 tkm gelopen :? Ik zie het wel...

Keep you posted!
 
mooi ding, ik heb zelf een '80 R100RT de 100.000 over gereden.
deze heeft in elk geval al electronische ontsteking en nicasil cylinders.
helaas nog niet loodvrij maar BMW zegt dat als je 50.000 km op lood gereden hebt de zittingen gehard zijn.
de km stand vind ik ongeloofwaardig normaal rijdt een BMW zo'n 9000 km per jaar da's dus 9000*23jaar= 207000 km, geef hem wat speling dan gok ik dat hij anderhalve ton gelopen heeft.
dat is voor de motor geen probleem maar dan is hij wel aan een koprevisie toe :+ kan je hem gelijk loodvrij maken :+

vergeet niet even naar de frame(balhoofd) en motornummers(peilstok) te kijken.
ergens in de '80-er jaren zijn er ook blokken zonder nummer geweest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan