bak veranderen ?

zenabi

MF veteraan
15 sep 2008
1.261
0
Ruinen
weet iemand of je een zijspanbak makkelijk kan veranderen ?
ben niet zo handig met metaal ,maar heb ook al eens gezien dat het met hout gedaan werd ,is dat wel verstandig ?
full

de bedoeling is om een sportieve zelfbouw combinatie te maken
misschien dat iemand een goedkopere betere oplossing heeft ??
 
Laatst bewerkt:
veranderen betekend dat het materiaal al vast ligt, je kan bijvoorbeeld een stalen ural bak niet in hout veranderen.

een zijspanbak kan je van elk materiaal maken dat je wil.
je kan er voor kiezen een hele sterke bak te maken, dan komt in geval van een ongeluk je passagier om door inwendig letsel.
je kan er ook voor kiezen een bak van versterkt textiel te maken, dan vliegt je passagier in geval van een ongeluk met je mee over het asfalt.
 
weet iemand of je een zijspanbak makkelijk kan veranderen ?
ben niet zo handig met metaal ,maar heb ook al eens gezien dat het met hout gedaan werd ,is dat wel verstandig ?
[afbeelding]
de bedoeling is om een sportieve zelfbouw combinatie te maken
misschien dat iemand een goedkopere betere oplossing heeft ??


Zo hadden ze,vroeger, ook Rieten mandjes als Bak :Y
lijkt mij niet echt veilig!!
 
veranderen betekend dat het materiaal al vast ligt, je kan bijvoorbeeld een stalen ural bak niet in hout veranderen.

Ik heb eens een Verhaal gelezen, van iemand die kon Water in Wijn veranderen :+
een zijspanbak kan je van elk materiaal maken dat je wil.
je kan er voor kiezen een hele sterke bak te maken, dan komt in geval van een ongeluk je passagier om door inwendig letsel.
je kan er ook voor kiezen een bak van versterkt textiel te maken, dan vliegt je passagier in geval van een ongeluk met je mee over het asfalt.

:^
 
ik bedoel een compleet zelfgemaakte bak op een bestaand frame ,maar wat ik momenteel vooral zou willen weten is of je bv aan een uralbak makkelijk een breder wiel met betere remmen kunt zetten
 
ik bedoel een compleet zelfgemaakte bak op een bestaand frame ,maar wat ik momenteel vooral zou willen weten is of je bv aan een uralbak makkelijk een breder wiel met betere remmen kunt zetten

doen!

je slijpt de as van het swing armpje af en last er een as van een volkswagen golf/jetta/polo op. heb je een goede trommel met een lekker universeel wiel.
je kan ook de as van de ural houden en dan met bussen de trommel op pas maken. er is ook een ombouwset te koop voor een 15" smart wiel.

je kan ook zelf een naaf maken, voor een autowiel met een bromfiets remmetje.

mogelijkheden zat!
 
Een houten bak maken is prima, daar heb ik zelf ook een poos mee rond gereden.
Zorg er vooral voor dat de neus gemakkelijk afbreekt aan de bovenzijde bij een ongeluk, bij een frontale botsing zal de passagier met zijn knieen tegen de bovenkant drukken. Beter dat de bak stuk is dan de benen van de passgier, maak de bodem stevig van multiplex en de zijkanten plus bovenkant van dunner materiaal.
Ik heb zelf een poos geleden een frontale botsing megemaakt met het span met houten bak en denk dat in die situatie een houten bak veiliger was dan een stalen bak, denk ook aan veiligheidsgordels en eventueel een stalen binnenframe.

goed nadenken in elk geval over constructie en nadenken wat er gebeurt bij een crash, ook de zithouding van de passagier is hierbij belangrijk! nooit met gestrekte benen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan