Bakker frame? -> EGLI dus

Status
Niet open voor verdere reacties.

Transformer88

MF veteraan
13 jun 2006
1.273
0
Maastricht
Mijn nieuwe project -in opdracht- is deze fiets;

Het is het onafgemaakte project van de overleden vader van een oud-klasgenoot van me.

Naar zeggen is het een bakker frame; aluminium frame, honda cb750 motorblok.

Nu viel mij op in een eerste bezichtiging dat onder de tank een (olie)tank zit, welke doorloopt in het frame richting de onderkant van het blok. Wat is het nut hiervan!?

fotos:

img1562.jpg


img1561.jpg


img1560g.jpg
 
maar als ik het goed begrijp wil je het nut van een olietank weten?

Meer de bevestiging wat voor frame dit is, en ja, het nut van een seperate olietank, want dat heeft toch lang niet iedere motor..

aan enkele fotos te zien, is het een egli inderdaad.. weet iemand daar meer over?
 
Laatst bewerkt:
Dit is definitief een EGLI frame (of een copy), maar aan de achtervork te zien is het een originele. Het blok dat erin hangt heeft een zgn dry-sump systeem. Dwz een 'droog' carter, met een separate olietank. Fritz Egli heeft dit op deze manier opgelost, door de olie voorraad in het frame te doen. Echter.............kwam er al snel achter dat dit, op een circuit, niet werkt. Bij hard remmen wordt de olie naar voren gegooid en kan de oliepomp lucht aanzuigen. Heeft een behoorlijk aantal glijlagers gekost.
Heeft later een extra tankje, oerlelijke oplossing maar dat terzijde, om te zorgen dat dit niet meer kon gebeuren. De latere versies hadden schotjes in de bovenpijp.
Heel mooi 'project'.

Groet, Rob
 
Zeker een mooi project,Ziet er aardig compleet uit.
Zit er ook een kuip en zit bij?
Dit gaan we volgen.

Gr Marco.
 
Er zit verder niks of nauwelijks bij zover ik weet.. Het weekend na kerst (ja, zolang moeten jullie nog wachten) ben ik er weer om eens te gaan inventariseren en alles uit mekaar te halen.

Het word een moderne 'caferacer'.. Maar natuurlijk wordt er niks verbouwd aan het frame zelf.
Globaal:
kleinere, bollere tank, bijpassend zitje, USD-vork, 3 spaakswielen, clipons etc
 
Zonde van de fiets!

Koester de fiets en bouw hem tijdsorgineel op, verkracht hem niet dan kan je net zo goed een gewone 750 nemen.

Ramon
 
Laatst bewerkt:
Oh,Oh...niet doen met zo een fiets. Die moet je koesteren en in het tijdsbeeld van toen opbouwen. Je moet niks natuurlijk, maar het is wel zonde.
 
Laatst bewerkt:
Goed, ik verzoek de vrienden modjes wel om het topic te verwijderen..

Verkrachten is mijns inziens dat je iets onherroepelijk kapot maakt.. Een motorframe als dit kun je prima iets van maken wat je wilt door met een tanksetje, velgensetje en voorvorkje te werken. Daar hoef je niet voor te gaan slijpen en lassen (is sowieso geen feest aan een ALU frame)

Mocht ooit iemand er wat anders van maken, dan is dat geheel aan hem, en dan is dat ook nog primamogelijk.

Ik vind woorden als verkloten en verkrachten bijzonder denigrerend en zinloos.

De eigenaar van deze fiets is in het geheel niet gecharmeerd van die oude racers, en terugopbouwen naar hoe ie was is niet aan de orde. àls je dat doet, moet je het ook goed doen, en dat is in dit geval veel te duur.

Prima als je kritisch bent, maar ga niet zulke taal gebruiken, als je het echt o-zo zonde vind, kom dan maar met flappen aanzetten, dan geef ik de boodschap wel door.
 
Laatst bewerkt:
Goed, ik verzoek de vrienden modjes wel om het topic te verwijderen..

Verkrachten is mijns inziens dat je iets onherroepelijk kapot maakt.. Een motorframe als dit kun je prima iets van maken wat je wilt door met een tanksetje, velgensetje en voorvorkje te werken. Daar hoef je niet voor te gaan slijpen en lassen (is sowieso geen feest aan een ALU frame)

Mocht ooit iemand er wat anders van maken, dan is dat geheel aan hem, en dan is dat ook nog primamogelijk.

Ik vind woorden als verkloten en verkrachten bijzonder denigrerend en zinloos.

De eigenaar van deze fiets is in het geheel niet gecharmeerd van die oude racers, en terugopbouwen naar hoe ie was is niet aan de orde. àls je dat doet, moet je het ook goed doen, en dat is in dit geval veel te duur.

Prima als je kritisch bent, maar ga niet zulke taal gebruiken, als je het echt o-zo zonde vind, kom dan maar met flappen aanzetten, dan geef ik de boodschap wel door.



Dat zullen ze niet doen ...









....gelukkig...










...want het is een gaaf project :)
 
Laatst bewerkt:
Dat zullen ze niet doen ...









....gelukkig...










...want het is een gaaf project :)

Haha, ik hoef ook niet op voorhand een stapel veren in mn reet, maar zo'n extreme ongegronde domme negativiteit is totaal zinloos en zul je dan ook echt alleen op fora tegenkomen..

we zien wel hoe het uitpakt, en ik zeg bij deze op voorhand: zij die alleen kunnen keutelen over het al dan niet authentiek moeten behandelen van zo'n frame: verdoe je tijd ergens anders, niet hier ieder ander: welkom, en wacht af met juigen/huilen (doorhalen wat niet van toepassing is) tot er wat resultaten zijn..

tips zijn natuurlijk altijd welkom

Denk niet dat het een alu frame is maar ChroMolybdeen. :)

gerard, hoe kan ik daar achter komen? Noujah, anders gezegd. Is er een manier waarop ik dat moet behandelen? Want het ziet er nogal gepolijst uit, en das wel mooi. Als het alu is kan dat lekker zo blijven (ik geef de eigenaar wel wat poetsdoekjes kado) maar is dat bij chromo ook?
 
Laatst bewerkt:
Sommige mensen en zeker zij die bepaalde motoren nog van vroeger kennen zien het als een soort cultureel erfgoed, of kunst en daar 'mag' je dus niets aan veranderen en worden er dus stevige woorden gebezigd ;)

Gaaf man zo'n echte Egli! Hoop dat het een mooie fiets word en hou ons alsjeblieft op de hoogte.

:W
 
Sommige mensen en zeker zij die bepaalde motoren nog van vroeger kennen zien het als een soort cultureel erfgoed, of kunst en daar 'mag' je dus niets aan veranderen en worden er dus stevige woorden gebezigd ;)

Gaaf man zo'n echte Egli! Hoop dat het een mooie fiets word en hou ons alsjeblieft op de hoogte.

:W

snap ik wel, maar dat kan ook anders.. Zolang ik t frame intact houdt maakt t toch geen fluit uit..

Hij vond je grijs-metallic-fiets trouwens echt een prima ding (heb m een en ander aan voorbeelden laten zien, omdat ie verder vrijwel een leek is) :+
 
ik zeg; doen!!!

leuk topic om te volgen, mits je m niet als originele opbouwt ;) _O-
 
Het is dat me het aan het geld en, wat belangrijker is, de tijd ontbreekt. Een EGLI Honda, daar zou ik een arm en eeen been voor over hebben. En ja, ik zou hem dus wel tijdsgetrouw terugbouwen. Maar dat was dan ook wel mijn tijd.

"Opa"Jan



Edit: En nou niet gaan zeggen dat het een Opafiets is
 
Laatst bewerkt:
mooi zeg een van mijn favorieten zo'n Egli frame..ben zelf een Egli replica aan het maken.
veel foto's plaatsen..graag..

Gr Ed..
full
 
Haha, ik hoef ook niet op voorhand een stapel veren in mn reet, maar zo'n extreme ongegronde domme negativiteit is totaal zinloos en zul je dan ook echt alleen op fora tegenkomen..

we zien wel hoe het uitpakt, en ik zeg bij deze op voorhand: zij die alleen kunnen keutelen over het al dan niet authentiek moeten behandelen van zo'n frame: verdoe je tijd ergens anders, niet hier ieder ander: welkom, en wacht af met juigen/huilen (doorhalen wat niet van toepassing is) tot er wat resultaten zijn..

tips zijn natuurlijk altijd welkom


Yup, ik ga idd m'n tijd ergens anders verdoen :Y

:W
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan