Bagage...

Paddy4all

Rookie
3 jul 2015
18
0
Utrecht
Hoi allemaal,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Patrick en rijd al sinds mijn 18e motor. Momenteel rijd ik op een Yamaha tracer die ik nieuw heb aangeschaft in 2015. Zeer fijne motor en gebruik heb voor woon werk en natuurlijk plezier. Het weer maakt me eigenlijk niet uit enige is onder de 5 graden rijd ik geen motor. Komt voorral door een eerdere onenigheid die ik heb gehad tussen mij en mijn voorwiel. Ik vond dat we links af moesten slaan en mijn voorwiel vond dat ie recht door moest. Resultaat een schuiver (was niet op de tracer). Het was ook erg glad en rond het vriespunt dus vandaar dat ik dat maar laat voor wat het is ;)

Ik heb zojuist een grotere ruit besteld (door het lezen op dit forum), en voor de rest is hij eigenlijk standaard af fabriek zonder opties.

Enige punt waar ik nog naar op zoek ben is een beetje bagage mogelijkheden. Koffers maken hem net even te breed voor de files. Waardoor ik eigenlijk op zoek ben naar soft luggage die je makkelijk op je motor kan bevestigen. Ik heb altijd mijn laptop mee en ook regelmatig wat tekeningen wat ook best een gewicht is. Momenteel hang ik dit allemaal op mijn rug maar vind het niet optimaal rijden.

Iemand ervaring met soft luggage dan wel zadel tassen. Ik zag bijvoorbeeld Backcountry 35L Motorcycle Pannier Kit | Mosko Moto met een zeer makkelijk systeem enige wat je dan nog nodig hebt is een rack waarop je het kan monteren. Wel behoorlijk prijzig !!

Iemand goeie tips ?

Alvast bedankt !

groet,
Pat
 
Rollbag kopen, kost de kop niet.
Bagagenet kopen, kost ook niet veel.

Dan ziet het er zo uit ongeveer:

rollbag2.jpg


Laptop kan in de laptoptas netjes daar in,
rol of map met tekeningen past er dan ook nog wel bij.
Mits de rollbag groot genoeg is natuurlijk.
 
Dank je wel voor de reactie. Ik twijfel een beetje over een topkoffer ik hoor verschillende bericht over het beïnvloeden van het rijgedrag. Misschien heb ik het helemaal mis dat kan natuurlijk ook.
 
Met legale snelheden en niet teveel gewicht in de koffer, merk ik weinig verschil in rijgedrag. Voordeel koffer is waterdicht, kan tegen een stootje en afsluitbaar, helm past erin.
 
Rollbag kopen, kost de kop niet.
Bagagenet kopen, kost ook niet veel.

...

In de Ortlieb tassen heb je de bovensluiting (denk aan een zak) en een zijsluiting (https://shop.touratech.de/packtasche-adventure-rack-pack-groesse-l-49-liter-gelb-schwarz-by-touratech-waterproof.html). Volgens mij bedoelt MotoMarz die ook, maar voor alle zekerheid even een linkje. Ik reed altijd met de zak. Dat is handig voor vakantie maar voor het woon-werk verkeer, sporten enzovoort is het waardeloos. Je kan nooit wat vinden. Dan is de zijsluiting veel handiger. Ook neem je hem gemakkelijker van de motor mee door de draagriem.

Overigens heb ik zelf alle bagage varianten geprobeerd (rugzak, rollbag, tanktas, koffers enzovoort). Maar voor het woon-werk verkeer wint de topkoffer toch met stip.

Ik merk pas het gewicht als ik er heel veel boodschappen in heb (pakken melk, fles wijn). Normaal - met lichte laptop - merk ik niets.
 
In de Ortlieb tassen heb je de bovensluiting (denk aan een zak) en een zijsluiting (https://shop.touratech.de/packtasche-adventure-rack-pack-groesse-l-49-liter-gelb-schwarz-by-touratech-waterproof.html). Volgens mij bedoelt MotoMarz die ook, maar voor alle zekerheid even een linkje. Ik reed altijd met de zak. Dat is handig voor vakantie maar voor het woon-werk verkeer, sporten enzovoort is het waardeloos. Je kan nooit wat vinden. Dan is de zijsluiting veel handiger. Ook neem je hem gemakkelijker van de motor mee door de draagriem.

Zijsluiting, over de lengte van de zak inderdaad. Dat is het makkelijkst om bijv. een laptoptas er in te stoppen.
Heb ruim 10 jaar daarmee het hele land rondgereden met laptop er in.
Kan best tegen een stootje.
Motor een keer total-loss gereden, maar de laptop mankeerde niks.

Trouwens naast een draagriem zijn er ook exemplaren die als rugzak te gebruiken zijn als je niet op de motor zit.
 
En om de Ortlieb met zijsluiting nog meer aan te bevelen (naast gemak, duurzaamheid en crash bestendig ;) ). Mijn spullen zijn NOOIT nat of vochtig geworden.
 
Ik heb een jaar geleden geinvesteerd in een Krauser K5 set.
Toegegeven, het was een duur setje (1000 euro) maar wel erg fijn.
Standaard rijd ik met een topkoffer rond, de rekken aan de zijkant heb je geen last van als de koffers er niet opzitten.

Als ik op vakantie ga dan hang ik ze er allemaal op, ja dan ben ik breder en kan ik moeilijker tussen de auto's door, maargoed, ik ben op vakantie.

Het voordeel is dat ik een set heb, die in principe jaren mee gaat, daarnaast kan ik standaard woon-werk met een topkoffer perfect redden (17" laptop + tas past er makkelijk in)

En als ik een andere motor koop, hoef ik alleen een ander rek te kopen.
En Gegarandeerd waterdicht.

Ik zou dan ook zeggen, bespaar er niet op en koop iets degelijks wat lang mee gaat, maar dat is persoonlijk.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie goede tips. zoveel mensen zoveel mensen. Ik wil sowieso niet bezuinigen op dit soort spullen het moet gewoon goed zijn. het jammere is dat je niet even wat kan proberen voordat je een keuze maakt ;)

Komende weken maar is wat shops af om is rond te neuzen. top koffer klinkt nog niet zo gek maar een tas die er met een handeling af gehaald kan worden is ook niet gek.

Nogmaals bedankt allemaal!

groet,
Patrick
 
Bedankt voor jullie goede tips. zoveel mensen zoveel mensen. Ik wil sowieso niet bezuinigen op dit soort spullen het moet gewoon goed zijn. het jammere is dat je niet even wat kan proberen voordat je een keuze maakt ;)

Komende weken maar is wat shops af om is rond te neuzen. top koffer klinkt nog niet zo gek maar een tas die er met een handeling af gehaald kan worden is ook niet gek.

Nogmaals bedankt allemaal!

groet,
Patrick

Een topkoffer heb je er ook zo af hoor ;)
Sterker nog, bij mij is het sleutel erin, knopje indrukken, even een ruk en klaar.
 
Bedankt voor jullie goede tips. zoveel mensen zoveel mensen. Ik wil sowieso niet bezuinigen op dit soort spullen het moet gewoon goed zijn. het jammere is dat je niet even wat kan proberen voordat je een keuze maakt ;)

Komende weken maar is wat shops af om is rond te neuzen. top koffer klinkt nog niet zo gek maar een tas die er met een handeling af gehaald kan worden is ook niet gek.

Nogmaals bedankt allemaal!

groet,
Patrick

Rollbag en bagagenet heb ik gewoon liggen hoor.
Dus kom maar langs (Almere) dan mag je het uitproberen.
 
en toen bleef het stil :?
MotoMrz Sorry had je bericht gemist :$ erg aardig dat je dat aanbied !! wellicht kan ik een keer naar almere rijden is ongeveer half uurtje vanaf hier. ik heb echter een erg onregelmatig schema en moet vaak onverwacht naar zee dus afspreken is eigenlijk alleen adhoc mogelijk.

Maar echt super ! thanks !

groet,
Pat
 
Terug
Bovenaan Onderaan