Back to basic?

JHW

MF veteraan
19 sep 2015
1.194
1.514
Meestal gaan motorrijders steeds zwaarder rijden. Tot nu toe heb ik dat ook gedaan. Ik ben begonnen op een Bandit 600 en nu rijd ik alweer een tijdje op een Bandit 1200. Een hele fijne motor, maar wel van de oude stempel. Zwaar, veel vermogen en hij wil het liefste een beetje doorrijden. Maar dat laatste wordt steeds moeilijker. Want door het drukke verkeer tokkel ik meestal rond met lage toeren, en soms is het dan best een beetje werken om die 240 kg rijklaar in het gareel te houden. Maar als je eenmaal gas kan geven is het natuurlijk feest en trekt die motor als een lier.

Steeds vaker denk ik eraan om back to basic te gaan en een motor te proberen zoals een Kawa Versys 300 X of een Royal Enfield Himalayan. In ieder geval iets lichters waarmee je makkelijk op rustig tempo kan rondknorren. Een motor waarmee je helemaal niks hoeft te bewijzen, omdat je toch geen vermogen hebt. En je gaat rijden om het ritje en niet om zo hard mogelijk door een bocht te gaan.

Zijn er meer mensen die van een zware naar een lichte basic motor zijn gegaan? Bevalt het, of krijg je enorme spijt?
 
Goedemorgen, ik ben nog in de fase ik wil zwaarder, rij nu een xj600s maar moet bekennen dat ik twijfel gezien ik veel stadsverkeer rij en dat prima gaat met deze motor..toch lonkt het maar ik lees met regelmaat dat mensen juist terug gaan in gewicht/ vermogen na een tijd en dat prima bevalt oa omdat het in veel gevallen handelbaarder is, helaas nog geen ervaring genoeg om je mijn mening te geven maar met de huidige verkeersregels en drukte en niet te vergeten aankomende verkeersregels denk ik dat het allerminst een slecht idee is behalve als je veel snelwegkilometers rijd waarbij een zware motor veelal comfortabeler en stabieler is ( wederom van horen zeggen)
 
Zwaarder is echt niet zaligmakend hoor.
Ik rij nu bijna 28 jaar motor en op mn 19e had ik mn GPZ500 omgeruild voor een 900 en daarna alleen maar zwaar spul gehad.
Voor het ragwerk in de buurt heb een paar jaar geleden een Monster600 gekocht, het weegt geen moer en met 48 hele PK’s de grootste lol met dat ding. Voor lol op bochtige weggetjes heeft een zware in mijn ogen weinig toegevoegde waarde.
Voor langere ritten en de keren dat mn vrouw achterop meegaat heb ik wel een zwaardere motor (Pan European), dat rijdt dan gewoon wat fijner.
 
Ik heb een aantal jaar geleden het hele A1 > A2 > A feest moeten doorlopen..
Heb voor mijn A1 op een YZF-R-125 en een PCX-125 motorscooter gereden.. allebei zeer leuke en lichte motoren maar ze komen echt te kort op de snelweg.
Tijdens mijn A2 periode heb ik op een CBF600 25kw gereden; is al een stukje zwaarder. Nu rijdt ik rond op een 1200cc boxer.. is verreweg het leukste van alles tot nu toe.

Echter; het lijkt me best leuk om een lichtere motor als 2e motor te hebben; denk bijvoorbeeld aan een MSX125 of zoals jij beschrijft een Versys 300.. Die pak je dan toch wat sneller "even" mee als je ergens naartoe moet.
 
Lichte motor erbij lijkt me ook het mooiste. Voor een lange snelwegrit is de B12 ideaal. Voor een rondje om de kerk pak je dan het speeltje. Maar helaas heb ik momenteel geen ruimte om twee motoren binnen te stallen. En ik denk dat het geen zin heeft om een Bandit naast bijvoorbeeld een Versys 300 te houden.
 
Ik rij een Honda CMX500 Rebel. Heeft enerzijds te maken met het feit dat ik niet zo groot ben, en ik hier prima op pas en ook het gewicht goed aankan, maar ook omdat het gewoon genoeg is om goed mee te komen in het verkeer. In rij meestal plezier ritjes op 60-80 wegen, maar ook over de snelweg naar Duitsland lukt prima. Vanaf 120-130 met wind tegen (geen windscherm) wordt het wat onconfortabel na een tijdje, maar je mag toch nog maar 100 rijden tegenwoordig.
 
Een motor waarmee je helemaal niks hoeft te bewijzen, omdat je toch geen vermogen hebt. En je gaat rijden om het ritje en niet om zo hard mogelijk door een bocht te gaan.

Zijn er meer mensen die van een zware naar een lichte basic motor zijn gegaan? Bevalt het, of krijg je enorme spijt?

Ik heb een vrij lichte motorfiets (een NTV); die ik gekocht heb om weer te beginnen na lange tijd zonder motor te hebben gedaan. En buiten dat die in erg goede en mooie staat verkeert (en dus nooit meer weggaat); is het rijden ermee écht leuk (en blijft ook leuk); ik kan niet zeggen dat ik minder plezier heb dan op een dikke (zware) motor; sterker nog, dat is helemaal niet zo.

Ik heb daarnaast ook een dikke toerfiets (BMW R1100RT); een onwijs groot ding, wat erg goed rijdt, maar dat ik nu zeggen kan dat ik er meer plezier op heb ?

Maar goed; het beeld blijft toch "een zware is je ware" (er wordt neergekeken op lichtere motoren; dat merk ik vooral omdat de NTV helemaal als een muurbloempje wordt gezien; onbekend maakt onbemind)
 
Een motor waarmee je helemaal niks hoeft te bewijzen, omdat je toch geen vermogen hebt. En je gaat rijden om het ritje en niet om zo hard mogelijk door een bocht te gaan.
Zijn er meer mensen die van een zware naar een lichte basic motor zijn gegaan? Bevalt het, of krijg je enorme spijt?

Dat is nu net het leuke van een lichte sportieve motor, daar kun je juist wel hard mee door een bocht.
 
Ik ben gedurende mijn motorcarrière ook steeds zwaarder gaan rijden, rij nu al jaren op een Bandit 1250.
Maar ik moet toegeven dat ik, sinds ik er een Honda CB450S naast heb, ook aan het twijfelen ben of een zware de ware is. Zeker in de buurt hier tokkel ik toch liever op dat lichte ding in de rondte dan op de Bandit.
Aan de andere kant, in het buitenland is de Bandit toch wel weer erg prettig, ruk aan het gas en ook naar boven gaat hij er als een raket vandoor.
Voorlopig ga ik dus niet kiezen en hou ik ze allebei. ;)
 
Aan de andere kant, in het buitenland is de Bandit toch wel weer erg prettig, ruk aan het gas en ook naar boven gaat hij er als een raket vandoor.
Voorlopig ga ik dus niet kiezen en hou ik ze allebei. ;)
Ja daarom, zou toch bang zijn dat ik dit ga missen als ik die B12 zou inruilen.
 
Na 2 verschillende Bandits (1200SA en 1250SA) ben ik net als TS aangeeft wat lichter gaan rijden, en heb in 2015 mijn huidige Tiger 800 aangeschaft.
Bij mij was de reden destijds dat ik niet meer met duopassagier reed omdat mijn partner zelf haar eigen motor (Bonneville) had. Bij samen toeren reed ik op de Bandit dan ook maar een beetje te pruttelen in plaats van de potentie te gebruiken...;)
Voor de solo tochten en als woon-werk motor is de Tiger voldoende geschikt voor me. Had zelfs nog overwogen om nog lichter te gaan, maar op dat moment vond ik dit een aardig compromis.
Van de echt lichte motoren zoals een Versys300 ben ik persoonlijk niet gecharmeerd. Heb er laatst eentje als leenmotor meegehad, maar wat me enorm stoort is dat je constant boven de 6000 rpm moet blijven om een beetje goed in het verkeer mee te komen. Zal misschien de leeftijd zijn en de weg-infrastructuur met drempels en chicanes op alle 60km wegen, maar rij tegenwoordig ook meer in het lagere toerenbereik en een versnellinkje hoger. Bij de Tiger KAN dit, en met de Versys300 had ik er problemen mee door het motor karakter.
Wel blijft zonder twijfel dat voor langere (buitenlandse) en snelweg ritten een Bandit 1200/1250 een prima machine is, veel koppel, stabiel en redelijk comfortabel met de topkuip.
 
Na een B12 voelt elke motor slap,..het is dat je het weet. Been there done that.
 
  • Leuk
Waarderingen: JHW
Ik heb mijn T120 (1200c) weggedaan en mijn ouwe T100 (865) teruggekocht. De 2 (rond kerktoren-)ritjes die ik er al mee gedaan heb, hebben me al meer plezier bezorgd dan de 10-tallen op de 1200.
De Ardennen, daar heb ik de XSR900 voor.
 
Ik heb meer meer meer allang opgegeven....geëindigd met 800cc, 888cc. Meer dan genoeg, ook het vermogen is zat....
 
Goedemorgen, ik ben nog in de fase ik wil zwaarder, rij nu een xj600s maar moet bekennen dat ik twijfel gezien ik veel stadsverkeer rij en dat prima gaat met deze motor..toch lonkt het maar ik lees met regelmaat dat mensen juist terug gaan in gewicht/ vermogen na een tijd en dat prima bevalt oa omdat het in veel gevallen handelbaarder is, helaas nog geen ervaring genoeg om je mijn mening te geven maar met de huidige verkeersregels en drukte en niet te vergeten aankomende verkeersregels denk ik dat het allerminst een slecht idee is behalve als je veel snelwegkilometers rijd waarbij een zware motor veelal comfortabeler en stabieler is ( wederom van horen zeggen)
Kijk eens naar een XJ Diversion 900 is met cardan en betrouwbaar. kijk eens op Diversion fans ( Facebook) daar worden regelmatig aan geboden
 
Je kan er ook een kleinere / lichtere motor naast hebben , heb ik ook gedaan .
Heb er een paar jaar geleden een PCX 150 bij gekocht waar ik dagelijks mee naar mijn werk rijd , zo af en toe ook een toertje voor de lol .
Rij er geen snelweg mee maar alleen mee binnen door en ik moet zeggen dit is gewoon lachen.
 
Lang geleden ben ik begonnen op een cb 750 en ook een suzuki gt 750, die hadden toen rond de 70 pk maar het gewicht was pakweg 230kg.
niet echt lichte stadsfietsjes dus. Een aprilliaatje waar ik ooit mee reed daar bleef je op schakelen en dat was het ook zeker niet.
Voor mij zou de sweetspot toch ergens rond de 750cc zijn denk ik. en dan als naked bike, Weegt in verhouding met vroeger veel minder en toch ook veel meer vermogen als vroeger. Maar voorlopig blijf ik bij mijn r1, ik kan de stap terug gewoon nog niet doen.
 
Zit er niet op te wachten om op een lichte motor te moeten rijden.

Ik vind het juist heerlijk om op koppel te rijden.
Vermogen vind ik minder belangrijk. Op straat rijd ik toch niet meer veel te hard (wel iets te hard, maar dat kan met een lichte fiets ook)

Dat die wat meer weegt dan een lichte motor vind ik juist fijn, maar ik heb dan ook geen superzware fiets.
 
ieder z'n voorkeuren. :t

Zijn er meer mensen die van een zware naar een lichte basic motor zijn gegaan? Bevalt het, of krijg je enorme spijt?
ligt er helemaal aan wat je voorkeur is qua motor.

Ik ben door samenloop van omstandigheden wel lichter gaan rijden, en heb er totaal geen spijt van gehad.
Heb eerst motoren van 600, 800 en meer dan 1000 cc gereden, maar dat was nog in de tijd dat 130 op de snelweg normaal was.

Maar na een tijdje motorloos te zijn geweest, eens voor de grap een motor gehuurd: een Suzuki GSX250R
full

een a2 machientje wel te verstaan, want die waren voor mij destijds beter te veroorloven dan de zwaardere motoren.
Dit was mn eerste rit op een lichte fiets, en het ding reed gewoon hartstikke fijn.
Zo fijn dat ik hem meerdere keren huurde.
dat ´fijne´ zat hem niet zozeer in vermogen (dat is juist het enige wat opvalt door afwezigheid), maar wel in t comfortabele zadel, alsook de rijeigenschappen en ´het gevoel´ alsof je een zwaardere machine rijdt.
veel lichte fietsen ogen en voelen ook als zodanig, maar daar zijn gelukkig genoeg uitzonderingen op
en inmiddels staat diezelfde huur-motor als mijn eigendom in de schuur.
Als veel vermogen onder je rechterpols een must is -> niet doen.
Ben je vooral een tour rijder die het niet uitmaakt hoeveel collega rijders je achterlaat bij de stoplichten, dan kan het wel eens beter uitpakken dan je denkt.
En een gunstig verbruik (de mijne rijd gemiddeld 1:30) is dan ook mooi meegenomen.

Just my view on the subject ;)

Gr.
Lonewulf
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan