Badland ST2 buggy bouw... Suzuki GSX1100G powered

ErwinB

Die hard MF'er
24 mei 2007
448
63
Sint-Oedenrode
Facebook
Instagram
Hallo allemaal! :)


Een paar maanden geleden ben ik begonnen aan het vervullen van mijn jongensdroom.. namelijk het bouwen van een buggy! *O*

Hier in Nederland hoor je er bijna niks over maar in Amerika, Canada en Australië is het een ware sport en een grote rage. Het gaat hier om de off-road (zelfbouw) crossbuggy's die veelal aangedreven worden met een motor-motor.

Ik heb de buggy die ik aan het bouwen ben niet zelf ontworpen, de bouwtekeningen komen van het Canadese bedrijf Badland Buggy, het model heet een ST2 Long Travel.


Ik doe rustig aan met mijn bouw, ik heb namelijk veel tijd nodig om dingen uit te vogelen, onderdelen te zoeken die hier in Europa een stuk moeilijker aan te komen zijn en natuurlijk te sparen -O-. Ik ben ook maar een arm studentje :+


De buggy zal aangedreven worden door een Suzuki GSX1100G. De donormotor heb ik eerder al via dit forum gekocht. Echter ben ik nog lang niet zover om de motor in het chassis te plaatsen.

De aandrijving gaat door middel van een Opel Omega differentieel met bijbehorende aandrijfassen. Ik moet nog uitzoeken hoe ik deze aandrijfassen netjes aan ga sluiten op mijn toekomstige wielen.. dat is nog een beetje een raadsel.. Dat heb je met zelfbouw dingen.



Hier een filmpje van de bouw van het chassis



Hier een filmpje van het (amper) lopende motorblok



Hieronder wat vergrootte foto's van het chassis en andere foto's die nog niet in een filmpje verwerkt zitten.

De basis van het chassis
erwin_van_den_boogaard_buggy_001.jpg


Compleet chassis:
erwin_van_den_boogaard_buggy_002.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_003.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_004.jpg


Jup, that's me! 8-)
erwin_van_den_boogaard_buggy_005.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_006.jpg


Race stoel.. helaas wel gestoffeerd -O-
erwin_van_den_boogaard_buggy_007.jpg


Veiligheid voorop! 5-punt racegordel.
erwin_van_den_boogaard_buggy_008.jpg


De donormotor: Suzuki GSX1100G '93.
erwin_van_den_boogaard_buggy_009.jpg


Onder-voorophanging in de mal.
erwin_van_den_boogaard_buggy_010.jpg


Alle ophangingarmen compleet
erwin_van_den_boogaard_buggy_011.jpg


Donor-motor gestript
erwin_van_den_boogaard_buggy_012.jpg


Stuur onderdelen, via eBay uit Amerika.
erwin_van_den_boogaard_buggy_013.jpg


Hele stuurinrichting geïnstalleerd
erwin_van_den_boogaard_buggy_014.jpg


Polyurethaan lagers met rvs assen voor de ophanging
erwin_van_den_boogaard_buggy_015.jpg


De differentieel in de gemaakte houder op zijn plaats
erwin_van_den_boogaard_buggy_016.jpg





Meer informatie, foto's en filmpjes volgen naarmate het project volgt!!

Ik vrees echter dat ik tussendoor jullie ook enkele vragen ga stellen omtrent de motorO-)



Erwin
 
Laatst bewerkt:
Daar zou je best gelijk in kunnen hebben ja. Het is alweer even geleden dat ik het op m'n bord geworpen kreeg. Neemt niet weg, dat het document met regels bij de RDW beschikbaar is. Erg veel regels en zeer droge materie. Geen pretje om je doorheen te werken zegmaar haha.
 
Hallo motorfanaten!

Mijn ouders zijn inmiddels verhuisd, mijn buggy daarmee ook. Die staat hier nu gezellig en droog onder mijn carport, naast mijn Yamaha R6.

erwin_van_den_boogaard_buggy_486.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_487.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_488.jpg


erwin_van_den_boogaard_buggy_489.jpg


Ik heb een compressietest gedaan met een universele meter, dus zonder schroefdraad in de bougie maar in plaats daarvan een rubber eindstuk er hard op te drukken. Niet 100% accuraat maar met onderstaande waarden geeft het wel weer dat er iets niet goed is. Volgens het werkplaatshandboek dient de compressie 170-199psi te zijn. Ik heb het nog niet getest met wat olie omdat ik deze nog geen heb.
erwin_van_den_boogaard_buggy_490.jpg


Groet Erwin
 
Ik heb de laatste dagen je topic door gelezen, gaaf project en aan je doorzettingsvermogen zal het niet liggen.

Hoewel de g uitvoering van jouw blok vrij zeldzaam is, is de basis van dit blok toch wel veel voorkomend? Als je op cmsnl.com je motor opzoekt dan zie je dat algemene delen zoals de voetpakking van de cilinder op meer modellen is toegepast net als de rubbers tussen je carbs en je luchtfilter box. Het lukt mij dat je dus een luchtbox van een andere 1100 zou moeten kunnen gebruiken. Motosloop.eu heeft überhaupt een box voor jouw model maar ik denk dat je rubbers het probleem zijn en niet persee de box zelf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan