Bagage meenemen / rugzak gevaarlijk?

DaFoolio

Die hard MF'er
3 sep 2001
972
0
Warnsveld
Hoi,

Sinds 2 weken ben ik begonnen met motorrijden. Helemaal top. Maar nou mijn probleem:

Ik wil wel wat bagage kunnen vervoeren op mn motor (Honda CB 450s). Maar nou vertelden collega\'s op mn vaders werk dat het gevaarlijk is om een rugzak te dragen op een motor. Als je ten val zou komen en je valt op je rug zou je deze kunnen breken ;( . Dat lijkt me niet erg prettig dus dat doen we dan maar niet.

Dus lijkt mij een goede optie om een tanktas aan te schaffen (omdat ik dan ook mooi een kaart kan lezen tijdens het rijden). Kan iemand mij een goed exemplaar aanraden. Ik heb gezien dat er verschillende methoden zijn om ze vast te maken. Ik ben zeer benieuwd naar positieve/negatieve ervaringen van andere gebruikers.
 
Mijn baas maakte laatst het volgende mee:

Hij reed met 180 ofzo op de snelweg, haalt een motor hem in met zo\'n 230 a 240 km/h, en deze motorrijder had ook een rugzak achterop maar deze zat niet helemaal goed en flapperde nogal. Even later ziet m\'n baas in de verte een stofwolkje, als hij daar aanbeland is blijkt dat die rugzak los is geraakt en in het achterwiel is gekomen en dat met dik 200 km/h!! Wiel blokkeerde en wonder boven wonder wist die rijder overeind te blijven en heeft het dus overleefd maar stond wel te shaken op z\'n benen uiteraard. Gigantisch veel geluk gehad dus maar het had veel erger kunnen aflopen. |(
 
Nooit een rugzak dragen, die kan de zaak bij een ongeval alleen maar verergeren (tenzij je er een dekbek in doet :+ ). Tanktassen zijn verrekte handig in het dagelijkse gebruik, zeker degene met magneten. Voor vakanties e.d. zijn er ook leuke bagagerollen en zadeltassen verkrijgbaar. En dit alles hoeft zeker niet duur te zijn. Kijk eens op www.louis.nl
 
Ik draag dus van tijd tot tijd een rugtas, maar alleen om onderdelen in te flikkeren, of op z\'n tijd m\'n cyclelok (anders prop ik een schrijfremslot in m\'n jas, maar zelfs DAT is gevaarlijk!)
Laatst had ik een simpel tasje, en die ging dus los, dus hing er ook een deel naast m\'n motor, dat HAD in het wiel kunnen komen !!! Heb ZOVEEL mazzel gehad dat ik het tijdig door had, dat ik de hele tas met alle inhoud in m\'n jas propte en nooit meer die tas heb gebruikt. Nu voortaan een strakke leren rugtas.

Kan wel een tanktas kopen, maarja de keren dat ik een tas meeneem.... verder kan ik als ik volgend jaar een Fazer 600 koop gewoon lekker 5 cycleloks kwijt onder de buddy. Die heeft tenminste ruimte.


Ohja, Daan van der Keur van Motormaniacs.nl heeft geloof ik z\'n rug dus een keer gebroken door een klein fotocameraatje in z\'n rugtas toen ie op een auto klapte. Het ongeluk is te lezen op http://www.motormaniacs.nl (www.motormaniacs.nl) , tenminste, toen ik het een tijd terug las wel ;)
 
Ja, en zo is een tanktas misschien ook wel gevaarlijk, of die ring die je misschien om hebt, kan je vinger kosten... Als, als, als... Nee vind ik onzin. :r

Zorgen dat je een goede stevige rugtas hebt, die niet flappert. Logisch... Je koopt ook geen tanktas die flappert of er zomaar af kan vallen, toch? |(

Ja, de kans is misschien iets groter dat je er iets door krijgt tijdens een val, of soms juist kleiner. Maar ik heb regelmatig iets mee te nemen, en dat gaat netjes in m\'n rugtas (met buikband en borstband, en zonder flapperende touwtjes en dingetjes, zit stevig). Ik zorg wel dat er geen echte punten in zitten, gewoon kleding etcetera, dat gaat prima.
 
ik droeg elke dag rugzak naar werk.. maar dan een redelijk kort ding.. dus niet zo 1 die tot op je kont hangt.
Niks buikbanden ofzo, gewoon 2 riempjes om je schouder.. met die supersporthouding trok \'k die zelf stevig genoeg aan niks nada geflapper dus.
 
