Bak ook al rot

Martijntje

MF veteraan
28 feb 2003
7.813
3
NL
nou..kheb mn krukas van mn xr nu terug..ziet er allemaal goed uit..koste ook een flinke duit maargoed..

wilde nu beetje gaan kijken hoe ver ik mn blok in elkaar kan flotsen...maar heb nog pakkingset nodig.
Voor de zekerheid toch maar even naar mn bak gekeken.

Blijkt dat van mn 4e versnellingstandwiel op de secundaire as de nokjes aardig afgerond zijn én er is een tandje van het tandwiel af |(

verder is er een tandje van mn 2e vesnelling geloof ik wat ingepit dus die is wss ook al verzwakt.
Zal er wel op neerkomen dat ik ong. 3tandwielen minstens moet vernieuwen.

Wat denken jullie dat het verstandigst is? 2e hands bak kopen of tandwielen vernieuwen.

Zit nog op school...en zie mn geld steeds verder op gaan...zoals het er nu uitziet zit mn rbw er niet echt in als ik 18 ben '(

ingepitte tandwieltje (2e gear?)

full

links het tandwiel van de vierde versnelling...kan iemand iets zeggen over die nokjes..

niet dat het tandwiel nog genoeg bruikbaar is met dat missende tandje...maarja.
rechts ook tandwieltje met nokjes...zijn die nog goed?

full

het kan nog erger,je mag met je verse rijbewijs niet eens op een xr rijden omdat ie tesnel is :+

dat gaat het probleem niet worden. heeft trouwens niets met "te snel" te maken...want die xr is niet sneller dan een gemiddelde 25kw motor.

Maar die xr begrens ik op een of andere manier en dan komt et wel semi goed met een vermogensuitdraai.

ik kan je niet verder helpen, ik weet alleen wel dat dat ding echt gruwlijk is vastgelopen een keer

wat...mn bak?...waar baseer je dat op..

en dat mn blok is vastgelopen...ja...dat heb ik zelf verteld :+

dat gaat het probleem niet worden. heeft trouwens niets met "te snel" te maken...want die xr is niet sneller dan een gemiddelde 25kw motor.

Maar die xr begrens ik op een of andere manier en dan komt et wel semi goed met een vermogensuitdraai.
dat denk ik niet
een vermogens uitdraai is niet rechtsgeldig
je rijdt gewoon onverzekerd rond
als een motor niet terug te tunen is volgens de regels dan heb je gewoon een probleem

wordt toch wel vaker gedaan? begrenzen en dan met vermogensuitdraai...wordt gedoogd...heb het hier vaak zat gelezen...en ken mensen die het zo gedaan hebben..

maar daar gaat het nu ff niet om...

ik zou kijken voor een paar nieuwe tandwielen weet je zeker dat het goed is .
ik heb laatst mijn versnelling bak ook gereviseerd ktm 520.
en ik had zeven nieuwe tandwielen nodig was bij elkaar 300 euro .
is wel veel geld maar dan ben je er wel vanaf.
groeten uit kaatsheuvel

ik zou kijken voor een paar nieuwe tandwielen weet je zeker dat het goed is .
ik heb laatst mijn versnelling bak ook gereviseerd ktm 520.
en ik had zeven nieuwe tandwielen nodig was bij elkaar 300 euro .
is wel veel geld maar dan ben je er wel vanaf.
groeten uit kaatsheuvel

wat...mn bak?...waar baseer je dat op..

en dat mn blok is vastgelopen...ja...dat heb ik zelf verteld :+

gewoon, volgens mij is jou hele blok een keer gigantisch vastgelopen, als je ziet wat er allemaal kapot is aan dat ding (motorisch), en dat die toch nog liep :o

ik zou als ik jou was even kijken of je niet ergens een ander blok kan regelen
je hebt toch meer tijd dan geld!?, en een cilinder of kop hoeft er niet op te zitten dus zijn die blokken er vast wel
moet je alleen min of meer zeker weten dat de versnellingen die in dat andere blok zitten beter zijn dan die je nu hebt en dat is vast wel goedkoper dan nieuw spul voor het blok wat je nu hebt

floris...

ehm...met mn blok is verder niets mis...kheb de krukas nu terug, dat is allemaal top en in perfecte staat...bovenblok heb ik ook in goede staat nu...

echt het enige wat ik nu nog moet hebben is distributie (geleiders/spanner/ketting) die ik voor de zekerheid maar vervang...
en een pakkingset..

maar nu zit ik dus weer met de bak...verder is er echt niets meer met het blok

hmm...ktemmer...7 tandwielen 300 euro?...nieuw?...ik hoor dus van iedereen dat xr tandwielen tussen de 100 en 150 euro PER STUK zijn...
als ik het dus goed wil doen ben ik veel geld kwijt...als ik ook de tandwielen met gaatjes meteen vervang (nodig?)..

en er gaat natuurlijk gewheelied worden met de xr...leer mezelf wel aan met koppeling te schakelen ofzo...maar dan nog is er de kans dat de versnellingen er weer uit knallen..(waarsch. 2e..)...

wil gewoon ff weten wat ik met die bak aanmoet...voor hopelijk niet al te veel een complete 2e hands bak kopen, of voor honderden euro's een paar nieuwe tandwielen kopen...

edit:

insane: xr voor 900 gekocht, laten poedercoaten voor 150, 2e hands bovenblok gekocht voor 300, nieuwe drijfstang + lagers + persen enz. 440.

zit in totaal dus op 1800 ongeveer...tis kut dat mn bak verrot is...maar voor ong 2000 euro een XR waarvan ik zeker weet dat alles goed is en voorlopig (met geluk) niet wéér openmoet vind ik nog geen ramp.
Tis wel jammer allemaal...maar stel dat ik voor 1700 een xr had gekocht..en bleek dat er ook vanalles gaar was...dat had ik stukken minder leuk gevonden.

Laatst bewerkt:
Zit nog op school...en zie mn geld steeds verder op gaan...zoals het er nu uitziet zit mn rbw er niet echt in als ik 18 ben '(

Maakt toch niet uit ? Je mag er toch pas op rijden als je 20 a 21 bent (ligt er natuurlijk aan wanneer je je papiertje hebt)...

Maarja, dus eigenlijk wel een beetje een miskoop gedaan met dat ding, of niet ?

grr..het moet toch te doen zijn er met mn 18e op te rijden...begrenzen enzo? wordt zoveel gedaan...rijden die mensen dan allemaal onverzekerd?

maar iig...miskoop...mwah...vind het nog meevallen...er is verder niets met de motor, alleen het blok is dus keer flink verpoept.

En als je de prijzen van de xrretjes ziet...1500 voor een oud model enzo...richting 2000 voor een nieuw type...
en dan nog heb je geen zekerheid van motorische perfectheid. Heb ik nu wel (als het gefixt is) en ik zit nog onder de 2000 euro nu.

weet iemand wat een volledig nieuwe bak kost? niet dat ik dat ga kopen..maar vind het wel leuk om te zien :X

Je kan 'm vast wel begrenzen ja, maar dan had je net zo goed een 250 kunnen kopen alleen heb je nu wel meer koppel als je 'm zou knijpen.

In elk geval heb je nu ongeveer even veel geld erin gedaan als wat je ervoor betaald hebt. In mijn ogen flink zonde. Met crossmotoren/offroads weet je over het algemeen dat je een verkracht ding hebt gekocht en 900 euro voor een 600cc, dan weet ik zelf altijd wel genoeg ;)

Maargoed, motorische perfectheid weet je nooit zeker tot je er een tijdje op rijd. Ik koop zelf in elk geval nooit meer een oud barrel particulier, ik weet nog hoeveel geld ik in m'n XT heb gepropt.

ik ging er ook wel vanuit met die prijs dat er wat aan moest gebeuren...
en vond dat 1000 euro erbij aan reparatiekosten wel redelijk was...aangezien er 'goede' xrretjes staan voor 1900 ongeveer...
wordt nu iets meer dan 1000 ...maar nu weet ik dus wél zeker dat ie motorisch goed is...en dat vind ik wel belangrijk.

weet iemand wat je precies moet vervangen. Als ik dat ene tandwiel waarvan een tandje is afgebroken vervang, moet ik dan ook het tandwiel vervangen op de primaire as? dus waar de tanden van dat rotte tandwiel op ingrijpen?

lelijk is, met die 1000,- ben je er nog niet |(

je moet opnieuw vermogen uitdraai doen, motorpakkie kopen, belasting en verzekering er bij doen, tank vol gooien ;) :) , kost bij elkaar ook nog wel wat allemaal...

maarjah, klopt wel wat je zegt, als hij af is, weet je wel dat je een xr hebt die de komende tijd niet kapot gaat, maar om de kosten er weer uit te halen mag je er wel flink wat jaren op rijden...

hoezo opnieuw vermogensuitdraai? heb ik er nu dan eentje? plus dat dat net zo goed moet met elke andere xr..die 1000 euro gaat om reparatiekosten..

pak enzo valt dan dus ook af...en die heb ik al :) ..

1000 is dus puur voor de reparatie weggelegd...daarbij kwam dus nog de ombouw enzo naar SM....alles wat ik bespaarde op die 1000 euro is mooi meegenomen bij ombouwbudget...maargoed..wordt nu iets meer..

zag laatst zelfs een gereviseerde xr staan uit 91 voor 3000 euro...was ook veel aan gedaan..

wat nu nog moet bij mij is:

bak goed krijgen
pakkingsetje
distributie (ketting/spanner/geleiders)
oliefilter
olie.

dan ist blok gewoon af en kan ie eronder.
zonder de bak erbij gaat het me...300 euro kosten...afhankelijk van wat die distributie me gaat kosten.

edit: @ koekum...wedde dat ik em dan alsnog kapot krijg :+

Laatst bewerkt:
vraag eerst eens na wat die tandwielen kosten, en neem dan een beslissing.
bij een 2e hands bak weet je ook niet wat je koopt, en nu heb je dadelijk een geheel gerevisseerd blok plus bak, zou het dus allemaal goed moeten zijn.

3000 euro voor een gereviseerde xr '91 is veels teveel geld, en dan ook echt veels te veel.

weet ik :)

ehm...die 2ehands bak...speedyves heeft er nog eentje liggen..kga woensdag toch naar em toe...bepaal dan wel, aan de hand van hoe de bak eruit ziet (kan iemand iets zeggen over die nokjes op mijn tandwiel? zijn wel afgerond maar is dat teveel?) en de prijs of ik em neem of niet.

zoals het er nu naar uit ziet moet ik 4 tandwielen vervangen. heb prijzen gehoord tussen de 100 - 150 euro per tandwiel..dus zit ik op 400-600 euro...
wordt veel...erg veel...
ga het nog wel navragen...zitten hier niet zoveel motorzaken...

zoals het er nu naar uit ziet moet ik 4 tandwielen vervangen. heb prijzen gehoord tussen de 100 - 150 euro per tandwiel..dus zit ik op 400-600 euro...
wordt veel...erg veel...
ga het nog wel navragen...zitten hier niet zoveel motorzaken...

100 a 150 euro per tandwiel lijkt mij wel erg veel geld, maarja, wie zal het zeggen, hoor het wel van je.

Terug
Bovenaan Onderaan