BadBert stelt zich voor (BMW R1100s)

Mijn oude R1100S (heeft m'n vader nu) had een scheurtje, dat is opnieuw bekleed, hier;
Clarijs CS - Home

Die heeft ook mijn zadel (R1100GS) voorzien van een steviger schuim. Ik vind het een prima bedrijf, is een echte liefhebber en doet graag motorzadels. Voor jou ook niet echt ver dacht ik.
Als je zelf aan de slag gaat, let er dan op dat de dekjes van BMW helemaal gelijmd zijn op het schuim, het is dus niet een kwestie van 'nietjes eruit en klaar'.
 
Dat bedrijf zit hier niet ver vandaan nee.
Weet jij nog wat de kosten waren? (mag via PB)

De nieuwe hoes die ik wil kopen moet zonder lijm geplaatst worden trouwens.
Denk dat de lijm niet super veel problemen op zal leveren?

Ik vind de hoezen van topsellerie wel heel mooi, en zijn ook nog eens te betalen.
Jammer dat ze in frankrijk zitten.

Ik zou ook iemand kunnen zoeken uit de buurt (zal dat bedrijf ook eens mailen) die ervaring heeft met het vervangen van bekleding evt dit voor me kan doen (plaatsen van de nieuwe cover dan).

zijn er mensen uit de regio Bergen op Zoom die dit kunnen evt?!
 
Ik heb een hoop opties bekeken en overwogen, maar ik heb toch een zadel besteld bij topsellerie :)

met gel zitvlak natuurlijk
1600238468099.png


Kant en klaar, dus ga zelf niet lopen "klooien"

Ben benieuwd!
 
zo, weer wat op het lijstje voor erbij:
i-pzWcCvz-X3.jpg

Roosters voor bij de inlaat van de oliekoeler, en de openingen in de zijkappen bij de kont :)
Binnenkort maar eens monteren.

van Topsellerie een indicatie gekregen, met een week of 3 zou mijn zadel klaar moeten zijn.

Morgen weer een ritje maken met mijn broertje en goede vriend in zeeland.
 
Afgelopen weekend weer lekker wat kms gemaakt samen met mijn maat en broertje.

Reed een stuk door een tunnel en het viel me op dat de verlichting van de tellers wel ERG dim is......
Net dus maar even wat LED's besteld om die daar in te doen, voorkant moet toch uit elkaar voor de roosters en de xenon, dus dan vervang ik ze gelijk ;)

Zal proberen foto's te maken maar weet niet hoe goed het verschil zichtbaar gaat zijn :P
 
zojuist is mijn sticker binnen gekomen:
IMG_20200929_132100-X2.jpg


sticker ziet er perfect uit, even bij de sticker op de motor gehouden die in goede staat is, en de maat en kleuren komen perfect overeen.
Was ook binnen een week binnen en nog goed betaalbaar ook!
Goed werk dus van Motor Stickers

Binnenkort dus beginnen met alle klusjes:

- xenon monteren
- LED stadslicht
- roosters voor de oliekoeler
- rechter zij/achterkap vervangen
- de vervangen kap voorzien van nieuwe sticker
- roosters bij de openingen van deze zij/achter kappen (onder de kont)
- LED lampjes in de tellers voor de verlichting.

Dus voor bovenstaande gaat de hele voorkant uit elkaar, en de zijkappen aan de achterkant er af..... wordt een bijna kale S dus :P hihi

Dan is het nog wachten op mijn nieuwe zadel.
helaas hadden ze de basis van mijn type niet op voorraad, dus daar zijn ze nu naar op zoek.
Heeft ook geen haast..... mocht het te lang duren, en het toch voorlopig slecht weer zijn dan kan ik ook mijn eigen zadel opsturen, maar dan kan ik een week of 3 zeker geen motor rijden want dat gaat moeilijk zonder zadel :P hahaha

OWJA.....
van de winter ga ik beginnen aan een leuk project....
Gear indicator!!!
gebaseerd op deze:

Heb van de beste man al een hoop info want hij maakt de setjes niet meer.
Ik ga echter het setje maken met een arduino voor het "ontcijferen" van de stand van de bak, en het aansturen van het display.
Dit werkt dus echt op stand van de schakelwals, en niet toeren/snelheid berekening!
 
Laatst bewerkt:
zojuist bericht ontvangen van TopSellerie.
Er is een zadel onderweg naar ze vanuit de VS. Dit zadel zou de juiste moeten zijn voor mij, en wordt dan voorzien van mijn hoes en gel zitvlak :)

Hopelijk dus binnen nu en een paar weken mijn zadel hier :D
 
Goed, afgelopen dagen flink bezig geweest aan de S.

Eerst maar eens de "nieuwe" achter/zijkap vervangen.
De sticker die daar op zat is goed verkleurd, dus had een nieuwe sticker gekocht. Verschil is goed te zien:
i-vC6BNgD-X2.jpg


Eerst even de locatie van de originele sticker afgeplakt, zodat de nieuwe op dezelfde plek kan:
i-jB5jjVD-X2.jpg


Daarna sticker er af en even goed poetsen en ontvetten:
i-Qj5tBD8-X2.jpg


Dan de nieuwe sticker er op. Hierna nog even verwarmd en goed aangedrukt:
i-wNn2C6K-X2.jpg


Hierna de oude kap er maar eens afhalen. Je ziet.... beschadigd. En aangezien dit de enige echte beschadiging was aan de motor toen ik hem kocht, kon dit zo niet blijven natuurlijk!
i-H8vkxHx-X2.jpg


Duidelijk verschli in staat:
i-2VLjRcW-X2.jpg

(ja de sticker zit net op een andere plek, maar de nieuwe locatie komt overeen met de andere kant ;) )

Nu de kap er toch af ligt, gelijk het roostertje er maar in geplakt wat ik gekocht had:
i-VzkTRRt-X2.jpg

En dat gelijk aan de andere kant ook gedaan, dus even kapje er af, rooster lijmen, kapje er op.

Toen door naar de rest van de motor..... dus moest hij verder uit elkaar:
i-2hrX2bQ-X2.jpg


En ja, dan moet hij NOG verder uit elkaar.....
i-mRZSP8v-X2.jpg


als dan de voorkant er af ligt, ook daar de roosters in gemaakt. Zitten klem tussen de "luchthapper" naar de oliekoeler:
i-FcfCgrb-X2.jpg

(en ja, de kap is ook nog gepoetst, zaten wat lijken op ;) )

Dan door met de tellers, want ik wilde de standaard waxinelichtjes er uit, en led er in. Teller moet helemaal van zijn plek (hoeft NIET uit elkaar):
i-kq7mGd7-X2.jpg


En dan was zit origineel:
i-9LLBVTK-X2.jpg


En nu met LED:
i-hcNqNM4-X2.jpg

(en ja door de camera zie je het verschil minder, in het echt is het verschil veeeeel groter)

Toen de voorkap er weer op met licht, maar niet voordat ik het stadslicht had vervangen door LED:
i-JS5ZkTz-X2.jpg


Toen stond de pakketbezorger voor de deur..... hmmmmmm
i-2WRV3df-X2.jpg


Mijn nieuwe zadel :D :D
i-PPFrb9D-X2.jpg

Die gaat er dus als de motor weer in elkaar staat, ook op :D
want dit was het origineel, niet echt super meer (en super glad):
i-rpnSVGT-X2.jpg


i-qFgrqGp-X2.jpg


i-RjzVTL7-X2.jpg

originele bekleding was ook helemaal "bros"

Toen verder met de klusjes...... xenon inbouwen!
De balast heb ik bovenop de rechter zekeringdoos gedaan. Als je hem een beetje naar voren schuift dan past de kap er precies overheen
i-FRv6xTb-X2.jpg


Bedrading nog een beetje ingetaped met zachte elektriciteitstape:
i-qBsbXCt-X2.jpg


Daarna was alles klaar en gelukt :) en kon de hele motor weer in elkaar :D

In de buitenlucht met het nieuwe zadel (rooster is ook goed te zien)
i-QfSnFwf-X2.jpg


i-P49QRB9-X2.jpg


i-Q6ZRgkP-X2.jpg


i-2dQ346b-X2.jpg


Zadel past echt perfect en is super netjes!!!!
Zit ook 100x beter dan het origineel..... minder glad en ik heb ook voor de optie gekozen om het zitvlak uit te rusten met GEL :)

Roosters zien er ook echt goed uit, oogt VEEL beter dan in een open gat kijken....
i-274jHSG-X2.jpg


i-mGVMDwm-X2.jpg


Toen de seatcover er weer op:
i-dRXgspz-X2.jpg


i-hqF8FnW-X2.jpg


Van het voorjaar ga ik met een maat (die goed is met fiberglas) knutselen om een korte seat cover te maken, die eigenlijk alleen het zwarte plastic (handvaten enzo) achter afdekt, zodat zo veel mogelijk van het zadel te zien is. Dat is iig het plan.... :P

Hier met xenon aan:
i-mcdLBx9-X2.jpg


Hij moet nog "inbranden" dan wordt de kleur nog wat witter. Lichtopbrengst is nu super, en strooilicht niet meer dan origineel (getest tegen een muur in het donker).
Heb gekozen voor 35W,6000K lampen.

Voorlopig zijn we klaar aan de S :)
Ik ga nog wel 1 ding doen, bij bepaalde modellen zit er aan de zijkapt op dekappen een grote S geplakt met R1100 daar aan de bovenkant door.
Die sticker ga ik namaken en komt er bij mij ook op. Heb het al in paint een beetje nagemaakt om te kijken of het zou staan, en dat staat prima. Zit nu een groot leeg grijs vlak natuurlijk (boven het bmw logo aan de zijkant zeg maar)

Maar daarover binnenkort meer :)
 
Heej basje!
zou goed kunnen, hihihi

Afgelopen zaterdag kreeg ik een appje van @Sjefman , of ik zin had om mee te gaan rijden..... euhm, ja tuurlijk! Was prachtig weer....

Bas ook opgetrommeld en samen op pad geweest ook met mijn broertje er bij.
lekker gereden en gekletst.
Ook vliegtuigjes gekeken hahahah
i-549zcjT-X2.jpg


was een leuke kleren combo zo;
i-5Mshwg9-X2.jpg
 
Ne ZZ, over de grens, bovendien geparkeerd op de openbare weg. Netjes! :+
Mijn buurman had een bedrijf wat amerikaanse auto's importeerde en onderhoud en modificaties aan deed. Mijn buurman was nederlander, maar het bedrijf zat net over de grens in belgie. Daardoor dus de BE platen.
Handelaarsplaten voor de deur in NL: hij woont in NL, en reed de volgende ochtend naar het bedrijf wat de auto ging keuren voor goedkeuring op de belgische weg :)
Zo stonden er destijds (is alweer wat jaren geleden) heel wat van dit soort dikke bakken bij ons of de buurman voor de deur.
En ja, als je zelf zo een klein autotje hebt..... dan moet je foto's maken he hahahah

Overigens een aantal keren meegereden in een wagen die hij dan mee naar huis nam....... damn zo een SRT10 truck is SNEL pfoeoeoeoe
(Maar ja, draaikolk in de tank he :P hihi)

Wat betekend ZZ dan in België dat je dit vermeld?
Handelaarsplaten dus :)
Ik DENK dat die officieel niet over de grens mogen en niet aan de openbare weg mogen staan als ik de tekst die ik vind goed begrijp, regels voor handelaarsplaten zijn in BE wat strenger als in NL.
Maar goed, mijn buurman was dus nederlander met een belgisch bedrijf, wellicht dat dit iets uitmaakt voor deze situatie :D
 
Mijn buurman had een bedrijf wat amerikaanse auto's importeerde en onderhoud en modificaties aan deed. Mijn buurman was nederlander, maar het bedrijf zat net over de grens in belgie. Daardoor dus de BE platen.
Handelaarsplaten voor de deur in NL: hij woont in NL, en reed de volgende ochtend naar het bedrijf wat de auto ging keuren voor goedkeuring op de belgische weg :)
Zo stonden er destijds (is alweer wat jaren geleden) heel wat van dit soort dikke bakken bij ons of de buurman voor de deur.
En ja, als je zelf zo een klein autotje hebt..... dan moet je foto's maken he hahahah

Overigens een aantal keren meegereden in een wagen die hij dan mee naar huis nam....... damn zo een SRT10 truck is SNEL pfoeoeoeoe
(Maar ja, draaikolk in de tank he :P hihi)


Handelaarsplaten dus :)
Ik DENK dat die officieel niet over de grens mogen en niet aan de openbare weg mogen staan als ik de tekst die ik vind goed begrijp, regels voor handelaarsplaten zijn in BE wat strenger als in NL.
Maar goed, mijn buurman was dus nederlander met een belgisch bedrijf, wellicht dat dit iets uitmaakt voor deze situatie :D

Niet helemaal. Een Z is een handelaarsplaat. Een ZZ een proefrittenplaat. Echter heeft de wetgever de naam nogal verkeerd gekozen want met proefrit wordt bedoeld: de technieker/werknemer/... die een rit maakt ter controle op de werking van de onderdelen. Mogelijke kopers mogen niet met een ZZ rijden. Het is ook zo dat een ZZ nooit over de grens mag. Bij een Z is dat wel zo, voor zover je deel uitmaakt van een intercommunautaire handelsoverdracht. Op een Z betaal je immers gewoon verkeersbelasting en daarmee mag je alle verplaatsingen doen (prive gebruik zoals boodschappen bijvoorbeeld) met een ZZ mag dat allemaal niet. Je mag enkel in driehoek rijden tussen een plaats van inscheping, garage, keuring en enkel onderweg zijn. Je mag nergens stoppen (tanken wordt gedoogd). Goederen vervoeren mag niet, de wagen moet leeg zijn met een ZZ.

Da's het zo'n beetje in grote lijnen, maar er is nog veel meer. Alleszins staat die ZZ daar dubbel in overtreding, of hij daar nu woont of niet ;)
 
Even gaan opzoeken in de cursus die ik doceer, zo zit het dus.


Commerciële kentekenplaten


Inleiding


Commerciële nummerplaten zijn kentekenplaten die door de inschrijver en toegelaten gebruikers kunnen gebruikt worden op niet-ingeschreven voertuigen. Deze platen zijn herkenbaar aan hun groene kleur en hun specifieke Z-karakter(s).


Gezien er in het verleden veel misbruiken bestonden in verband met het gebruik van commerciële nummerplaten (denk maar aan de verhuring van zo’n plaat) heeft de overheid het gebruik van deze platen strikt gereglementeerd via het Koninklijk Besluit van 8 januari 1996.


Commerciële kentekenplaten kunnen alleen worden gebruikt door professionelen binnen de sector. Het zijn kentekenplaten met een geldigheidsduur van 1 jaar. De inschrijving moet dus jaarlijks verlengd worden.


Hieronder bespreken we de 2 verschillende kentekens met hun eigen specifieke regelgeving.


De handelaarsplaat


De handelaarsplaat is opgesteld als “1-ZAA-001”. Wie mag hiermee rijden:



  1. De natuurlijke personen (Eenmanszaken):
    - De houder van de kentekenplaat
    - Personen die deelgenoot zijn in het bedrijf en dusdanig zijn ingeschreven in de KBO
    - Helpende ingeschreven gezinsleden
    - Ingeschreven werknemers die schriftelijke toelating hebben
  2. De rechtspersonen (vennootschappen)
    - Bedrijfsleiders en volmachtdragers van het bedrijf
    - Ingeschreven werknemers die schriftelijke toelating hebben
    - Klanten die hun voertuig hebben aangeboden voor onderhoud of herstelling wanneer de duur de 7 kalenderdagen niet overschrijdt. De klant moet ook in het bezit zijn van de boorddocumenten van zijn eigen voertuig dat ter herstelling werd aangeboden bij het autobedrijf.

Er geldt een zeer strikte reglementering omtrent deze nummerplaat. Zo mag de handelaarsplaat uitsluitend gevoerd worden op voertuigen die eigendom zijn van de houder van deze kentekenplaat.
Bovendien moeten deze voertuigen over een geldig bewijs van de technische keuring beschikken.
Voor alle duidelijkheid: de handelaarsplaat mag gebruikt worden voor zowel beroepsmatig gebruik als privé-gebruik.
Bezoldigd vervoer is echter niet toegelaten (vervangwagen voor taxi-bedrijf).

Deze kentekenplaat mag enkel vrij de landsgrenzen overschrijden binnen de BeNeLux en voor zover het commerciële transporten betreft. Buiten de BeNeLux is dit in principe verboden, tenzij er uitdrukkelijk toestemming wordt gegeven de lidstaat.


Het voertuig dat deze kentekenplaat voert moet een geldig bewijs van de technische keuring kunnen voorleggen.


De belasting op de inverkeersstelling komt te vervallen, jaarlijkse wegenbelasting wordt geheven op de cilindrage.


De aanvraag en verlening van de handelaarsplaat


Het desbetreffende aanvraagformulier invullen in het BTW-administratiekantoor. Voor een eerste aanvraag hoef je geen bewijsvoering neer te leggen. Voor een verlenging hiervan echter wel.


De verlenging, of een bijkomende handelaarsplaat aanvragen houdt in dat er per maand 1 factuur moet kunnen voorgelegd worden; dus 12 facturen bij een volledig actief jaar.


De hernieuwing van een handelaarsplaat gebeurt tussen 1 oktober en 31 december. Let wel op dat deze dienst sluit tussen 24 december en 31 december.
Wanneer de bewijsstukken voor de verlenging werden ingediend en geldig zijn, ontvang je een nieuw vignet dat op de nummerplaat gekleefd moet worden.


De proefrittenplaat


De proefrittenplaat is opgesteld als “1-ZZA-001”. Echter is de naam “proefrittenplaat” ongelukkig gekozen door de wetgever.
Het is namelijk zo dat enkel de kentekenplaathouder dit kenteken mag voeren. Derden (klant, prospect) mogen dus helemaal geen gebruik maken van deze nummerplaat, ook niet als “proefrit”.
Echter heeft de Federale Wegpolitie (WPR) zijn interpretatie hierin herzien wat maakt dat potentiële kopers wél individueel een proefrit zouden kunnen maten met een voertuig dat dit kenteken voert.



De wetgever stelt dat de kentekenplaat gevoerd mag worden indien:


  • Er een herstelling of afstelling dient gecontroleerd te worden op zijn goede werking
  • Voor demonstratiedoeleinden. Echter werd er door de wetgever bepaalt dat dit kenteken uitsluitend mag gevoerd worden door de houder hiervan. Klanten of prospecten mogen dus enkel als passagier de proefrit ervaren (Cfr. WPR?)
  • Vervoer van het voertuig naar een plaats van inscheping
  • In de context van overdracht van het voertuig
  • Verplaatsingen naar en van de technische keuring

Het gebruik van dit kenteken is echter limitatief omschreven. Door deze grijze zone geeft iedereen zijn eigen interpretatie hieraan:


  • De toegelaten bestuurders zijn dus niet duidelijk gedefinieerd (Cfr. Lokale politie en WPR)
  • Er mogen behoudens de bestuurder (en dus de houder van dit kenteken?) geen andere personen aanwezig zijn, behalve wanneer deze personen prospecten/klanten zijn die meerijden tijdens de proefrit
  • Vervoer van goederen is ten strengste verboden
  • Het voertuig mag niet gebruikt worden als vervoersmiddel: je mag niet stationeren, iemand laten in- of uitstappen, boodschappen doen, …
    Voorzien van brandstof wordt gedoogd, onder voorbehoud dat je geen blikje cola in de shop koopt

Het gebruik in het buitenland is verboden, ook in de BeNeLux.


Bijkomende opmerkingen of bedenkingen ter interpretatie:



  • Er wordt nergens bepaald dat het voertuig die de ZZ-plaat voert, eigendom moet zijn van de kentekenplaathouder
  • Er wordt nergens bepaald dat het voertuig moet beschikken over een geldig bewijs van de technische keuring
  • Er is geen beperking inzake gebruiksdagen en/of -tijden (testrit ter controle van werking op zaterdagnacht om 3 uur?)
  • Er is een vrijstelling van verkeersbelasting in tegenstelling tot de Z-plaat, voor zover het voertuig niet op LPG rijdt

De aanvraag en verlening van de proefrittenplaat


Ook hier dient het desbetreffende aanvraagformulier ingevuld te worden in het BTW-administratiekantoor.
Het grote verschil is dat je geen enkele bewijsvoering moet neerleggen voor de proefrittenplaat, ook niet voor de verlenging ervan.
 
ohhhh een proefrittenplaat! Ik dacht handelaarsplaat, dat zei mijn buurman destijds ook.
Ach.... het is alweer aardig wat jaren terug, beste man woont nu in duitsland :)

Thanks voor de info! Altijd handig en interessant (zeker omdat ik zowat aan de grens woon :) )
 
De motor mag zo af en toe nog eens buiten, ook met dit weer :)

hij bevalt nog pri-ma gelukkig!
en verder is er niets meer aan veranderd dinds de laatste update.
enige dingetje is dat ik net een cardo freecom 2+ heb besteld om in de helm te bouwen en samen met mijn broertje of met @Sjefman te ouwehoeren als we gaan rijden hahahah
 
Van de Mini's is alleen de automaat nog niet gesloopt zie ik bij de RDW. :)
 
@Worldbeater nee, de automaat bestaat inderdaad nog, waar, weet ik helaas niet. Ben een tijdje op zoek geweest. Laatste wat ik weet is dat hij ergens achter een loods stond weg te rotten :( apk is ook al een tijdje verlopen
De groene mini MPI (laatste) is geëxporteerd en rijdt nog vrolijk rond in de regio van Antwerpen Belgie :)

De lichtblauwe is na een ongeluk totall-loss verklaard en helaas gesloopt ja :(
De groene carb mini (met zilveren wheel arches en dak) is door de laatste eigenaar verwaarloosd en bij een bedrijf terecht gekomen die hem niet te moeite waard vond om te redden en is voor onderdelen gebruikt (en idd gesloopt dus).
Ik heb de mogelijkheid gehad de auto terug te kopen omdat ik de eigenaar van het bedrijf waar hij terecht is gekomen ken, en hij wist dat dit mijn mini was geweest. Maar ik had geen zin in een full resto, motor rebuild en nieuw interieur.......

wel zonde.... dat wel.

als ik de automaat nog eens vind, en hij is nog redelijk of te redden, dan denk ik dat hij weer terug komt :)
 
Ik had vorige week een communicatie setje besteld.
Was lekker vlot binnen :)
i-GC5qzbC-XL.jpg


Een duo setje, want mijn broertje wilde hem ook graag (heeft nu een gewone freecom 1)

Dus het setje in mijn helm gezet.
i-669DrZZ-XL.jpg


binnenkort hoop ik op de motor wat te kunnen testen, zo op het eerste "gezicht" ben ik wel tevreden over de geluidskwaliteit in ieder geval, maar heb nu natuurlijk alleen buiten lopend wat geprobeerd en gebeld enzo.
 
Ondertussen genieten we nog regelmatig van de S.
Het blijft een erg fijne motor die zowel rustig als sportief te rijden is.

Ik raak ook al gewend aan het gewicht van het ding (is natuurlijk geen lichte motor) en heb steeds meer en meer vertrouwen in de motor en mijn eigen stuurmanskunsten natuurlijk.

Pas nog even wat toegevoegd aan de motor, wat al lang op mijn lijstje stond maar ik kon geen goed passende vinden,...... een tankprotector:
i-zC8d25C-X4.jpg


i-tShF7RQ-4K.jpg


Deze vorm past precies bij het gele deel van de tank kap, en naar zoiets ben ik best lang op zoek geweest. Ik wilde namelijk dat het ook qua vorm een beetje zou passen.

Verder heb ik EINDELIJK de spullen besteld (en binnen gekregen) om een gear indicator te maken:
  • arduino pro nano
  • 12v -> 5v omvormertje
  • gearbox sensor van een r1150RT welke alle versnellingen aan geeft ipv alleen neutraal
  • 7 segment 1 digit LED displaytje
  • automotive waterproof connectors (om te zorgen dat ik ook weer makkelijk terug kan naar origineel)
We zijn nu heel druk met verhuizen (blijven binnen Hoogerheide hoor @Sjefman :P ) maar ik hoop daarna ermee aan de gang te kunnen.
Moet ook even wat dingen 3d printen, zoals een behuizing voor de arduino en het display (zodat ik het display ergens kan monteren, ik wil niet mijn dash "slopen" om het display er echt IN te bouwen).
3d printer heb ik pas aangeschaft, had tot begin april de beschikking over zo een ding op mijn werk, maar ik heb sinds april ander werk en daar hebben ze geen 3d printer :P hahahah. Maar nu heb ik er zelf 1 (Ender 3, V2 quiet edition)

Bij mijn nieuwe werk hoort ook een nieuwe lease auto...... mocht niet veel kiezen maar dit staat er nu voor de deur:
i-9wZk9mv-4K.jpg


i-2zG4RsV-4K.jpg


Dat is wel even anders :)
Tesla Model 3, Dual Motor, Long Range.
dat is echt wel snel en wendbaar.... plakt aan de weg!

Ik moest een elektrische auto kiezen uit deze klasse. Heb ook gekeken naar de Skoda Enyaq, maar die was niet snel genoeg te leveren toen ik een auto moest uitzoeken.

Ben er al een aantal keren mee op en neer naar Wales (UK) geweest, en dat gaat allemaal PRIMA.
Ik haal soms wel 500 km op 1 lading, met ook een hoop snelweg. Dat valt dus echt niet tegen! Uiteraard ligt het helemaal aan de rechtervoet, maar ook aan de weersomstandigheden e.d.
Bijtelling is nog gunstig, want dit was een demo model (stond ruim 400 km op toen ik hem kreeg) die NET nog in 2020 op kenteken was gezet :)

Goed..... nu eerst eens verhuizen en alles doen wat bij het nieuwe huis moet gebeuren en wat ik wil doen.....
Uiteraard is er voor de motor en brommer weer een eigen "slaapkamertje" :)
i-HjN53SD-4K.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nou, afgelopen weekend had ik de motor 1 jaar :)
Tot nu toe heerlijk genoten van de motor.

Wel zondag een klein puntje van kritiek gekregen op mijn eigen motor....
Ik heb voor het eerst wat langer en vaker op 1 dag op de motor gezeten, en ik kom er achter dat ik toch eigenlijk mijn knieën te ver op moet trekken om echt fijn te zitten. Dit merk je natuurlijk niet bij elke rit....

DUS ik ben eens gaan uitzoeken wat in de buurt komt van de S (design, motorblok, eigenschappen) en kwam op papier uit bij een R1200RS.
Ik ben dus eens aan het onderzoeken of dit een goede opvolger zou zijn. Is natuurlijk een veel modernere motor met veel meer elektronica enzo er in, maar de afstand voetsteunen-zadel zou hierbij een stuk groter zijn.
Eens kijken of ik een mooie kan vinden en eens een proefrit plannen op zo'n ding.

Niet zeker of de S weg gaat dus.... maar de kans bestaat wel ;)
 
Nou, toen ging het allemaal HEEL snel.....
ik was stiekem in mijn achterhoofd al aan het denken over de motor ivm de zit.
Er stond te veel spanning op mijn knieeen op de r1100s, en dat is gewoon niet fijn als je wat vaker of langer op de motor zit.

Afgelopen woensdag bij Witteveen Motoren gaan kijken voor een R1200RS die hij had staan.
zo stond hij op de website:
DSC_0082.jpg


DSC_0075.jpg


DSC_0081.jpg


DSC_0079.jpg


DSC_0077.jpg


DSC_0078.jpg


eerst even een praatje maken en uitleggen waarom je dan een andere motor wil na al een jaar (jaar en een paar dagen om precies te zijn).
Na de uitleg de motoren naast elkaar gezet en idd, je ziet duidelijk het verschil in plaatsing van de voetsteunen t.o.v de billen bij de 2 fietsen.

Eerst even wat uitleg gehad over de motor, want die was full option (enige wat er niet op zit is keyless ride) en toen met het ding even lekker door de polder gereden.
Wat een verademing was dat zeg.... je voelt direct het verschil in zitten (nu weet je ook waar je op moet letten natuurlijk).
Het verschil in vermogen is ook duidelijk voelbaar natuurlijk, maar de motor voelde veel soepeler aan, veel lichter op de wieltjes en je had veel meer gevoel over wat er gebeurde (ookal stond alles op dynamisch)

Hierna de motor nog eens goed bekeken. Hij zag er echt perfect uit. Banden vrij nieuw, remmen zagen er prima uit, frontje zeeeeer netjes.
1 ding had de verkoper wel gezien, het glas van de DRL was kapot op de neus....
Afgesproken dat we daar nog even contact over haden, want verder was alles naar wens (ook de inruil van de r1100s) dus was hij verkocht ovb :)

volgende ochtend kreeg ik een bericht met hoe hij het op wilde lossen met de DRL, zou een gloednieuwe in komen, dus hierna was de koop gesloten!

En vrijdag ochtend kreeg ik al berichten dat het lampje er al was, hij al volop aan de motor bezig was, en of ik zin had hem die middag al op te halen.....
JA NATUURLIJK!!!! Snel geregeld dat ik eerder weg kon op het werk, en vrijdag middag de motor opgehaald :D

Thuis even de tas afgooien die ik erbij kreeg
IMG-20210918-WA0000.jpg


IMG-20210918-WA0001.jpg


@Race-bas was er ondertussen ook, want we gingen mijn broertje verassen (niemand wist er van, ook Bas niet dus voor hem was het ook een verassing :P )

maar helaas wilde de motor niet meer starten :( Accu plat.....
Even contact met de verkoper, snel contact met motorzaak uit de buurt en alles was geregeld, nieuwe accu stond klaar, rekening ging direct naar Witteveen, TOP geregeld.
Snel nieuwe accu gehaald, en er in gezet.... alles weer in orde :)

Zaterdag lekker wezen touren met Bas en mijn broertje en echt genoten van de fiets.... wat een heerlijke machine
IMG_20210918_151121-4K.jpg


IMG_20210918_151130-4K.jpg


heb gelijk een houder besteld om in de navigatie-voorbereiding te klikken waar mijn telefoon in kan.

Ook nog even kijken, want ik wil de lampjes voor vervangen door LED (stadslicht, dimlicht en grootlicht). De rest is allemaal al led.....
mocht iemand tips hebben over GOEDE lampen (die ook geen canbus foutmelding geven), roep dan maar :)

Verder op zoek naar een sleutelhanger van de r1200rs.... had zo een rubberen van de r1100s, maar kan hem van de 1200rs niet vinden.
Ook een schaalmodel staat op het wensenlijstje maar is nog niet gevonden.... (tips zijn welkom)
 
Terug
Bovenaan Onderaan