Een tanktas lijkt me toch veiliger. Zeker als je harde voorwerpen in je rugtas doet kan dat je een dwarslesie bezorgen. Beschadigt zo\'n tanktas niet je tank? Ik begrijp dat er tanktassen met riembevestigingen zijn en met magneten. :?
 
Ik heb een tanktas met magneten. Ik heb nog nooit beschadigingen gehad. Je moet alleen goed zorgen dat hij schoon blijft, dus niet in een zandbak of zo leggen. Verder voorzichtig de magneten begeleiden en niet laten kletsen.
 
Ik droeg altijd een rugzak met een bandje om m\'n middel en dat beviel prima. Geen rare flapperende dingen en geen onbalans door het dragen van de rugzak. Nu heb ik echter een tanktas gekregen van mijn jaarclubje en die bevalt erg goed. Je merkt er gewoon niks van! Hup, plak op tank en klaar is motorrijder! Super handig.
 
Rugzak kan gevaalrijk zijn als je er harder zaken (sloten e.d.) in stopt. Bovendien kunnen ze hinderen bij een wat sportievere rijstijl. Als je een rugzak neemt, zorg wel dat je hem normaal om kan doen (schouderprotectie wil wel eens in de weg zitten) en dat hij niet teveel beweegt. Heupband wil wel eens helpen. \'s Zomers kan het wel flink zweten zijn op je rug.

Ben zelf voorstander van tanktas. Iets omslachtiger (moet je er af halen) maar voor de rest erg handig. Gebruik zalf al jaren een bagster. Tankhoes (beschermt je tank en kan blijven zitten) en tanktas, die makkelijk los te maken is. Ben er erg tevreden over.
 
Ben ook niet zo\'n voorstander van rugtas, ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik heb altijd iemand anders nodig om dat ding op en van mijn rug te wurmen!
Ik heb een goede tanktas met magneten, en dat werk geweldig goed.
Groetjes.
 
Ik heb jaren met een rugzak gereden, wel met extra versteveging en een bandje over de borst.

Geen problemen mee gehad. Belangrijk is dat hij als gegoten zit....
 
ik zit nu net te kijken op louis.nl en daar staan een aantal goede en goedkope tanktassen, maar ik vraag me dus af of die dingen ook passen op een sportieve fiets (zoals de R6)? Heeft iemand hier ervaring mee?
 
ik zit nu net te kijken op louis.nl en daar staan een aantal goede en goedkope tanktassen, maar ik vraag me dus af of die dingen ook passen op een sportieve fiets (zoals de R6)? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb een R1 en daar gaat het makkelijk op, zorg wel dat je er eentje besteld met magneten en een goede stevige laag tussen de magneten en de tank.
Eventueel kan je een stuk \"zeem\" gebruiken om tussen je tanktas en de tank te leggen. (tegen beschadiging)
 
Tanktassen kun je bijna blind kopen, ze passen nagenoeg altijd. Alleen wanneer je tank een rare vorm heeft kan het zijn dat je de tas eerst even moet \"passen\" voor het kopen. Zo heeft een maat van mij een Honda Rebel met een Shadow tank en als je daar een normale tanktas op zet dan staat ie schever dan de toren van Pisa. Als ik zo naar de tank van een R6 kijk, dan hoef je geen problemen te verwachten. Neem wel een tanktas met magneten, dat is het handigste; over beschadigingen hoef je je geen zorgen te maken. Overigens is het wel handig om te kijken naar de indeling van een tanktas: sommigen hebben afritsbare compartimenten, andere zijn uitschuifbaar. Ga eens in een motorzaak kijken.

PS: Als je bij www.louis.nl iets besteld, kun je het altijd weer probleemloos retourneren als het je niet bevalt...
 
welke zou dan het beste zijn? Ik heb bij www.louis.nl naar twee tassen gekeken en de ene is 69 piek en de andere 139 piek.

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/62/49b85266f762557654a87fe6885cfe77 (10025608_720_LB.jpg)​
 
deze is die van 69 piek. De vorige kan ook afgeritst worden en apart als buddy bagage gebruikt worden.

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/63/53d6a4e8bbe87be297c9abe948d8382a (10025312_720_LB-DET_HL.jpg)​
 
Mijn tas is vergelijkbaar met deze, maar dan mijn magneten. Je moet even kijken wat je prettiger vindt: afritsbare compartimenten of een uitschuifbare tas. Beide hebben zo hun voor- en nadelen.

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/64/74f715ce1b2aa761bed222d121a76a47 (10025329_720_DET.jpg)​
 
Wat nuttige tanktastips van Bart:

http://www.louis.nl/infoRechts/infoRechts.cfm?cftoken=25071611&cfid=979580&categorie=431 (www.louis.nl/infoRechts/infoRechts.cfm?cftoken=25071611&cfid=979580&categorie=431)
 
Het is ook geweldig makkelijk dat bij de meeste tanktassen een transparante bovenkant in zit, zodat je daar een kaart onder kunt schuiven.
Het enige nadeel is dat je bij 200+ reisjes niet meer achter je ruitje kan kruipen, en dan worden na een paar uurtjes de armpjes en nek wat gevoelig.
Een gewone weekendtas achterop is dan beter!
Groetjes.
 
Ik heb mijn tas ook gewoon achterop, zet hem met een spin goed vast.

Je hebt zo meer bewegingsvrijheid, niks op je rug en je kunt achter je ruitje duiken.
 
Als je gewend bent om achter een ruitje weg te kruipen, dan kan het inderdaad zo zijn dat je bij lange ritten met een volgepakte tanktas wat sneller last krijgt van je nek. Daarentegen: wanneer je een lange rit maakt een een naked-bike dan kan een volgepakte tanktas juist een heleboel wind wegvangen zodat je juist minder snel last krijgt van je nek. Enne, als je dan toch een volgepakte tanktas op je tank hebt en je nek gaat protesteren: dan kun je gewoon je kin op je tanktas leggen 8-)
 
Mijn ervaring met tanktassen leert dat de wat duurdere modellen vaak waterdicht zijn, of een mooie, goed passende waterdichte hoes meeleveren. Dat de ritsen van goede kwaliteit zijn, en belangrijk: dat het materiaal wat gebruikt word geen beschadiging kan opleveren aan de motor.
Wat ik ook nog tegenkwam is dat de duurdere modellen vaak als rugtas gebruikt kunnen worden, meestal voorzien zijn van een kaartleesvak (bovenkant) en dat ze een afritsbaar deel hebben. (bijvoorbeeld het gedeelte wat op de tank zit, niet hoeven afhalen, dus afritsen betekend geen extra belasting van de tank. schuren enzo)

Just my two cents
 
Een paar jaar geleden was ik voor mijn werk bij een Duitse relatie een offerte in elkaar wezen knutselen. Was in de loop van de avond klaar. Offerte in grote envelop met nog wat andere spulletjes in een flodderig stoffen rugzakje. Ik op mijn ZZR met 280 over een lege Autobahn terug naar huis. Voelde plotseling geflapper op mijn rug. Het was de rugzak maar dan stuk en leeg. Het duurde nog minstens 20 km tot de volgende afslag. Vervolgens terug tot eerstvolgende afslag, weer terug de snelweg op. Mijn zooi was over ca. 500 m verspreid in berm en middenberm. Alles weer bijelkaar gevist (niet alle informatie was voor iedereen bestemd zeg maar). Geschaafde envelop van de offerte vervangen, en...... order gekregen.

Sindsdien alleen maar goede rugzakken gebruikt. Nooit problemen mee. Gevaarlijker? Zou het echt veel meer gevaar toevoegen ten opzichte van motorrijden op zich? Als je dat een groot probleem vindt kun je altijd nog met de trein.

Tanktas gebruik ik weleens, maar veroorzaakt krassen, dus liever niet. Wel handig om kaart in te stoppen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan