Back to basic?

Na wat zwaarder werk afgelopen vrijdag een Honda MSX 125 in bezit gekregen. Wat een fun!!
Super simpel, heerlijk licht en de kans dat je een bekeuring krijgt is minimaal;).
Verbruik zou rond de 1:50 liggen.
Zaterdag bij een motorzaak langsgegaan waar best veel motoren en mensen buiten waren, alle blikken waren gericht op de kleinste bike van allemaal_O-
 
Ik rij een Honda CMX500 Rebel. Heeft enerzijds te maken met het feit dat ik niet zo groot ben, en ik hier prima op pas en ook het gewicht goed aankan, maar ook omdat het gewoon genoeg is om goed mee te komen in het verkeer. In rij meestal plezier ritjes op 60-80 wegen, maar ook over de snelweg naar Duitsland lukt prima. Vanaf 120-130 met wind tegen (geen windscherm) wordt het wat onconfortabel na een tijdje, maar je mag toch nog maar 100 rijden tegenwoordig.
Die motor weegt volgetankt slecht 5 kg minder dan mijn "zware" Yamaha XSR900.
Ik weet uit ervaring dat een "lichte" motor vooral leuk is als je ook nog een "zware" erbij hebt.
 
Check ook dit draadje: Wie rijdt er voor de lol op een lichte fiets (<250cc)? Toch veel mensen die voor het plezier en het "opgevoerdebrommergevoel" een lichte motor rijden. Leuk om te lezen :-)
Daar vind je veel terug ja. Ik heb gelukkig de keuze maar als ik de iets gekietelde FZR1000 op de snelweg in z'n 2 zet moet ik al oppassen dat de kosten niet uit de klauw lopen. De RD's die ik er bij heb geven dat heerlijke licht jongensmotorfiets gevoel. Ik zou niet zonder lichte motorfietsen willen. Bij keuzes gaan de 600's er het eerste uit
 
En eigenlijk ben ik nog steeds de kans aan het afwachten om er een yzf-r125 bij te nemen
 
Ik kan hier niet echt over meepraten omdat ik niet echt de behoefte heb om op iets "zwaarders" rond te rijden. Ik snap de appeal wel, zo'n machtig snel powerbeest, maar in de praktijk ga ik er zelf weinig aan hebben. Ik rijd vina alleen woonwerk en pretritjes binnendoor. In beide gevallen heb ik aan 35kW zat. Zowel om mezelf niet te veel boetes te rijden op de snelweg, als om me niet opgejaagd te voelen op de binnendoorweggetjes.

Maar de een is de ander niet, en ik kan me best voorstellen dat als je van 100pk naar 50 gaat, je in het gunstigste geval effe een aardige gewenningsperiode hebt. Of de voordelen daar uiteindelijk tegenop wegen, is voor iedereen zelf te bepalen. Niemand kan je immers voorschrijven wat je leuk vindt. 😏
 
Ik ben na 9 jaar KTM 990 met 120pk en ruim 100Nm overgestapt op een Vitpilen 701 met 75pk en 75Nm.
Het idee was dat ik hiermee minder hard zou rijden, op de 990 rijdt je erg makkelijk te hard. De plekken waar je zo'n ding nog fatsoenlijk door meerdere versnellingen echt vol open kan trekken worden minder en minder.
Ik ben niet echt minder hard gaan rijden, maar heb er wel meer lol mee.
Het is leuker met een langzame fiets snel te rijden dan met een snelle fiets langzaam te gaan.
 
IMG_20200910_174038.jpg



IMG-20200617-WA0008.jpeg


Voor "erbij" is een lichte -back to basic- motor leuk hoor!
Als daily runner wat minder
 
Van 86 naar 23 pk. Ik heb er al eerder over geschreven. Het bevalt me prima. Meer bezig met motorrijden en minder met "er voorbij gaan". Door het uiterlijk (ik heb nu een Royal Enfield 500 classic) vinden medeweggebruikers het niet erg als je wat langzamer bent. De verwachting ligt anders. Als je op een "racemonster" rijdt verwacht men dat je je ook zo gedraagt. Op deze motor (ondanks dat het een nieuwe is) hebben medeweggebruikers meer het idee van rustig aan met dat antieke ding en geven je meer ruimte.
 
...Bevalt het, of krijg je enorme spijt?
Ik heb naast iets heel licht (125cc 10pk) een Africa twin staan. De twin komt alleen buiten als er snel veel snelweg gedaan moet worden moet ik eerlijk bekennen.
Koop er iets lichts naast en besluit na een paar maanden welke je in de schuur laat staan. Of als je plek hebt, laat ze allebij staan, kleine motortjes kosten niet veel.
 
Ik ben steeds zwaarder gegaan in gewicht maar ook in pk's.
Begonnen met een Honda CM 125 Twin , Soes GS 500 E , Soes DR 800 Big , Soes DL 1000 en nu een Pan 1300.
De Pan is de beste van allemaal maar ook de zwaarste .
Ik heb de Pan gekocht vanwege zijn comfortabele zit , de bescherming , de koffers en het is gewoonweg een goede motorfiets en betrouwbaar.
Het vermogen dat was erbij en om 330 kg in beweging te krijgen komt het van pas.
Ik doe ook geregeld tripjes van meerder dagen en verleden jaar tot in Griekenland gereden en dan ben ik best tevreden dat ik een Pan heb.
De volgende zal eentje zijn die minder weegt maar als het kan met cardan en kan dat niet dan denk ik richting Trans Alp ..... .
Dat heb ik nu mogen proeven en ik vind een cardan een geweldig iets maar de modellen met cardan zijn eerder beperkt tenzij je voor een Beemer kiest.
Maar BMW brengt ook meerdere modellen uit met ketting.
 
Ik ben niet perse naar "basic" gegaan in de vorm van minder CC. Ik heb sinds kort een Buell XB12, "sportieve naked" o.b.v. een prehistorisch sportsterblok van Harley Davidson. Hiervoor jaren op een Ducati 1098 gereden.

De Buell is eigenlijk een heel ruw ding. Luchtgekoeld, laagtoerig (rood vanaf iets van 6500 rpm), geen electronica, maar stuurt wel goed met bakken koppel. Daardoor is de Buell vooral leuk tot 120 km/h, terwijl de duc in de hoogste versnelling pas bij 120 km/h een beetje lekker ronddraait en onder de 30 km/h gewoon een draak is.

Laat in Nederland de maximumsnelheid nou 100 km/uur zijn en 30 km/h steeds vaker voorkomen.

Echt een verademing in het Nederlandse landschap, dat rare ding.
 
Volgens mij rijdt geen een Duc goed onder 30 km/h, zelfs mn M600 bokt en stoot tijdens het langzaam rijden door een woonwijk.
 
Je kan er ook een kleinere / lichtere motor naast hebben , heb ik ook gedaan .
Heb er een paar jaar geleden een PCX 150 bij gekocht waar ik dagelijks mee naar mijn werk rijd , zo af en toe ook een toertje voor de lol .
Rij er geen snelweg mee maar alleen mee binnen door en ik moet zeggen dit is gewoon lachen.
Heb naast de motor een Agility 50, een bromscooter dus. Daar heb ik eigenlijk ook al veel lol mee om een beetje mee over de fietspaden te raggen.
 
Heb naast de motor een Agility 50, een bromscooter dus. Daar heb ik eigenlijk ook al veel lol mee om een beetje mee over de fietspaden te raggen.
Heb ook nog 2 bromscooter er naast gehad maar deze heb ik verkocht , vond het niks meer , fietspad op en dan weer af op de raarste plekken en later er weer op .
Heb er wel veel lol mee beleefd maar dan is een lichte motor scooter beter en de fun gehalte is ook :t
 
Ik ben van 189KG droog gewicht naar 150KG droog gewicht gegaan, van een Shiver 750 naar een Duke 690 R. Meer dan dit heb ik niet nodig, door z'n lage gewicht en relatief hoge vermogen heb ik er een hoop lol mee. Snelweg rijden is niet leuk maar gelukkig komt dat amper voor. Rijden in het Sauerland of de Eiffel is helemaal feest :9
 
Ik ga weer beginnen met rijden na een aantal jaren zonder motor. Ik overweeg een cbr500r (35kw va 2016), gewoon omdat het qua snelheid toch allemaal niet harder mag, het een mooie motor is om te zien, abs, 1 op 25/30, zithouding prima en een Honda, dus echt kapot gaat het niet snel.

Ik heb overigens “gewoon” een vol vermogen rijbewijs.
 
Ik ben van 189KG droog gewicht naar 150KG droog gewicht gegaan, van een Shiver 750 naar een Duke 690 R. Meer dan dit heb ik niet nodig, door z'n lage gewicht en relatief hoge vermogen heb ik er een hoop lol mee. Snelweg rijden is niet leuk maar gelukkig komt dat amper voor. Rijden in het Sauerland of de Eiffel is helemaal feest :9
Zo...tijd voor koffie denk ik...het eerste war ik dacht is “ zo die is veel afgevallen!” 🤦
 
ieder z'n voorkeuren. :t


ligt er helemaal aan wat je voorkeur is qua motor.

Ik ben door samenloop van omstandigheden wel lichter gaan rijden, en heb er totaal geen spijt van gehad.
Heb eerst motoren van 600, 800 en meer dan 1000 cc gereden, maar dat was nog in de tijd dat 130 op de snelweg normaal was.

Maar na een tijdje motorloos te zijn geweest, eens voor de grap een motor gehuurd.
een a2 machientje wel te verstaan, want die waren voor mij destijds beter te veroorloven dan de zwaardere motoren.
Dit was mn eerste rit op een lichte fiets, en het ding reed gewoon hartstikke fijn.
Zo fijn dat ik hem meerdere keren huurde.
dat ´fijne´ zat hem niet zozeer in vermogen (dat is juist het enige wat opvalt door afwezigheid), maar wel in t comfortabele zadel, alsook de rijeigenschappen en ´het gevoel´ alsof je een zwaardere machine rijdt.
veel lichte fietsen ogen en voelen ook als zodanig, maar daar zijn gelukkig genoeg uitzonderingen op
en inmiddels staat diezelfde huur-motor als mijn eigendom in de schuur.
Als veel vermogen onder je rechterpols een must is -> niet doen.
Ben je vooral een tour rijder die het niet uitmaakt hoeveel collega rijders je achterlaat bij de stoplichten, dan kan het wel eens beter uitpakken dan je denkt.
En een gunstig verbruik (de mijne rijd gemiddeld 1:30) is dan ook mooi meegenomen.

Just my view on the subject ;)

Gr.
Lonewulf
Maar wat rij je dan voor motor nu?
 
Ik zou er ook wel een lichte motor bijwillen. Moet dan wel een opknapper zijn want centen zijn er niet veel.
 
Dat verbaasde mij ook; zo'n ding loopt vlot 55...
Harder dan mijn Honda kopkleppertje, en die is 10 jaar jonger..
 
Ik wil binnenkort deze eens gaan bekijken.
$_86.JPG


Vriendelijke nieuwprijs en voorzien van injectie en ABS.
De kwaliteit zal niet heel hoogstaand zijn maar voor deze mooiweerrijder waarschijnlijk voldoende.
 
Terug
Bovenaan Onderaan