Bak aan m'n boxer (R1100gs)

Zomaar een vraag,
Kun je ze niet beter parallel zetten?
Dat vermindert de stromingsweerstand en omdat de snelheid halveert heeft de olie de dubbele tijd om af te koelen. Dus daarmee verdubbeld de capaciteit ook.
De oliekoelers hebben maar twee aansluitingen. Om parallel te zetten zou je er eentje met vier moeten hebben
 
Dat vermindert de stromingsweerstand en omdat de snelheid halveert heeft de olie de dubbele tijd om af te koelen. Dus daarmee verdubbeld de capaciteit ook.

Die moet je me eens uitleggen?

Volgens mij is het als de stromingsweerstand vermindert, de stroomsnelheid juist omhoog gaat.
Of mis ik iets.

En verder moet ik dan met T-stukken gaan werken en extra slang, die ik ook weer kwijt moet kunnen.

Zoals ik het in gedachten had, zie je op het plaatje van @halflive die uitgaande slang van de motor gaat naar de extra koeler en daar vandaan naar de originele, dan terug het carter in.

Op mijn 1e R1100 span had ik die opstelling ook, en dat werkte prima.
En teveel koelen? Daar hebben we de thermostaat voor.
 
Die moet je me eens uitleggen?

Volgens mij is het als de stromingsweerstand vermindert, de stroomsnelheid juist omhoog gaat.
Of mis ik iets.
De flow ligt vast want dat komt van de pomp.
Als die flow door 2 parallele koelers gaat dan loopt er door elke koeler de halve flow.
Dus de stromingssnelheid ligt de helft lager.
Een lagere snelheid is minder drukverlies en dat lijkt me wel fijn.
2 koelers (in serie) is juist meer weerstand en dus heb je meer drukverlies in de koelers.
Omdat de pomp opbrengst vast ligt zal er, door de hogere druk, misschien wat meer interne lek zijn.
In de pomp bijvoorbeeld.
Lang verhaal kort, ik zou ze parallel zetten.
 
Laatst bewerkt:
Stil hier want ik ben aan het werk in de kou.. maar het plannen gaat door.
Voor de vering wordt achter een gebruikte WP unit geplaatst, deze heb ik overgenomen van een gechrasht 1150gs zijspan, wordt aangepast voor de 1100 (onderste ophanging is anders). En aan de voorzijde komt een nieuwe, voor zijspan gebruik, Wilbers unit.

Begin februari thuis, spuitwerk en wat electra naar de bak en gaan.
 
Hier viel solo al amper meer mee te rijden, spatbord bijna op het wiel. De achterschokker had ik zeer goedkoop, een goede voor kon er wel bij.
 
Zo, ik ben weer thuis van weggeweest en weer verder. De gereviseerde WP schokker en de nieuwe Wilbers voor de voorkant zijn vandaag binnen gekomen. Achter was al van een span, is enkel gereviseerd en aangepast voor de 1100, voorzijde op maat (gewicht) gemaakte Wilbers. Beide iets korter dan standaard. De achterschok was dat al, dus van voor ook maar wat korter.

Frame is gelakt, hulpframe gespoten met 2K. Zijspan swing nog aangepast, daar kan nu een remklauwtje op. Nieuwe rubbers voor de zijspan arm zijn binnen.
Er zat nog 1 afgebroken M8 bout links onderin het blok, zat de zijstandaard oa mee vast. Die heb ik er nog even uit gehaald door er een moer op te lassen. Die wordt ook gebruikt door het hulpframe, dus dat kan nu helemaal gemonteerd zoals het hoort.

Nu hopen op iets hogere temperaturen, ik zou tank, spatborden en de zijspanbak nog ff van een kleurtje willen voorzien. Ik heb 2K lak en al eerder gespoten. Zou moeten lukken ;)
 
De nieuwe schokbrekers gemonteerd, voelt goed, maar moet nog testvlucht maken.
De nieuwe schokkers zijn korter dan origineel, staat wat lager. Ik dacht dat het met zijspan frame wel zou meevallen, maar het zag er niet uit. Frame moest ook omlaag. Zijspan wiel stond nog op de dnepr schokbreker. Ik had er nog één liggen, een ex-voorschokbreker van een BMW, vakkundig aangepast door @slijptol . Die heb ik erop gezet, door de frame buis, bus erin gelast, rubbertje. Klaar.

Staat keurig.
IMG-20230220-WA0002.jpeg

IMG-20230220-WA0000.jpeg

Weet iemand of dit de middelste bevestiging van een dnepr bak is? Soort beveiliging?
20230220_150453.jpg
 
Het is net of je bakwiel scheef naar buiten staat aan de bovenkant, of wordt dit gecompenseerd door het gewicht van de bak straks?

Overigens weer tof gedaan!
Zou willen dat ik het zelf kon...
 
Het is een beetje vertekend beeld denk ik, fotootje is ingezoomd van telefoon. Klein beetje kan, maar daar is weinig aan te doen. Nu staat het frame recht, een waterpas tegen de remschijf laat zien dat ie íets schuin staat. Maarrr, het zijspan armpje kan er maar één manier in en heeft nieuwe rubber bussen en plaatjes, da's dus goed. Kort gezegd, ik kan het zo stellen dat het wiel recht staat, maar dan staat het frame scheef. Ertussen dus ;)
 
De nieuwe schokbrekers gemonteerd, voelt goed, maar moet nog testvlucht maken.
De nieuwe schokkers zijn korter dan origineel, staat wat lager. Ik dacht dat het met zijspan frame wel zou meevallen, maar het zag er niet uit. Frame moest ook omlaag. Zijspan wiel stond nog op de dnepr schokbreker. Ik had er nog één liggen, een ex-voorschokbreker van een BMW, vakkundig aangepast door @slijptol . Die heb ik erop gezet, door de frame buis, bus erin gelast, rubbertje. Klaar.

Staat keurig.Bekijk bijlage 1850462
Bekijk bijlage 1850463
Weet iemand of dit de middelste bevestiging van een dnepr bak is? Soort beveiliging?
Bekijk bijlage 1850465
Dat lijkt verdraaid veel op een bakvanger idd. het ding wat middenin zit om te ver uitveren van de bak (en uitscheuren van rubbers) te voorkomen. Zijn meestal wel rond ijzer staf ipv zeskant maar voor de rest lijkt het er wel heel aardig op. Met een schokdemperrubbertje voor de demping
 
Dat lijkt verdraaid veel op een bakvanger idd. het ding wat middenin zit om te ver uitveren van de bak (en uitscheuren van rubbers) te voorkomen. Zijn meestal wel rond ijzer staf ipv zeskant maar voor de rest lijkt het er wel heel aardig op. Met een schokdemperrubbertje voor de demping
Dank voor de bevestiging, dan monteer ik hem. Kan vast geen kwaad. Ik heb nieuwe rubbers ook. Kan er wel weer ff tegen.
 
Het is een beetje vertekend beeld denk ik, fotootje is ingezoomd van telefoon. Klein beetje kan, maar daar is weinig aan te doen. Nu staat het frame recht, een waterpas tegen de remschijf laat zien dat ie íets schuin staat. Maarrr, het zijspan armpje kan er maar één manier in en heeft nieuwe rubber bussen en plaatjes, da's dus goed. Kort gezegd, ik kan het zo stellen dat het wiel recht staat, maar dan staat het frame scheef. Ertussen dus ;)

Bij mijn ural stond het wiel van de bak ook scheef.
Frame stond recht, as was recht.
Dan maar de buis vanaf de scharnierpunten naar de wielophaning doorgezaagd, en alles recht gezet en keurig weer vast gelast.
Het oog wil ook wat!
Staar je niet blind op dat russische onderdelen recht zijn.
 
Bij mijn ural stond het wiel van de bak ook scheef.
Frame stond recht, as was recht.
Dan maar de buis vanaf de scharnierpunten naar de wielophaning doorgezaagd, en alles recht gezet en keurig weer vast gelast.
Het oog wil ook wat!
Staar je niet blind op dat russische onderdelen recht zijn.
Welke buis? De ophanging van een Dnepr zijspanwiel is drastisch anders. Het is overigens echt niet veel hoor, en met de motorband erop ga ik er niets van merken.
 
Bij de rode streep doorzagen, op positie zetten en vastbakken.
Ik vond het meer zichtwerk. Merken deed ik er weinig van!
wiel.jpg
 
Ah zo. Ik ga daar mee wachten, is echt de moeite niet hoor. Thanks
 
Wat je zelf ook al zegt.
Met een motorband zal je er geen last van hebben als dat wiel wat schuit staat.
Zolang hij maar goed in de rijrichting staat.
 
De meeste van die russische swingarmen hebben dat probleem. Ik heb maar weinig haakse exemplaren gevonden. Mijn buurman heeft er een malletje voor gemaakt voor me..

IMG_20220523_195928.jpg
IMG_20220523_195928.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan