Bakkie (27mc) op de motor ????

dr.Bral

Banned
31 mrt 2003
13.016
1
Meppel
Zit hier net ff met een collega (Goldwingfreak maar dat is zijn fout) te lullen , hij wil een bakkie op zijn motor.......27mc....

Mag dat eigenlijk wel ?


(Volgens mij hoor je alleen maar truckers lullen maar goed)
 
zie t nut niet echt voor zon ding op een motor maar jah verder wel handig kwa file info en flitsers en als je een mede goldwingvlieger tege kom ma verders
 
zie t nut niet echt voor zon ding op een motor maar jah verder wel handig kwa file info en flitsers en als je een mede goldwingvlieger tege kom ma verders
het leek mij ook vrij nutteloos, wie gebruikt dat nou nog (in europa dan hè)
 
zie t nut niet echt voor zon ding op een motor maar jah verder wel handig kwa file info en flitsers en als je een mede goldwingvlieger tege kom ma verders

in nederland weet ik het niet zo, maar als ik weg ga op de motor heb ik altijd de CB aan staan en mijn telefoon, want als je hier ergens komt te staan met pech, dan wil je maar al te graag iets hebben waar je kontakt met iemand op kan nemen....je kunt hier nog echt verdwalen met de motor, en dat is mij al een keer bijna overkomen. O-)
 
in nederland weet ik het niet zo, maar als ik weg ga op de motor heb ik altijd de CB aan staan en mijn telefoon, want als je hier ergens komt te staan met pech, dan wil je maar al te graag iets hebben waar je kontakt met iemand op kan nemen....je kunt hier nog echt verdwalen met de motor, en dat is mij al een keer bijna overkomen. O-)

ma bij jullie zijn de bakkies sterker
in nederland mag je officieel maar met 4 watt zenden
bij jullie is dat meer geloof ik
nou is t hier niet moeilijk om aan een versterker te komen maar toch
 
ma bij jullie zijn de bakkies sterker
in nederland mag je officieel maar met 4 watt zenden
bij jullie is dat meer geloof ik
nou is t hier niet moeilijk om aan een versterker te komen maar toch

als ik samen met mijn vrouw weggaan dan hebben we ieders een kleine walkie talkie bij ons en daar kom je toch gauw 12 kilometer mee.
 
als ik samen met mijn vrouw weggaan dan hebben we ieders een kleine walkie talkie bij ons en daar kom je toch gauw 12 kilometer mee.
Nu woon jij ook in "de middle of niks", zoveel open ruimte hebben wij alleen nog maar op de Noordzee :+
 
Tis leuk om zoiets te hebben maar denk niet dat je er veel mee zou doen als je het eenmaal hebt ,is dus hetzelfde als die portofoontjes icm een hoofdset/headset.
 
het leek mij ook vrij nutteloos, wie gebruikt dat nou nog (in europa dan hè)
Nou die dingen worden ook ontzetend veel gebruikt in de wegenbouw
Kranen shovels trekkers en noem ze maar op en er is een zeer levende handel in die dingen.
Zelf heb ik een president jackson in de auto (is een export model en kan ik traploos opdraaien van 0.5 tot 30 wat :X )
dus wat in jou ogen nutteloos is is voor een ander een zeer nuttig komunikatie middel.
 
27MC (bakkie/Citizen Band radio) vergunning verplicht.

Als je me niet gelooft, kijk dan op google.

En dat doe ik dan ook, omdat ik weet dat het niet klopt..:
Sinds 1991 kunnen 40 kanalen in de zogenaamde 27 MHz band zonder vergunning worden gebruikt. Daarbij mocht uitsluitend FM worden toegepast met een uitgangsvermogen van maximaal 4 watt. Nieuw is dat in 2001 in Nederland nu ook onder voorwaarden gebruik mag worden gemaakt van AM en SSB.

Gebruik AM en SSB
De wijzigingen betekenen geen uitbreiding van frequenties in de 27 MHz band. Bij gebruik van AM of SSB worden dezelfde 40 kanalen gebruikt als bij FM met dien verstande dat bij SSB per kanaal gekozen kan worden tussen een hoge (USB) en een lage zijband (LSB) waardoor er effectief 80 kanalen ontstaan. Het zender-uitgangsvermogen (power output) mag bij AM en SSB niet meer bedragen dan 4 watt PEP. Bij AM betekent dit 1 watt draaggolf-vermogen wat bij volledige modulatie dan weer 4 watt PEP oplevert.

En dit alles kan je in detail nalezen in de telecomwet :)
 
PMR Personal Mobile Radio (Kenwood Funkey/TK3101) vergunningvrij.
27MC (bakkie/Citizen Band radio) vergunning verplicht.
LPD Low Power Device (Motorola GP320) zendvergunning verplicht.

Als je me niet gelooft, kijk dan op google.

Google van 1990 ja. 27MC is al vele jaren licentievrij.
Zelfs AM/SSB enz is allemaal vrijgegeven voor 40 kanalen dacht ik.
Als je vroeger met AM of SSB of LSB of USB aan het zenden was, kon je met een kachel lachen en wachten op de Radio Controle Dienst (nu heten ze anders).

27mc kan best op de motor, maar als je met een klein groepje met elkaar wilt lullen zijn porto's makkelijker denk ik. De 27mc band is volledig uitgestorven, hier in het midden van het land althans. Allemaal door de komst van internet en ICQ/MSN. Vond het altijd wel wat hebben, ook mooi, die ruzies waarbij de pistolen heel af en toe tevoorschijn kwamen ;) Ja, je had mooi volk op de bak !




edit : Zie dat Tele het meeste al had opgeschreven hier ;)
 
Ik heb er ook 1 op mijn goldwing zitten (de originele) maar ik moet er nog een extra antenne voor plaatsen want de regelbox om de radio en bakkie op 1 antenne te krijgen heb ik per ongeluk gesloopt :(

Mijn oom heeft er ook 1 en nog enkele andere zijspanrijder's. Het is gewoon ontzettend handig tijdens een toerrit
 
sssssssstt(ruis) Halloooo is erg nog iemand staaaaande bij.. (als volleerd old-skool deejee)
hierrrr kkkkk10000 breaky break. B|

nehhh das niks op de motort

'Hoe kom ik binnen?' vragen ze dan... en dan niet S-je 9 zeggen, maar 'via de voordeur' :P Ik herinner me nog dat ik alpha kanalen op een bak had, op 19 alpha (dacht ik) zat de freq. van een bestuurbaar autootje. Hoor je zo'n koter langsrijden met zo'n ding. Efkes de mic inknijpen, rijd dat ding mooi rechtdoor tegen iets aan :+

Nee, tegenwoordig is zo'n bak echt nix meer in NL.
 
"cq dx, cq dx, als ik mijn mike in knijp horen jullie allemaal nix."\

en of we dat kennen..
eerst als een n00b op een 0.5W bakkie op een AUTOANTENNE zenden (staande golf van 1: 5 ofzo).
en op het laatst een dikke lincoln en een 1kW buizen lineair.... "ting"..."klik".
met een beetje tropo kon je zo met spanje lullen, een leuke temperatuurinversie en dan sprak je met polen en russen.
grappigste was ooit een gesprek met een boot op de atlantische oceaan.

daarna ben ik voor mijn licentie gegaan... op een gegeven moment hoorde ik in computerspelletjes al CW berichten... the quick brown fox jumped over the lazy dog in wolfenstein.

af en toe kijk en luister ik nog op de 11 meter, maar daar is het echt volledig uitgestorven... kwam in 1996 packet radio nog opzetten, na globale breedband is dat helemaal uitgestorven.
je hoort nu af en toe nog een verdwaalde trucker maar dat is het dan ook.

en dat was vroeger eigenlijk de reden voor mij om te stoppen.. dat het zo onzettende druk was, dus misschien hang ik binnenkort mijn 10/11 m zendontvanger weer in mijn hok... op de brommer lijkt me dat niet echt zinvol
 
27MC is best aardig als je een grote motor hebt. De apparatuur (vnl antenne) is wat groter, maar het bereik is stukken beter dan met dat PMR/LPD-speelgoed. En dan vooral het bereik waarover je elkaar nog kunt verstaan ook nog.

't is legaal in NL, maar niet in alle Europese landen. Oppassen dus als je gaat toeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan