Bak aan m'n boxer (R1100gs)

Wel grappig dat jullie zo meeleven. Het wiel komt uit een standaard R1150GS, ik zal er vast wat mee kunnen.
Katalysator heb ik niet, wel de collector. Ik heb er zelf wel vertrouwen in, een smart wiel kan altijd nog.
Wordt genoeg gebouwd tegenwoordig, anders raak ik het wiel wel weer kwijt. Was niet duur.
 
Wel grappig dat jullie zo meeleven. Het wiel komt uit een standaard R1150GS, ik zal er vast wat mee kunnen.
Katalysator heb ik niet, wel de collector. Ik heb er zelf wel vertrouwen in, een smart wiel kan altijd nog.
Wordt genoeg gebouwd tegenwoordig, anders raak ik het wiel wel weer kwijt. Was niet duur.
ja inderdaad , had ook al een geïnformeerd voor mijn K1200gt , past dus voor geen meter anders was het al weg geweest ... ik heb al 5 gaats ....
 
Waarom wil je een ander wiel in je span Bert?
ik zit met het originele achterwiel van 17" en de enige band dat ik daar kan opzetten is een dure band , winterband en runflat - Dunlop 185/50/17
en ik heb hem al eens plat gehad , niet lek maar gewoon plat , ik reed altijd met lage spanning en de autoband zit toch niet zo goed op de motorvelg als een motorband , dus als ik er wat " wild " mee aan de gang ga denk ik dat hij bij elke bocht wat lucht verliest tot op het moment dat ik dus plat stond ... nu probeer ik momenteel om hem rond de 2.1-2.2 druk te zetten en hij lijkt het te houden ... maar de 200€ voor de EZS velg vond ik een koopje mocht hij gepast hebben...

 
Rare titel, maar ik zag dat er al 2 'r1100gs' topics zijn die redelijk lang lopen 😉. Hopelijk gaat mijn project wat vlotter en met meer plaatjes. Rutger z'n memoires doorgespit en geen foto van het complete span tegen gekomen..
Maar goed, ik merkte dat ik (en zoontje) meer lol beleefden aan het k1100 winterspan van een paar jaar terug dan aan de EML. Die laatste is overigens perfect, maar ben er dan ook wat zuiniger op. Met het winterspan pakten we ook weleens dijkjes en weilanden.

Beslissing genomen om m'n 1100gs van een eenvoudige bak te voorzien, voorkant gewoon met naloop verkorter zoals Halflive en PaulRS hebben gedaan. Gewoon no-nonsense span. Veel kilometers maak ik niet meer en de GS staat meestal buiten.

De EML zzr zal tzt in de verkoop gaan. Als iemand bruikbare zaken tegenkomt (Ural bak) of goede tips heeft, graag. Verder zal ik het hier bijhouden en hopelijk snel een rijdend spul hebben.
Als je nog inspiratie zoekt. Op het ADV forum staan een aantal Australiers die GS'en omgebouwd hebben. Gespiegeld dat dan weer wel. Daar vindt je ook de ombouw van de motor van PaulRS en die van mij.
 
Ja ik ken Paul z'n topic op adv. Genoeg voorbeelden. Inmiddels heb ik ook een compleet hulpframe van ezs gekregen, daar kan ik vast wel wat mee. Maar ja, dat werken hè. Daar gaat veel vrije tijd in zitten..
 
Wie heeft of kent iemand met een R1150gs EZS? Ik zou wat plaatjes willen van het hulpframe en dan met name de bevestiging.

Ik heb zo'n Frame. Het hoofd deel onder het blok snap ik, maar er zit nog eea bij dat ik niet kan plaatsen.
 
Hoi.

Ik had een R1100RS met een EZS ombouw.
Die R11xx frames zijn nagenoeg allemaal hetzelfde.

Laat eens een paar plaatjes zien van de twijfelgevallen, misschien dat ik ze kan plaatsen.

Groeten, Paul.
 
Deze delen
 

Bijlagen

  • 20210808_123553.jpg
    20210808_123553.jpg
    209,7 KB · Weergaven: 29
  • 20210808_123541.jpg
    20210808_123541.jpg
    174,9 KB · Weergaven: 24
  • 20210808_123530.jpg
    20210808_123530.jpg
    196,9 KB · Weergaven: 25
Hoi.

1e plaatje.
Een frame deel wat samen met het onderframe aan dat loze oog voor/onder het motorblok zit gebout.
Die bus met de vlakke strip gaat achter de triangel naar dat verzonken bootgat in het alu balhoofdframe.

2e plaatje.
Voorste boven bevestiging voorste schoorstang.
Als je met een schommelvork gaat rijden, vervalt de originele schokbreker en wordt vervangen door een stuk pijp.
Waar die aan de triangel zit, wordt een gat geboord en dit deel eronder gebout.

3e plaatje.
Het muntje valt nog niet.
Maar ergens in m'n achterhoofd vind ik dit ding terug tussen de bovenste bout van de achterschokbreker en bovenste bout van de voetsteunplaat, waar die platte strip dan heen gaat, zie ik zo niet.
Dat grote gat zit schroefdraad in, zo te zien? Dat is dan de achterste bovenste schoorstang bevestiging, mist een gaffel.
Voor te monteren moet je daar een zadelsteun verbouwen.

Waar de bak aan het subframe hangt, en de voetsteun platen zijn bij de 1100 en 1150 verschillend.

Even passen en je weet het.
Of zit je nog in die zandbak?

Groeten, Paul.
 
Ik ben inmiddels uit de zandbak, gelukkig.
Nummer 3 heb je gelijk in hoor. De strip naar achteren komt dan aan het ophangpunt van het kofferrek.
De 1ste is nu ook duidelijk, dank.
Dat 2de ding heb ik dan niet nodig..

Het wiel past inderdaad niet, de breedte zou nog wel gaan met de uitlaat, maar hij komt rechts tegen de cardan tunnel, scheelt veel, zou zo'n 15mm naar rechts moeten nog. De cardantunnel is dus niet enkel optisch anders, qua bouwvorm ook.
 
Hoi.

Bij mijn 1100 liep #3 naar voor, langs de framebuis naar een blokbout, samen met #1 en het onderframe kreeg je dan min of meer een gesloten raam.
En of je #1 echt nodig bent?
Met dat stuk strip is die wat slap om een schoor aan te hangen.

En dat wiel?
Dat past NOG niet. :+

Achterbrug van een 1150 is ook een stuk korter.
Zou een optie kunnen zijn, moet je ook de aandrijfas vervangen.
Als dat ding dezelfde breedte heeft waar die in de bak hangt..............

Of je shimt dat wiel naar links, vulling van 15-20mm en een hand langere bouten M12x1,5 in 10.9 moeten toch wel te vinden zijn.
Eens kijken wat die uitlaat daarvan vind.

Mijn wiel staat ook 20mm naar links, merk je niks van.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Dit wat?

Met een beetje aanpassen kan je misschien toch die brede band kwijt.

Groeten, Paul.
 
Bedankt voor de tip, leuke pijp wel. Maar rechts komt wiel serieus tegen cardan. Heb contact met dca gehad, wellicht smallere velg helften te krijgen.
 
Is een afstandsring geen optie?
Eventueel vastlassen aan de adapter.
Ik neem aan dat je een adapter gebruikt tussen cardan en wiel
 
Dit is een wiel gemaakt voor BMW, geen adapter voor een losse autovelg dus. Afstand ring zou kunnen, maar zal naar ongeveer 20mm gaan en dan komt het wiel nog meer naar links.
Het is een compleet alu hart met 2 losse halve velgen, net als eml. Ik begreep dat die velg helften er in allerlei breedte maten zijn.
 
Hoi.

Dan moet je velghelften hebben die 20mm smaller zijn, denk.
Je bent dan vrij van de tunnel rechts, en de uitlaat links.
Kom je wel op een 155 band uit. 165 met een beetje wurgen.

Groeten, Paul.
 
Dat zou ik inderdaad liefst hebben, dacht ook dat dit smaller zou zijn hoor. Tzt wel eens kijken.
 
Ja, dat is het grootste 'probleem'. Behoorlijk ook zelfs. Had ik niet verwacht, de originele 1100/1150 zijn hetzelfde.
 
jozzi heeft voor mij in het verleden een heel mooi spacertje gemaakt van 8 mm dik dacht ik. hij heeft de maten in ieder geval. Kan hij niet een spacer maken van 15 of 20 dik. Dan ben je er ook (als je links speling hebt tenminste)
 
Terug
Bovenaan Onderaan