Bak aan m'n boxer (R1100gs)

Links heb ik nu ook al geen speling, komt het wiel wel erg ver uit het midden.
Andere velg helften , verkopen of ruilen tegen een smart adapter ofzo. Het is een mooi wiel, zal wel passen in k11/12
 
Waarom druk je geen autoband om je eigen velg? Heb ik ook gehad, ging ook prima. Merk en type weet ik niet meer zeker maar volgens mij was het een 17 inch bandje dat ook op een Opel Speedster of zoiets past. Er zijn er hier meer die dat gedaan hebben.

Dan verkoop je deze velg weer, en heb je dus een gratis nieuwe achterband 😉
 
Is die dan kleiner in diameter? Dat wil ik namelijk wel.
Ik heb op mijn originele velg van de k1200gt een autoband 185x50x17 , dunlop wintersport runflat ( er is niet veel keuze en duur ) maar soms denk ik er wel aan om een autovelg te laten plaatsen .... de motorvelgen zijn namelijk niet gemaakt om zijdelingse krachten te verduren , hier en daar kom je dan een velg tegen waar de velg van gebroken is maar dan brengt het mij terug naar de werkelijkheid en een velg met band aan 750-1000€ ... pppfff

en ja , de diameter van de velg is kleiner dan origineel + dat ik een cardan overbrenging heb van de RS die ook al kleiner trekt
 
Hoi.

Als ik eens wat maten in een omrekentabel zet, is een 165/35R17 ten opzichte van de standaard 150/70R17 van die GS;
+/- 10cm lager.
+/- 30cm kleiner in de omtrek.
Dat geeft dan een reductie van een 15% in de eindoverbrenging.

Die 165/40R17 komt op een 10% uit.

Mijn GS zit op 6% met een 165/65R15.
Maar daar hangt een beetje gekietelde 1150RT motor in, die sleurt dat makkelijk.

Doe er je voordeel mee. :+

Groeten, Paul.
 
Is die dan kleiner in diameter? Dat wil ik namelijk wel.
Ja, zie de berekening van Paul. Ik zal merk en type van mijn band even opzoeken, die ligt nog op zolder. Mijn GS had met deze combi geen enkele moeite met de bak, maar dat is natuurlijk wel een lichte bak (Tripteq).
 
185 is al te breed. Gewoon smaller of good old smart velg.

Ik heb op alle drie de 1100gs achterwielen een autoband liggen.
Ik heb dus 1 wiel over, deze mag je van mij wel lenen als je wil.
Kan je even zien of het wat is zonder gelijk kosten te hebben.
We moeten dan alleen even kijken hoe dat ding bij jou komt.
 
Thanks, maar ik ben nog niet aan het bouwen hoor. Teveel projecten.
Zal tzt wel eens in de lucht komen.
 
Zo, da's effe geleden... Maar verder, de ZZR EML is verkocht en er worden weer plannen gesmeed.
Inmiddels een Dnepr frame opgehaald, heb 2 bakken om uit te kiezen, een GS voorwiel, Brembo scooter klauwtje.. Vanalles.

Nu een twijfel, jullie input gevraagd.
Ik ga sowieso de Dnepr swingarm niet veranderen, dus dat is geen optie.
Ik heb een EZS hulpframe, daar is de bak bevestiging met 2 lippen. Als ik daar het span op pas maak, kan ik het toespoor niet meer verstellen (wil niet met stangkoppen werken).
Andere optie is om de kogels en schuifstuk van de Dnepr te gebruiken (die moeten dan wel verzet worden=laswerk), dan kan ik het toespoor verstellen. Ik moet dan wel zelf een hulpframe maken.

Ik ben geneigd het EZS hulpframe te gebruiken, ziet er best degelijk en compact uit. Maar dan moet ik het toespoor vooraf bepalen en 'vast zetten'. Maar op wat zet ik het dan? Ik lees in wat handboeken bijvoorbeeld; motor 250kg=voorloop 25cm=toespoor 50mm?

Let op, het wordt geen scheurijzer (dat laat ik aan de 3States over, mijn zzr is net de deur uit), het wordt een grote wielen span, gewoon speeltje voor in Zeeland.
 
Je gaffel op voetplaat maken die bouten tegen je zijspan frame.
Waarachter je vulplaat kwijt kan
 
Je gaffel op voetplaat maken die bouten tegen je zijspan frame.
Waarachter je vulplaat kwijt kan
Ja, zo.. Kan, maar dan moet het EZS hulpframe ook verbouwd worden dus. Op zich moet vast toch kunnen, mijn EML had ook geen afstel mogelijkheden. Als het goed staat, verstel je het immers niet meer.
 
Van dat Dnepr frame moeten toch die kogelklauwen af om er gaffels aan te lassen, die EZS kant blijft ongemoeid, dan, toch?

Voetplaat met een shim van 5mm en daarmee het toespoor vastzetten.
Dan kan je met dikkere en dunnere shims nastellen.
Zoiets?

Voor het idee, zo staat mijn GS/EML;
Wielbasis 1530.
Spoorbreedte 1125.
Voorloop 300.
Toespoor 20.
In mm.

Toespoor gemeten langs achterkant achterwiel, voorkant voorwiel.
 
Bedankt Paul, handig.
Ik zal wel te zeikerig zijn, maar als ik een schetsplaat met verschillende dikte vulplaten gebruik, veranderd ook de hoek van de gaffels tov het hulpframe. Is niet veel en krijg het vast wel in elkaar, maar toch..
 
Aan die hoek zat ik ook te denken. (zeikerd. :+)
Maar wat is de afstand tussen de voorste en achterste gaffel, 50-60cm?
Dan is die hoek tussen min en max niet te veel.

En niet op de 1/100e werken, dan kan het lang aan.

Of die gaffel een kwart slag draaien, bij EZS zit dat ding geschroefd, meen ik me te herinneren?
 
Laatst bewerkt:
Aan die hoek zat ik ook te denken. (zeikerd. :+)
Maar wat is de afstand tussen de voorste en achterste gaffel, 50-60cm?
Dan is die hoek tussen min en max niet te veel.

En niet op de 1/100e werken, dan kan het lang aan.

Of die gaffel een kwart slag draaien, bij EZS zit dat ding geschroefd, meen ik me te herinneren?
De gaffels zitten verticaal aan het hulpframe gelast, en inderdaad niet ver uit elkaar.
 
Dan zaten ze bij EZS aan het bakframe geschroefd, zeker?
Is alweer even geleden dat ik die EZS had.
 
Dan zaten ze bij EZS aan het bakframe geschroefd, zeker?
Is alweer even geleden dat ik die EZS had.
Zou kunnen, ik heb enkel het spul van de motor. Dat hulpframe is van een 1150GS, maar blok ophanging is hetzelfde. Net aan de V-bak is het anders, maar ik heb de 'hard-parts' erop en die kan ik mooi verlengen naar onder en zo aan het frame lassen.
 
Toch jammer dat de foto's van de bouw van mijn span weg zijn.
Daar was de toespoor in te stellen. En het was ook niet erg veel werk.
Dat ging met twee stangkoppen.

Edit: misschien dat @EHE er nog ergens foto's van heeft.
 
Toch jammer dat de foto's van de bouw van mijn span weg zijn.
Daar was de toespoor in te stellen. En het was ook niet erg veel werk.
Dat ging met twee stangkoppen.

Edit: misschien dat @EHE er nog ergens foto's van heeft.
Ja, ik weet wel hoe dat gezeten heeft. Maar ik wil niet aan de wielophanging van het frame veranderen, daarom had ik dat ook erbij gezet. Jij had waarschijnlijk zoiets als de Tripteq oplossing. Ik wil perse die bodemvrijheid houden en ga daarom niet met de lange armen werken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan