Backfires oorzaak?

aequitas

MF'er
7 sep 2003
129
0
Arnhem
Hoi allen,

Het lijkt of mijn NX jaloers aan het worden is op mijn GSX in aanbouw. Ik heb in deze week namelijk al 3 keer problemen met em gehad. Eerst gevallen (omdat de motor afsloeg), dan nog een een kortsluiting in de electrische start en nu dit.

Net toen ik bij ons de straat in reed kreeg me motor opeens een harder geluid en backfires bij gas los. Net nog ff geluisterd in de garage en ze klinken echt te gek. Maar het nadeel is dat mijn blokje er niet blij mee zal zijn en ik wil deze fiets straks graag nog als pekelfiets gebruiken.

Ik heb vandaag de carb los gehad om mijn problemen te verhelpen aan de startmotor. Dus hier zou de oorzaak kunnen liggen. Wat ook een mogelijkheid is is dat de uitlaat een beetje verrot is (zie pekelfiets).

Mijn vraag is of jullie nog andere dingen weten waar ik mogelijk die backfires door krijg en waar ik morgen voor moet zoeken?
 
Ik heb ook enorme uitlaat fik bij gas los, knallen en vuur, maar ja, t enige wat je er mee sloopt is je demper. En het gehoor van omstanders. Ik laat het lekker zo. :9

Maar als het bij jou echt backfires zijn en je knallen komen uit je luchtfilters, dan zou ik nog even een keer alles luchtdicht aansluiten. Van voren tot eind. luchtfilter tot aan je carbs, tot aan de aansluiting op je blok.

( behalve dan je luchtfilter zelf, dat mag wel open blijven.. )


:+

Je hebt niet aan je ontsteking lopen froemelen verder?
 
Ik heb ook enorme uitlaat fik bij gas los, knallen en vuur, maar ja, t enige wat je er mee sloopt is je demper. En het gehoor van omstanders. Ik laat het lekker zo. :9

Maar als het bij jou echt backfires zijn en je knallen komen uit je luchtfilters, dan zou ik nog even een keer alles luchtdicht aansluiten. Van voren tot eind.

( behalve dan je luchtfilter zelf, dat mag wel open blijven.. )


:+

Ik heb gehoord dat de uitlaat van het blok te warm wordt van slechte ontsteking en je klemmen verbranden. Wimpie (van wimpies nx site die nu offline is) heeft het met z'n als een gehad. Die had een gaatje in de uitlaat waar ie een half jaar mee rondreed. Dus neem liever zekere voor het onzekere.
 
Dr is een verschil tussen backfires (dan had je luchtfilterbak nu in je reet gezeten :P ) en knallen in de uitlaat.

Laatste kan heel goed komen door een gaatje of wat voor lek dan ook in de uitlaat.
Verkeerd mengsel kan het ook door komen.

Zo boeiend is het trouwens niet, mijne heeft het er 35000km last van gehad, niks aan de hand, alleen zat mn demper zo nu en dan los :+ .
 
Dr is een verschil tussen backfires (dan had je luchtfilterbak nu in je reet gezeten :P ) en knallen in de uitlaat.

Laatste kan heel goed komen door een gaatje of wat voor lek dan ook in de uitlaat.
Verkeerd mengsel kan het ook door komen.

Zo boeiend is het trouwens niet, mijne heeft het er 35000km last van gehad, niks aan de hand, alleen zat mn demper zo nu en dan los :+ .

Nee ok die heb ik er nog niet uit hoeven peuteren dus dat zit wel goed. Wist niet dat er een verschil daarin bestond.

Ik ga iig vandaag de uitlaat controleren en de carb. Ik hoop dat ik het daar kan vinden.
 
Uitlaten van de 650 zijn een zwak punt, maar ook het inlaat spruitstuk in een bekent euvel.
Het inlaat spruitstuk scheurt altijd aan de onderkant, precies midden in de gleuf.
 
Waarschijnlijk heb ik het probleem al gevonden:

Foto's

Een goed gat in de uitlaat. Zo ff bij de motorzaak langs gungum halen. Dan houdt ie het nog wel uit tot de 24e.

PS: het is een 250 geen 650 ;)
 
Laatst bewerkt:
Mijn vraag is of jullie nog andere dingen weten waar ik mogelijk die backfires door krijg en waar ik morgen voor moet zoeken?

Backfire's kun je krijgen door verkeerde (te laat) timing, een haperende ontsteking, een verkeerd vonkende bougie, een te arm mengsel waardoor de verbrandingssnelheid van het mengsel te langzaam word, of door een lekke uitlaatklep.

(Toch nog ff antwoord gegeven op je vraag) :9
 
Backfire's kun je krijgen door verkeerde (te laat) timing, een haperende ontsteking, een verkeerd vonkende bougie, een te arm mengsel waardoor de verbrandingssnelheid van het mengsel te langzaam word, of door een lekke uitlaatklep.

(Toch nog ff antwoord gegeven op je vraag) :9

Je doet je naam niet echt eer aan, voor een engineer zou je toch moeten weten dat backfire in het inlaatcirquit plaatsvind, niet in het uitlaatcirquit...
Je bent trouwens niet de eingste hoor meer dan de helft van de mensen denkt dat als ze een uitlaat horen knallen dat het backfire is, maar het zij je bij deze vergeven...
Backfire kan dus ontstaan door verkeerde ontstekingstijdstip (b.v. doorslaan van je bougiekabels, kortsluiting op je bobinekabels, of verkeerd aangesloten bougiedoppen/bobinekabels. koolafzetting in je verbrandingskamer, die kan blijven nagloeien, en als je inlaatkleppen opengaan, wordt het gasmengsel ontstoken door het gloeiende deeltje.
of: lekke of te strak afgestelde inlaatkleppen.
 
Je doet je naam niet echt eer aan, voor een engineer zou je toch moeten weten dat backfire in het inlaatcirquit plaatsvind, niet in het uitlaatcirquit...
Je bent trouwens niet de eingste hoor meer dan de helft van de mensen denkt dat als ze een uitlaat horen knallen dat het backfire is, maar het zij je bij deze vergeven...
Backfire kan dus ontstaan door verkeerde ontstekingstijdstip (b.v. doorslaan van je bougiekabels, kortsluiting op je bobinekabels, of verkeerd aangesloten bougiedoppen/bobinekabels. koolafzetting in je verbrandingskamer, die kan blijven nagloeien, en als je inlaatkleppen opengaan, wordt het gasmengsel ontstoken door het gloeiende deeltje.
of: lekke of te strak afgestelde inlaatkleppen.

Sorry, ik zeg nergens dat het uit de uitlaat moet komen.

Ik zeg alleen dat het veroorzaakt kan worden door de uitlaatgassen..

Uiteraard is het inlaatmengsel dat tot ontbranding komt, dacht dat men dat wel snapte..

Backfire is volgens mij nog altijd terugslag of terugvuur..

Beetje beter lezen in het vervolg..
-O-

Gelukkig let EdwinO wel goed op :Y
 
Waarschijnlijk heb ik het probleem al gevonden:

Foto's

Een goed gat in de uitlaat. Zo ff bij de motorzaak langs gungum halen. Dan houdt ie het nog wel uit tot de 24e.

PS: het is een 250 geen 650 ;)

bij zo'n gat houd gun-gum het nog geen 10 km vol, laat er een plaatje overheen lassen dan kan ie nog wel weer ff mee.
het was duidelijk valse lucht en dat is met het dichtmaken van je pijp (iig op die plek van de foto's, aan het eind zou ik 'm open laten O-) ) opgelost.
backfires herken je snel genoeg aan de vlammen uit je filters 8-) dat heb ik gehad toen ik aan het puzzelen was voor de juiste sproeiers na het monteren van open filters en uitlaten. aangezien bij een intruder 1 filter onder het zadel zit werd het ff heet onder m'n kont :?
na een paar pogingen werd het beter en toen kwamen de vlammen uit de uitlaat... wel lachen met turn out pijpen en dan laten vlammen naast een fietser })
 
Vergeten:

Korte verklaring voor hoe dat kan:

Bij een groot klepoverlap kan het voorkomen dat de uitlaatgassen het mengsel in de inlaat tot ontbranding laten komen. Hoop dat je wel weet wat klepoverlap is en waarom dit toegepast wordt.

Bij een klein klepoverlap kan dit gebeuren door nagloeiende deeltjes in de compressieruimte (zoals je idd al zei)

En die dingen wat je zei over de ontsteking, noemde ik ook al, volgens mij.. :W

Back to topic! :]
 
bij zo'n gat houd gun-gum het nog geen 10 km vol, laat er een plaatje overheen lassen dan kan ie nog wel weer ff mee.
het was duidelijk valse lucht en dat is met het dichtmaken van je pijp (iig op die plek van de foto's, aan het eind zou ik 'm open laten O-) ) opgelost.

De luchtinlaat van een NX250 zit niet in de uitlaat hoor, dus valse lucht daar langs kan lastig worden.

na een paar pogingen werd het beter en toen kwamen de vlammen uit de uitlaat... wel lachen met turn out pijpen en dan laten vlammen naast een fietser })

Chopperhokken....
 
Ben gister even bij mijn oom langs geweest. Das een 3-cyl, 2-takt kawa fanaat die zelf zijn uitlaten bouwt en toen ook de bocht van de nx had gelast. Hij zij dat het moeilijk te lassen viel omdat er alu bij zit.

Heb nu met gungum en gungum tape de boel gedicht. Op zich hoeft het nog maar een week of 3 te houden voor ik de motor in de hoek van de garage kan zetten en rustig kan kijken voor een nieuwe uitlaat of plaatje lassen.

Iig bedankt voor de reacties en de uitleg over de backfires (die ik dus niet heb ;) )
 
hahaha.

vandaag ook weer aan het rijden geweest... door stadkanaal vlammende uitlaat heerlijk dikke klappen!!! waarom kijken die mensen dan altijd zo vuil?? snappen ze dat dan niet?? haha
 
Ik denk dat The Engineer z'n naam toch wel eer aandoet:

En jij gaat er van uit dat alles wat in een woordenboek staat klopt....
vooral technische omschrijvingen zijn niet altijd even duidelijk en precies omschreven...
Er was zelfs een tijd dat er mensen waren die beweerden dat de aarde plat was, en als je dat bestreed, kwam je op de brandstapel
 
Nee ik geloof dat deze definitie uit het woordenbook klopt.
Mij ontgaat even de relatie tussen brandstapels en back-fires, maar laat ik zeggen dat de meeste van de "back-fire aanduidingen" hier op het MF gaan over vlammen uit de uitlaat. Ik ben benieuwd hoe ik dat fenomeen volgens jouw moet aanduiden als het geen back-fire mag heten.
 
Nee ik geloof dat deze definitie uit het woordenbook klopt.
Mij ontgaat even de relatie tussen brandstapels en back-fires, maar laat ik zeggen dat de meeste van de "back-fire aanduidingen" hier op het MF gaan over vlammen uit de uitlaat. Ik ben benieuwd hoe ik dat fenomeen volgens jouw moet aanduiden als het geen back-fire mag heten.

Jep, dat is dus doordat zoals gezegt de meesten denken dat backfire uit de uitlaat komt.

En dat is dus inderdaad niet waar.

Hoe het dan wel heet weet ik niet, vlammen uit de uitlaat bijvoorbeeld?
 
En jij gaat er van uit dat alles wat in een woordenboek staat klopt....
vooral technische omschrijvingen zijn niet altijd even duidelijk en precies omschreven...
Er was zelfs een tijd dat er mensen waren die beweerden dat de aarde plat was, en als je dat bestreed, kwam je op de brandstapel

Nee, maar ik heb wel gelijk. O-)

Backfires komen dus niet uit de uitlaat. Dit heb ik ook nooit gezegd, of getypt. B|

Het mengsel in de inlaat kan tot ontbranding komen (bij een groot klepoverlap bijvoorbeeld) door de uitlaatgassen / mengsel!

Geez... |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan