backfire

Quibke

MF'er
3 mei 2010
62
0
helmond
ik heb nu een week mijn 25kw zx6-r
en heb constant flinke backfire als ik gas los laat en toeren rond de 6 en rond de 4 duizend komt.
ik vind dit wel gaaf enzo maar weet niet of het komt omdat hij afgeknepen is en of dit niet kwaad kan?+:
 
Mooi is dat he :+ Is niet heel erg opzich, maar het zou kunnen dat hij iets te rijk staat of dat er in je voorbocht / demper een gaatje zit waardoor er lucht bij de uitlaatgas zit (hier zit soms onverbrande benzine in) en kan dan zo met verse lucht alsnog ontbranden, ik heb het ook een beetje met de CB soms :P

Als het echt enorme klappen zijn kan het slecht zijn voor je kleppen denk ik, maar dat laat ik aan de experts hier over :+

Bij ééncilinders is dit trouwens wel heel normaal
 
Mooi is dat he :+ Is niet heel erg opzich, maar het zou kunnen dat hij iets te rijk staat of dat er in je voorbocht / demper een gaatje zit waardoor er lucht bij de uitlaatgas zit (hier zit soms onverbrande benzine in) en kan dan zo met verse lucht alsnog ontbranden, ik heb het ook een beetje met de CB soms :P

Als het echt enorme klappen zijn kan het slecht zijn voor je kleppen denk ik, maar dat laat ik aan de experts hier over :+

Bij ééncilinders is dit trouwens wel heel normaal

Moderne motoren met katalysator (en hier valt ongetwijfeld ook de ZX-6 2003 van TS onder) hebben vaak een secundair luchtinjectiesysteem om in de uitlaatgassen zuurstof bij te voegen. De zuurstof is hierbij nodig om de katalysator beter zijn werk te kunnen laten doen. Monteer je een sportpijp met katvervanger, dan krijg je vaak knallen uit de uitlaat bij afremmen op de motor. Dit komt doordat de secundaire luchtinjectie nog wel aanwezig is, maar geen functie meer heeft (de luchtinjectie zit 9 van de 10 keer in het kleppendeksel/cilinderkop). Daardoor ontbrand de onverbrande benzine in de uitlaat door de bijgevoegde zuurstof en de temperatuur van de uitlaatbocht, in combinatie met het ontbreken van de katalysator. :)
 
natuurlijk kan het allebei, maar dan heet het geen backfire meer, maar naverbranding in de uitlaat.
is niet schadelijk, maar het hoort niet.
ook niet bij een 1 cilinder.
en het komt door een verkeerde afstelling van de carburateur.
 
Ik heb dat ook bij mijn R6 als ik in de 2e versnelling heel veel toeren heb gemaakt en dan vervolgens het gas los laat. Ik denk dat de computer dan nog benzine "geeft" terwijl de motor dat eigenlijk niet meer nodig heeft, soort vertraging. Kan dat?

Mijn vorige R6 had dat ook, en mijn 2 XT's (eencilinder) hadden dat ook dus ik weet niet beter :P
 
Als je het gas dichtdraaid word er nog altijd brandstof aangevoerd door je stationair sproeier of injector (stationair loop) Dit verbrand vervolgens niet in de verbrandingskamer omdat er onvoldoende lucht aanwezig is,vanwege het relatief hoge toerental t.o.v. de gasklep opening (Gasklep is tenslotte dicht). In de uitlaat is deze wel voldoende aanwezig en zal de brandstof hier dus verbranden. Verder geen probleem lijkt mij

Die ouwe beemer van mij heeft bijvoorbeeld naast zijn gaskleppositiesensor ook een gasdicht sensor. Als deze constateerd dat de gasklep dicht staat zal alle brandstoftoevoer afsluiten (dus ook stationairloop) totdat het toerental gezakt is tot onder 2000 toeren. Als deze sensor zijn werk niet meer doet (stuk is) of als het gas niet geheel teruggedraaid word komt er ook zo'n lkkre roffel uit de uitlaat. Tenzij dit op geweerschoten begint te lijken kan dit volgens mij geen kwaad.
CBR knalt trouwens nog harder. Hier is dan ook geen enkele poging ondernomen om dit te voorkomen..


ps. Backfire komt volgens mij ook echt alleen maar in de inlaat voor..
 
AFAIK komt de term backfire uit de tijd van de donderbussen, voorladers en aanverwante zwartkruit geweren. Als de verbrandingsgassen dan niet (alleen) aan de voorkant uit de loop kwamen, maar ook de wenkbrauwen van de schutter wegstookten sprak men van backfire (want achterkant van geweer). De term staat voor een verbranding buiten de verbrandingskamer, wat bij een motor dus zowel in- als uitlaat kan zijn.
 
AFAIK komt de term backfire uit de tijd van de donderbussen, voorladers en aanverwante zwartkruit geweren. Als de verbrandingsgassen dan niet (alleen) aan de voorkant uit de loop kwamen, maar ook de wenkbrauwen van de schutter wegstookten sprak men van backfire (want achterkant van geweer). De term staat voor een verbranding buiten de verbrandingskamer, wat bij een motor dus zowel in- als uitlaat kan zijn.

Goed verhaal. Ik wist niet dat de term vanuit de vuurwapens komt.
Je conclusie is dan weer een beetje jammer.
Volgens deze uitleg zou de in de volgende afbeelding weergegeven situatie dus ook backfire heten?
113385.jpg


Lijkt mij dat er pas sprake van backfire is waneer deze vuurbal zich aan de andere zijde van de loop vormt. Waar het kanon langs geladen is. Oftewel, de inlaat.
 
Laatst bewerkt:
Stoer die klappen uit de uitlaatpijp.

Flink gas erop, gas dicht en kom maar op met die herrie.
Klinkt fantastisch.

Helaas het kan kwaad.
Erger nog het kan behoorlijk motorschade opleveren.

Die klappen zijn het gevolg van een onvolledige verbranding.
Dat kan te rijk echter ook te arm zijn.

Door de enorme drukopbouw in de uitlaat kan dit schade opleveren.
In het gunstigste geval komt de uitlaat los op de bevestigingen.
In erge gevallen krijgt de uitlaatklep zoveel tegendruk dat deze niet op tijd sluit,
en komt deze al rap de zuiger tegen.
Wat dat voor gevolgen heeft zullen meerdere lezers wel begrijpen.

Het komt ook voor tijdens gas geven.
Dan is de schade uit voorgaande al ontstaan.
Dan wordt het een cyl. kop revisie.

Een enkele keer dat naverbranding plaats vindt zal niet direkt schade opleveren.
Echter als je er een sport van maakt.

Tip:

Laat de verbranding (inj. of carb's) kontroleren door iemand die de apparatuur en kennis heeft.
 
Backfire:
"Het ongewenst ontsteken van een lucht-brandstofmengsel wanneer de
inlaatkleppen nog open zijn."


Dit houdt in dat een backfire dus een ontbranding richting de inlaat(kleppen) is, en niet richting de uitlaat(kleppen). Dat laatste is inderdaad gewoon een na-verbranding in de uitlaat zoals beschreven door "Boer Maarten"
 
Laatst bewerkt:
Stoer die klappen uit de uitlaatpijp.

Flink gas erop, gas dicht en kom maar op met die herrie.
Klinkt fantastisch.

Helaas het kan kwaad.
Erger nog het kan behoorlijk motorschade opleveren.

Die klappen zijn het gevolg van een onvolledige verbranding.
Dat kan te rijk echter ook te arm zijn.

Door de enorme drukopbouw in de uitlaat kan dit schade opleveren.
In het gunstigste geval komt de uitlaat los op de bevestigingen.
In erge gevallen krijgt de uitlaatklep zoveel tegendruk dat deze niet op tijd sluit,
en komt deze al rap de zuiger tegen.
Wat dat voor gevolgen heeft zullen meerdere lezers wel begrijpen.

Het komt ook voor tijdens gas geven.
Dan is de schade uit voorgaande al ontstaan.
Dan wordt het een cyl. kop revisie.

Een enkele keer dat naverbranding plaats vindt zal niet direkt schade opleveren.
Echter als je er een sport van maakt.

Tip:

Laat de verbranding (inj. of carb's) kontroleren door iemand die de apparatuur en kennis heeft.

Kan je hierin geen ongelijk geven.. Mits deze naverbranding beperkt blijft tot een leuk roffeltje zal het allemaal wel mee vallen. Hoe harder de knal des de hoger de druk in de uitlaat zal zijn en hierbij dus ook je kans op schade.
 
Komt door je Kleen Air System is puur voor de Emissie eisen ,heb het er bij m,n zoon z,n Kawa 636 2003/2004 afgehaald ,loopt veel beter ,reageert veel beter en geen klappen meer door de Uitlaat.
Bij m,n eigen Kawa(Niner) is het er al jaren af en die klapt ook niet door de uitlaat is al jaren bekend dat het hierdoor komt ,word met het Kleen system nog eens extra zuurstof toegevoegd in je uitlaat,en dat geeft die klappen ,haal er maar af en je zal zien dat het weg is (in ieder geval veel minder)
 
Mij is een geval bekend van een gebroken uitlaatklep bij een persoon die de gewoonte had in tunneltjes de uitlaat te laten knalllen met behulp van de killswitch. Hij heeft het nu afgeleerd.

grtz,

Cees
 
Terug
Bovenaan Onderaan