Bak drie nog steeds bezig

Gerritjan

Rookie
9 jun 2009
28
0
Amsterdam
Hallo Zijspanners,

Ik ben nog steeds bezig met verbeteren en afmaken van mijn spannetje.
het is een BMW r100rs met EZS frame en daar weer een oud bakje op.
Twee probleempjes staan in de weg.
1: Ik zoek voor mijn zijspanvoorwiel een binnenband 130/90/15. Enig lastige is dat deze een recht ventiel moet hebben omdat een haaks ventiel blijft hangen op mijn remklauwen. Het ventiel is inmiddels zo krom, dat alleen het dopje de lucht in de band houdt. Niet geweldig. Tips waar zo'n binnenband te krijgen is?

2 van Marktplaats een 2e handse newtronic ontsteking gekocht.
Dat zou moeten kunnen. Alleen: hoe sluit je zoiets aan?
Komt één dikke rooie draad uit die naar de pick up gaat , een zwarte en een blauwe.
Kentr iemand dit systeem? Daarbij is het een redelijk grote grijze plastic doos. Waar plaats je die doos?

Alvast dank voor jullie hulp.
Gerritjan
 
Hoi Gerritjan :W
de binnenband kan je volgens mij gewoon bij de motorboer kopen, het is een maat die achter op sjoppers zit. kijk of je aan een Heidenau band kan komen, dat zijn kwalitatief hele goede binnenbanden.

die newtronic ken ik niet. ik zou zeggen dat de rode draad voeding is, dus vanaf het relais onder de tank. de blauwe zou ik dan aan de pick up binden en de zwarte op de bobines. het lijkt me gek dat er een dikke rode draad naar een heel licht spoeltje gaat.
je hebt in de kuip van een RS toch plek zat voor een broodtrommel? ik zou hem achter de richtingaanwijzer vastkitten, lekker hoog en droog.

~[edit] newtronic heeft een hele mooie site met allerlei instructies, ik zie dat de rode inderdaad naar de pick up gaat. http://www.newtronic.co.uk/new/main.php/lumfit
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk een ouder type: [imgatt]
full



Ik heb op de site wel schema's voor Honda gevonden en voor tweetacten, maar deze is speciaal voor BMW. Op mails voor een aansluitschema voor BMW krijg ik geen reactie.
Harry Meyer vindt dit soort ontstekingen niks. Gooit ze er meteen af en zet er weer puntjes op. Te moeilijk af te stellen vindt hij.

Die binnenbanden zijn niet echt makkelijk te vinden. Op 't laatst kwam ik bij Ridders (Amsterdam) die speciaal voor mij een doos gaat bestellen. Dus als er mensen op zoek zijn naar zo'n binnenband: Ridders heeft ze na woensdag. (130/90/15 met recht ventiel)

Ik hoop deze zomer de tijd te maken om mijn bak aan te passen.
Echt veel gereden heb ik er nog niet mee. Iedere keer een klein dingetje, waardoor ik toch de solo BMW pak.
Vorderingen worden (wanneer dan ook ) gemeld.
Gerritjan
 
als hij werkt is het geen probleem om hem aan te sluiten.
de aansluitdraden zijn gelijk aan die van een Honda. hoeveel cilinders hij heeft maakt in dit geval ook niet uit. met de nummers op het doosje moet het type te achterhalen zijn. zo te zien moet je het grijze kastje in het zicht monteren, het ledje is waarschijnlijk je ontstekingstijdstip.

dit soort ontsteking is net zo makkelijk of moeilijk als puntjes, het heeft alleen geen slijtage. behalve dan aan het vervroegermechanisme, dé reden om bij oude boxers elektronische ontsteking te monteren.

gewoon met het ledje monteren, daarna met de stroboscoop op volle vervroeging afstellen en vergeten.

maar eigenlijk wil je een Boyer-Bransden ontsteking met elektronische vervroeging.
 
Super. Mijn hartelijke dank.
Dit weekend weer wat te doen.
Heb ook mijn wiel weer bij Ridders opgehaald. Bleek dat ook hij geen binnenband met recht ventiel in deze maat kon vinden. Hij heeft nu een binnenband omgebouwd van haaks naar recht ventiel. Opgelost.
(ben ik toch wel benieuwd waar jullie die banden vandaan halen)
Ik kan in ieder geval verder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan