Bak nummer drie moet beter

Plein15

MF'er
31 mei 2006
50
0
Amsterdam
Hallo Zijspanners. Na weer een paar jaar solo duikt de bouw drift weer op.Ik heb een oude BMWrs waar een zijspan aan moet komen. De rs heeft al een paar uitvoeringen gehad. Gekocht als caferacerbarrel, dan geprobeerd terug te bouwen naar origineel maar dat werd best duur en is niet zo leuk als je ook een BMW 1150 r hebt. Toen offroad met noppenbanden en een GS vork. Was leuk,maar werd te weinig gebruikt.Amsterdam is niet zo goen.
Nu gaan we naar zijspan, maar dan moet het ook goed in elkaar zitten + low budget zijn.
Ik heb al wat spullen verzameld. EML wielen, aanbouw/hulpframe en een bak.
Doe bak roept vragen op waar jullie misschien antwoord op weten.Hij stond te koop als EZS de luxe. Ziet er stevig uit en redelijke prijs, dus aangeschaft.
Bij nader onderzoek blijkt er een plaatje op te zitten waar op staat "Knott"+ bj 82.
Weet ik dus niet echt meer wat ik gekocht heb. op de as staat het ook. kan het zijn dat deze fabriek (die nog steeds bestaat) onderstellen voor zijspannen maakte? Op mijn e-mail heb ik geen antwoord gehad.
D'r zit geen schokbreker op, maar een soort as in rubber vering zoals mijn vakantiekar ook heeft. Prut of bruikbaar?
Heb ik ook een vraag over de voorvork. Ik wil een schommelvork bij EZS halen.
Daar zit meestal geen balhoofd bij. Weet iemand of ik de onderdelen van een K75 of 100 kan gebruiken? Dat ziet er steviger uit als de rs uitvoering met die stalen plaat bovenop de vorkpoten.

Ik heb veel ervaring, handigheid en kennis voorbij zien komen dus ik hoop dat jullie me advies kunnen geven.

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/371614/a1f15e7d4b150bdf23d59eb3e28591f7 (13416047-ezs-de-luxe.jpg)​
 
Ik heb een EZS combi. Mijn K100 RT heeft de originele kroonplaten en balhoofdlagers. Er zit aleen een extra kogellager aan het subframe recht onder het balhoofd. De rest is allemaal anders
Succes
 
zo op je verhaal te oordelen kan je voor een tweeklepper best een zijspan met een torsieas gebruiken.
squire heeft tenslotte ook een torsie as.
ik hoop alleen dat het spul zwaar genoeg is, op de foto ziet het er nogal fragiel uit :?
de bak is in geen geval een eml :N
volgens mij moet het balhoofdstel van een K100 in een tweeklepsframe passen.
ik heb als verscheidene ombouwen gezien waar ze dat gedaan hadden.
volgens mij heeft de laatste R100R ook een K-serie voorvork.
 
Het lijkt mij geen EZS :N

full
 
Ten eerste: Amsterdam is wel groen aan de wiet-uithangborden te zien !

het is zo te zien inderdaad wel een EZS bak (zie attachment waarvan ik nog meer plaatjes heb).
mijn foto's zijn van een model waar een schokdemper aan zit
ze lijken enorm op engelse squire bakken.
op de squire site staat sowiezeo het eea over EZS zijspannen.
ik denk dat EZS destijds eea een beetje gekopieerd heeft..

het schijnt dat bakken met torsievering meer "schommelen".
nou ik heb er zelf ook een en het gaat best (squire 1 persoons met 10 inch wieltje + BMW R100s).

misschien is "Knott" een dealer ? Het schijnt dat ESZ ook aan Belgische dealers leverde dstijds, oa in oostende.
bel anders albert engbers 's op of mail hem.
het is echt een heel redelijke man

de vork zal je duurste aankoop worden !
je hebt nodig: vork + schetsplaten remophanging + ander spatbord
reken maar op 1500 euries (als je het zelf inbouwt).

verder: kogels + schoorstangen (400 euries nieuw)

Ikzelf heb een soort verstevigd aluminium balhoofdstel (EML ??)
Moet ik je er foto's van sturen ?

toedeledokie

andrew :Z
 
Super.
Goed dat jullie de bak herkend hebben. Maakt het weer wat makkelijker.
Het zal dus een EZS zijn, maar ik denk dat het onderstel ingkocht is bij Knott in Duitsland. Zij maken nogsteeds aanhangers en allerlei andere delen die daarmee te maken hebben. Bak is ook in Belgie geleverd vertelde Engbers per mail. daar onder de naam Ostendia bij firma Inghelbrecht in Oostende.
Helaas al 10 jaar uit productie.
Er moet wel een ruit op . Ik ga hem dan maar zelf maken. heb wel een handkappen van een oude ruit gemaakt. Vorm zagen en dan in de over verwarmen tot het opeens zacht wordt. Dan de juiste vorm buigen en snel onder de kraan afkoelen. Maarrrr zo'n grote ruit past niet in mijn oven . Ervaring?

Dat verstevigd balhoofd Andrew en Tall Mouse, zijn dat dure grappen? Ik had gehoopt met een standaard balhoofdstel van bijv een K uit te komen. Koop je er een hulpframe bij of is het echt een speciaal balhoofdstel?

Vork moet gekocht. het is me al een jaar niet gelukt daar tweedehands aan te komen. verder wil ik zoveel mogelijk degelijk improviseren. Spatbord moet wel ergens te vinden zijn. Ophangplaten voor de remklauwen weer niet, maar de klauwen zelf wil ik eigenlijk van de standaard BMW gebruiken. Brembo dus.

Zijspan wiel? Denken jullie dat zo'n 10 inch wiel niet erg stuitert? Helpt het als ik een 12 of 14 inch wiel erop zet? Bandje moet toch vernieuwd.

Zaterdag ga ik naar EZS.KKijken wat er betaalbaar te doen is. IK vertel verder en vast bedankt voor de adviezen
Gertjan
 
mijn balhoofd is niet verstevigd (op mijn BMW) ik heb alleen een andere kroonplaat bovenop (zal je van t weekend wel een fotootje sturen)
ik heb een "kort" hulpframe.
Hoe gek wil je het maken ?

Tevens heb ik een 10 inch wieltje (stuitert inderdaad een beetje in bochten)

Zit ook te overwegen om er 13 of 14 op te zetten.
Ziet er ook normaler uit vind ik.

Maar ja dan moet er wel eea veranderd worden (spatbord, rem, schoorstangen)
En ik ben er ook nog niet uit wat voor wieltje
Misschien is een NSU wieltje wat (zie site van voormalige Ed Pols, jaja virtueel leeft hij voort !)
Dat zijn wieltjes met schijfremmetjes (destijds al)en netjes gelagerd.

andrew
 
meestal blijft het balhoofd standaard.
alleen EML bouwde een speciaal frame met een versterkt balhoofd.
tegenwoordig kan je allerlei hulpframes kopen die de krachten van het zijspan beter over je frame verdelen.
dan kan je zonder aan je frame te verbouwen zijspan rijden.
 
Hallo, vorderingen gemaakt. Gister naar Engbers geweest voor een verhelderend gesprek.
Bak blijkt door Engbers gemaakt te zijn. Zij bestelden bij .Knott in Duisland een frame naar hun eisen en lieten er in Belgie een bak opmaken.Voila de EZS de Luxe.

Mijn idee om K vorkpoothouders te gebruiken vond hij niet zo goed omdat de RS spullen zelf gewoon stevig genoeg zijn en omdat de balhoofdhoek van een K wellicht anders is dan van een RS, waardoor de zorgvuldig uitgemeten hoek niet meer zou kunnen kloppen. Ja , daar had ik niet aan gedacht.
Ik heb dus een vork gekocht voor RS (en remklauwhouders en een as)
En dan ben je opeens een heel eind verder.

Er zit inmiddels al een Bauhr hulpframe op met 3 punten. Laatste ophangpunt wordt een klem om de onderste dwarsverbinding in het frame. Moet stevig genoeg zijn volgens Engbers. Ik wil het soms te goed doen

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/373694/04eb34ff0a8acbb10287d8d48ca9cac7 (klem op voorframe kleiner.bmp)​
 
hier nog een foto van het hulpframe (imgatt)

Blijft noggenoeg te vragen over:
Naast de nieuwe ruit moet het deurtje van de bak verbeterd. het loopt nu tegen het zijspanspatbord aan bij openen. Heeft iemand nog foto's waar hier iets van opstaat? Andrew had hoop ik nog foto's. Ik ben hier benieuwd naar. Origineel moet dat deurtje toch een beter systeem hebben gehad als het tuinhekjescharnier wat er nu op zit.

Over de foto's die ik hierbij wil zetten: ik kan ze wel 100kb maken, maar alleen door ze kleiner te maken. Dr blijft niet zo veel over. Is er een andere truc?

gertjan

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/373698/ea115759b5daccba1d04982bfce5aa38 (hulpframe RS kleinst.bmp)​
 
He ik zie dat je een BMP file hebt gebruikt, dat is erg groot, je kunt op het WWW een programma downloaden dat heet Irfanview. Daarmee kun je eenvoudig plaatjes bewerken, eerst resizen naar bijvoorbeeld 640 x 480 en opslaan als JPG.
Met MS paint kun je trouwens ook als JPG opslaan en dan is je bestand ook al een stuk kleiner, Irfanview werkt alleen een stuk prettiger en heeft veel mogelijkheden.

Verder een leuk project, kijk ook maar in mijn topic hoe je zelf een schommelvoorvork kunt bouwen.
 
nog een keer proberen met de foto's van de vork

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/384412/a115cca4691db729656c2def3e4dd3f1 (bmw100.JPG)​
 
ziet er fraai uit met die dikke balhoofdplaten
:} :}

ff imgatt tussen blokhaken in je text zetten en dan wordt het plaatje meteen zichtbaar.
 
OK, zo snel gaat het allemaal niet. Je kent het wel: druk geweest.
Toch is er wel wat gebeurd.Het lastige is alleen dat iedere actie weer zoveel nieuwe klussen met zich meebrengt.
De vork zit er in.Niet zo'n vette als die K, maar wel een zeer degelijk Engbers exemplaar wat een stootje kan hebben.
full

Alleen al de klus om die vorkpoten door de balhoofdplaten te krijgen viel een beetje tegen. Een van de gevolgen was dat de kabelboom niet netjes vrj onder het balhoofd hangt, maar dat ik hem vergeten ben en hij nu dus op de onderste kroonplaat ligt. Een te scherpe knik in de bedrading met toekomstige problemen gegarandeerd. Omdat die vork er niet makkelijk uit gaat moet alle bedrading dus los. Ik heb nogal een hekel aan electra, dus das nog niet gebeurd.
 
Maar dan ben ik er nog niet.
.Ik heb wel enig denkwerk laten gaan over het voorspatbord. Pogingen om een oud spatbord te gebruiken lijken te gaan lukken, maar er moet wel een steuntje geregeld worden, wat in een raar bochtje voor de klauw langs moet lopen. Dat wordt dus ook een beetje zoeken.
Ook aan de achterkant gaat het nog niet ok. De leuke ducatiuitlaten passen niet meer omdat het hulpframe in de weg zit. Dat wordt dus weer verbouwen of toch weer originele uitlaten regelen.
full
(als je eenmaal weet hoe dit werkt wordt het steeds leuker)
Ik heb dus nog een lijstje met aktiepunten:
1 acherband vernieuwen door Smartband (ik denk zo'n vóórbandje; zie smarts met behoorlijk dikke achterbanden, maar die passen niet in mijn achtervork)
2 remmen maken met nieuwe remleidingen
3 zijspan aanpassen: ik heb het 10inch wiel vervangen door een 13 inch wiel, maar nu loopt de band tegen de spatbordsteunen en past het spatbord niet meer. Tevens moet ik gaan nadenken over een rem op dit wiel.
4 ruitje maken voor de bak en iets bedenken als scharnier voor de deurtjes die nu, door het grotere wiel helemaal niet meer opengaan.
5 spuiten van bak, tank spatborden enz de hele boel in hard golf GTI blauw. Kosten bepalen of het een spuitbus wordt of een vakman.
6 ongetwijfeld komen er een nummer 6 en 7.

Opnieuw: alle adviezen zijn welkom.
Groet Gertjan
 
je bent toch lekker bezig met dit weer :P
maak je even een foto van je printplaat voordat je alle stekkers lostrekt?
ik zou persoonlijk de koplamp intact laten en de bedrading van het frame loshalen, dat is een stuk overzichtelijker.

voor jouw uitlaatprobleem bestaat een prachtoplossing.
een twee in een Y stuk.
dan houdt je één demper over aan de linkerkant.
da's vast ook veel goedkoper als andere dempers kopen.
 
Klein probleempje.
Heel mooi Smart bandje om achterwiel gezet. Met een goeie band kon ik dit wiel weer monteren. Tot mijn verbazing past het niet.
Wiel schuift keurig op de meenemer, maar het gekke is dat de schijf zo diep is dat de ophangplaat waar de klauw aan zit niet meer naast de schijf op de as past.
nu weet ik niet meer of deze schijf wel de schijf was die er op zat.
Zijn er verschillende dieptes in schijven? deze heeft een behoorlijk diepe kom.
Als je zo'n zijspanwiel monteert, gebruik je dan de originele schijf of een andere?
Gertjan
 
Terug
Bovenaan Onderaan