Bak nummer drie moet beter

enne ook nog wel tegen Halflive:
De prijzen van zo'n 2in1 vallen een beetje tegen. Nieuw dik 200. Via Marktplaats 1 aanbieding van een 2e hands gehad, maar dat was ook € 150,- en slecht 38mm ipv 40.
Daarnaast nog een advies van iemand die vond dat bij een 2in1 zijn vermogen aardit terug was gelopen. Das ook niet echt gewenst.Ik heb liever meer dan minder vermogen.
Ik zoek dus nog even door en ga misschien deze pijpen toch weer verbouwen (laten verbouwen) Ed van Motortoer heeft geholpen deze pas te maken en wellicht kan hij hier ook iets op verzinnen.
 
Ja Oma, dit is inderdaad een heel oud onderwerp. Het is ook een oude motor, een oud plan en zelf ben ik niet zo fanatiek meer als bij mijn eerste motoren.

Talloze wijzigingen en struikelblokken later ben ik zover dat het eerste proefrondje in de straat heeft plaatsgevonden. Dat ging niet geweldig. Band liep aan (naast zwarte rook omdat ik carbs nog niet had aangepast aan 2in1 en het bijna volledig ontbreken van remmen door lucht in zowel voor als achterremmen).
Kom ik er achter dat het achterwiel toch niet zo mooi erin zit als ik verwachtte.
De prachtige smartband (135/70) is gewoon te breed, waardoor het achterwiel aanloopt. Laatste wat ik verwacht had. Ik had het idee dat iedereen met EZS velgjes deze smartbanden gemonteerd had.
Weet een van jullie of 125 breed wel gewoon past in mijn r100rs achtervork? Moet ik dan ook nog een bepaald type hebben?

Eigenlijk heb ik dus over dit soort grapjes heel erg lang gedaan.
Het oude EZS frame is vervangen door een later frame waar wel vering en een mooi 15 inch EZS bandje in zit met schijf.
Mooie leidingen voor de remmen aangelegd, maar alleen het ontluchten heeft me al veel tijd gekost (klauwen aan touwtjes opgehangen om de luchtbellen weg te krijgen maar nog steeds niet 100%) Lampjes en allerlei klein gekeutel duurt ook lang bij mij.
Toch, het geheel nadert rijdbare staat. Dit eigenlijk vooral omdat mijn zoon van 12 een weekend weg wil met de motor, maar dan wel met het zijspan.
Opeens is er dan weer iets wat druk op de ketel zet, waardoor ik 2x permaand inplaats van 1 x in de schuur zit.

Ik volg alle bouwverhalen en leer er wel van. Daarnaast is het ook gewoon leuk om te lezen wat voor creatieve constructies bedacht worden. Echt handig ben ik niet maar het is vermaak. Ik heb een praatbaan, dus dit knutselwerk is een geweldige uitlaatklep.

Foto volgt. Eerst ander bandje kopen
 
Weet een van jullie of 125 breed wel gewoon past in mijn r100rs achtervork? Moet ik dan ook nog een bepaald type hebben?



Ik volg alle bouwverhalen en leer er wel van. Daarnaast is het ook gewoon leuk om te lezen wat voor creatieve constructies bedacht worden.

Foto volgt. Eerst ander bandje kopen

volgens mij past een 125 bandje net tussen de achtervork.
je moet geen michelin/eend band hebben.
die hebben heel slappe wangen, dan dweil je elke bocht om.
firestone maakt(e) goede zijspanbanden van 125 breed.
helaas heb ik twee weken terug een kale weggegooit, anders had je die kunnen passen.
ik geloof dat pneumant ook een band in die maat heeft.
als je een paar milimeter ruimte nodig hebt kan je ook je wiel nog een beetje uitvullen tussen de kardan.
 
Vulbussen? Hoe kom ik daar aan en hoe ziet dat er uit?

Is het ook mogelijk om iets materiaal aan de binnenkant van de vork weg te slijpen om die 125 wel te laten passen? Het lijkt alsof er een randje zit van het op elkaar lassen van twee helften? Moet ik wel 2mm mee kunnen winnen.(?).
Weet iemand of er een andere vork van BMW is die meer ruimte geeft? R80 of een ander later type? Liefst geen eenzijdige ophanging, want dan moet ik ook weer andere schokbrekers. BMW onderdelen passen wel vaak in/ op andere typen. Mijn vorige zijspan was een r69s met 900/6 blok. Er moet dus wel wat te verzinnen zijn.
Goeie ideeen?

Gertjan
 
Actie succesvol.
Ik begreep de vulbussen niet zo goed. Engbers legde uit dat 125 banden zo goed als onverkrijgbaar zijn geworden, het was dus slimmer iets aan de plaats van het achterwiel te doen.
Bij nader onderzoek bleek de meenemer met een stuk of 10 m6 boutjes aan het wiel te zijn gezet. In de rommelbak een oude spacer voor het kettingwiel van een kawa gevonden. Milimeter afgeschuurd aan de buitenkant tot het paste.
Boutjes los, meenemer passen op de ring en alle gaatjes doorboren.
Dan dr weer in. Past gewoon tot mijn verbazing Met die 135/70 dus.
Enige is dat door het wiel ongeveer 4mm naar links te plaatsen de as ook niet meer past.
Ik moet er nog een klein stukje af laten draaien zodat het schroefgedeelte weer uit het cardan komt en de moer er weer op kan.

Het bleek veel minder ingewikkeld dan ik dacht.
Weer een stapje verder.
 
Poging tot plaatsen foto:
full
 
Hèhè, eindelijk lukt het om een heel klein fototje er op te krijgen 200x150 , meer wil kennelijk niet.
Toch kun je er net aan zien dat er weer 27 stapjes zijn gezet.
Bak staat op nieuwer EZS frame mèt schijfrem en vering; band vóór is (gister) voorzien van scooterband. Mooie nieuwe binnenband met handig haaks ventiel dat zodra je de band monteert vastloopt op de remklauw. Buigen maar. Daarnaast is de band ook weer een klein beetje hoger, waardoor het spatbord vast liep. Ook verzet van onder de beugel naar ode beugen (dat zie je hier nog niet.).
Eigenlijk is bijna alles af en ben ik nog niet tevreden. De bak staat wat hoog op het frame. Duidelijk dat de twee (bak en frame) niet bij elkaar horen.
Ik heb al zitten denken om hem meer over het frame te laten zakken, maar dan moet je een stuk uit de bodem zagen, juist daar waar de ophanging zit. Ben bang dat de stevigheid er dan uitgaat.
Goede adviezen ?
full
 
je kan ter plaatse van de dwarsbuizen van het zijspanframe twee stroken uit de bodem van de bak zagen.
dan dik je die buizen op met pijpisolatie of karton.
je laat de bak er over heen zakken tot halverwege de buizen en polyestert over de buizen heen de nieuwe bodem in de bak.
als het spul hard is til je de bak er af en verwijderd het karton op de isolatie en klaar is je verlaagde bak.

ik zou trouwens ook het zijspanwiel vervangen door een 12 of 13" autowiel.
 
en je foto's:
je moet met je fotoprogramma of irfanview image, resize kiezen.
dan verander je de grootste pixelmaat in 640 en klikt ok.
ideaal is 640X480.
dat kan dit forum goed aan en kan je plaatsen met imgatt.
 
Ben alweer een paar jaar verder.
Zijspan heeft lange tijd in de garage gestaan zonder 1 kilometer te rijden.
Toch heb ik de draad weer opgepakt.
Best we wat uiterlijke veranderingen.
Andere bak erop, tank enz en als laatste een langer cardan en een steviger achtervork.
1 probleem is blijven hangen.
Ik heb afstandsringen geplaatst tussen achterwiel en meenemer.
Als ik het wiel plaats en de moer op de cardanas aandraai, loopt het achterwiel muurvast.
Als ik het weer demonteer blijkt de meenemer tegen het cardanhuis aan te lopen.
Er moet dus een afstandsbus tussen, die precies even dit ik als de ringen die ik onder de meenemer heb geplaatst.
Die bus krijg je er niet meer tussen als je het wiel in de vork hebt.
Hoe maken jullie zoiets?
Ik denk dat ik het busje wat op het lager zit, en in de keering hangt moet vervangen door een langere bus. Is dat de logische weg of heeft iemand betere ideeen?
full
 
Ik zie dat het inmiddels ook lukt met foto's plaatsen.
Waarom haal je geen ringen onder je meenemer vandaan? Of dunnere ringen. Als ik dat zo zie zit de meenemer met boutjes, dat kan je makkelijk loshalen.
 
Die ringen heb ik juist onder de meenemer gezet om de band iets naar links te zetten. Zonder die ringen loopt de band tegen de cardantunnel aan.
Sterker: ik heb zelfs nog een nieuwe iets dikkere ring gemaakt, waarmee de band precies in het midden van de vork uit moet komen.
Moet ik wel dat aanloop probleem oplossen.
Op de foto zie je dat de meenemer (of de boutjes) iets gevreten hebben op het cardanhuis. Heb ik nog niet eens gereden, maar combi heen en weer geduwd.
 
Ik kan je redenatie niet volgen :?
Als je de meenemer opvult, gaat je wiel niet naar links. Dat kan je wel bereiken door de lagerbus te verlengen.
Als de de lagerbus langer maakt gaat je wiel evenveel naar links
Dan grijpt de meenemer ook evenveel minder aan, Om dat weer uit the shimmen moet je fillers onder meenemer plaatsen.
Je bent dus aan de verkeerde kant begonnen.
 
Dus moet ik de lagerbus langer maken. Om de meenemer op de juiste plek te houden moet er een opvulring onder de meenemer die precies even lang is als de verlenging van de lagerbus.
Maar: hoe krijg ik die bus daar tussen?
Gebruik je dan dat busje wat in de keerring van het lager van het wiel hangt? Dat wordt door de keerring op zijn plaats gehouden.

Ik weet anders niet hoe ik die bus moet vasthouden als ik het wiel er in zet.

Lastig toch?
 
Je moet een nieuw busje (laten) maken. dat busje blijft klemmen in de oliekeerring. Als je aan dat busje een kraagje maakt blijft hij nog beter hangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan