Bak aan m'n boxer (R1100gs)

Dat klinkt erg bekend.
Ideeen verzamelen, onderdelen bij elkaar scharrelen, paar schetsjes achterop een biervilt en dan bouw je in 2 weken een prima rijdbaar span.
Dan een tijd proefrijden, of er nog wat veranderd moet, de boel weer slopen en naar de poedercoater.

Mooi dat dat jou ook zo vergaat. 👍

Nou had ik eens een wedervraag.
Hoe snel en hoe hoog loopt jouw olietemp op?
Mijne loopt met een 5-10 km naar werktemp, 5 balkjes op de FID, en daarna nog verder.
Gisteravond zelfs naar 8 balkjes, wel 140-150/u voor het windje uit.

Dat is me eigenlijk nooit zo opgevallen, of niet opgelet.
Heb ik wat met dat ding, of moet er toch maar een koeler bij?
 
Ik heb niet heel lang gereden en maar een stukje 100km/u, maar meer dan 3 streepjes is het niet opgelopen. Ik rij ook niet veel (meer) hoor. Maar heet is ie nooit geworden bij mij.
Thermostaat nog goed?
 
Zit er een thermostaat in alle boxers?
Ik heb een r1150 motor in mijn eend gemaakt, maar geen idee hoe warm die wordt.
De motor waar hij uit komt (r1150r) had ook geen meter of lampje.
Misschien maar iets erin maken.
 
Die thermostaat heb ik laatst al eens vervangen, samen met de sensor die ernaast zit.
Dat bracht niks.

Ik moet er nog maar eens naar kijken.
 
Een eend met 100 pk :}

De motorfiets staat op kenteken als 85 pk.
Geen idee wat dit in het echt is.

IMG_20221101_094414414.jpg


IMG_20220928_222007394.jpg
 
Mooi project.

Een 1150 motor heeft de thermostaat onder de flens van de olieleiding die naar de koeler loopt, rechtsboven op de motor.
Naast die flens zit de sensor.

Die sensor geeft info aan het brein voor de fijnregeling van de injectie, en op andere modellen een indicatie voor olie temperatuur in het display.
 
Als @GSlandrover het te ver vind gaan moet hij het maar zeggen.
Ik heb de versnellingsbak van een citroen gs gebruikt vanwege de iets grotere remschijven.
Daarnaast is de motor van een gs 60 pk dus zou hij meer aan moeten kunnen. De aandrijfassen zijn van een eend.
Maar als een eend 1,5 ton met een bak doet dan zal een paar 1000 km per jaar wel gaan met iets meer vermogen verwacht ik.

@PaulRS dank voor je antwoord.
Ik kan mij herinneren dat 1 oliekoeler wel warm werd en de andere niet. Ik moet dat nog verder onderzoeken.
Op oudjaarsdag rijden wij altijd een offroad rit met eenden. (Een eend komt verassend ver)
Ik ga zien of hij dat overleefd, is ook veel langzaam rijden en behendigheid.
Daarna nog aanpassen wat nodig is.
 
Als @GSlandrover het te ver vind gaan moet hij het maar zeggen.
Ik heb de versnellingsbak van een citroen gs gebruikt vanwege de iets grotere remschijven.
Daarnaast is de motor van een gs 60 pk dus zou hij meer aan moeten kunnen. De aandrijfassen zijn van een eend.
Maar als een eend 1,5 ton met een bak doet dan zal een paar 1000 km per jaar wel gaan met iets meer vermogen verwacht ik.

@PaulRS dank voor je antwoord.
Ik kan mij herinneren dat 1 oliekoeler wel warm werd en de andere niet. Ik moet dat nog verder onderzoeken.
Op oudjaarsdag rijden wij altijd een offroad rit met eenden. (Een eend komt verassend ver)
Ik ga zien of hij dat overleefd, is ook veel langzaam rijden en behendigheid.
Daarna nog aanpassen wat nodig is.
Ik vind het allemaal best, mag zelf ook graag rommelen 😎
 
Mijne loopt met een 5-10 km naar werktemp, 5 balkjes op de FID, en daarna nog verder.
Gisteravond zelfs naar 8 balkjes, wel 140-150/u voor het windje uit.
Dat klinkt krankzinnig. Mijn solo GS rij ik zomer en winter met een plaatje voor de oliekoeler. Nooit meer als zes balkjes gezien. Het RS span loopt alleen in de file hoger op. 5 a 6 is de norm. Om hoger te komen moet ik echt in stadsverkeer met temperaturen boven de dertig graden voortbewegen. Ik heb hem één keer boven in de schaal gekregen, Toen had ik met 30+ één kilometer op de A2 afgelegd in een half uur.
Aan een zuchtje rijwind heeft hij genoeg om weer in de normale waarden te komen.
Nu moet ik wel zeggen dat ik praktisch nooit boven de 120 kom. Alleen om in te halen.
 
Die oudere dingen, (<'98) hadden die thermostaat nog niet, daar wordt de olie vanaf klap 1 door de koeler gepompt.

Ik had op mijn ouwe R1100RS/EZS ('93) een thermostaat van een RT gemonteerd, dat was een los ding wat in de slangen hing.
Ook een 2e koeler erbij.
Maar dat ding zag heel Europa met buitentemperaturen van -40 tot +40. :+
 
Tussen het vreten en zuipen door toch nog even tijd gemaakt om eea. te bekijken.

Thermostaat eruit en in een pannetje water gehangen, samen met de tempsensor.
Extra thermometer erbij voor de dubbele controle en koken maar.

Met dat het water heet wordt, zie je ook de balkjes op de FID oplopen.
Zo rond de 90C staan er 5 balkjes en de thermostaat begint ook mee te spelen.
Tegen dat het water kookt, thermostaat vol open en nog steeds 5 balkjes.
Zo het hoort, eigenlijk.

Ook wat perslucht op de leiding naar de koeler, misschien zit er een vuiltje in?
Blaast gewoon door.

HES gecontroleerd, stond een haar mis.......
Toch maar een tikkie gegeven.

Het hele spel weer in elkaar en de motor gestart.
Eigenlijk hetzelfde resultaat als in het pannetje, balkjes lopen op en bij 5 wordt de koelre warm, dus die thermostaat doet ook zijn werk.
Gemeten temp op de koeler, +/- 95C.
Ding is ook overal even warm, geen koude plekken.

Tot zover ziet het er goed uit.

Van de week maar eens proefrijden.
Nu mag ik weer mooi aanzitten voor de nieuwjaarsborrel.
 
Mijn r1100gs span werd, nadat het span er aan geknoopt was, wat warmer dan daarvoor.
Vooral als ik wat langer harder dan 120 bleef rijden.
Verder viel het wel mee.

Ik ben mijn garage aan het opruimen en kwam nog een r1100gs achtwiel, met autoband tegen.
Voor ik hem op marktplaats gooi, is hier interesse in?
 
Mijn r1100gs span werd, nadat het span er aan geknoopt was, wat warmer dan daarvoor.
Vooral als ik wat langer harder dan 120 bleef rijden.
Verder viel het wel mee.

Ik ben mijn garage aan het opruimen en kwam nog een r1100gs achtwiel, met autoband tegen.
Voor ik hem op marktplaats gooi, is hier interesse in?
Zeker wel! Ik stuur je een PB
 
Zijn net zo groot, klopt.

Dan komen er dus 2 van die dingen in serie, dus ook 2x de koel capaciteit.
Dat zal toch wel genoeg zijn, denk?
 
Zomaar een vraag,
Kun je ze niet beter parallel zetten?
Dat vermindert de stromingsweerstand en omdat de snelheid halveert heeft de olie de dubbele tijd om af te koelen. Dus daarmee verdubbeld de capaciteit ook.
 
1672929727363.png

De meter zit hoog in het blok, na de koppen. Hij meet dus de olie die zo heet mogelijk is. De meeste zenders meten de temperatuur in het carter. Ik zou niet te drastisch gaan verlagen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan