Badland ST2 buggy bouw... Suzuki GSX1100G powered

ErwinB

Die hard MF'er
24 mei 2007
448
63
Sint-Oedenrode
Facebook
Instagram
Hallo allemaal! :)


Een paar maanden geleden ben ik begonnen aan het vervullen van mijn jongensdroom.. namelijk het bouwen van een buggy! *O*

Hier in Nederland hoor je er bijna niks over maar in Amerika, Canada en Australië is het een ware sport en een grote rage. Het gaat hier om de off-road (zelfbouw) crossbuggy's die veelal aangedreven worden met een motor-motor.

Ik heb de buggy die ik aan het bouwen ben niet zelf ontworpen, de bouwtekeningen komen van het Canadese bedrijf Badland Buggy, het model heet een ST2 Long Travel.


Ik doe rustig aan met mijn bouw, ik heb namelijk veel tijd nodig om dingen uit te vogelen, onderdelen te zoeken die hier in Europa een stuk moeilijker aan te komen zijn en natuurlijk te sparen -O-. Ik ben ook maar een arm studentje :+


De buggy zal aangedreven worden door een Suzuki GSX1100G. De donormotor heb ik eerder al via dit forum gekocht. Echter ben ik nog lang niet zover om de motor in het chassis te plaatsen.

De aandrijving gaat door middel van een Opel Omega differentieel met bijbehorende aandrijfassen. Ik moet nog uitzoeken hoe ik deze aandrijfassen netjes aan ga sluiten op mijn toekomstige wielen.. dat is nog een beetje een raadsel.. Dat heb je met zelfbouw dingen.



Hier een filmpje van de bouw van het chassis



Hier een filmpje van het (amper) lopende motorblok



Hieronder wat vergrootte foto's van het chassis en andere foto's die nog niet in een filmpje verwerkt zitten.

De basis van het chassis
erwin_van_den_boogaard_buggy_001.jpg


Compleet chassis:
erwin_van_den_boogaard_buggy_002.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_003.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_004.jpg


Jup, that's me! 8-)
erwin_van_den_boogaard_buggy_005.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_006.jpg


Race stoel.. helaas wel gestoffeerd -O-
erwin_van_den_boogaard_buggy_007.jpg


Veiligheid voorop! 5-punt racegordel.
erwin_van_den_boogaard_buggy_008.jpg


De donormotor: Suzuki GSX1100G '93.
erwin_van_den_boogaard_buggy_009.jpg


Onder-voorophanging in de mal.
erwin_van_den_boogaard_buggy_010.jpg


Alle ophangingarmen compleet
erwin_van_den_boogaard_buggy_011.jpg


Donor-motor gestript
erwin_van_den_boogaard_buggy_012.jpg


Stuur onderdelen, via eBay uit Amerika.
erwin_van_den_boogaard_buggy_013.jpg


Hele stuurinrichting geïnstalleerd
erwin_van_den_boogaard_buggy_014.jpg


Polyurethaan lagers met rvs assen voor de ophanging
erwin_van_den_boogaard_buggy_015.jpg


De differentieel in de gemaakte houder op zijn plaats
erwin_van_den_boogaard_buggy_016.jpg





Meer informatie, foto's en filmpjes volgen naarmate het project volgt!!

Ik vrees echter dat ik tussendoor jullie ook enkele vragen ga stellen omtrent de motorO-)



Erwin
 
Laatst bewerkt:
Haha ja is het ook.. veel onderzoeken, onderdelen zoeken en sparen.. Bovendien ook véél werk om alles te bouwen en goed te krijgen!

Maar wel ontzettend leuk *D


Volgende week laat ik mijn onderdelen laser snijden en dan kan ik de ophanging al volledig fabriceren.. dan lijkt het al heel wat meer :)
 
Omgeving Sint-Oedenrode (NB) Maar ik weet verder nog niet waar ik precies ga rijden en zo. Met mijn grootte en motorblok val ik buiten alle cross klasse's bijvoorbeeld.

Het gewicht valt best mee hoor. Ik kan hem nu zelf zonder al teveel moeite in mijn eentje dragen (als ik het gewicht netjes verdeel) En het is niet dat ik hercules ben of zo.

Een indicatie van gewicht durf ik niet te geven.. In totaal zal hij rond de 400/450kg moeten gaan wegen uiterlijk..
 
Laatst bewerkt:
Je hebt een blok met cardan aandrijving uitgekozen. Dat is niet erg gebruikelijk. Is het makkelijk pas te maken op het differentieel?

Wat ik persoonlijk wel jammer vind is de lange wielbasis. De buggies van The Edge uit Australia zijn een stuk korter.

Verder mooi werk! Ik hou het topic in de gaten.
 
Laatst bewerkt:
Mooi vind ik dat, met zo'n dikke motor; deze draad hier bevat misschien uitwisselbare ideeën:

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/262192/Piranha-Buggy-project-HONDA-CBR-1000F-1.html


Ja de Edge Piranha van Joost ja.. daar heb ik ook contact mee:D


Beunhaas (:+),
Ik heb specifiek gezocht voor een motorblok met cardan aandrijving. Dit motorblok komt namelijk boven het differentieel te hangen en wordt met een kettingoverbrenging verbonden daarmee. Als ik hiervoor een ketting-motor had gebruikt, had ik achteruit gereden :+ Bij cardan is dat andersom. Ik had misschien een extra as toe kunnen voegen en een ander motorblok kunnen gebruiken maar dan kwam het blok weer een stuk hoger te liggen.

Ik heb lang rondgekeken voordat ik de plannen gekocht heb. De Edge Piranha is niet helemaal mijn smaak en de Barracuda is véél te duur om te fabriceren en bovendien vind ik de 'kont' veel te groot.. Tsja het oog wil ook wat O-)

De wielafstand van mijn buggy is denk ik 2,5meter.. Volgens mij scheelt dat niet zoveel als een Edge Piranha, daar hebben Joost en ik het al eens over gehad. Mijn model heeft echter een veel plattere neus waardoor dat lijkt denk ik?
 
Heej naamgenoot *D

Mooi projectje, ik ben met een maat van me, ook aan een "crosskart" bezig. Wij bouwen um alleen niet van de "grond" uit op. Maar hebben een frame gekocht op MP, voor een mooi prijsje, blok word een CBR 600 F2.
Deze is niet te volgen op MF, maar heb wel enkele foto's op "mijn album" staan.
Deze ga ik ff volgen.

Greetz Snautse

Link naar bouw crosskart


Foto-4QIND74P-D.jpg
 
Ik ben ook ooit begonnen bij een zeepkist.. beetje uit de hand gelopen grap ;)

Ik heb een meter lang polyurethaan gekocht en die door een vriend van mij laten draaien op zijn werk, ik zelf heb geen beschikking over een draaibank helaas:( Anders had ik je graag geholpen.

Ik had mijn lengte besteld bij RS Components BV (http://nl.rs-online.com) Maar dat spul is best prijzig :(
 
Ik heb direct al een mooi technisch vraagje voor jullie..

Van mijn donormotor wil ik graat het contactslot gebruiken.
Deze zit vast aan de kroonplaat, hoe weet ik niet precies.. weet wél dat ik hem er niet af krijg :(

De kroonplaat zou ik graag willen behouden, het is zonde om die kapot te slijpen of zo, dus dat is geen optie.

Maar mijn vraag: hoe krijg ik dit contactslot los?
Ik heb al geprobeerd er een center in te slaan (zie hamer en center) en om het uit te boren.. beide lukken niet :(

Iemand tips?

Foto:
erwin_van_den_boogaard_buggy_017.jpg
 
Laatst bewerkt:
Klinkt goed allemaal.
Is het differetieel trouwens helemaal open of zitten er nog wat leuke dingetjes bij in? :9 Er zijn echt wel bedrijven te vinden die cardanassen van auto's pas kunnen maken op andere motoren. Dus dit moet ook zeker lukken.

Zeepkistenrace vind ik btw de gevaarlijkste 'raceklasse' die ik ken _O-.
 
Yés! Eindelijk een update! 8-)

Afgelopen weekend de laser gesneden onderdelen opgehaald bij Marford in Gorinchem.. tof bedrijf, en een héle mooie prijs voor al dat moois! *D

Met deze onderdelen kan de ophanging er grotendeels op.. Maar natúúrlijk ben ik weer afhankelijk van veel andere onderdelen voordat ik verder kan '(


De 54 ontvangen laser gesneden onderdelen!! 8-) Met AutoCAD 2 tekeningen gemaakt (2 verschillende materiaaldiktes) met hulp van vrienden die mij op weg geholpen hebben met het programma *D
erwin_van_den_boogaard_buggy_018.jpg


Uiteindelijk zullen hier de achtervelgen + banden aan bevestigd worden
erwin_van_den_boogaard_buggy_019.jpg


De grote ronde gaten zijn voor de voorwielassen, deze worden nog bij de Edge Products in Australië besteld in de nabije toekomst...
Aan de uitstekende stangen worden de stuurassen bevestigd die naar mijn stuurinrichting lopen
erwin_van_den_boogaard_buggy_020.jpg


De grote onderdelen in elkaar gepuzzeld :9~
erwin_van_den_boogaard_buggy_021.jpg


Eerste setje bevestigd
erwin_van_den_boogaard_buggy_022.jpg


Yeah! 8-) Zo wordt het al duidelijker hé *D
erwin_van_den_boogaard_buggy_023.jpg


De beplating tegen het differentieel, zo komt het uiteindelijk:
erwin_van_den_boogaard_buggy_024.jpg


Begint al iets te worden! Meer en meer duidelijk buggy *D
erwin_van_den_boogaard_buggy_025.jpg



Nu moet ik een aantal bouten en moeren zien te vinden met Engelse maten.. het liefst iets van een webshop of een bedrijf in de buurt dat alles zo op voorraad zal hebben liggen.. En dan gewoon individueel kopen indien mogelijk!

Ik heb nodig:
4x 1/2" x 3 1/2" bouten
2x 3/8" x 1 1/2" bouten
3x 5/16" x 3/4" bouten
6x 1/2" x 3" bouten
2x 1/2" x 5" bouten

4x 5/8" moeren
2x 3/8" moeren
12x 1/2" moeren


En dan nog voor tijdens 't poedercoaten:
4x 5/8" diameter..
2x 1/2" diameter..


Mocht iemand een adres weten? O-) O-)

Ook moet ik nog even onderdelen bestellen om de stuurstangen te bevestigen met de voorwielophanging, de gaten te tappen (1/2") en de metalen bussen moeten nog gedraaid worden door een vriend van mij waar de draaibare 1/2" onderdelen in komen te zitten.. Kom even niet op het woord :$

Én moeten er spacers gedraaid worden met een diameter van 1/2".. als ik dat allemaal toch zelf eens kon doen! :( Heb geen draaibank tot mijn beschikking :(


Verder ben ik op zoek naar Opel Omega aandrijflijn onderdelen om de aandrijfassen te bevestigen met de achterwielen, compleet met lagers.. Maar die krijg ik zowel op autoslopen als op Internet niet gevonden '(

Maar aangezien ik de aandrijfassen tóch nog in moet korten, zit ik eraan te denken om van een andere auto dat gedeelte te kopen en beide aandrijfassen in te korten en te combineren *D


Maar tot dusver dus weer de updates..
Hoop dat het voor jullie ook een beetje duidelijk is :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan